Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Blue Academy Travel School

Sun--

Eli onkos täällä muita onnekkaita, jotka on päässyt Finnmatkojen kurssille? Olisi kiva vähän kuulla kohtalotovereiden mietteitä :) Ja ootteko hakenu matkaoppaiks, bamsetädeiks vai guide online- tehtäviin? Minne kohteeseen haluaisitte mieluiten työskentelemään?

24

1788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • <3grancan

      Heips, Tervetuloa Gran Canarialle, olen itse täällä oppaana ja ajattelin vain vinkata että kannattaa varautua että lähdette suoraan kohteeseen kurssilla. Minulle ja monelle muulle nimittäin silloin kun itse lähdin kurssille, sanottiin että palataan vielä suomeen ja sieltä vasta kohteeseen, mutta toisin kävi, joten kun pakkaat mieti mitä haluat ottaa jos lähdetkin suoraan.. vähän eri kamat kuitenkin kahdeksi viikoksi kuin puoleksi vuodeksi ;) Tsemppiä kurssille!

      • ei-hakenut

        Täytyy olla hyvä koulu ku noin komia nimikin on.


      • Sun--

        Kiitos


      • Grancan
        Sun-- kirjoitti:

        Kiitos

        Ylikilot mun mielestä maksetaan itse ja sit työnantaja maksaa ne yhdessä palkan kanssa, mutta en tosiaan oikeen oo varma tuosta koska mulla oli niin vähän tavaraa kun luulin lähteväni vaan pariksi viikoksi kurssille että ei ollut sitä ongelmaa. Kannattaa kysyä teidän yhteyshenkilöltä jos mietityttää.
        Kurssilla on pitkät päivät ja tarvii olla skarppina ja AKTIIVINEN, joten kurssi ei ole lomailua :) Eli minä ainakin illalla olin aikasin valmis petiin jotta jaksoi olla virkkuna seuraavana päivänä :) Kurssi on aika (tai ainakin meillä oli) teoreettinen, on toki jotain käytännön juttuja mutta aika paljon luokassa opiskellaan yrityksen perustietoja jne.
        Kahdenlaiset työkengät tarvit; valkoiset tennarit ja mustat korkkarit (yksiväriset, yksinkertaiset), jos ostat uudet niin säilytä kuitti saat niistä tietyn määrän rahaa takas. Mutta ei hirveesti kannata vaatteita yms. ottaa kun kuitenkin sulla tulee ostettua niitä ja mä pärjäsin tosi hyvin mun vähilläkin vaatteilla, päivät on pitkiä ja sä oot kuitenkin työvaatteissa todella paljon.
        Työstä olen tykännyt tosi paljon, varsinkin siitä kun viikon aikana voi joka päivä olla ohjelmaltaan erilainen. Oppaan työ ei missään nimessä ole lomailua ja ylityö käsitettä ei ole, eli ts. palkka on sama teetpä töitä miten paljon vaan. Koville joutuu varsinkin alussa kun asiat pitäs oppia todella nopeasti, ensimmäinen kuukausi on härdelliä, mutta sitten kun homma hanskassa niin pääsee nauttimaan työstä! Moni on lopettanut kesken kauden kun on huomannut miten rankkaa työ välillä on ja ettei se ehkä olekaan oma juttu. Mutta parempi onkin lopettaa jos alkaa siltä tuntuu koska työstä pitää tykätä että on hyvä opas, ja jos et ole hoida hommia hyvin saat kyllä sen kuulla palautteissa ;)
        Tsemppiä kurssille!


