Kaverin lapsen komentaminen

Silminnäkijä

Saako kaverin lasta komentaa korottamalla ääntään tai ylipäätänsä hermostua lapsen huonosta käytöksestä ? Jos esimerkiksi lapsen äiti ei kiellä lapselta yhteistä illanviettoa varten hankittujen tavaroiden heittelyä?

42

5081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hkhkhkhkhk

      kyl minä oon ainakin komentanut naapurin muksuja, kun ne riehuu :) tietty ei mitenkään hulluna pidä käydä huutamaan, mutta asiallisesti voi lapsellekin sanoa.

      • ekan äiti

        Minusta vierastakin lasta voi kieltää silloin kun siihen on hyvä syy. Siis lapsi on kodissasi tai hän koskee/rikkoo johonkin sinun tai jonkun muun tavararaan tai vaarantaa omalla käytöksellään omansa tai jonkun muun terveyden. Eli mainitsemassasi tapauksessa puuuttuminen on jokaisen oikeus ja jopa velvollisuus, jos oma vanhempi ei ole paikalla, ei huomaa tapahtunutta ei jostain muusta syystä siihen puutu.

        Sen sijaan lapsen käytöstapoihin tai muuhun ärsyttävään, mutta sinulle kuulumattomaan en menisi puuttumaan. Siis jos lapsi esim. saa toiselta henkilöltä jotain, mutta ei muista sanoa kiitosta. Ei mielestäni tilanteessa ojentaminen kuulu muille kuin anjalle tai lapsen vanhemmille. Minusta myöskin rankaiseminen kuuluu vanhemmille (voin siis sanoa ihan hyvin kadulla leikkiville lapsille, että menkääpä pihan puolelle leikkimään ennen kuin tulee vahinkoja, mutta mielestäni minulla ei ole oikeutta alkaa kokemtamaan, että jos ette heti tottele niin laitan teidät kaikki viikoksi kotiarestiin. Hyväksyn myös että vieraat komentaa lastani. Esim. olimme kylässä ja lapsi (taapero) nousi sohvalle seisomaan (kotona sallittua, lapsen suosikkipaikkoja seisoa sohvalla selkänojaa vasten ja katsella sohvan takana olevasta ikkunasta lintulaudan lintujen touhuja) ja tämän perheen isäntä kielsi heti lasta, että heillä ei saa sohvilla seistä, sohvat on istumista varten. Hyväksyin tämän täysin (ihan ymmärrettävä sääntö perheessä, jossa lapset ovat leikki-ikäisiä), mutta en hyväksynyt sitä, että perheen isä yritti viedä lapseni "jäähylle" (supernanny tyyliin). Meillä ko. rangaistusta ei ole käytössä ja toisaalta lapseni on vasta taapero ja kolmanneksi hän tai minä (istuin lapsen vieressä) ei tiennyt säännöstä, joten minusta lapselle säännön selittäminen ja lapsen alas nostaminen oli ihan riittävä ojennus.


      • vauvan rääkkääjä

        Saa ja pitää se on jokaisen velvollisuus. Jos naapurin lapsi 3 kk ei tottele niin sitä pitää opettaa.


      • Immanuel-72

        Lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä. Afrikkailainen ( kai ) sananlasku. Nykyajan individualismi ja rajattomuus ylettyy myös lapsiin ja heidän kasvatukseensa.

        Aikuinen on se, joka asettaa lapselle rajat. Rajattomana kasvaneesta lapsesta tulee turvaton ja frustraatioita kestämätön aikuinen. Ja aikuisuuskin löytyy ehkä lähempänä 30 ikävuotta. Nykyään sekä lasten omat vanhemmat, että aikuiset yleensä pelkäävät lasten rajoittamista ja kasvattamista, mikä luonnostaan heille kuuluisi , ja tekee myös lapselle ja hänen kasvulleen vain hyvää.


      • hottentotti astrid
        Immanuel-72 kirjoitti:

        Lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä. Afrikkailainen ( kai ) sananlasku. Nykyajan individualismi ja rajattomuus ylettyy myös lapsiin ja heidän kasvatukseensa.

        Aikuinen on se, joka asettaa lapselle rajat. Rajattomana kasvaneesta lapsesta tulee turvaton ja frustraatioita kestämätön aikuinen. Ja aikuisuuskin löytyy ehkä lähempänä 30 ikävuotta. Nykyään sekä lasten omat vanhemmat, että aikuiset yleensä pelkäävät lasten rajoittamista ja kasvattamista, mikä luonnostaan heille kuuluisi , ja tekee myös lapselle ja hänen kasvulleen vain hyvää.

