veneen rakennus

I<3saling

Onko jollain tietoa miten saa laskettua veneen "uinti" syvyyden ja että pysyykö se pystyssä vai ei.

13

2198

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 35

      Kokeilemalla oppii...

    • näinnii

      Kun lasket veneen veteen niin se syrjäyttää painonsa verran vettä, tonnin painoinen siis n. tuhat litraa.

    • sdfgsdfg

      Jos kappale on osittain tai kokonaan upotettu nesteeseen tai kaasuun, kappaleeseen kohdistuu ylöspäin vaikuttava voima eli noste. Tämä voima (noste) on yhtä suuri (mutta suunnaltaan vastakkainen) kuin kappaleen syrjäyttämän neste- tai kaasumäärän paino.

      Fb=PxVxg

    • 21

      Onpas taas viisaita vastauksia mutta kuten noissakin todetaan painosta se lähtee. Yritä pohtia seuraavan yhtälön ratkaisua:
      Veden alle jäävän osuuden tilavuus litroina(ja tässä siis muuttuva tekijä on syväys) = Veneen paino.
      Tilavuuden yksikköhän tässä on litra mutta voit lähteä siitä koska kyseessä on vesi että yksi litra painaa yhden kilon.
      Se taas että pysyykö pystyssä riippuu painopisteen sijainnista ja järkikin sanoo että sen tulisi olla vedenpinnan tasolla tai mielummin sen alapuolella. Siis painavat osat alas ja korkeita kansirakennelmia tulee välttää. Veneellä on muotovakavuuttakin joten voit ajatella jos nyt käy niin että painopiste on korkealla että millaisen kolmion päällä paino pysyy vielä ajatellulla puolella jos tukipisteinä on veneen laidat, tämä antaa asiaan jonkinlaista tuntumaa. Kuinka paljon tätä kolmiota voi kallistaa ennen kuin se keikahtaa nurin.

      • saha788

        Tietämättä mitään kelluvista kappaleista väitän että, jos uppouma 'kappaleen' painopiste (noste) on alempana kuin veneen painopiste, tasapaino tilanne on on epävakaa. Ja kun vene kallistuu, niin uppouma muuttuu ja painopisteen (nosteen) paikka muuttuu.


      • 21
        saha788 kirjoitti:

        Tietämättä mitään kelluvista kappaleista väitän että, jos uppouma 'kappaleen' painopiste (noste) on alempana kuin veneen painopiste, tasapaino tilanne on on epävakaa. Ja kun vene kallistuu, niin uppouma muuttuu ja painopisteen (nosteen) paikka muuttuu.

        Tuon teorian mukaan vedenpinnalla kelluva syroksilevy olisi epävakaa ja epävakaa se onkin pelkästään painopisteen suhteen asiaa tarkasteltaessa. On kuitenkin olemassa sellainenkin asia kuin muotovakavuus. Mietippä moottoriveneitä, aika monessa painopiste tulee selvästi vesilinjan yläpuolelle, silti ne pysyvät pystyssä.


      • dsj82
        21 kirjoitti:

        Tuon teorian mukaan vedenpinnalla kelluva syroksilevy olisi epävakaa ja epävakaa se onkin pelkästään painopisteen suhteen asiaa tarkasteltaessa. On kuitenkin olemassa sellainenkin asia kuin muotovakavuus. Mietippä moottoriveneitä, aika monessa painopiste tulee selvästi vesilinjan yläpuolelle, silti ne pysyvät pystyssä.

        Näköjään kelluvassa kappaleessa vakavuuden määrää vain nosteen sijainti painopisteen suhteen.
        Muotovakavuudesta ei puhuta mitään.

        http://www.tkk.fi/Yksikot/Laiva/Opinnot/Kurssit/vanhat/Kul-24.3000/KVTP_hydrodynamiikka.pdf


      • se noinkin

      • 273
        se noinkin kirjoitti:

        Saattaapi johtua siitä, että kappaleen kallistuessa nostepiste siirtyy sen muotovakavuuden seurauksena. Muotovakavuus ei siis sinällään ole mikään erillinen vakavuuden muoto.

        vakavuuden muoto on itserakentajalla vesillelaskuhetkellä.


    • DI

      Itserakentajalta puuttuu tieto ja taito kyseisen laskutoimituksen tekemiseen. Käytännössä se ei tule onnistumaan sinulta mitenkään.

    • yrittänyttä ei laite

      tarkasti on aika monimutkanen juttu, mutta valmiissa veneessä se voidan laskea myös melko yksinkertaisella heilahdus kokella. Mutta etukäteen laskeminen tosian edellyttää laskemista, siinä on tosiaan rungon muodolla ja smyös rakenteiden ja kuorma painolla( ja sijainilla) yhtä lailla merkitystä.

      Toisaalta, tietenkin venetyypistä riipuen, tuskinpa vakavuus tulee olemaan suurin ongelmasi jos veneesi on mitoitukseltaan samanlainen kun normaali tehdasvene.

      Veneen muotohan poikkeea kuutiost todella paljon siksi uintisyvyyden laskeminen vaikka paino olisi tunnettu on haasteelista. Jos sulla on tarkat piirustukset voi jakamaalla rungon pieniin neliöihin( hirveä homma) laskea sen pintaalan kohtuullisell tarkuudella, jolloin myös syväys( keskisyväys) on mahdollista laskea suurin pirtein.

      Tee XPS sästä( esim finnfoam) skaala malli niin pystyt testaaman ennen oikean veneen tekemistä. Sill saat myös tuon syväyden kokeiltua kun kuormaat sen suhteessa oikean venee painoiseksi.

      • 8970809780

        Kannattaa tehdä 1:10 malli siinä uppouma on 1000 tonnin painoisella veneellä 1 litra/1kilo.


    • MarineroX

      Aika paha rasti! Siihen on olemassa IMO:n (Kansainvälinen Merenkulkuorganisaatio) ja EU:n määräyksiä.Luokituslaitoksilta löytyy infoa vaikka kuinka paljon. Laskentamalleja ja -kaavoja löytyy eri lähteistä pilvin pimein. Meillä Suomessa on yksi hyvä sovellus jolla tuota asiaa mallinnetaan ja laskeskellaan. Entisen Wärtsilä Marinen alulle panema NAPA-niminen ohjelmisto. Tarkoitettu siis laivapuolelle ja telakoille mutta ihan samat lainalaisuudet pätevät riippumatta paatin koosta.

      Tässä viestiketjussa on tuotu paljon olennaista esiin. Nostaisin esiin niistä tärkeimmän.
      Unohda koko juttu (jollet ole laivanrakennusinsinööri).
      Paras neuvo on tuo 1:10 pinoismalli. Siihen kun laitat foamin sekaan sopiville kohdille lyijyä tai rautaa, niin saat ainakin hyvän mielikuvan siitä mitä kannattaa tehdä.

      Yksi tärkeä asia ketjussa on unohdettu. Laskenta ja mallinnus suoritetaan kahden pisteen avulla. Eli massan painopiste m ja geometrinen piste g. Massan painopiste on se jossa perästä tai keulasta katsoen sijaitsee painopiste aluksen profiilissa. Geometrinen painopiste on se piste jonka läpi voit työntää kuvitellun akselin ja "tavaraa" on yhtä paljon pisteen ylä- ja alapuolella. Mitä alempana tuo m piste on, niin sitä kovempaa vene pyrkii oikaisemaan itseään massan avulla kohti maan keskipistettä. Mitä alempana tuo g piste on sitä vähemmän tuuli sitä paattiasi heiluttaa. Kokonaisuuden kannalta ehkäpä tärkein asia on kuitenkin noiden pisteiden ero tai välimatka. Jos mitta m...g on iso, niin alus pyrkii oikaisemaan itsensä nopeasti. Jos se on pieni, niin alus oikenee hitaasti. Huomioi, että m-piste tietysti vaihtaa paikkaa aluksen kallistuessa. Tarpeeksi kun kallistetaan, niin m ja g ovat yhtä korkella jolloin alus jää kallelleen. Jos kallistusta jatketaan, niin alus kaatuu, eli matka g...m on negatiivinen. Eli vaikkapa sellainen hollantilainen rautavene, uiva kesämökki omaa suuren g-m:n tästä johtuen sen täytyy oikaista itsensä melko nopeasti ja epämiellyttävästi varsinkin jos kölissä on tonnikaupalla lyijyä. Sen iso g ottaa jokaisen tuulenpuuska ja taas kallistaa kunnes iso g....m oikaisee sen takaisin suoraksi. Sellainen vanha S&S Swan ei ihan joka puuskassa heilu ja taitaa olla melkoisen vakaa kulkija. Siinähän on matala kansirakenne ja purjeilla säädellään tätä g..m:ää.. Helppo arvat kumpi tyyppi on tehty merenkäyntiin ja kumpi enemmän laituriin. Eli paatin vedenpäälliset osat määräävät myös sen kulkua ja käyttäytymistä.

      Kysymykseesi ei ole helppoa vastausta muuta kuin, ei ole ihan simppeliä laskukaavaa jolla asia ratkeaisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe