Olen siis hakemassa helsingin suuntaan opiskelemaan sosionomiksi. Haluaisin tietää kumpi kyseisistä kouluista on arvostetumpi/kummasta saa parempitasoista koulutusta..?
Lisäksi Laurean hyvinkään toimipisteessä kerrotaan painotettavan enemmän lastensuojelua kuin muissa toimipisteissä, voiko silti esim otaniemessä ja tikkurilassa valita kyseistä suuntautumista?
Kiitos kaikille jotka viitsivät valistaa minua asiassa!(:
METROPOLIA VS. LAUREA
13
2723
Vastaukset
- Metropolia parempi
Helsinkiläisille on aivan selvää, kumpi on arvostetumpi ja kummasta saa myös parempitasoista koulutusta: tietysti Helsingistä, eli Metropoliasta. Metropolia on siis Helsingissä, mutta Laurea toimii esim. Otaniemessä Espoossa, Vantaan eräässä lähiössä eli Tikkurilassa, sekä Hyvinkäällä, Riihimäellä ja Lohjalla, jotka ei ole edes pääkaupunkiseutua. Laurea on hyvin hajanainen sijainniltaan.
Suurin syy, mikä mättää Laureassa pahiten, ei kuitenkaan johdu sijainnista vaan siitä, että Laureassa ei hyväksytä kuin yksi tapa opettaa. Ehkä ylitiukalla johtamisella yritetään kompensoida hajanaista sijaintia. Kaikki opetus perustuu vain ja ainoastaan Learning by Developing -menetelmään. Käytännössä jos et saa projektia, niin et voi suorittaa mitään. Riippuu aivan opettajasta ja henkilökemioista, kuka saa minkäkin projektin vai saako ollenkaan. Opettajien asenne k.o. menetelmää kohtaan vaihtelee lähes hurmioituneesta uskovaisuudesta jatiukkapipoisuudesta aina täydelliseen inhoamiseen, ja parhaat opettajat esim. Leppävaarassa osaavatkin olla noudattamatta LbD-raamattua liian pikuntarkasti. Valitettavasti Leppävaarassa ei vain voi opiskella sosiaalialaa, joten se ei auta sinua.
Hae siis Metropoliaan. Metropoliassa on reilu henki ja tekemisen meininki. Yritän itsekin saada siirron sinne.- carlekin
Ei ole kokemuksia Laureasta, mutta voin kertoa että Metropolia on yksi palapeli. Kaikki on aivan sekaisin, luentoja perutaan tasaiseen tahtiin. Esim. fysiikan opettajamme ei tiennyt mitä "aari" tai "hehtaari" ovat. Aivan käsittämätöntä.
- m.
carlekin kirjoitti:
Ei ole kokemuksia Laureasta, mutta voin kertoa että Metropolia on yksi palapeli. Kaikki on aivan sekaisin, luentoja perutaan tasaiseen tahtiin. Esim. fysiikan opettajamme ei tiennyt mitä "aari" tai "hehtaari" ovat. Aivan käsittämätöntä.
Aina joku tulee kysymään että kumpi on parempi jnejne.
Mutta mielestäni Amk-tasolla, on itsestään täysin kiinni kuinka hyvää koulutus on! eikö koulu anna "perusopetuksen" ja opiskelija itse ns. erikoistuu, opinnoilla ja valinnoilla! - trytryrty
m. kirjoitti:
Aina joku tulee kysymään että kumpi on parempi jnejne.
Mutta mielestäni Amk-tasolla, on itsestään täysin kiinni kuinka hyvää koulutus on! eikö koulu anna "perusopetuksen" ja opiskelija itse ns. erikoistuu, opinnoilla ja valinnoilla!Näin on! Jos on aivot niin pärjää missä vaan koulussa ja jos multa kysytään niin vaihtasin tän Metropolian Laureaan vaikka heti jos voisin!
- Aivan käsittämätöntä
carlekin kirjoitti:
Kai te nyt aiankin valititte siitä opettajasta koulutuspäällikölle ja klusterin johtajalle eikä vaan tänne nettipalstalle ...toivottavasti! Aivan käsittämätö juttu. Toivottavasti oli vain jonkun kateellisen alurealaisen panettelua. Mutta jos oli totta niin antakaa nyt ihmeessä palautetta siitä.
- carlekin
Aivan käsittämätöntä kirjoitti:
Kai te nyt aiankin valititte siitä opettajasta koulutuspäällikölle ja klusterin johtajalle eikä vaan tänne nettipalstalle ...toivottavasti! Aivan käsittämätö juttu. Toivottavasti oli vain jonkun kateellisen alurealaisen panettelua. Mutta jos oli totta niin antakaa nyt ihmeessä palautetta siitä.
Tietysti on puhuttu Koulutuspäällikölle & co. Tosin ei joka opettajasta jaksaisi olla valittamassa, vaikka melkein aihetta olisi. Ja minua ei henk. koht. kiinnosta pätkääkään, kumpi on parempi, Laurea vai Metropolia. Ihan faktoista puhutaan. Itse opiskelen vielä toistaiseksi Bulevardilla. Esimerkiksi eräs kurssi alkoi 3 viikkoa myöhässä nyt kolmannessa periodissa, koska ei ollut kuulemma opettajaa. Niistäkin vähistä tunneista on nyt peruttu n. 1/3. Jetsulleen en vain voi suositella Metropoliaa kenellekkään, kaikki on aivan mullin mallin EVTEKIN ja STADIAN yhdistymisen jäljiltä.