        Kasvatusalustana ei taida toimia, kovin ovat sopeutumattomia siellä afrikassa ja varskin tänne siirryttyään.
        Tosin kylän kasvattavaan voimaan luottavat afrikkalaisvanhemmat täälläkin ja lähettävät jälkikasvunsa lähinnä tytöt afrikkaan teini-ikäisinä.


    • Nipo?

      Minä ainakin komennan naapurin ym vieraita muksuja omassa kodissani. Meillä käyttäydytänn meidän tapojen mukaan. Meidän tavoilla tarkoitan ihan tavallisia käyttäytymistapoja. Tavaroita ei heitellä, ruokaa ei kuskata ympäri huushollia, tahmaset kädet pestään, jne. Eräs kaverini pitää omassa kodissaan melkoista kuria lapsilleen mutta kylässä käyessä ei komenna yhtään. Läyytjen ja hillon jälkeen lapset aikoi suoraan leikkimään tahmasin käsien, minä vein omat ja vieraat käsipesulle kun kaverini ei reagoinut mitenkään.

      Mielestäni en ole turhan tarkka tai nipo, mutta ei vieraatkaan voi tehdä mitä haluaa

      • atlatl

        ...minusta ihan oikein,että lasta kasvattavat kaikki aikuiset,varsinkin jos omat vanhemmat eivät kasvata lastaan.
        Yksi äiti hermostui kun hänen lastaan komennettiin ja alkoi selittää,että ei hänen lapselleen saa huutaa kun se tappaa lapsen luovuuden. Tällä lapsella oli ko alkavia oireita syystä että rajoja ei ollut juuri laínkaan.
        Kyllä lapsella pitää olla säännöt,joita opetellaan ihan alusta lähtien,mutta ei se mitään rangaistusvanki-meininkiä tarkoita.
        Tuo jäähy on hyvä tapa,minuutti per vuosi sopiva aika.Sopii lapsille kahdesta vuodesta ylöspäin.
        Alkuun lapsi panee siitä taatusti hanttiin,mutta muutamassa päivässä homma alkaa toimia.
        Sama esim nukkumaanmenoajoissa.
        Pienet leikki-ikäiset tarvitsevat yllättävän paljon unta ja monesti lapsen huonon käytöksen takana on silkka turhautuminen ja väsymys.(10-11 tuntia)
        Lapset aina samaan aikaan nukkumaan ja tietty rituaali pesuineen ja satuineen valmistaa lapsen nukkumaanmenoa varten.
        Jos sitten ei asetuta,niin lapsi viedään rauhallisesti,ilman turhia höpinöitä(ei turhautuneena ja agressiivisesti,vaan rauhallisesti!) takaisin sänkyyn ja se tehdään niin monta kertaa kuin tarve vaatii.Äidille se on väsyttävää mutta muutamasta päivästä viikkon kestävän (riippuu lapsesta) periodin aikana lapsi oppii milloin nukutaan ja milloin valvotaan ja sen jälkeen äidin elämä on paljon helpompaa.
        Kaupassa ei saa kerjätä,eikä julkisilla alueilla kiukutella. Minusta ne eivät kuulu asiaan.
        Siihen auttaa esim vaikkapa tarrat palkinnoksi hyvästä käytöksestä ja poistaminen paikasta jossa kiukutellaan ja sinne palataan vasta kun rauha on maassa.
        Näillä eväillä pääsee tosi pitkälle ja palkintona on vanhemmille yöuni ja säännöt tunteva,levännyt lapsi joka on ilo ja ylpeys vanhemmilleen. Lapsenkin luovuus pääsee esille kun hän itse on levännyt ja virkeä ja elämä helpompaa kun ei voimavaroja tarvitse kuluttaa tuhrauttavaan kiukutteluun.


    • -

      Tottakai saa. Ei jukulauta tuu naapurin kersat meillä määräämäään. Kyllä kuri on sama kuin omilla ja yhtälailla ne osallistuu töihi, ku omatki. Yhtälailla tulee tukkapöllyä ku omillekki jos ei sanaa uskota ;)

      • yxäxä

        muuten lapselle jää käsitys, että hänen toimintansa hyväksytään. Vaikka äiti hyväksyneekin, pitää asioita kuitenkin kyseenalaistaa. kaikki eivät hyväksy samoja asioita. .


