A ja B ovat naimisissa.
A lapsia ed. avioliitosta 2 (lapset x ja y).
B lapsia ed. avioliitosta 3 (lapset f, g ja h).
A ja B avioliitosta 1 lapsi (lapsi ö).
A ja B ovat olleet sellaisessa kunnossa vuosia etteivät ole itse pystyneet hoitamaan raha-asioitaan (heidän yhteinen lapsi hoitanut pankki ym asiat). Sinä aikana he myyneet kesämökin (50 000 €?) ja asunto-osakkeen (60 000 €?).
Ei tietoa onko avioehtoa ollut ja kenen nimissä olleet kesämökki ja asunto-osake. A kuoli viime vuonna ja tiettävästi perunkirjoitus tehty. Kuukausi sitten kuoli B, perunkirjoitusta ei ole tehty, eikä ole kiire, kun ei ole kuulema mitään jaettavaakaan.
Mitä mahdollisuukia on minulla lapsena f saada tietoa heidän raha-asioista, avioehdosta ja kesämökin ja osakkeenmyynnin summista ja ostajista ennen perunkirjoitusta? Muilta lapsilta ei saa tietoa.
Mitä oikeuksia minulla on?
Miten toimia?
2
555
Vastaukset
- jokuhama
Perunkirjoitus on lakisääteinen, eikä riipu varallisuudesta. Vainajien velat (vahingon osalta) voivat tulla perillisten kintuille, ellei perukirjaa toimiteta ajallaan verottajalle ja jopa tiedoksi velkojille.
Yksin saat vain vanhempasi kuolinpäivän saldon ja sen jälkeiset tilitapahtumat. Kiinteistöjen kauppakirjat ovat julkisia asiakirjoja ja kopion saat ao. kaupanvahvistajalta. Uskon, että B:n perukirjan liitteeksi voisit saada A:n perukirjasta kopion paikkakunnan verotoimistosta, niin siitä selviää omistukset ja avioehto.
Jos tiedät osakkeen osoitteen, niin nykyisen omistajan voit selvittää taloyhtiön isännöitsijältä. Voihan asiaa purkaa myös asunnon asukkaasta/naapureista lähtien. Osakkeen hintatiedon osalta en nyt varmaa paikkaa tiedä, ellei joku sitä vuoda. Tutkintapyyntö ei tiettävästi helpolla käynnisty, eikä tyhjään pesään kannata selvittäjää hakea. - Ei auta itkukaan...
Meillä oli vastaavanlainen tilanne. Valtkirjat annettu "ei edes sisarpuolelle", avioehtoa ei ollut isäni ja äitipuoleni välillä.
Äitipuoli kuoli aikaisemmin ja isäni vuotta myöhemmin. Osake (yli 100 000 €) oli äitinipuoleni nimissä joka oli myyty vuotta aikaisemmin hänen kuolemaansa. Heillä oli aikaisemmin pieni maatila joka piti olla molempien nimissä.
Isäni perukirjatilaisuudessa oli hänen tilillä rahaa alle 10 000 €. Annettiin siinä tilaisuudessa ymmärtää vain, että perukirjoitustilaisuudessa käsitellään aina vain kuolleen kuolemanpäiväntilanne ja siitä perunkirjoituspäivään kuuluvat tulot ja menot.
Kaivelemaan jäi hieman...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 933283
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232772Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1092384- 401784
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2421593- 321547
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt411525- 281330
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201296- 951191