      • Sun--
        Grancan kirjoitti:

        Ylikilot mun mielestä maksetaan itse ja sit työnantaja maksaa ne yhdessä palkan kanssa, mutta en tosiaan oikeen oo varma tuosta koska mulla oli niin vähän tavaraa kun luulin lähteväni vaan pariksi viikoksi kurssille että ei ollut sitä ongelmaa. Kannattaa kysyä teidän yhteyshenkilöltä jos mietityttää.
        Kurssilla on pitkät päivät ja tarvii olla skarppina ja AKTIIVINEN, joten kurssi ei ole lomailua :) Eli minä ainakin illalla olin aikasin valmis petiin jotta jaksoi olla virkkuna seuraavana päivänä :) Kurssi on aika (tai ainakin meillä oli) teoreettinen, on toki jotain käytännön juttuja mutta aika paljon luokassa opiskellaan yrityksen perustietoja jne.
        Kahdenlaiset työkengät tarvit; valkoiset tennarit ja mustat korkkarit (yksiväriset, yksinkertaiset), jos ostat uudet niin säilytä kuitti saat niistä tietyn määrän rahaa takas. Mutta ei hirveesti kannata vaatteita yms. ottaa kun kuitenkin sulla tulee ostettua niitä ja mä pärjäsin tosi hyvin mun vähilläkin vaatteilla, päivät on pitkiä ja sä oot kuitenkin työvaatteissa todella paljon.
        Työstä olen tykännyt tosi paljon, varsinkin siitä kun viikon aikana voi joka päivä olla ohjelmaltaan erilainen. Oppaan työ ei missään nimessä ole lomailua ja ylityö käsitettä ei ole, eli ts. palkka on sama teetpä töitä miten paljon vaan. Koville joutuu varsinkin alussa kun asiat pitäs oppia todella nopeasti, ensimmäinen kuukausi on härdelliä, mutta sitten kun homma hanskassa niin pääsee nauttimaan työstä! Moni on lopettanut kesken kauden kun on huomannut miten rankkaa työ välillä on ja ettei se ehkä olekaan oma juttu. Mutta parempi onkin lopettaa jos alkaa siltä tuntuu koska työstä pitää tykätä että on hyvä opas, ja jos et ole hoida hommia hyvin saat kyllä sen kuulla palautteissa ;)
        Tsemppiä kurssille!

        Miten moni sun kurssilta läpäisi kurssin? Entä kuinka moni pääsi heti suoraan kohteeseen? Onko oppailla lentokenttäkuljetuksia, infoja tai hotellipäivystyksiä? Kuinka paljon hakijoita oli ja paljonko pääsi?

        Kiitos vastauksista :)


      • GranCan
        Sun-- kirjoitti:

        Miten moni sun kurssilta läpäisi kurssin? Entä kuinka moni pääsi heti suoraan kohteeseen? Onko oppailla lentokenttäkuljetuksia, infoja tai hotellipäivystyksiä? Kuinka paljon hakijoita oli ja paljonko pääsi?

        Kiitos vastauksista :)

        Hmhh..en osaa sanoa kuinka moni lähti suoraan meistä suomalaisista, varmaan puolet meni suoraan ja puolet meni hetkeksi kotiin mutta käsittääkseni melkein kaikki kotiinkin menneistä sai kohteen ihan piakkoin. En tiiä saanko sanoa noita määriä, kuinka moni pääsi ja kuinka moni ei..
        Oppailla on lentokenttäkuljetuksia, tervetulotilaisuuksia, hotellipäivystyksiä, toimistohommia, retkiä ja jos olet Guide Online-opas, olet toimistolla vastaillen puhelimeen, sähköposteihin, tekstareihin ja fiksaat retkilistoja, lentokenttälistoja jne. Työtehtäviä on siis paljon ja erilaisia!


      • Wm
        GranCan kirjoitti:

        Hmhh..en osaa sanoa kuinka moni lähti suoraan meistä suomalaisista, varmaan puolet meni suoraan ja puolet meni hetkeksi kotiin mutta käsittääkseni melkein kaikki kotiinkin menneistä sai kohteen ihan piakkoin. En tiiä saanko sanoa noita määriä, kuinka moni pääsi ja kuinka moni ei..
        Oppailla on lentokenttäkuljetuksia, tervetulotilaisuuksia, hotellipäivystyksiä, toimistohommia, retkiä ja jos olet Guide Online-opas, olet toimistolla vastaillen puhelimeen, sähköposteihin, tekstareihin ja fiksaat retkilistoja, lentokenttälistoja jne. Työtehtäviä on siis paljon ja erilaisia!