      • tehokasta
        yxäxä kirjoitti:

        muuten lapselle jää käsitys, että hänen toimintansa hyväksytään. Vaikka äiti hyväksyneekin, pitää asioita kuitenkin kyseenalaistaa. kaikki eivät hyväksy samoja asioita. .

        Kerrompa tässä melkein tosi tapahtuman Etelä-Suomesta. Äiti oli lapsen kanssa kassajonossa lapsi hakkasi ostoskärryllä edellä olevan miehen jalkoja. Mies pyysi äitiä kieltämään lasta, nainen vastasi; meillä on vapaa kasvatus eikä kielletä. Mies avasi piimä tölkin kaatoi piimän naisen takin sisään ja sanoi: olen saanut vapaan kasvatuksen ei kieltoja mies poistui myymälästä. Luulen, että tyytyväisenä.

        Oppia ikä kaikki.


      • legendaa kerrakseen
        tehokasta kirjoitti:

        Kerrompa tässä melkein tosi tapahtuman Etelä-Suomesta. Äiti oli lapsen kanssa kassajonossa lapsi hakkasi ostoskärryllä edellä olevan miehen jalkoja. Mies pyysi äitiä kieltämään lasta, nainen vastasi; meillä on vapaa kasvatus eikä kielletä. Mies avasi piimä tölkin kaatoi piimän naisen takin sisään ja sanoi: olen saanut vapaan kasvatuksen ei kieltoja mies poistui myymälästä. Luulen, että tyytyväisenä.

        Oppia ikä kaikki.

        Bussissa oleva lapsi potki kainalosauvojen avulla kulkevan miehen jalkoja ja sauvoja eikä senkään äiti voinnut kieltää, kun oli vapaa kasvatus. Sitten joku teini tuli ja sylkäisi sitä äitiä kasvoille ja sanoi, että silläkin on ollut vapaa kasvatus.

        Mitäs muita variaatioita tästä jutusta on?


    • Jos ollaan sinun kotona, niin siellä sinulla on ainakin oikeus vaalia omia sääntöjäsi & tapojasi - vähän niin kuin maassa maan tavalla ja kodissa kodin tavalla!

      Tottakai jos tietää, että kyläilemään on tulossa pienempiä lapsia, niin voi olla hyvä siirtää aremmat esineet lasten ulottumattomiin. Tavaroiden viskelystä, kiipeilemisestä ja huonekaluilla hyppelemisestä voi hyvin lapselle huomauttaa & häntä kieltää, jottei mikään rikkoontuisi, eikä lapsi satuttaisi itseään tai muita, tai jos muutoin moinen ei ole mielestäsi soveliasta käytöstä s i n u n kodissasi!

      Kyllä lapsien tulisi oppia kunnioittamaan muita ihmisiä ja heidän kotejaan & tavaroitaan - ei voi aina elämänsä jokaisessa vaiheessa mennä sillä asenteella, että "MINÄ-MINÄ-MINÄ" ja huomioida vain itsensä ja omat tarpeensa, sillä ennen pitkää tulee eteen tilanteita jolloin on osattava myös joustaa ja huomioida muita ja se on paljon helpompaa jos tähän on oppinut jo lapsena!


      Vaikkei olisikaan omassa kodissaan, niin silti voi mielestäni toisten lapsia kieltää ja torua, jos näiden käytös on vaaraksi heille itselleen tai muille - varsinkin jos itse olet se aikuinen joka on lähinnä tapahtumien keskipistettä! Näin ainakin itse teen ja onneksi omassa lähipiirissä on sellaisia vanhempia, jotka eivät pahastu jos heidän kullanmurujaan kielletään ja torutaan syystä, niin ei tästä tule turhia konflikteja! Eli edelleen mun kotona mennään tämän huushollin sääntöjen mukaan, oli lapsia sitten täällä vierailulla yksin tai vanhempien kera ja tarpeen vaatiessa puutun ongelmatilanteisiin myös muualla!

      Näillä eväillä on mennyt hyvin tähän asti, enkä näe syytä mikseikö se toimisi yhtä hyvin vastaisuudessakin! Satunnaisista kielloista huolimatta mun luokse ainakin tullaan aina innolla kyläilemään - välillä on jopa kyselty, että milloin tänne saisi taas tulla: kuulin tämän kerrotavan juuri äskettäin erään lähipiirin lapsukaisen äidiltä! :o)

    • Jeesjeesjess

      Ei komentaa, mutta kieltää. Jos tuttavieni lapset koskevat asunnossani hajoaviin esineisiin tms, niin totta kai kiellän. Eihän heidän vanhemmat välttämättä tajua mihin kaikkeen ei saa koskea, ja he ovat tottuneet lastensa riehumiseen missä tahansa. Vanhemmat onneksi yleensä yhtyvät kieltämiseeni, ja pahoittelevat villien lapsien puolesta. Koskaan en ole kuitenkaan huutanut tai komentanut, sillä siihen ei minulla ole valtuuksia. Ei edes silloin kun lasten omat vanhemmat eivät ole paikalla. Mutta kyllä lapsia kieltää saa, tottakai!

