Olen 14 vuotias tyttö. Asun maatilalla ja meillä on kissa, pieni cottoni ja häkissä kaksi karjalankarhukoiraa, sekä lehmiä ja hevonen. Jouduimme vähän aikaa sitten lopettamaan 12 vuotiaan lyhytkarvaisen collieni. Eli koirista on jo kokemusta. Perheelläni on ollut aina koiria.
Olen päätynyt siihen ajatukseen että hankkisin itselleni tollerin. Koira saisi olla vapaana pihassa ja uida melko paljon... Metsä retkiä tehtäisiin ja pääsisi metsämiesten mukaan linnunpyyntiin...
Voisiko joku kertoa minulle onko tolleri minulle sopiva koira?
Hankkimassa novascotiannoutajaa
3
273
Vastaukset
- tollerin omistaja
Hei!
Tolleri kuulostaa noiden tietojen perusteella mielestäni aika sopivaksi roduksi sinulle. Kannattaa käydä tapaamassa mahdollisimman paljon tollereita livenä ja lukea tarkkaan sivuja www.tollerit.fi, erityisesti pennunostajan opas sieltä. Varaudu siihen, että tulet saamaan hyvin vilkkaan koiran; toki rauhallisempiakin yksilöitä löytyy, mutta energisyys on yksi rodun ominaisuuksista, eikä tekemättömyyteen turhautunut tolleri ole miellyttävää seuraa. Tekemistä on siis annettava, että koira pysyy tyytyväisenä.
Oletko suunnitellut harrastavasi koiran kanssa jotakin lajia? Metsälle pääsy on tosi hyvä aktiviteetti koiralle, mutta metsästyskauden ulkopuolella olisi hyvä saada sille virikkeitä esimerkiksi TOKOsta, verijäljestä, palveluskoirapuolelta, agilitysta, vesipelastuksesta tai metsästyskoetreeneistä. Myös tollerin koulutukseen voi saada paneutua tosissaan, ensinnäkin, koska koira on niin eläväinen, ja toisekseen, koska sen luonne on usein herkkä, mutta myös itsepäinen. Ronskit otteet eivät välttämättä sovi sille, mutta rajat täytyy asettaa ja koiran täytyy olla alimmainen laumassa. Täytyy huomauttaa, että tolleri ei sovi häkkikoiraksi karjalankarhukoirienne kanssa, vaan sen pitää saada olla ihmisten seurassa.
Jos päädytte tolleriin, toivotan onnea pennun valinnassa: ottakaa huomioon vanhempien terveys, luonne ja taipumus/metsästyskoetulokset erityisesti, koska metsästykseen koiraa käytettäisiin :)- Koiraa hankkimassa
Koira saisi olla meillä vappana ja sitä käytettäisiin ainakin näyttelyissä ja metsästyskoetreeneissä... Agilityäkin olen suunnitellut mutta siitä en ole aivan varma vielä... Olemme menossa katsomaan tollerin pentuetta huomenna ja veljeni ystävillä on myös novascotiannoutaja niin toivoisin hänen käyttävän minua sielläkin...
- tollerin omistaja
Koiraa hankkimassa kirjoitti:
Koira saisi olla meillä vappana ja sitä käytettäisiin ainakin näyttelyissä ja metsästyskoetreeneissä... Agilityäkin olen suunnitellut mutta siitä en ole aivan varma vielä... Olemme menossa katsomaan tollerin pentuetta huomenna ja veljeni ystävillä on myös novascotiannoutaja niin toivoisin hänen käyttävän minua sielläkin...
Selvä, hienoa, että koira pääsisi toteuttamaan vaistojaan metsällä ja metsästyskoetreeneissä! :) Kannattaa kysellä kasvattajalta paljon mm. suvun sairastavuudesta; autoimmuunitaudithan eivät näy koiranetissä tms tietokannoissa. Olisi myös tärkeää, että pentu näkisi riistaa jo pentulaatikossa, että metsästykseen opetus sujuisi vaivattomammin myöhemmin. Vaikka on helppo lumoutua pienistä punaisista pennuista, muistakaa huolehtia, että kasvattaja on vastuullinen ja vanhemmat jalostuskelpoisia :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64215Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1162575Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J681078Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2081021- 39962
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38911- 47884
- 36856
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke121837Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35802