Autolla norjaan

Janichka

Tarkoitus olisi mennä ensi kesänä matkailuautolla Norjaan, todennäköisesti laivalla Tukholmaan ja siitä Etelä/Keski-Norjaan. Mietityttää tuo kilometriä määrä tuommoiselle parin viikon reissulle, paljonko matka etenee päivässä Norjan vuonoilla? Aikaa pitäisi jäädä muuhunkin kuin vain autossa istumiseen...

Eli paljonko olisi sopiva päivä matka Norjassa? 200km?

18

1531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+13

      Kilometreihin en ota kantaa, mutta matkailuauton kanssa suositteleen käyttämään reittiä Naantali - Kapellskär (Finnlines) ylitykseen. Noilla laivoilla ei ole lainkaan autolle korkeusrajoituksia, kuten Siljalla ja Vikingillä on.

      • Janichka

        Juuri tuota kyseistä reittiä oli tarkoitus käyttää :)


    • ex-normanni

      Asuin lapsena Oslossa, silloin ajettiin henkilöautolla päivässä länsirannikon vuononpohjukkaan Oddaan eteläistä reittiä ja toisena päivänä pohjoisen kautta takaisin Osloon, eli Hardangerviddan vuoristoalueen ympäri. Koko tuo matka on noin 800 kilometriä. Silloin oltiin kuitenkin autossa lähes koko aika. Bergeniin mentäessä eteneminen on kuulemma vielä hitaampaa (paitsi nyt taitaa olla uusia tunneleita). Rannikkoa pitkin sen sijaan nopeampaa; Oslosta maan eteläkärkeen ehtii hyvin päivässä. Mutta jos siis haluaa rauhassa pysähdellä syömään ja ihailemaan maisemia ja nähtävyyksiä, niin reitistä riippuen 300-400 km on varmaan henkilöautolle sopiva määrä, matkailuautolla 200 km varmaan vuoristossa sopivampi, ei tosin ole kokemusta.

      • Janichka

        Varmaan tuo pari sataa ihan sopiva päivämatka.

        Minkälaista säätä tuolla Etelä/Keski-Norjassa on kesäkuun loppupuolella?


      • ex-normanni
        Janichka kirjoitti:

        Varmaan tuo pari sataa ihan sopiva päivämatka.

        Minkälaista säätä tuolla Etelä/Keski-Norjassa on kesäkuun loppupuolella?

        Ei paljoa poikkea etelä-Suomen säästä, eli voi olla kaunista ja lämmintä, tai sitten ei. Korkeuserot vaikuttavat kuitenkin enemmän kuin ehkä tulisi ajatelleeksi. Osa maanteistä kulkee paikoin yli kilometrin korkeudessa, ja sillä korkeudella on lunta vielä silloinkin kun meressä jo uidaan.


      • Janichka
        ex-normanni kirjoitti:

        Ei paljoa poikkea etelä-Suomen säästä, eli voi olla kaunista ja lämmintä, tai sitten ei. Korkeuserot vaikuttavat kuitenkin enemmän kuin ehkä tulisi ajatelleeksi. Osa maanteistä kulkee paikoin yli kilometrin korkeudessa, ja sillä korkeudella on lunta vielä silloinkin kun meressä jo uidaan.

        Et sattuisi hyviä kalapaikkoja tietämään? :) Vois vaikka yrittää hieman kalastella jossain...


      • vuonopeikko
        Janichka kirjoitti:

        Et sattuisi hyviä kalapaikkoja tietämään? :) Vois vaikka yrittää hieman kalastella jossain...

        Norjan sateista oli televisiodokumentti. Jossain eteiläisessä Länsinorjan kylässä kerrottiin satavan noin 5,7 metriä vettä vuodessa, kun Kautokeinossa sama arvo on 0,3 metriä. Suomessa sateitten keskiarvo on noin 0,5 metriä, mutta eihän me sokerista olla, pikku sateet kuuluu kesälomaan.

        Kysyt hyvistä kalapaikoista... ihan kaikki jyrkät vuononrannat käy ja parasta kalastusaikaa on kun nousuvesi lähtee nousemaan... ajankohdan näet vuoroveesikalenterista.
        http://www.math.uio.no/tidepred/

        Merialueella / siis suolaisissa vesissä saat kalastaa yhdellä siimavieheellä vapaasti maksutta, eikä pyyntivälineitä tarvitse desinfioida.
        Jokisuistot, sisälammet ja joet on hintavampi juttu.
        Tuossa jotain lakitekstiä.
        http://www.tietotori.fi/Keskustelualueet/Muu maailma/Norja/000A236D-000F52ED?Templates=upotetut_keskustelut&Close=-1


    • Janichka

      Matka alkaa lähestyä..... Alustavaksi suunnitelmaksi olen laskenut n.100-200km/päivä tuonne Keski-Norjan vuonoille. Eipähän tarvitse pelkästään autossa istua koska se ei ole matkan tarkoitus. Pitää tietysti elää tilanteen mukaan, ei kehtaa mitään pakko aikataulua tehdä.... Ainoastaan nuo matkat Norjaan ja sieltä pois joutuu ajamaan väkisinkin enemmän ettei matka veny ihan mahdottomaksi.