      • kasvattaja

        Huutamista ei ole kielletty laissa. Huutaminen on tervettä, kun on syytä huutaa! Tämä koskee sekä aikuisia että lapsia.

        Jos minun tavaroihini koskee joku kakara ilman lupaa eikä piittaa ystävällisestä kiellosta, in minä ainakin huudan ja komennan minkä sielu sietää, ellei vanhempi tee sitä tai ei ole paikalla. Pidän sitä kansalaisoikeutena ja velvollisuutena!

        Ainoa mitä ei periaatteessa saa tehdä on fyysinen käsiksi käyminen lapseen, mutta siinäkin ollaan mielestäni Suomessa ylihysteerisiä. Jos joku kymmenvuotias potkisi autoani lommoille niin kyllä nostaisin hänet niskasta ja siirtäisin sivuun, jollen muuten saisi lopettamaan. Ja jos joku tekisi omalle lapselleni niin vastaavassa tilanteessa, niin menisin kukkapuskan kanssa kiittämään esimerkillisestä toiminnasta, samalla kun lapsi saisi pyytää anteeksi potkimista.


    • vauvanrååkkååjå

      no ei todellakaan saa puuttua toisten asioihin!

      • surunraato

        eikai se kiellettyä ole, mut kyl täytyy olla aika pätevä syy puuttua jonkun toisen (kun oman) lapsen käytökseen. Tuskin kukaan haluaa että jonkun toisen pariskunnan lapset tulee omaan kotiin ja alkaa tekee pahojaan. Jos kuitenkin toisten lapsille aletaan tavaksi asti asettelemaan rajoja niin sit on vaan parempi sanoa suoraan lapsen vanhemmille asiasta.


      • Muu maa mansikka
        surunraato kirjoitti:

        eikai se kiellettyä ole, mut kyl täytyy olla aika pätevä syy puuttua jonkun toisen (kun oman) lapsen käytökseen. Tuskin kukaan haluaa että jonkun toisen pariskunnan lapset tulee omaan kotiin ja alkaa tekee pahojaan. Jos kuitenkin toisten lapsille aletaan tavaksi asti asettelemaan rajoja niin sit on vaan parempi sanoa suoraan lapsen vanhemmille asiasta.

        Jos vanhemmat ovat niin toopeja, etteivät he tajua pikku kullanmurunsa huonoa käytöstä. Eli ei se omena kauas puusta putoa.
        Minä olen huomannut, että lapsen ruotuun laittamiseen riittää yleensä paha mulkaisu tai jos ei riitä, niin sitten voin sanoa esim. kaupassa, että nyt suu kiinni.
        Kyllä se on vanhempien asia opettaa käytöstapoja sen sijaan, että ihannoidaan ns. vapaata kasvatusta.
        Ihme maa tämä Suomi. Muualla lapset käyttäytyvät hyvin - vain nyt Suomeen muuttaessamme olen huomannut millaisia pikkunilkkejä tällä vilistää.


      • Penkiton

        Viimeksi tänään raitsikassa olin tarttenut neuvoa äitiä ja lasta.NE RAITSIKAN PENKIT EI OLE KURAISTEN LASTEN PAAPPAIDEN PAIKKA.Tuosta asiasta melkein jokainen kerta olisi puututtava.
        JK.missään ja koskaan istuinpenkit eivät ole "seisontapaikkoja".


    • Annikki 78

      Ne kullan nuput saa henkiäsiä kärsimyksiä,pian loppu elämäkseen. Hoitoon tollaset komenteliat. KIITOS

      • oobuli86

        et oo annikki 78 tosissas????et voi olla... voi ku niistä kullan nupuista tulee tasapainottomia, herkkiä ja yhdyskuntakelvottomia yksilöitä jos ei yhtään komenneta...hoitoon sellaset ihmiset ja vanhemmat jotka antaa lapsilleen kaiken ja antavat lasten hyppiä silmille :/


      • vb vbghn
        oobuli86 kirjoitti:

        et oo annikki 78 tosissas????et voi olla... voi ku niistä kullan nupuista tulee tasapainottomia, herkkiä ja yhdyskuntakelvottomia yksilöitä jos ei yhtään komenneta...hoitoon sellaset ihmiset ja vanhemmat jotka antaa lapsilleen kaiken ja antavat lasten hyppiä silmille :/

        Nimittäin tuo sukkahousupoika 15v.