        Tuntuu uskomattomalta että sisään pääsy määriä ei saisi kertoa.. Kaikki kun kuitenkin joutuvat kursissta sen 560 maksamaankin. Millä perusteilla sieltä kurssilta voidaan lähettää pois tai sanoa ettei ole läpäissyt kurssia ? Eikö nuo tiedot pitäs olla ihan kaikkien saatavilla...


      • ???
        Wm kirjoitti:

        Tuntuu uskomattomalta että sisään pääsy määriä ei saisi kertoa.. Kaikki kun kuitenkin joutuvat kursissta sen 560 maksamaankin. Millä perusteilla sieltä kurssilta voidaan lähettää pois tai sanoa ettei ole läpäissyt kurssia ? Eikö nuo tiedot pitäs olla ihan kaikkien saatavilla...

        Olen kuullut kauheasti kaikkea mahdollista negatiivista Finnmatkojen oppaan työoloista... Onko siis totta, että oppailla ei ole minkään sortin työehtosopimusta turvanaan, sosiaaliturva puuttuu, palkka on naurettava ja työpäivät epäinhimillisen pitkiä? Kuka sinne sitten oikein haluaa mennä töihin? Täytyykö lähteä vain sillä mielellä, että kiva kokemus (ehkä)?


      • NeverEver
        ??? kirjoitti:

        Olen kuullut kauheasti kaikkea mahdollista negatiivista Finnmatkojen oppaan työoloista... Onko siis totta, että oppailla ei ole minkään sortin työehtosopimusta turvanaan, sosiaaliturva puuttuu, palkka on naurettava ja työpäivät epäinhimillisen pitkiä? Kuka sinne sitten oikein haluaa mennä töihin? Täytyykö lähteä vain sillä mielellä, että kiva kokemus (ehkä)?

        Kaikki mahdollinen negatiivinen,mitä olet kuullut, pitää melkoisen varmasti paikkansa. Työsopimus toki tehdään, jotkut kollegat sai tosin senkin tekemistä vaatimalla vaatia. Työsopimus on erittäin epämääräinen; sitä voi tulkita ihan miten vaan. Esim viikkotuntimäärää ei määritellä missään eikä päivittäisiä työaikoja. Eli töitä voi olla päivässä 2 tuntia tai 23 tuntia. Ilta/yölisiä ei ole. Retkimyynnistä saatavat komissiot voi vaihdella valtavasti oppaiden kesken riippuen mitä hommia teet, millä hotelleilla päivystät. Thaimaassa sain palkkaa tilille 400 euroa, Kanarialla 800 euroa. Asunto on ilmainen, muun maksat itse. Esim matkapuhelinkulut vilkkaassa kohteessa on aikamoiset. Ihan hullun hommaa, suorastaan riistoa. Kun tulin takas Suomeen, jäin suoraan Kelan päivärahalle, koska oppaana en ollut kuulunut mihinkään työttömyyskassaan.


