Olen kohta 21-vuotias ja olen muuttamassa pois kotoa.Olen työvoimapoliittisella kurssilla joten saan työmarkkinatukea.Minun olisi siis haettava asumistukea.Pitääkö minun siis ensin hommata asunto ja sitten vasta hakea tukea.Vai miten pitäisi toimia.Minulla ei ole ammattia mutta aloitan syksyllä opiskelun.
apua kaipaava
5
315
Vastaukset
- Muuta...
Ilman muuta asunto pitää ensin olla vuokrattuna.
Eihän sitä asumistukea voi hakea, jos ei tiedetä, mitkä ovat asumismenot.
Ja jos syksystä lähtien olet opiskelija, niin sitten et saa asumistukea, vaan opiskelijan asumislisää.
Kelan sivuilta saat lisätietoja molemmista.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170501111907EH?OpenDocument - nimetön.
"Pitääkö minun siis ensin hommata asunto ja sitten vasta hakea tukea."
Kyllä. Asumistukea maksetaan asunnosta. Eli sinun pitää olla jo vuokrannut asunnon (ei välttämättä muuttanut vielä, mutta vuokrannut).
Tutustupa asumistukilaskuriin Kelan sivuilla, niin selviää mitä kaikkea tietoa siihen tarvitaan (syötä keksittyjä tietoja jos et muuta keksi).
http://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication
Asumistuki riippuu mm. asunnon koosta, vuokrasta, talon rakentamisvuodesta, peruskorjausvuodesta, sijainnista jne.
Asumistuen hakeminen sinänsä on helppoa. Täytät hakemuksen ja liität mukaan kopiot vuokrasopimuksesta. Lisäksi tarvitsee hakea taloyhtiöltä tiedot liitelomakkeisiin esim. noista peruskorjauksista ja talon rakennusvuodesta.
Aloitat opiskelun? Voitko kenties sinnitellä syksyyn asti kotona ja hankkia solukämpän hyvissä ajoin kun opiskelupaikka varmistuu? Voi nimittäin olla paljon helpompaa asioiden järkkäämisen suhteen. Ja solukämppä tulee sitten opiskeluaikana paljon edullisemmaksi.
Silloin kun itse vielä opiskelin viisi vuotta sitten, niin soluni vuokra oli 230 euroa / kk ja siihen kuului sähkö, vesi ja ilmainen 100 megabitin nettiyhteys. Kun valmistuin niin muutin yksiöön joka maksoi 359 euroa / kk, sähköt erikseen (250 euroa / vuosi) ja netti maksoi 27 euroa / kk ja se oli vain hikinen 1 megabitin kaapeli (muuhun ei ollut varaa! Siis melkoinen järkytys 100 megabittiin tottuneelle).
Jos ei lasketa haitaksi kämppistä, niin soluasunto oli vielä isompi kuin ensiasuntoni valmistumisen jälkeen. Siis siinä oli oikea keittiö ja kunnon kokoinen kylpyhuone. Koska kotipaikkakuntani oli opiskelupaikkakunnalla ja kämppikseni ulkopaikkakuntalaisia niin käytännössä koko asunto oli minun hallussani toukokuun alusta syyskuun alkuun. Eli kolmasosan vuodesta. Odotin opiskellessani hartaasti sitä aikaa kun lukuvuosi päättyi ja kämppikseni muutti muualle. Se tarkoitti, että minulla on neljä kuukautta lomaa ja koko asunto käytössä 230 euron / kk vuokralla!
Aivan mahtavaa!- neiti haisuli
en voi millään sinnitellä,pakko muuttaa kun kotona niin ahdasta.Eikä kotipaikkakunnallani ole solu asuntoja.Netti ei ole mikään pakollinen juttu minulle,kun ei ole edes omaa tietokonetta.
- kirjoilla!
pitää olla muuttanutkin! Jos ei ole väestörekisterin mukaan kirjoilla siinä asunnossa, johon haetaan asumistukea, taitaa tulla hylkäävä päätös!
- neiti haisuli
kirjoilla! kirjoitti:
pitää olla muuttanutkin! Jos ei ole väestörekisterin mukaan kirjoilla siinä asunnossa, johon haetaan asumistukea, taitaa tulla hylkäävä päätös!
Nytkö siis vuokraan vain asunnon ja sen jälkeen haen asumistukea.Osaako kukaan sanoa kauanko kestää että saan ekan tuen?Tietysti eka vuokra ja takuu vuokra on kai maksettava itse?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k463623On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole352347Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi802276Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä572181Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.251605Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma641532- 761437
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?55993Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69977Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi39859