      Aikaa reissulle olen varannut 17.päivää, kaipa tuossa ajassa hieman kerkiää Norjaa nähdä....

      • Norjaan

        Hei, paljonko laivamatka maksoi, olen myös Norjan vuonoille matkaamassa, mutta mietin menenkö Haaparannan vai naantalin kautta. Auto on 6m pitkä


      • Janichka
        Norjaan kirjoitti:

        Hei, paljonko laivamatka maksoi, olen myös Norjan vuonoille matkaamassa, mutta mietin menenkö Haaparannan vai naantalin kautta. Auto on 6m pitkä

        http://www.finnlines.com/index.php/passenger_fin/hinnat
        Tuoltahan nuo hinnat löytyy...

        Itselleni tulikin muutoksia ja lähdemme Helsinkistä Tukholmaan Siljalla. ´Laivamatkalle tuli hintaa reilu 300€ sisältää myös ruokailut. Naantalista olisi päässyt n.puolet halvemmalla mutta tämä reitti käy meille paremmin....


      • Janichka

        Olisiko kenelläkään järkevää reittiä välillä Trondheim-Tornio? Kannattasiko ajaa Norjan vai Ruotsin puolelta, vai onko kaikki näkemisen arvoinen jo nähty?

        Tronheimiin asti on selvät sävelet, mutta entä tuo loppumatka.....


      • vuonopeikko
        Janichka kirjoitti:

        Olisiko kenelläkään järkevää reittiä välillä Trondheim-Tornio? Kannattasiko ajaa Norjan vai Ruotsin puolelta, vai onko kaikki näkemisen arvoinen jo nähty?

        Tronheimiin asti on selvät sävelet, mutta entä tuo loppumatka.....

        Joskus vuosia sitten olen tuon reitin autoillut.

        Tronheimista karttaohjelman laskema lyhin reitti
        olisi Granesta, Luleån ja edelleen Tornioon.

        Tronheimissa joudut maksamaan tiemaksua
        ja tuolta on Tornioon matkaa 960 km.

        Keinoälyn laskemana matkaan kuluisi aikaa 14 tuntia
        tauotta autoillessa nopeusrajoitusten mukaan.


      • Janichka
        vuonopeikko kirjoitti:

        Joskus vuosia sitten olen tuon reitin autoillut.

        Tronheimista karttaohjelman laskema lyhin reitti
        olisi Granesta, Luleån ja edelleen Tornioon.

        Tronheimissa joudut maksamaan tiemaksua
        ja tuolta on Tornioon matkaa 960 km.

        Keinoälyn laskemana matkaan kuluisi aikaa 14 tuntia
        tauotta autoillessa nopeusrajoitusten mukaan.

        Joo tuo on kyllä lyhin reitti mutta onko matkailua ajatellin järkevin? Siis tarkoitan että voisi ajaa vaikka pitemmänkin reitin jos matkalla olisi jotain näkemisen/kokemisen arvoista....


      • ghx
        Janichka kirjoitti:

        Joo tuo on kyllä lyhin reitti mutta onko matkailua ajatellin järkevin? Siis tarkoitan että voisi ajaa vaikka pitemmänkin reitin jos matkalla olisi jotain näkemisen/kokemisen arvoista....

        Itse käännyin jo 74-tielle, alkoi maisemat sen verran tasaantua. Ruotsin puolella nopeusrajoitukset huomattavasti korkeammat.


      • Janichka
        ghx kirjoitti:

        Itse käännyin jo 74-tielle, alkoi maisemat sen verran tasaantua. Ruotsin puolella nopeusrajoitukset huomattavasti korkeammat.

        Voisi olla järkevämpää mennä Ruotsin kautta jos siellä saa ajaa kovempaa. Ja jos matkalla ei mitään nähtävää ole niin äkkiä vaan Suomeen takas :)


      • Janichka
        Janichka kirjoitti:

        Voisi olla järkevämpää mennä Ruotsin kautta jos siellä saa ajaa kovempaa. Ja jos matkalla ei mitään nähtävää ole niin äkkiä vaan Suomeen takas :)

        Tulemmikin jo Uumajasta Vaasaan niin ei tarvitse turhia ajella...


      • rgline
        Janichka kirjoitti:

        Tulemmikin jo Uumajasta Vaasaan niin ei tarvitse turhia ajella...

        Harmittavan kallista lystiä Uumaja-Vaasa reitti.


      • Janichka
        rgline kirjoitti:

        Harmittavan kallista lystiä Uumaja-Vaasa reitti.

        Se on kyllä totta mutta minkäs teet....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      254
      2213
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      2045
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      98
      1770
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1579
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1181
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1180
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      64
      1019
    8. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      113
      1018
    9. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      1003
    10. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      996
    Aihe