    • Saa ja pitää jos vanhemmat ovat niin ääliöitä, etteivät kultanuppuaan osaa pitää kujosissa.

    • Mies51

      Kerran juuri mopon sarviin ylettynyt pentu teki mopolla hienot rundit meidän taloyhtiön juuri istutetulle nurmikolle. Otin pennun asialliseen puhutteluun. Sovittiin, että huomenna on uudet siemenet ja välineet, joten tervetuloa jäljet korjaamaan. Poika tuli ja teki homman.

      Yhteiskunnalle on vaarallinen kehitys, jos pentujen, oli ne sitten omia tai vieraitten, antaa päästää "niskan" puolelle. Hyvänä esimerkkinä koulutragediat.

    • 363546456444

      Tottakai saa! Mutta siis mitään tunnin ripitystä, tai kurittamista ei saa. Ystävällisesti, mutta vakavasti voi lapselle tuntematokin sanoa, että näin ei saa tehdä...Eli ystävällinen muistutus. Missään nimessä ei kannata vetästä keuhkoja täyteen ilmaa ja sitten huutaa lapsen korvaan...Se temppuilu kusee omille nilkoille.

      Häiriökäyttäytymiseen, eli vaikka muiden lasten kiusaamiseen pitää aikuisen ihmisen heti puuttua, tai jos meno yltyy liian kovaksi, jolloin saattaa itseään vakavasti satuttaa.

      Joillain ihmisillä tällä palstalla on eri käsitys kuin minulla "Vapaasta" kasvatuksesta, itse olen kasvatettu ns. Kunnolliseksi, mutta silti pienestä pitäen tehnyt oman harkintani mukaan asioita. Vanhemmat eivät ole kuin kiroiluuni puuttuneet...Muuhun ei ole ollut tarvetta. Vapaa kasvatus lähinnä tarkoittaa, että lapselle näytetään suunta ja itse menee sinne...Ei sitä, että annetaan tehä mitä haluaa.

      Moni vanhempi tosin ottaa erittäin henkilökohtaisesti, jos joku toinen henkilö heidän lapsen pelleilyyn puuttuu...Se on suhteellisen inhimillistä, koska moniko vanhempi/Perheenjäsen ei ota henkilökohtaisesti, jos joku arvostelee kasvatustasi? Vaikka kyseessä ei tämä olisi, niin valitettavasti lapsen häiriökäyttäytymiseen puuttuminen luo mielikuvan "Olet huono isä/äiti".

      Lyhyesti: Puutu käyttytymiseen oman harkintasi mukaan...Pyri vain hillitsemään hänen riehumistaan sanallisesti.

      • jokavitsaasäästää...

        Ihminen ei luonnostaan ymmärrä "ystävällistä muistutusta", vain vihaista komentamista. Vasta kun on saanut jonkinlaisen peruskasvatuksen ja kurin, kykenee tulkitsemaan ystävällisenkin puheen ojennukseksi, ja arvostamaan sitä, että ojentaminen tapahtuu rauhallisesti. Tämä on juuri se mitä vapaan kasvatuksen ihannoijat eivät ymmärrä. Kuvitellaan että ystävällisyys synnyttää ystävällisyyttä. Mutta kun ihminen ei toimi niin. Hyviä tapoja ei synny ilman kovia otteita. Todisteet ovat kaikkialla ympärillämme. Kasarijuppien lapsista on kasvanut häiriintyneitä kouluammuskelijoita.


    • A.Tsu

      Itse ainakin komennan, jos lapsi esim. lyö minua. Jos äitsykälle ja iskälle on ok, että heidän lapsensa huitoo heitä nyrkillä niin ok, mutta vieraita ei lyödä! Lapselle voi sanoa, että älä tee noin jos hän tekee jotain pahaa. Ihan uppo-outojenkin muksuja voi komentaa, esim. kaupassa, puistossa ym. Mutta, jos teini-ikäinen lapsi ei tervehdi vieraita, häntä ei vieras hae takaisin huoneestaan ja pidä palopuhetta... Tai jos lapsi ei sano kiitos, niin vieras ei ala hänelle opettaa käytöstapoja! Sitä mieltä olen.
      Ärsyttävintä on se, kun käytöstapojen opettajana on ihminen, jonka omat lapset käyttäytyy huonosti...