- Asennetta hoi!
carlekin kirjoitti:
Tietysti on puhuttu Koulutuspäällikölle & co. Tosin ei joka opettajasta jaksaisi olla valittamassa, vaikka melkein aihetta olisi. Ja minua ei henk. koht. kiinnosta pätkääkään, kumpi on parempi, Laurea vai Metropolia. Ihan faktoista puhutaan. Itse opiskelen vielä toistaiseksi Bulevardilla. Esimerkiksi eräs kurssi alkoi 3 viikkoa myöhässä nyt kolmannessa periodissa, koska ei ollut kuulemma opettajaa. Niistäkin vähistä tunneista on nyt peruttu n. 1/3. Jetsulleen en vain voi suositella Metropoliaa kenellekkään, kaikki on aivan mullin mallin EVTEKIN ja STADIAN yhdistymisen jäljiltä.
Voi, taidat olla tekniikan alan opiskelija jos opiskelet Bulevardilla. Tässä ketjussa oli kyse sosiaalialan opsikelusta, mutta ei se mitään.
Harmi että teillä on asiat noin mullin mallin ... vaikka ei pitäisi. Bulevardilla on samat opettajat, samat koulutusohjelmat ja samat opetussuunnitelmat kuin Stadian aikanakin. Evtekin tekniikka taas on Leppävaarassa niin kuin ennekin. Yhdistymisen ei pitäisi vaikuttaa mitään näihin asioihin, sehän oli aivan hallinnollinen yhdistyminen vaan.
Joskus voi tapahtua sellaista, että lukujärjestystä joudutaan muuttamaan opettajan sairastumisen tai työpaikan vaihdon vuoksi. Sellaista nyt voi sattua, aivan joka paikassa. Eikä sielä mitenkään kaikki opettajat voi ollakaan niin huonoja että niistä melkeinkään olisi aihetta valittaa. Taidat olla ammattivalittaja vaan, tai sitten asenteesi on pahasti vinossa. - Haku päällä
carlekin kirjoitti:
Tuo kuullostaa aivan Tietotekniikan koulutusohjelmalta. Se on niitä harvoja, joissa oli koulutusta molemmissa, sekä Stadiassa että EVTEKissä. Ongelma lienee EVTEKIN puolelta tullut klusterin johto, joka suosii omiaan ja entiset stadialaiset saavat tuntea nahoissaan. Tosi rumia asioita tapahtuu ja entiset Stadian opettajat lähtevät pois. Ikävää opiskelijoitten kannalta.
Mutta hei, ei tietotekniikka edes ole mikään tulevaisuuden ala. Vaihda koulutusohjelmaa jos siellä on paha olla. Varmaan siirtokin voi onnistua, ja nyt on hakukin vielä menossa. - carlekin
Haku päällä kirjoitti:
Tuo kuullostaa aivan Tietotekniikan koulutusohjelmalta. Se on niitä harvoja, joissa oli koulutusta molemmissa, sekä Stadiassa että EVTEKissä. Ongelma lienee EVTEKIN puolelta tullut klusterin johto, joka suosii omiaan ja entiset stadialaiset saavat tuntea nahoissaan. Tosi rumia asioita tapahtuu ja entiset Stadian opettajat lähtevät pois. Ikävää opiskelijoitten kannalta.
Mutta hei, ei tietotekniikka edes ole mikään tulevaisuuden ala. Vaihda koulutusohjelmaa jos siellä on paha olla. Varmaan siirtokin voi onnistua, ja nyt on hakukin vielä menossa.En tosiaan huomannut, että puhuttiin lähinnä sosionomian opiskelusta. Ja mitä tulee tuohon provosointiisi ammattivalittajasta, niin itse olen käynyt kerran hieman kyseenalaistamassa tätä meidän fysiikan opettajaamme. Ei ole muutenkaan tapana valittaa, ennenkuin asiat on oikeasti todella vinossa. Olen sitä mieltä, että asiat ovat hyvin pitkälle itsestä kiinni. Muut opiskelijat siellä enemmän on ravannut kuin minä. Tosin olet oikeassa siinä, että asennekkin on hieman vinossa. Haasteita ei ole nimeksikään, en ole panostanut asioihin käytännössä yhtään ja kaikki kurssit heittämällä läpi 3-5 arvosanoin. Kaduttaa aivan suunnattomasti kun en lähtenyt kauppikseen niinkuin aluksi meinasin, vaan valitsin todella typerästi metropolion. No tähänkin asiaan tulee muutos ensi syksystä alkaen.
Väität, että kaikki on aivan normaalisti kahden koulun yhdistymisen jälkeen? No itse opiskelen vasta ensimmäistä (ja viimeistä) vuotta kyseisessä oppilaioksessa ja omat käsitykset ovat saaneet paljon tukea kauemmin opiskelleilta ja jo valmistuneilta. Monet opettajat ovat ääneen kironneet, että ainoa mikä tässä laitoksessa toimi (vahtimestaripalvelu), kilpailutettiin ja vaihdettiin ja enää ei sekään skulaa kuin ennen. En tiedä minkä piikkiin laitetaan esim. se, että erääseen ko otettiin aivan n. 45 opiskelijaa kiintiön ollessa 30. Nyt ollaan aivan nesteessä kun ei jengi mahdu mihinkään luokkiin. hups!
Ja en opiskele tietotekniikka en, mutta ammattikorkeakouluihin en jalallanikaan enää astu, sen verta huono maku tästä kokeilusta jäi. Ja ettei menisi ihan pelkästään negatiivisten asioiden vatvomiseen, niin sanottakaan, että luokkahengi on ollut todella hyvä ja ilmipiiri muutenkin koulussa. Hyviä ystäviä on tullut jo useita. - Tyytyväinen tyttö
carlekin kirjoitti:
En tosiaan huomannut, että puhuttiin lähinnä sosionomian opiskelusta. Ja mitä tulee tuohon provosointiisi ammattivalittajasta, niin itse olen käynyt kerran hieman kyseenalaistamassa tätä meidän fysiikan opettajaamme. Ei ole muutenkaan tapana valittaa, ennenkuin asiat on oikeasti todella vinossa. Olen sitä mieltä, että asiat ovat hyvin pitkälle itsestä kiinni. Muut opiskelijat siellä enemmän on ravannut kuin minä. Tosin olet oikeassa siinä, että asennekkin on hieman vinossa. Haasteita ei ole nimeksikään, en ole panostanut asioihin käytännössä yhtään ja kaikki kurssit heittämällä läpi 3-5 arvosanoin. Kaduttaa aivan suunnattomasti kun en lähtenyt kauppikseen niinkuin aluksi meinasin, vaan valitsin todella typerästi metropolion. No tähänkin asiaan tulee muutos ensi syksystä alkaen.
Väität, että kaikki on aivan normaalisti kahden koulun yhdistymisen jälkeen? No itse opiskelen vasta ensimmäistä (ja viimeistä) vuotta kyseisessä oppilaioksessa ja omat käsitykset ovat saaneet paljon tukea kauemmin opiskelleilta ja jo valmistuneilta. Monet opettajat ovat ääneen kironneet, että ainoa mikä tässä laitoksessa toimi (vahtimestaripalvelu), kilpailutettiin ja vaihdettiin ja enää ei sekään skulaa kuin ennen. En tiedä minkä piikkiin laitetaan esim. se, että erääseen ko otettiin aivan n. 45 opiskelijaa kiintiön ollessa 30. Nyt ollaan aivan nesteessä kun ei jengi mahdu mihinkään luokkiin. hups!
Ja en opiskele tietotekniikka en, mutta ammattikorkeakouluihin en jalallanikaan enää astu, sen verta huono maku tästä kokeilusta jäi. Ja ettei menisi ihan pelkästään negatiivisten asioiden vatvomiseen, niin sanottakaan, että luokkahengi on ollut todella hyvä ja ilmipiiri muutenkin koulussa. Hyviä ystäviä on tullut jo useita.Minusta Bulevardin vahtimestaripalvelut ovat toimineet aina oikein hyvin. Vahtimestarit ovat paikalla ja palvelevat hyvin ja ystävällisesti. Ehkä nekin sitten toimi ennen vielä paremmin, en vain huomannut. Mitään valittamista ei ole nykyisistäkään vakseista.
Omassa koulutusohjelmassani en ole tosiaan huomannut mitään eroa opetuksessa ennen yhdistymistä ja yhdistymisen jälkeen. Meillä on samat opettajat ja samat kurssit kuin ennenkin. Eniten olen tykännyt reilusta hengestä ja hyvistä kavereista.
Mutta onhan se tietysti ikävä olla amk:ssa jos ei edes halua olla amk:ssa, vaan taipumukset viittaisivat enemmän kauppikseen tai TKK:lle. Valitettavaa ... Itse olen kuitenkin ollut oikein tyytyväinen ja kohta pitäisi valmistua. Työpaikkakin on jo valmiina. - Rento asenne auttaa
carlekin kirjoitti:
Totahan nyt sattuu joka paikassa, että kurssi siirtyy tai peruuntuu. Metropoliassa, Laureassa ja yliopistossa varsinkin monesti menee kurssien aikataulut uusiksi. Löysää vähän pipoa. Elämä on!
- tosiasiat
carlekin kirjoitti:
Hei,
kysyjä kysyy soaiaalialasta, ei yleensä metropoliasta. Sosiaalialalla ei opeteta fysiikkaa, joten nimimerkki ei ei kirjoittaa kyllä jostain muusta koulutusohjelmasta.
- Prob.
Jos haluat luopua kaiken älyllisen toiminnan tavoittelusta, niin sitten ihmeessä La Ureaan kieriskelemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 153329
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial21625Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061577Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2251075Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221068- 124871
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2836Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29807- 10805
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks45789