Eurytmiakursseja

Eurytmiasta kiinnost

Olen monta kertaa miettinyt, miksi eurytmiakursseja järjestetään niin vähän ja hieman vaikeasti löydettävissä. Pitää osata kaivaa tietoa esiin esim. Suom. antrop. seuran sivuilta. Ehkä jostakin muualtakin löytyisi.

On varmasti ihmisiä jotka haluaisivat tutustua tähän taidemuotoon ja sitä kautta ehkä oppia tuntemaan sitä paremmin kuin vain lukemalla muiden hämäriä mielipiteitä siitä.

Meille miehille eräs kokemani ongelma on siinä, että ryhmät yleensä koostuvat vain (tai 99 %) naisista, opettajaa myöten. Minulla ei ole mitään naisia vastaan (päin vastoin !), mutta tällaisen ryhmän kokoonpano ja dynamiikka voi toimia tehokkaana jarruna meille miehille osallistua niihin.
Koin tämän itse joitakin vuosia sitten, kun ensimmäistä kertaa sitten koulueukan (= 15 v ) päätin voitaa vanhat pelkoni ja osallistua eurytmiakursseille. Miehiä oli (sentään) kaksi joista toinen putosi pois puolivälissä. Naisia oli 10 tai jopa enemmän. Ei se varsinaisesti estänyt minua osallistumasta, mutta tunsin kyllä oloni vaivautuneeksi, tyyliin olinkohan nyt oikeassa paikassa. Ainoa mies planeetalla? Eksynyt?

Eurytmia ei kuitenkaan ole mitenkään sukupuoleen sidottu, mutta harjoitukset ja koko meininki ja ilmapiiri muuttuu aika naiselliseksi touhuksi, mikä ei pitkään puhuttele meitä miehiä. Tulee helposti yksinäinen olo ja tunne että nuo naisetkin miettivät, mitä tuo outolintu siellä oikein tekee. Puhun tässä titenkin omista tunteistani, mutta silti tunteet on vaikea sivuuttaa. Minuun se evarmasti vaikutti hieman rajoittavasti: en oikein uskaltanut panostaa liikkeissiin, siinä pelossa että näyttäisin naisten silmissä naiselliselta. Keskityin siis osittain siihen, miten muut minut mahdollisesti kokivat. Sellainen vie keskittymisen väärään suntaan. Se lienee myös perimmäinen syy miksi en halunut jatkaa uudemman kerran. Opettaja oli kyllä inspiroiva ja osaava.

Joku voi tietenkin nyt suuressa viisaudessaan tokaista, että mitäs menit mukaan tuohon "homojen hommaan". Siksi että tunnen aineen entuudestaan ja olen edelleenkin No - siitähän eurytmiassa ei kuitenkaan ole kyse - eikä liiemmin jossakin tai chi'ssa - eikä pilateksessa - eikä joogassa....

Olen silti edelleen kiinnostunut eurytmiasta (vaikka tästä on nyt kulunut 10 v) ja vosin osallistua uudelleenkin. Mutta itse toivoisin että järjestettäisiin eurytmiakurssi, joka on suunnattu suoraan meille miehille. Se ei tule olemaan ole helppoa, tiedän. Mutta jos se onnistuisi, me voisimme ehkä jopa relata hieman ja saada jotakin irti harjoituksesta, sen sijaan että osa energiaamme palaa hukaan yrittäessämme puolipeloissame/häpeissämme todistaa olevamme oikeita miehiä kaikkien naisten edessä (vrt tilnaetta yksi ainoa nainen 10 miehen joukossa...). Sitä paitsi miehet ovat tottuneet tekeemmään asioita yhdessä. Kun naiset astuu kuvaan, korttipakka sekoaa heti. Harjoitukset saisivat kylläkin olla meille miehille paremmin suunnattuja.
Onnistuessan se voisi jopa lisätä kiinnostusta eurytmiaa kohtaan.

0

457

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
        Tunteet
        12
        4370
      2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
        Maailman menoa
        86
        2230
      3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
        Maailman menoa
        556
        1718
      4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
        Ikävä
        101
        1451
      5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
        Ikävä
        67
        1157
      6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
        Ikävä
        33
        1098
      7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
        Maailman menoa
        218
        971
      8. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
        Ikävä
        5
        968
      9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
        Ikävä
        60
        903
      10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
        Suomalaiset julkkikset
        3
        888
      Aihe