    • Lapsen parhaaksi

      Mielestäni saa ja kuuluukin huomauttaa lasta,jos esim.lapsen vanhempi ei tee tai ei ymmärrä tehdä sitä itse.Lapset arvostavat sellaista aikuista,joka oikeasti on aikuinen,ja uskaltaa huomauttaa asiasta,mikä ei ole oikein.Sehän antaa vain turvaa lapselle.Nykyään näkee paljon sellaisia vanhempia ikävä kyllä,jotka eivät välitä tai eivät osaa asettaa rajoja lapsilleen.Olen työskennellyt itse lasten kanssa n.40 vuotta,joten olen selvästijkin huomannut,miten paljon huonompaan suuntaan ollaan menty lasten kasvatuksessa ja ojentamisessa.Sitä paitsi lapset arvostavat paljon enemmän sellaisia aikuhisia,jotka uskaltavat sanoa,kuin heitä,jotka eivät välitä.

      • kjhgffdsrty

        Pihamme lähellä oli yhteiskäytössä oleva kaivo, josta sangolla nostettiin vettä. Talvella kaivon kansi oli paksussa jäässä ja liukas eikä kansi mennyt kiinni jään takia. Naapurin pienet 4- ja 5-vuotiaat leikkivät kaivon kannella. Ohjasin heidät kaivolta pois rauhallisesti, mutta kun he palasivat keillosta huolimatta niin sanoin ison sanan niin, että perille meni.
        Katsoin, että on pienempi paha kun komennan heidät siitä pois ennen jäistä kylpyä kaivossa.


    • junttimikäjuntti

      Hyvä huomata että useimmat tuntuvat pitävän lasten komentamista normaalina toimintana. Suomella on siis toivoa.

      Esitän jatkokysymyksen: Saako aikuista "komentaa"? Kun aikuiset käyttäytyvät pikkulasten tavoin, onko oikein ja asiallista huomauttaa siitä?

      Esimerkki:
      Eräs mummoihminen sijoitti lastenvaunut väärin bussin käytävälle, ja otti nokkiinsa kun kuski huomautti ystävällisesti asiasta, uhkaili yhteydenotolla esimieheen jne. Hän vaikeni vasta kun karjaisin että "ole mummo hiljaa, kuski on oikeassa, sitäpaitsi kuskin kanssa keskustelu ajon aikana on kiellettyä ja vaarantaa yleisen turvallisuuden".

      Minulla on usein vastaavia tilanteita. Olen kai aika poikkeava kun en koe tuollaista tilannetta omalta kannaltani kiusallisena. Mutta teenkö oikein? Ja onko tällaisesta toisten asioihin puuttumisesta hyötyä vai haittaa, mitä mieltä olette?

    • sopeutuvainen

      niin pakkohan se on komentaa...mietin vain että onko sinulla tapana huutaa omille lapsillesi?jos ei ni asiasta voi keskustella lapsen kanssa eikä silloin tarvitse hermostua tai huutaa.katsekontakti/lapseen tai lapsiin ja asiallisesti kieltää mistä nyt oletkaan heitä komentamassa.asiasta/tilanteesta kannattaa ja voi myös informoida sekä keskustella lapsen äidin kanssa miten hän toimisi vastaavanlaisessa tilanteessa.

    • tylsätäti

      komennan. Ihan vieraitakin muksuja jos tarve vaatii. Tämä ei tosin aina ole vanhempien mieleen.

      Kerran kaupassa kiipesi n. 5 vuotias ipana ostoskärryihini tallomaan tavaroita. Nostin kersan pois ja sanoin, ettei ostoskärryt ole mikään leikkipaikka. Paikalle tuli sitten pojan äiti, joka sanoi, että miksi nostin hänen lastaan. Totesin siihen, että kun kiipesi noihin kärryihin, mutta voin kyllä seuraavalla kerralla kärrätä kassoille asti. Pyysin myös vahtimaan lapsiaa paremmin.

      Toisen kerran annoin parin kymmenkesäisen kakaran kuulla kunniansa, kun lapsoset kivittivät varista. Tulihan sieltä takaisin huorittelut ja muut haistattelut, mutta lopettivat kuitenkin.

      • YksKameeAkka

        mun lastani ainakin saa komentaa vieraatkin, jos siihen on tarvetta. Ja ihan samalla tavalla aion myös jatkossa komentaa muiden lapsia.

        En tietenkään tarkoita, että kukaan vieras alkaisi huutamaan ja räyhäämään ja viemään jäähylle, mutta sellaista asiallista, aikuismaista käytöstä. Jos se ei tehoa, niin tervetuloa kertomaan mulle. Kiitän varmasti lämpimästi ja tulen komentamaan kakaraani. :) Se vaan on niin, että tietystä iästä eteenpäin ei voi koko ajan valvoa mitä ne kullannuput touhuaa ja vaikka käytöstavat on kohdillaan kyse on kuitenkin lapsista.

        Tuntuu olevan myös niin, että ne jotka eivät koskaan komenna toisten lapsia, eivät myöskään sitten huolehdi toisten lapsien hyvinvoinnista. Lapset leikkivät tuossa taannoin aika vaarallista leikkiä parkkipaikalla ja moni itsekin vanhempi vain käveli ohi. Kyllä minä sanoin mukuloille, vaikka oma lapseni ei ollut edes paikalla. Olenko sitten kauhea ihminen, mene ja tiedä. :)


    • tyuye

      kyl mun mielestä voi, ite ainakin kiellän siskon tyttöä- vaikka äiti (siis oma, lapsen mummu) on sitä mieltä ettei sais puuttua.

      • Bablo2008

        kyllä saa ja on pakko ku osa vanhemmista on niin puupäitä!!


    • juupajuuu

      Meillä tapahtui niin, että 3 ja 5-vuotiaat kaverukset riehuivat ja alkoivat heitellä kolmannen osapuolen kassista tavaroita. Kummankaan lapsen äiti ei puuttunut asiaan. Tämä kolmas osapuoli, kenen tavaroita heiteltiin meni huutamaan lapsille, että lopettakaa se tavaroiden heittely. 5-vuotias ei ollut moksiskaan, mutta 3-vuotias alkoi itkemään. 3-vuotiaan lapsen äiti suuttui ja sanoi, että hänen lapsensa sai tästä aivan varmasti traumoja, minkä jälkeen hän katkaisi välit 5-vuotiaan lapsen äitiin, "koska tämän lapset ovat tottuneet siihen että heille huudetaan, eikä siksi komentelua säikähdä". Hän sanoi myös, että hän ei omalle lapselleen huuda, eikä myöskään hänen 3-vuotias lapsensa huuda hänelle, eikä kukaan muukaan.

    • komenna vain

      Jokainen äitikin menettää varmasti hermonsa jossain vaiheessa. Ja lasta pitääkin kieltää että tietää tehneensä väärin. Jos lapsi selkeästi tekee väärää ja äiti ei noteeraa sitä ollenkaan pitäisi minun mielestä huolestua jo äidin ja lapsen suhteesta...

    • Ihmettelevä/äiti

      Tuli tässä mieleen, että saako toisen lapseen koskea mitenkään? Tarkoitan siis sellaista tilannetta, että lapsi kielloista huolimatta esimerkiksi kiusaa koiraa/kissaa/vauvaa/hamsteria niin onko minulla oikeus mennä ja nostaa tämä kiusaava lapsi pois kiusattavan luota?
      Kun nykyään on aika ylihysteeristä tämä, että miten lasta saa "komentaa" ja miten ei.

      • ei saa koskea

        Tietenkään toisen lapseen et saa koskea !
        Miksi et vain voisi nostaa vauvaa tai lemmikkiä syliin jos toisen lapsi kiusaa? Mikä oikeus sulla muka olisi tunkeutua vieraan lapsen fyysisen koskemattomuuden alueelle? Ei mikään.

        Kyllä minä ainakin ärähtäisin ja kovaa, jos joku mitenkään koskisi minun lapseeni.


      • ahöwpkws
        ei saa koskea kirjoitti:

        Tietenkään toisen lapseen et saa koskea !
        Miksi et vain voisi nostaa vauvaa tai lemmikkiä syliin jos toisen lapsi kiusaa? Mikä oikeus sulla muka olisi tunkeutua vieraan lapsen fyysisen koskemattomuuden alueelle? Ei mikään.

        Kyllä minä ainakin ärähtäisin ja kovaa, jos joku mitenkään koskisi minun lapseeni.

        Wut, mitä pahaa se kiusattava on tehnyt? Jos minun koira makaa kauniisti omalla pedillään ja siskon muksu kiusaa sitä, niin pitääkö minun käskeä koirani pois paikalta? Ei todellakaan, koira ei ole mitään pahaa tehnyt, se on se muksu joka lähtee ja vähän vauhdilla. Kyllä saa vieraaseen lapseen koskea, naurettavaa hyssyttelyä ettei muka saisi. Sitten kun se lapsi oppii siihen, että 'äiti sano ettet sää saa koskea muhun', niin hurraa sehän voi tehä mitä ikinä haluaa.

        Hyi, en taida tehdä itse lapsia, ettei omani joudu kärsimään muiden idioottipenikoista. Ällöttävää miten te kasvatatte kakaranne.


      • ÄläKoske
        ahöwpkws kirjoitti:

        Wut, mitä pahaa se kiusattava on tehnyt? Jos minun koira makaa kauniisti omalla pedillään ja siskon muksu kiusaa sitä, niin pitääkö minun käskeä koirani pois paikalta? Ei todellakaan, koira ei ole mitään pahaa tehnyt, se on se muksu joka lähtee ja vähän vauhdilla. Kyllä saa vieraaseen lapseen koskea, naurettavaa hyssyttelyä ettei muka saisi. Sitten kun se lapsi oppii siihen, että 'äiti sano ettet sää saa koskea muhun', niin hurraa sehän voi tehä mitä ikinä haluaa.

        Hyi, en taida tehdä itse lapsia, ettei omani joudu kärsimään muiden idioottipenikoista. Ällöttävää miten te kasvatatte kakaranne.

        Ethän sinä todellakaan saa koskea toisten lapsiin Ainakaan väkivallalla aina saat vaikka olkapäästä taputtaa ja selittä tilanteen jos lapsi ei tottele niin lapsen vanhemmille sanot mutta ikiniä ei saa Omiin Tai Muiden lapsiin koskea pahalla!


      • Kyllä koske
        ÄläKoske kirjoitti:

        Ethän sinä todellakaan saa koskea toisten lapsiin Ainakaan väkivallalla aina saat vaikka olkapäästä taputtaa ja selittä tilanteen jos lapsi ei tottele niin lapsen vanhemmille sanot mutta ikiniä ei saa Omiin Tai Muiden lapsiin koskea pahalla!

        Olkapäästä taputtelu ei ehkä aina riitä eli kyllä lapseen koskea saa esim. kantamalla lapsi pois ja istuttamalla jäähylle, jollei puhe mene perille.


    • ehdottomasti rajat!

      Niin kauan kun lapset (omani ja toisten) ovat MINUN huushollissa, niin minun huushollin säännöillä mennään. Ja jos sana ei tehoa, niin aivan varmasti saan koskea. Mieheni siskon lapset käy meillä usein, eikä niille pidetä kotonaan minkäänlaista kuria. Meille kun tulevat, vaatteet nakataan lattialle eteisessä, juostaan suoraa päätä minun lasteni leluja levittelemään (siis kaikki vain ympäri lattiaa leikitään niillä eli ei) ajetaan takaa koiraa ja kissaa, huudetaan ja ollaan vailla ties mitä. Ja joka ikinen kerta itkua tihrustavat kun minä palautan heidät nostamaan vaatteensa naulaan, käsken siivota jälkensä lastenhuoneesta, kiellän koskemasta lemmikeihimme... Joka ikinen kerta sanovat: ei meidän tarvitse, ei meillä kotonakaan... Johon joka ikinen kerta vastaan: kotona tehkää mitä lystäätte jos äiti ja isä sen sallii, mutta minun kodissa te teette niinkuin minä sanon tai muutoin pistän pihalle joka iikan ja pirttiin ei oo enää tulemista.

      Musta on ihan uskomatonta että vanhemmat ei opeta lapsilleen minkäänlaisia käytöstapoja tai minkään kunnioittamista! Hittolainen jos mun lapset käyttäytyisi kyläpaikassa niinkuin mieheni siskon lapset käyttäytyy, niin ihan varmasti saisi talon omistaja (minun luvalla!) ottaa jo rinnuksista seinälle ja kertailla mikä on homman nimi. Sehän on hienoa että joku muu opettaa muksulle tapoja jo pienenä, jos omat vanhemmat ei siihen pysty ja kykene, sillä viimeistään sitten isompana kyllä lätty alkaa lätistä ja lujaa, kun ei oo kotona tapoja opetettu ja kuvitellaan että kaikenlainen käytös sallitaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      515
      12699
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8394
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      38
      7050
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      352
      2513
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2144
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1957
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1693
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1490
    9. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      22
      1400
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1343
    Aihe