Kuinka paljon antaa aikuiselle kissalle ruokaa päiväsä?

kissapöhö

Minulla on kohta pari vuotias leikattu narttu kissa joka on todella lihava painaa melkein 5kg. Olen yrittänyt vähentää kissan syömistä, mutta kissa tuntu vain lihovan vaikka kuinka yrittäisi säännöstellä ruoka-annoksia joten apua kaipaisin kissan laihduttamiseen. Minulla on myös toinen kissa, mutta se on todella laiha kaikki luut tuntuvat ja näkyvät joten en oikein ymmärrä, miten toinen voi olla niin laiha, mutta toinen niin lihava. En keksi muuta seitystä kuin, että lihavampi kissa syö pienemmän kissan ruuat.

11

11618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Julupero

      Näinhän se on tässä maailmassa. Kaikki eivät valitettavasti saa saman verran. Pitäisiköhän meidän lohduttautua sillä, että se ylensyöjä kuolee erilaisiin sairauksiin nuorempana:)? Kyllä kai sinä olet kuitenkin seurannut ettei se laihempikaan ihan ilman evästä jää?

      • mmmll

        Mitä syötät kissoillesi? Ruokakaupan viljapitoiset ruuat lihottavat helposti. Toisaalta niistä ei myöskään saa tarpeeksi proteiinia, joten jos on taipumusta hoikkuuteen, niin voi jäädä laihaksi.

        Raa´at lihat (possun ja naudan sydän, kieli) ovat hyvää ruokaa, joka täyttää varmasti.


      • neuvoja ruokintaan
        mmmll kirjoitti:

        Mitä syötät kissoillesi? Ruokakaupan viljapitoiset ruuat lihottavat helposti. Toisaalta niistä ei myöskään saa tarpeeksi proteiinia, joten jos on taipumusta hoikkuuteen, niin voi jäädä laihaksi.

        Raa´at lihat (possun ja naudan sydän, kieli) ovat hyvää ruokaa, joka täyttää varmasti.

        Kissalle luonnollisinta ruokaa on linnun liha, tietysti jyrsijöiden ja jäniseläinten jälkeen, mutta niiden hankinta voi olla hankalampaa. Siispä ihan raakaa broileria (maustamatonta) voi antaa kissoille pääasialliseksi ravinnoksi. On parempi kuin sika tai nauta. Jos mukana on luut (turvallisia kypsentämättöminä) ei tarvitse murehtia niin kalkista, mutta jos syöttää pelkkää lihaa niin sitten kalkkia sisältävä multivitamiini kaveriksi.


    • blobbey

      kissa syö päivittäin noin 65g kuivaruokaa tai 400g märkäruokaa tai 170g raakaa lihaa.

      Jaoittele ruoan määrä ruokintakertojen mukaan:
      Kuivaruokaa n. 30g aamulla, noin 30g illalla

      Jos syötät märkäruokaa niin 400g jaettuna kahtia: 200g / ruokintakerta

      Jos raakaa lihaa, ruoka-ajat ovat siis 85g/ruokintakerta.

      Voit myös antaa kissallesi kaikkia yllämainituista, mutta kissa ei silloin missään nimessä syö 30g kuivaa, 400g märkää ja 170g raakaa, vaan esimerkiksi 15g kuivaruokaa, n. 150g märkäruokaa ja 50-60 g lihaa.

      Itse pidän kissallani joka toinen päivä kuiva- ja märkäruokaa sekä joka toinen päivä raakaa lihaa. Kuiva- ja märkäruokien kanssa kissa yrittää santsata, lihan kanssa ollessaan syö sen mitä annetaan eikä kinua lisää.

      • nosta ylös

        kun tässä on blobbeyllä hyvät ohjeet ruokamääriin.

        Ruoan määrä riippuu myös aina siit, minkä ikäinen ja kuinka aktiivinen kissa on, onko ulko- vai sisäkissa.


    • Summergirlie

      Kissa on myös kyllä harvinaisen viisas itse tietämään paljonko kannattaa syödä. Kannattaisi myös suunnitella olisko mahdollista vähän järjestää sille liikuntaa? Valjaissa ulkoilua/terassille ulkoiluhäkki, raitis ilmakin saa ihmeitä aikaan.

      Ja jos mietit että toinen kateista popsii myös toisen ruoat niin laita kissoille omat ruoka kupit nenän alle ja seuraa että toinen saa oman osansa. :D

    • mummin kissa

      Kuinka paljon ruokaa pitäisi antaa kastroidulle vanhalle kissalle joka painaa melkein 9kg eli on todella sairaalloisen ylipainoinen?

      Kissa itse söisi vaikka kuinka paljon ja on aina kerjäämässä lisää ruokaa, eli kurinpalautusta ruokintaan tarvitaan kissan oman terveyden vuoksi.

      Kissa syö markettien märkäruokia noin kolme pussia/rasiaa päivässä, kuivamuonaa ei lainkaan. Lisäksi se saa muutaman kerran viikossa raakaa naudanlihaa tai porsaan sydäntä noin 70g jolla korvataan yksi märkäruoka-annos.

      Mikä olisi oikeaoppinen märkäruuan ja lihan määrä jotta kissa mieluummin laihtuisi kuin enää lihoisi? Raakaa kanaa ei omistajansa suostu antamaan ja pahan kala-allergian takia kalakin pitää jättää pois kissan ruokavaliosta.

      • mummin kissa

        Eikö kukaan osaa antaa neuvoja?

        Mummin kissa on kamala läski ja pelkään että se pian sairastuu. Sitä ei mummini kestäisi, enkä minäkään.

        Harmi että itse en kissoista mitään ymmärrä, eikä mummikaan taida olla ihan perillä niitten oikeaoppisesta ruokinnasta.


    • edddd

      jostain luin että jos annan 100g märkäruokaa päivässä (purkki) ja kuivamuonaa n 40 gr niin katti lihoa eli sopii n. 3-4 kg kissalle.

    • Anonyymi

      Minulle muutti puolisen vuotta sitten noin 8 kiloa painava kissa. Nyt paino on 5,6 kiloa. Ruokinta: puoli desiä kuvaa ja 100grammaa märkä-ruokaa/vrk. Tämä ruokinta tehosi ainakin minun kissaani.

    • Anonyymi

      Meijän äitipä syö kaikkien lasten ruuat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4623
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe