Eurytmiakursseja

Eurytmiasta kiinnost

Olen monta kertaa miettinyt, miksi eurytmiakursseja järjestetään niin vähän ja hieman vaikeasti löydettävissä. Pitää osata kaivaa tietoa esiin esim. Suom. antrop. seuran sivuilta. Ehkä jostakin muualtakin löytyisi.

On varmasti ihmisiä jotka haluaisivat tutustua tähän taidemuotoon ja sitä kautta ehkä oppia tuntemaan sitä paremmin kuin vain lukemalla muiden hämäriä mielipiteitä siitä.

Meille miehille eräs kokemani ongelma on siinä, että ryhmät yleensä koostuvat vain (tai 99 %) naisista, opettajaa myöten. Minulla ei ole mitään naisia vastaan (päin vastoin !), mutta tällaisen ryhmän kokoonpano ja dynamiikka voi toimia tehokkaana jarruna meille miehille osallistua niihin.
Koin tämän itse joitakin vuosia sitten, kun ensimmäistä kertaa sitten koulueukan (= 15 v ) päätin voitaa vanhat pelkoni ja osallistua eurytmiakursseille. Miehiä oli (sentään) kaksi joista toinen putosi pois puolivälissä. Naisia oli 10 tai jopa enemmän. Ei se varsinaisesti estänyt minua osallistumasta, mutta tunsin kyllä oloni vaivautuneeksi, tyyliin olinkohan nyt oikeassa paikassa. Ainoa mies planeetalla? Eksynyt?

Eurytmia ei kuitenkaan ole mitenkään sukupuoleen sidottu, mutta harjoitukset ja koko meininki ja ilmapiiri muuttuu aika naiselliseksi touhuksi, mikä ei pitkään puhuttele meitä miehiä. Tulee helposti yksinäinen olo ja tunne että nuo naisetkin miettivät, mitä tuo outolintu siellä oikein tekee. Puhun tässä titenkin omista tunteistani, mutta silti tunteet on vaikea sivuuttaa. Minuun se evarmasti vaikutti hieman rajoittavasti: en oikein uskaltanut panostaa liikkeissiin, siinä pelossa että näyttäisin naisten silmissä naiselliselta. Keskityin siis osittain siihen, miten muut minut mahdollisesti kokivat. Sellainen vie keskittymisen väärään suntaan. Se lienee myös perimmäinen syy miksi en halunut jatkaa uudemman kerran. Opettaja oli kyllä inspiroiva ja osaava.

Joku voi tietenkin nyt suuressa viisaudessaan tokaista, että mitäs menit mukaan tuohon "homojen hommaan". Siksi että tunnen aineen entuudestaan ja olen edelleenkin No - siitähän eurytmiassa ei kuitenkaan ole kyse - eikä liiemmin jossakin tai chi'ssa - eikä pilateksessa - eikä joogassa....

Olen silti edelleen kiinnostunut eurytmiasta (vaikka tästä on nyt kulunut 10 v) ja vosin osallistua uudelleenkin. Mutta itse toivoisin että järjestettäisiin eurytmiakurssi, joka on suunnattu suoraan meille miehille. Se ei tule olemaan ole helppoa, tiedän. Mutta jos se onnistuisi, me voisimme ehkä jopa relata hieman ja saada jotakin irti harjoituksesta, sen sijaan että osa energiaamme palaa hukaan yrittäessämme puolipeloissame/häpeissämme todistaa olevamme oikeita miehiä kaikkien naisten edessä (vrt tilnaetta yksi ainoa nainen 10 miehen joukossa...). Sitä paitsi miehet ovat tottuneet tekeemmään asioita yhdessä. Kun naiset astuu kuvaan, korttipakka sekoaa heti. Harjoitukset saisivat kylläkin olla meille miehille paremmin suunnattuja.
Onnistuessan se voisi jopa lisätä kiinnostusta eurytmiaa kohtaan.

0

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

        Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
        Maailman menoa
        55
        5391
      2. Tekijä on poliisin vanha tuttu

        Ihan supisuomalainen.
        Valkeakoski
        48
        2232
      3. Valkeakosken murhaaja

        Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
        Maailman menoa
        60
        2216
      4. Kuumat päivät

        Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
        Ikävä
        326
        1049
      5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

        Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
        Ikävä
        57
        1004
      6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

        Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
        Valkeakoski
        26
        870
      7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

        Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
        Maailman menoa
        3
        833
      8. Haaveilen sinusta

        Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
        Ikävä
        22
        753
      9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

        Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
        Ikävä
        48
        751
      10. Ohimenevältä

        Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
        Ikävä
        27
        736
      Aihe