      • ....
        NeverEver kirjoitti:

        Kaikki mahdollinen negatiivinen,mitä olet kuullut, pitää melkoisen varmasti paikkansa. Työsopimus toki tehdään, jotkut kollegat sai tosin senkin tekemistä vaatimalla vaatia. Työsopimus on erittäin epämääräinen; sitä voi tulkita ihan miten vaan. Esim viikkotuntimäärää ei määritellä missään eikä päivittäisiä työaikoja. Eli töitä voi olla päivässä 2 tuntia tai 23 tuntia. Ilta/yölisiä ei ole. Retkimyynnistä saatavat komissiot voi vaihdella valtavasti oppaiden kesken riippuen mitä hommia teet, millä hotelleilla päivystät. Thaimaassa sain palkkaa tilille 400 euroa, Kanarialla 800 euroa. Asunto on ilmainen, muun maksat itse. Esim matkapuhelinkulut vilkkaassa kohteessa on aikamoiset. Ihan hullun hommaa, suorastaan riistoa. Kun tulin takas Suomeen, jäin suoraan Kelan päivärahalle, koska oppaana en ollut kuulunut mihinkään työttömyyskassaan.

        Jos oppan työhön lähdette rahan perässä, niin kannattaa unohtaa koko homma. Tosin itsellä on aina jäänyt enemmän säästöön rahaa oppaana ollessa, kun Suomessa työskennellessä. Haluaisin kuulla sellaisesta matkanjärjestäjästä, joka on määritellyt työtunnit tai joka antaa ilta- ja viikonloppulisiä?. Tämä työ on elämäntapa. Itse en vaihtaisi mihinkään. Missä muussa ammatissa saa olla auringossa, asua eri maissa, kokeilla eri asioita ja matkustaa eri paikoissa työn puolesta? Missä muussa työssä vapaapäivät voi viettää altaalla makoillen ja auringosta nauttien? Entä tavata niin paljon eri maalaisia ihmisiä ja saada ystäviä ympäri maailmaa? Asua maissa, joihin pääsystä muut maksavat maltaita?
        Oppaan työ on toki raskasta, pitkiä päiviä (riippuen tietenkin kohteesta ja sesongin ajankohdasta), kiperiä tilanteita, paljon stressiä ja aina pitäisi kaikesta tietää kaikki. Mutta kaikki tuo unohtuu hyvien puolien takia. On ihanaa, kun asiakkaan lähtiessä saa hyvää palautetta ja jopa halauksen.
        Itse rakastan työn haasteellisuutta. Monessakaan muussa työssä ei tarvitse puolen vuoden välein opetella kaikkea alusta. Ja oppaan tosiaan täytyy tietää KAIKKI kohteesta jossa työskentelee. Oppaana ollessa pääsee myös kokemaan paikallisen elämän mikä ei ole mahdollista jos menee lomamatkatlle.
        Sellaiset, jotka eivät ole valmiita paljon töitä tekemään, eivätkä arvosta edellämainittuja hyviä puolia, eivät sovellu oppaan työhön.
        Itse suosittelen ammattia lämpimästi kaikille! Kokemus on ikimuistoinen, eikä sitä muualta saa!


    • Elielieliel

      Mikä on tämä "eli" jota nykyisin työnnetään joka paikkaan? Kuinka kysymys voi alkaa sanalla "eli"? Tietääkseni se ei ole kysymyssana. Mitä tällä halutaan sanoa, mitä se tarkoittaa? Onko se nyt olevinaan jotenkin trendikästä suomenkielessä, että "elitellään" siellä sun täällä?

    • joshakisin

      Maksetaanko kurssimaksu finnmatkoilla takaisin jossain vaiheessa?

    • tattoo_marie88

      Mä itse olen eri firman kautta mutta kuitenkin TUI:n alaisuuteen kuuluvan.
      Työ on todellakin mielenkiintoista, vaihtelevaa ja välillä rankkaa. Mutta etpä voi ainkaan sanoa tylsistyväsi. Palkka ei tietänkään ole mikään paras, mutta tosiaan asunto, sähkö- ja vesilaskut on maksettu kohtuuden rajoissa. Meillä oppailla saadaan myös simkortti töitä varten, puheluita kun joutunee tekemään vaikka minne.

      Mutta ei voi sanoa kuin et mahtavaa hommaa. Asiakkaat voi tosin olla välillä hankalia ja tosiaan toi taustatieto kohteesta pitää olla hyvin halussa. Asiakkaat olettaa tietenkin että opas tietää kaiken, oli kysymys mikä tahansa.

