Mikrofoni- ja linjataso-inputit eivät toimi (Fedora 12)

teeveekoo

Minulla on ennestään kokemusta Ubuntu/Kubuntu-distribuutioista, niissä sain aikanaan toimimaan muun muassa mikrofonin kyseisestä koneesta. Nyt asentamassani Fedora 12:ssa (koneessani sekä Gnome- että KDE-työpöytäympäristöt) ei toimi esim. mikrofoni- eikä linjatason inputit.

Äänikortti: Sound Blaster Audigy 2 Platinum. Kyseisessä laatuäänikortissa on muun muassa erillinen liitinpaneeli edessä, siitäkään ei toimi kuin voimakkuussäädöllä oleva kuulokeliitin.

Kyseisen erillisen liitinpaneelin linja-tasoinen input ei toimi eikä toimi erillisellä voimakkuussäädöllä oleva mikrofoni-inputkaan (Line-in-2/Mic-in 2). Muita liittimiä (esim. midi) en sinällään ole tarkistanut kyseisestä liitinpaneelista.

Takana olevan varsinaisen SB Audigy 2-äänikortin liittimistä aikanaan sain mikrofonin toimimaan Kubuntussa, joten kyllä se kunnossa on.

Monenlaista konstia olen yrittänyt, mutta minulle ei aukea mikä mättää. Audacityssä saan vilkkumaan mittarit esim. musiikkivideota toistaessa, joten se puoli on kunnossa.

Mikrofonimykkyys on kynnyskysymys, jos se ei ratkea niin silloin minun on vaihdettava eri distribuutioon. Se olisi vahinko, sillä muuten Fedora 12 taitaa olla ihan kohtuullisen hyvä kuitenkin. Kiva olisi myös, jos linjatasollakin hommat toimisivat.

Varmaankin yksi ongelma voi olla liiallinen sitoutuminen PulseAudioon, aikanaan Kubuntussa esim. Alsamixergui asentui laajana versiona, mutta jos yritän asentaa Alsamixerguin nykyiseen Fedoraan, niin se asentuu koneelle todella supistettuna versiona. Mutta riittääkö edes moiset selittämään mikrofonin mykkyyttä?

Apua olisi kiva saada. Kiitos!

5

858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alsa-Projectia
    • asdfgtre

      Eli:

      1. avaa pääte ja kirjaudu root tunnuksilla sisään
      2. kirjoita alsamixer ja avautuu seuraavanlainen ruutu
      3. http://img696.imageshack.us/img696/4949/kuvakaappausx.png
      4. ylhäällä oikealla on F6 eli paina sitä näppäimistöltäsi ja siihen avautuu pieni ruutu jossa pitäisi näkyä äänikorttisi. Jos ei näy, niin mene nuolinäppäimellä joko alas tai ylös ja etsi.
      5. Kun äänikortti löytyy, niin paina enter nappulaa.
      6. Line Mic tason löydät kuvasta eli jos ne on alhaalla, niin painele niitä nuolinäppäimellä ylös ja nyt pitäisi homman toimia.

      • teeveekoo

        Nimimerkki asdfgtre oli oikeilla jäljillä, kyseinen päätteellä kirjoitettu alsamixer oli oikean suuntainen ratkaisu monellakin tavalla, pääsin kohtuullisen monipuolisesti säätämään äänikortin säätöjä. Tuo komento päätteessä toimi minulla ilman alsamixerguin asentamista.

        Asensin päätetyöskentelyn jälkeen GMixerin (se on Alsa mixer), ainakin siitä oli se ilo, että mikrofonille sai 20 dB, mutta en ole varma jätänkö sitä koneelle.

        Analoginen linjatasoinen sisäänmeno toimii erillisestä liitinpaneelista edestä ja myös takaa itse äänikortista, mutta en saa Audacityn mittareita heilumaan kyseisiä linjasisäänmenoja käyttäessäni. Se olisi tietysti kiva jos esim. mikrofoniesivahvistimen voisi kytkeä suoraan etuliitinpaneelin linjatasoiseen inputtiin.

        Mikrofonilla joka on liitetty sinällään nyt toimivaan mikrofoni-inputtiin ei myöskään Audacityn mittarit heilu. Jo digitaalisessa muodossa oleva musiikkivideo jota toistan VLC-mediasoittimella kyllä heiluttaa Audacityn mittareita kummasti, samoin jos katson vaikkapa poliittista satiiria netistä.

