Wilma, reissari

HeseburgerSir

Meillä on koululaisilla käytössä Wilma. Yhtään viestiä sieltä ei tule, ainoastaan poissaolot jos nekään.
Onkohan järkevää pitää kallista wilma-systeemiä kunnan maksettavana, jos opettajat ei sitä käytä ? Jos laittaa viestin, niitä ei lueta eikä niihin vastata vaikka joku erehtyisi lukemaan.

Millaisia tiedonvälitys menetelmiä muilla on ? Entinen reissarivihko toimi, reissari netissä toimi mutta nyt kun mentiin WIlmaan, ei toimi yhteistyö.

Epäilen, että tässä on kuntakohtaisia eroja. Joissakin wilma voi toimia hyvinkin. Eli onko kyse opettajan motivaatiosta vai kyvystä käyttää konetta ?

12

1214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reissari 1

      Käytössä on reissarivihko ( perinteinen käsinkirjoitettu vihko) ja opettaja on erikseen maininnut " ei ole niin pientä asiaa, ettei sitä voisi tänne kirjoittaa".
      Ehkä kyse on sitten opettajan motivaatiosta ? Ehkä netti ei toimi ? Ehkä netissä ihminen muuttuu tunteettomaksi tai ei jaksa vastailla kaikkeen ?
      Vaatikaa reissari takaisin !!!

      • HeseburgerSir

        Sitä minäkin ensin mietin, ettei netti toimi. Näin ei kuitenkaan ole, koska tietyt opettajat "harastavat" nettiä eli lehtien lukua tunnin aikana netissä. Samoin media oppilaat facebookkaavat mediatunneilla.


      • 19+19
        HeseburgerSir kirjoitti:

        Sitä minäkin ensin mietin, ettei netti toimi. Näin ei kuitenkaan ole, koska tietyt opettajat "harastavat" nettiä eli lehtien lukua tunnin aikana netissä. Samoin media oppilaat facebookkaavat mediatunneilla.

        Wilma toimii juuri niin hyvin, kuin opettaja haluaa. Meillä loistavasti.


    • hidas ja jumittaa.

      Siinä syy.

      • Oppia ikä kaikki

        Hyvin toimii meillä. Jos ei toimi tai jumittaa, niin kyse voi olla kunnan palvelimista, joilla ohjelma on, tai koulun tietoliikenneyhteyksistä. Ei ole siis välttämättä ohjelmiston vika, joten vika ei parane ohjelmistoa vaihtamalla.

        Jos tietoliikenneyhteydet ja palvelimet eivät ole kunnossa, niin kannatta käyttää paperivihkoa. Sen huono puoli on, että jos vihko menee hukkaan, niin mitään dokumenttia ei ole käydyistä keskusteluista. Sähköisissä järjestelmissä tiedot säilyvät, ja ne voi aina palauttaa palvelimelta vaikka olisi vahingossa poistanut jotain tärkeää.

        Sähköinen viestintä ei ole yhtään sen kylmempää kuin vihkoon kirjoittelukaan - samaa tekstiähän se on, mikä kirjoitetaan kynällä tai koneella. Eikä kasvokkainen viestintäkään aina ole se paras ratkaisu, vaikka monilla on kyllä niin huonot verkkoviestintätaidot, että muu kuin kasvokkainen viestintä ei aina tahdo onnistua. Mutta eihän ne verkkoviestintätaidot koskaan kehity, jos niitä ei harjoittele. Verkkoviestintä on tulevaisuuden kansalaistaito, jota on hyvä opetella jo koulussa. Samalla oppivat vanhemmatkin.


      • Kaikilla on
        Oppia ikä kaikki kirjoitti:

        Hyvin toimii meillä. Jos ei toimi tai jumittaa, niin kyse voi olla kunnan palvelimista, joilla ohjelma on, tai koulun tietoliikenneyhteyksistä. Ei ole siis välttämättä ohjelmiston vika, joten vika ei parane ohjelmistoa vaihtamalla.

        Jos tietoliikenneyhteydet ja palvelimet eivät ole kunnossa, niin kannatta käyttää paperivihkoa. Sen huono puoli on, että jos vihko menee hukkaan, niin mitään dokumenttia ei ole käydyistä keskusteluista. Sähköisissä järjestelmissä tiedot säilyvät, ja ne voi aina palauttaa palvelimelta vaikka olisi vahingossa poistanut jotain tärkeää.

        Sähköinen viestintä ei ole yhtään sen kylmempää kuin vihkoon kirjoittelukaan - samaa tekstiähän se on, mikä kirjoitetaan kynällä tai koneella. Eikä kasvokkainen viestintäkään aina ole se paras ratkaisu, vaikka monilla on kyllä niin huonot verkkoviestintätaidot, että muu kuin kasvokkainen viestintä ei aina tahdo onnistua. Mutta eihän ne verkkoviestintätaidot koskaan kehity, jos niitä ei harjoittele. Verkkoviestintä on tulevaisuuden kansalaistaito, jota on hyvä opetella jo koulussa. Samalla oppivat vanhemmatkin.

        Wilman voi yksinkertaisesti korvata sähköpostilla. Sen käyttö on yksinkertaista ja ilmaista ja jokaisella on sähköpostiosoite nykyään. Miksi opettajat eivät käytä sähköpostia? Tyhmyyttäänkö? Vai pakottaako sivistysjohtaja käyttämään kallista nja huonosti toimivaa Wilmaa?


      • 16
        Kaikilla on kirjoitti:

        Wilman voi yksinkertaisesti korvata sähköpostilla. Sen käyttö on yksinkertaista ja ilmaista ja jokaisella on sähköpostiosoite nykyään. Miksi opettajat eivät käytä sähköpostia? Tyhmyyttäänkö? Vai pakottaako sivistysjohtaja käyttämään kallista nja huonosti toimivaa Wilmaa?

        Ainakin Helsingin kaupungilla on ohjeistus, jonka mukaan kaikkien koulujen (ja opettajien) on siirryttävä käyttämään Wilmaa kodin ja koulun välisessä yhteydenpidossa.

        Mielestäni pääasia, on että jokin yhteydenpitotapa vanhempien ja opettajan välillä on ja että se toimii. Opettaja valitkoon itse, mitä tapaa käyttää ja vanhemmat sopeutukoon siihen.


    • Tepa Teppana

      Lapsi vantaan rajakylän koulussa ja wilma toimii, kun vain muistan käydä lukemassa päivittäin.

    • jopas jotakin

      meidän ekaluokkalaiselle ope päivittää montakin viestiä päivässä. "kiroilu ruokapöydässä", "liukuminen
      käytävällä", "taas tönimistä jonossa" jne jne Poikani kaverille "paras" merkintä oli: "luokkatoveri kertoi
      xx:n kiroilleen" ja "heilutteli jalkojaan". Eikä nämä kaksi ekaluokkalaista ole ainoat, jotka näitä vastaavia merkintöjä päivittäin saa wilmaan. Ilmankos ope valittaakin jatkuvasti ettei ole aikaa siihen tai tähän. Kaikki aika menee wilman päivittämiseen.

      • pilkettä silmäkulmaa

        Meillä nuoriso kutsuu wilmaa rikosrekisteriksi, minä kutsun sitä vitsikirjaksi. Ei ole ihme, että kouluissa on niin paljon "käytösongelmaisia", sieltähän puuttuu huumori nykyään kokonaan. Kyllä opettajalta menee uskottovuus oppilaiden silmissä, jos jokaisesta pieraisusta menee merkintä wilmaan, kyllä sellaista opettajaa koetellaan.


    • miten sen ottaa

      Meilläkin on kolme lasta ja jokaiselle lapselle on omat tunnukset ja tunnukset ovat niin vaikeita, ettei niitä voi muistaa, vaan ne on oltava jossain ylhäällä. Lopputulema on se että wilmaa ei tule käytettyä kuten on ajateltu. Jos olen ise lähtenyt aamulla töihin ja lapsi soittaa että on kurkku- ja pääkipeänä, niin mitenpä minä sen sinne wilmaan ilmaoitan kun tunnukset on piilossa kotona.

      Opettajat kyllä olettaa että viestit luetaan sieltä heti, silloin kun niitä pari kertaa lukukaudessa sinne ilmestyy. Haloo, kuka tarkistaa päivittäin postin, jossa ei yleensä koskaan ole mitään?

      Tuo on ihan väärä systeemi että lapsilla on kaikilla omat tunnukset ja vanhemmat käyttää yhteisiä tunnuksia. Vanhemmilla pitäisi olla omat tunnukset, joilla he pääsevät kaikkien lastensa tietoihin ja kirjautumiselle voisi olla vaihtoehtoisia tapoja (vaikka myös pankkitunnuksilla).

      Sinänsä ihan hyvä systeemi, eipähän ole reissari hukassa.

      • wilmavihaaja

        wilman sivu ei ole avautunut nyt pariin päivään...
        lukee, että yhteys ei luotettava!
        surkea se wilma.
        kuitenkin opettajat pääsevät wilmaan, mutta muut helsingissä eivät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe