oletteko törmänneet vaarallisiin ja myrkyllisiin kaloihin sukeltaessa ja snorklatessa????? onko paikan päällä myynnissä kalakarttoja mitkä kertoo lajeista...ajattelin uskallanko päästää kymmenvuotiaan snorklailemaan??? kokemuksia
kalat
6
1400
Vastaukset
- Näin.
oli kaksi kalaa, joita piti vältellä. Nekin viihtyivät riutan rinteessä eli juuri siinä, missä oli mukavin snorklauspaikka.
Toinen on leijonakala. Kaunis simppu, jonka evien piikkejä piti välttää. Onneksi kala ei ole aggressiivinen, vaan uiskentelee rauhallisesti ympäriinsä.
Toinen on tumma kivikala, joka saattaa näykkäistä.
Kummankin kosketuksesta piti heti mennä kuiville ja välittömästi kutsua ensiapu paikalle. Piikin pistosta tai puremasta saattoi mennä shokkiin ja vedessä tuo voi olla kohtalokasta. Seurauksena aina parin päivän sairastelu.
Lomaviikolla emme kuulleet kenenkään saaneen pistosta ja kyllä siellä lapsetkin uivat.- snorklaajatar
Ainakin thaikkulassa näitä oli meressä. Se rauhoittaa kummasti uiskentelua.
- Näin.
snorklaajatar kirjoitti:
Ainakin thaikkulassa näitä oli meressä. Se rauhoittaa kummasti uiskentelua.
olimme siellä, ei moisia hyytelökasoja näkynyt. Mutta päätellen uimavalvojien toimista he kyllä tiedottavat ja varottavat kaikesta mahdollisesta pahasta. Kuten vaikka siitä, että meiltäkin kysyttiin, että ei kai ole verihaavaa - tuo oli mahdollisten haiden varalta, joita ei miitäkään näkynyt.
- Sharm-fani
Paholaissiipisimppu mihin tuo 'lionfish' punaisellamerellä viittaa, kannatta kiertää hieman kauempaa, koska evät levällään lipuva kala saattaa tehdä valehyökkäyksiä kohti. Toinen suhteellisen yleinen laji, sädesiipisimppu ei ole niin vaarallisen lajin maineessa ja se piilottelee enemmän kuin suurempi serkkunsa.
Kivikala eli velhokala ei näykkäise vaan lähinnä tappaa myrkyllään. Kalan piikkien päälle astuminen tietää erittäin tuskallista pistosta missä saattaa hyvällä säkällä selvitä hengissä. Tuosta maailman myrkyllisimmästä kalasta voi googlettaa lisää infoa.
Siipusimppuja näkee riutan reunustoilla ja kielekkeiden alla päivittäin, kivikala naamioituu niin hyvin että sen näkeminen vaatii tuuria ja/tai harjaantunutta silmää.
Myös muissa simpuissa joita riutalla elelee, on myrkyllisiä lajeja, mutta kaksi edellä mainuttua ovat vaarallisimmat.
Jos näitä 'vaarallisia kaloja' lähdetään luettelemaan, niin listalle pääsee tietysti jättimureenat, joita ei kannata kädellä sohia jos sormet ovat itselle kalliit.
Pilkkusäppikaloja (Titan trigger) kannattaa kunnioittaa pienellä välimatkalla, sillä reviiritietoinen kala saattaa käydä ihmisen kimppuun ja hammasvarustus riittää vaikka varpaiden amputointiin.
Sharmissa on muutamaan lajia keihäsrauskuja, joista ei tavalliselle snorklaajalle ole vaaraa, mutta ehkä on hyvä tietää, että niiden päälle astuminen saattaa olla kohtalokasta.
Pienemmistä rauskuista löytyy sähkörauskuja jotka voivat antaa jopa 220 voltin sähköiskun koskettaessa.
Rannoilla saattaa myös nähdä komean kokoisia barrakudia, mutta niiden hyökkäykset ihmisen kimppuun taitavat olla puhtaita erehdyksia sameammassa vedessä kuin Sharmin kirkkaat vedet.
Meduusoita on näkynyt Sharmissa todella vähän verrattuna vaikkapa itämereen. Ne kerrat kun olen nähnyt niitä, ovat kalat olleet näykkimässä niitä palasiksi.
Mikäään edellä mainituista ei ole syy pysyä vedestä poissa, vaan syy snorklata katselemaan niitä (sopivan matkan päästä). Enemmän tuollaiselle potentiaaliselle pikku Cousteaulle kannattaa painottaa korallien varomista ettei riko hitaasti kasvavaa riuttaa eikä hanki itselleen ikäviä raapaleita ja naarmuja.
Laminoituja 'kalakarttoja' löytyy joka puolelta Sharmissa. - Näin.
Sharm-fani kirjoitti:
Paholaissiipisimppu mihin tuo 'lionfish' punaisellamerellä viittaa, kannatta kiertää hieman kauempaa, koska evät levällään lipuva kala saattaa tehdä valehyökkäyksiä kohti. Toinen suhteellisen yleinen laji, sädesiipisimppu ei ole niin vaarallisen lajin maineessa ja se piilottelee enemmän kuin suurempi serkkunsa.
Kivikala eli velhokala ei näykkäise vaan lähinnä tappaa myrkyllään. Kalan piikkien päälle astuminen tietää erittäin tuskallista pistosta missä saattaa hyvällä säkällä selvitä hengissä. Tuosta maailman myrkyllisimmästä kalasta voi googlettaa lisää infoa.
Siipusimppuja näkee riutan reunustoilla ja kielekkeiden alla päivittäin, kivikala naamioituu niin hyvin että sen näkeminen vaatii tuuria ja/tai harjaantunutta silmää.
Myös muissa simpuissa joita riutalla elelee, on myrkyllisiä lajeja, mutta kaksi edellä mainuttua ovat vaarallisimmat.
Jos näitä 'vaarallisia kaloja' lähdetään luettelemaan, niin listalle pääsee tietysti jättimureenat, joita ei kannata kädellä sohia jos sormet ovat itselle kalliit.
Pilkkusäppikaloja (Titan trigger) kannattaa kunnioittaa pienellä välimatkalla, sillä reviiritietoinen kala saattaa käydä ihmisen kimppuun ja hammasvarustus riittää vaikka varpaiden amputointiin.
Sharmissa on muutamaan lajia keihäsrauskuja, joista ei tavalliselle snorklaajalle ole vaaraa, mutta ehkä on hyvä tietää, että niiden päälle astuminen saattaa olla kohtalokasta.
Pienemmistä rauskuista löytyy sähkörauskuja jotka voivat antaa jopa 220 voltin sähköiskun koskettaessa.
Rannoilla saattaa myös nähdä komean kokoisia barrakudia, mutta niiden hyökkäykset ihmisen kimppuun taitavat olla puhtaita erehdyksia sameammassa vedessä kuin Sharmin kirkkaat vedet.
Meduusoita on näkynyt Sharmissa todella vähän verrattuna vaikkapa itämereen. Ne kerrat kun olen nähnyt niitä, ovat kalat olleet näykkimässä niitä palasiksi.
Mikäään edellä mainituista ei ole syy pysyä vedestä poissa, vaan syy snorklata katselemaan niitä (sopivan matkan päästä). Enemmän tuollaiselle potentiaaliselle pikku Cousteaulle kannattaa painottaa korallien varomista ettei riko hitaasti kasvavaa riuttaa eikä hanki itselleen ikäviä raapaleita ja naarmuja.
Laminoituja 'kalakarttoja' löytyy joka puolelta Sharmissa.Tuo minun vastaukseni perustui rantavahdin ohjeisiin, joita he innokkaasti antoivat kaikille. Olivat todellakin avuliaita. Kyllä he tuosta murenastakin mainitsivat, mutta Dominan rannalla niitä ei kuulema ollut. Yleisohje heiltä oli, että mihinkään ei saisi koskea ja kalojen rauhaa tulisi kunnioittaa.
- Sharm-fani
Näin. kirjoitti:
Tuo minun vastaukseni perustui rantavahdin ohjeisiin, joita he innokkaasti antoivat kaikille. Olivat todellakin avuliaita. Kyllä he tuosta murenastakin mainitsivat, mutta Dominan rannalla niitä ei kuulema ollut. Yleisohje heiltä oli, että mihinkään ei saisi koskea ja kalojen rauhaa tulisi kunnioittaa.
Dominan ranta on tosi mukava snorklauspaikka kelluvien laitureidensa takia. Kyseisellä rannalla bongasin -07 edellä mainutuista sinteistä lähes 1,5 metrisen jättimureenan, siipisimppuja, sädesiipisimppuja, skorpionisimppuja, pieniä keihäsrauskuja, marmorisähkörauskun, pilkkusäppikaloja ja kymmeniä muista mielenkiintoisia lajeja.
Rantavahdeilla ei yleensä ole pienintäkään käsitystä mitä heidän laituriensa alla lymyilee. Ja paikallisesten sukellusoppaiden lajituntemus yltää 10v akvaristin tasolle. Paikasta riippumatta ja lähes poikkeuksetta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348