    • Hei, onko täälä muita jokka on hakenee nyt keväällä alkavaan blue academyyn? Ite oon jo hakenu, mietin et millonkahan ilmottavat tulokset...

    • oppppas

      Ite oon kans hakenut. Haitko oppaaksi vai lastenkerho yms? Ite menossa lastenkerho-oppaaksi.

      Onko sulle tullut mitään vastauksia?

      • Joo, lastenkerhonohjaajaksi hain myös. Sieltä tuli jälleen kerran kielteinen vastaus eikä ees haastatteluun kututtu. En ymmärrä minkälaista prfosessoria ne sinne oikeen hakeee.noh. Pääsikkö sinä haastatteluun?


      • oppaaksi hakenut
        stiina.h kirjoitti:

        Joo, lastenkerhonohjaajaksi hain myös. Sieltä tuli jälleen kerran kielteinen vastaus eikä ees haastatteluun kututtu. En ymmärrä minkälaista prfosessoria ne sinne oikeen hakeee.noh. Pääsikkö sinä haastatteluun?

        Täällä yksi oppaaksi hakenut ! Rekrypäivään menossa 4.2. Onko muita täällä tulossa helsinkiin rekrypäivään? :)


    • Blue academy13

      Rekrypäivään tulossa 6.2. Onko mitään tietoa montako ne ottaa rekrypäiviin ja montako pääsee koulutukseen? Jännitys on jo aika kova, samoin kuin halu päästä oppaaksi :)

      • oppaaksi hakenut

        Mulla ei ainakaan mitää tietoja noista määristä. Jännitys on kova täälläkin! Pitelen peukkuja sulle ! :)


    • gol4

      Heippa,

      Itse olen ollut Finnmatkojen oppaana 3 kautta ja kyseisen koulun käynyt Päivölän. Silloin ei ainakaan kurssi mitään maksanut ja kaikki tulivat kotiin kurssilta. Meni viikko ni tuli lähtö ekaan kohteeseen. Meidän kurssilta 2 ei läpäisseet, mutta se johtui vaan siitä, että loistivat poissaolollaan. Eli jos oot läsnä ja aktiivinen ni kyllä sieltä kaikki läpi pääsee. Olin ihan rivioppaana ja viimeisen kauteni hotellioppaana. Nykyään kotona pienen lapsen kanssa :) Tsemppiä kovasti valitsemallesi tielle. En vaihtaisi opaskokemuksia mistään hinnasta ja varmasti olisin ollut pidempäänkin ellen olisi rakastunut suomalaismieheen :D

    • Blue academy13

      Kiitos paljon gol4 viestistäsi! Olen kyllä ihan varma jo että tahdon oppaaksi kovasti, mutta aina mukava kuulla oppaana olleilta että se on oikeastikin antoisaa työtä. Vaikka varmasti rankkaakin välillä on, mutta niinhän kaikissa töissä. Eli kylläpä jännitys vaan lisääntyy ensi viikkoa odotellessa!

    • jännää3

      Onko kellekään vielä ilmoitettu pääsystä? Tämän viikonlopun aikanahan niitten piti meilillä ilmoittaa.

    • exopas99

      Joko on uudet oppaat tiedossa? :)

    • matkaoppaaksiMyös

      Joo, muakin kiinnostaa tietää, että mitkä mahdollisuudet sinne ylipäänsä on päästä? Tämä haku meni sivu suun, muiden asioiden vuoksi, mutta seuraavaan hakuunhan ei (toivottavasti) ole kovin kauaa aikaa.. Apollolla tosin on nyt haku päällä, taitaa täytyä testata että miten käy ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      80
      2387
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      80
      1764
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1567
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1505
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1468
    8. 54
      1330
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      85
      1289
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe