Akun riittävyys

matkailijaa

Ajattelin yöpyä autossa. Autossani on 5kWn Eberspächer ja kaksoisakkujärjestelmä rakennettu. Toimii siis sillä tavalla että kun moottori on seis, niin Eberspächer ja auton sisäpuhallin ottaa virran lisäakusta. Eberspächerin saa ajastimella päälle aina ja moottorin käydessä kojelautaan asennetusta keinukytkimestä, jolloin se on koko ajan päällä ettei tarvitse kellosta naputella aikaa lisää. Tuo kytkin toimii vain moottorin pyöriessä.

Moottorin käydessä lisäakku alkaa lataantua, jolloin sähköjärjestelmä on yhtä ja samaa "puuta" (BatteryLink tms. hoitaa latausta niin että jännite yli 13,8v niin kytkee lisäakun mukaan). Mutta riittääkö 78Ah akku yöksi? Jos puhallin vaikka kakkosella. Samalla olisi tarkoitus ladata invertterin kautta tietokone, kännyktä ym... Invertteri siis ottaa virran myös lisäakusta. Olen asentanut lisäakun koteloon (takakontissa) kaksi tupakansytytinpistoketta joihin virta tulee lisäakusta.

Kesällä autossa yöpyminen huurrutti kaikki ikkunat, kun puhaltaja ei käynyt. Muta talvella se käy kun laittaa viikkokelloon lämmitysaikoja niin että pyörii koko yön.

Autossani saa takapenkit kaadettua siten, että tavaratila jatkuu ilman "saumaa" joten sinne voisi virittää pedin. Onko asiasta kokemuksia?

3

971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Calc.

      Eberin lämppäri vie sähkötehoa pienemmällä tehoasetuksella 10 W, isommalla 37 W. Akun nimellisjännitteellä 10 W merkitsee noin 0,83333... ampeerin virtaa. Täpötäyden akun kapasiteetti 78 Ah riittäisi teoriassa 93,6 tunniksi (ja lämppäriä täysillä huudatettaessa vastaavasti 25,3 tunniksi).

      Tavallinen käynnistysakku on aika lyhytikäinen laitos, jos sitä syväpuretaan toistuvasti. Täydestä kapasiteetista kannattaa purkaa vain noin puolet ennen akun uutta latausta.

      Läppäri vie 12 voltin akusta invertterillä käytettäessä virtaa roimasti enemmän kuin Eberi. Minun läppärini kulutus tuollaisessa käytössä lienee lähemmäs 100 watin luokkaa (läppärin omilla akuilla vähemmän). Olen käyttänyt läppäriäni mökillä 70 Ah:n ”vapaa-ajan akulla” (joka kestää syväpurkausta paremmin kuin auton käynnistysakku mutta ei jaksa puskea ulos kovin suurta virtaa). Yllättävän tiheään tuota akkua saa ladata!

      Kännykän lataus ei vie sentään niin hirveitä.

      Eiköhän tuolla akullasi sentään yön yli pärjäile, jos ei intoudu läppäröimään liiaksi!

      Lämppärin pakokaasujen mahdollinen tunkeutuminen auton sisälle on yksi uhkatekijä, joka kannattanee huomioida.

      • matkailijaa

        Mites se auton puhaltimen virrankulutus? Vai oliko se jo tuossa Eberin kulutuksessa mukana.

        Eberin pakoputkesta tuleva savu nousee auton moottoritilan alta, ja puhallin imee ilmaa tuulilasin alta. Voisiko olla mahdollista että savut tulee sisään?

        Tuo 78ah akku ei ole uusi. Vaihdan akun autoon joka toinen vuosi, ja vanhat siirrän aina lisäakuksi.

        Läppäri on siis tarkoitus ladata moottorin käydessä, mutta luulisin että sitä saattaa joutua lataamaan myös moottorin ollessa sammuksissa. Toki voihan moottorin käynnistää yölläkin jos sattuu heräämään?

        Miten kauan moottori lataa tuollaista akkua? Latausrele napsahtaa puolen minuutin päästä moottorin starttaamisesta, koska siinä on aikaraja. Joskus kesällä se napsahtaa vähän ajan kuluttua pois päältä ja taas puolen minuutin jälken päälle. En ole koskaan kuullut sen napsahtavan enään sen jälkeen. Eli lataus alkaa nopeasti.


      • eb

        eberi pumppu auton puhallin . mielestäni menee 5 - 7 A


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2132
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      173
      1661
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1342
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1192
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1069
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1033
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      892
    Aihe