        Tuo analogisten signaalien saaminen äänitettäväksi esim. Audacityllä on tietysti tärkeä seuraava etappi, en vain ihan ole vielä sisäistänyt miten se konkreettisesti tapahtuu. Jossakin vaiheessa vastaan tulevat muun muassa audiolaitteiden pääsyoikeudet, olen kyllä koettanut ratkaista ongelmaa antamalla päätteessä root-käyttäjänä salasanan ja sitten komennon chown käyttäjä:ryhmä polku mutta ei se ainakaan minulla auttanut tässä ongelmassa analogisen signaalien saamiseksi äänitettäväksi Audacityssä. Se voi tietysti olla niin, että jos laajennan kansiovalikoimaa tuon polun osalta niin ehkä se sitten onnistuu.

        Kun menen Gnomessa katsomaan Järjestelmä --> Asetukset --> Äänet ja sieltä valitsen Tallennus, niin näen, että Äänitysvoimakkuus on edelleen vahvistamaton. Millähän ihmeellä tämän saisi tehtyä?

        Joka tapauksessa kiitos jo saamistani neuvoista. Uusiakin neuvoja otan kiitollisena vastaan!


      • timewithlinux
        teeveekoo kirjoitti:

        Nimimerkki asdfgtre oli oikeilla jäljillä, kyseinen päätteellä kirjoitettu alsamixer oli oikean suuntainen ratkaisu monellakin tavalla, pääsin kohtuullisen monipuolisesti säätämään äänikortin säätöjä. Tuo komento päätteessä toimi minulla ilman alsamixerguin asentamista.

        Asensin päätetyöskentelyn jälkeen GMixerin (se on Alsa mixer), ainakin siitä oli se ilo, että mikrofonille sai 20 dB, mutta en ole varma jätänkö sitä koneelle.

        Analoginen linjatasoinen sisäänmeno toimii erillisestä liitinpaneelista edestä ja myös takaa itse äänikortista, mutta en saa Audacityn mittareita heilumaan kyseisiä linjasisäänmenoja käyttäessäni. Se olisi tietysti kiva jos esim. mikrofoniesivahvistimen voisi kytkeä suoraan etuliitinpaneelin linjatasoiseen inputtiin.

        Mikrofonilla joka on liitetty sinällään nyt toimivaan mikrofoni-inputtiin ei myöskään Audacityn mittarit heilu. Jo digitaalisessa muodossa oleva musiikkivideo jota toistan VLC-mediasoittimella kyllä heiluttaa Audacityn mittareita kummasti, samoin jos katson vaikkapa poliittista satiiria netistä.

        Tuo analogisten signaalien saaminen äänitettäväksi esim. Audacityllä on tietysti tärkeä seuraava etappi, en vain ihan ole vielä sisäistänyt miten se konkreettisesti tapahtuu. Jossakin vaiheessa vastaan tulevat muun muassa audiolaitteiden pääsyoikeudet, olen kyllä koettanut ratkaista ongelmaa antamalla päätteessä root-käyttäjänä salasanan ja sitten komennon chown käyttäjä:ryhmä polku mutta ei se ainakaan minulla auttanut tässä ongelmassa analogisen signaalien saamiseksi äänitettäväksi Audacityssä. Se voi tietysti olla niin, että jos laajennan kansiovalikoimaa tuon polun osalta niin ehkä se sitten onnistuu.

        Kun menen Gnomessa katsomaan Järjestelmä --> Asetukset --> Äänet ja sieltä valitsen Tallennus, niin näen, että Äänitysvoimakkuus on edelleen vahvistamaton. Millähän ihmeellä tämän saisi tehtyä?

        Joka tapauksessa kiitos jo saamistani neuvoista. Uusiakin neuvoja otan kiitollisena vastaan!

        Line-In on Ubuntu Linuxissa Microphone-2. Valitse Microphone-2 äänten tallennuksen asetuksista :)


    • timewithlinux

      Midin saa bash-komentoriviltä komennolla
      aconnect -i -o
      aconnect 20:0 128:0
      aseqdump -p 20:0 > aseqdumpout.txt
      java ASeqDumpToMid
      cp notes.mid /opt/Dinothesus
      java Dinothesus notes.mid

      Midiohjelmat (vaativat Sunin java-tulkin) saa asennettua kotisivuiltani:
      http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index.html
      http://www.saunalahti.fi/~janiver


      jack rosegarden ja muse yhteensopivia miditiedostoja saa nauhoitettua seuraavasti:-
      #aconnect -l list ports
      aconnect -x
      aconnect 20:0 128:0
      #arecordmidi port beat rhytm outputfile
      arecordmidi -p 20:0 -b 800 -i 4:4 midi.mid
      CTRL C stop recording
      #aconnect -x break
      aconnect -x
      timidity midi.mid

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe