syncro vs.4motion

maukka

Moi,
Mitä eroa on Volkswagenin syncro ja 4motion nelivedoilla ja jos ovat eri asioita, onko jompi kumpi jollain muotoa parempi tai kestävämpi ?

Maukka

5

3040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TurboSierra

      Se nimen muutos oli vain markkinointijuttu. Niistä 90-luvun loppupuolen ajoista näihin päiviin asti henkilöautoissa poikittaiskoneen kanssa oli haldex ja pitkittäiskoneen kanssa (se oikea neliveto) torsen.

      Aiemmin käytettiin golfeissa viskoa. Transporttereihin en ole perehtynyt.

      Googlella löydät lisää yksityiskohtia.

      -P

    • mä !

      Oon niissä eroa ja paljon esim , 4-motion on "älykäs" neliveto jossa ei ole neliveto päällä kuin silloin kun sitä tarvii esim kiihdytys liukkaalla jäällä.. ja sitä ohjaa ohjainlaite...tosi hyvä paketti, ja harvoin mitään vikaa. en puhu myyjän suulla vaan monta vuotta asennus hommia tehneenä asentajana vw:llä

      • TurboSierra

        Passatissahan käytetään samaa nelivetoa kuin A6 Audissa ja se on Torsen riippumatta siitä lukeeko auton perässä Syncro vai 4Motion.

        Golffeissa oli aiemmin niitä viskoja ja ainakin 4motion malleissa on Haldex.

        Lisäinfoa eri 4-vetojutuista esim täältä:
        http://www.daniil.dds.nl/skoda/vag-4wd-types.html


    • syncro

      Passatissa on torsen ollut ainakin vuodesta 1997 lähtien, syncro ja 4motion Passat = torsen. Poikittaismoottoristen 4motionien(golf ja bora) neliveto on toteutettu haldexilla. Vaikka haldex toimiikin hienosti, ei se ole aivan vastaava kuin torsen. Haldex on periaatteessa etuvetoinen (taitaa 1% mennä jatkuvasti takapyörille) kunnes etupyörä luistaa, jolloin neliveto kytkeytyy salaman nopeasti (maks 50%). Jatkuva neliveto on kuitenkin esim. liukkaalla vakaampi ajaa.

    • Auton räplääjä

      Jos näin yhteen vetoa tekee mitä itse asiaa tiirailleena niin Syncro on "mekaanisella" keskitasaus pyörästöllä eli veto kytkeytyy max50% kun akselit pyörivät eritahtiin, tässä tosin esim hiekalla kestää sen verran pitkään että keskeää eturenkaat kaivautua kiinaan enne kuin perä tulee mukaan. Vedon säätö perustuu silikoni öljyyn joka jähmettyy ja juoksettuu akselien tuoman pyörimis ero kitkan mukaan. Ajossa kokemattomalle hankala, mutta tämänkin oppii hallitsemaan ajossa. Osat nykyisin vähän harvinaisia mutta saatavilla. Ei mikään ralli laite eteenkään kesälle, mutta pätevä ns talvi autona. Mekaaninen jotenka simppeli huoltaa ja suht varma oikealla ajo tyylillä.

      Haldex on sähkö ojattu serkku tästä syncrosta joka ottaa dataa abs antureilta ja moottorilta ohjaten vetomäärää nopeasti syöttö pumpun avulla. Kestää vähän enemmän rälläystä mutta tämänkin hajalle saa jos ei tiedä mitä tekee, lisäksi sähkö helvetti kun on kyseessä niin sähkö järjestelmä heikko kohta sekä tuo syöttö pumppu alkaa brakaamaan jos liikaa rälläilee. Vaatinee vähän enemmän ammattitaitoa että tätä huoltaa.

      Torsen on täysin mekaanin jatkuva neliveto joka ohjaa keskitasauspyörästöltä vedon molemmille akselistoille sitä mukaa kun sitä tarvitaan. Helppo hoitoisin ehkä näistä kaikista mutta ei ihme laite siltikään. Käsittääkseni ei liiku senttiäkään jos molemmissa akselistoissa toinen rengas sutii. Kitkalukko tuon ongelman luultavasti korjaisi. Osat sitten ovat hintavia ja esim vaihde askin purku/kokoaminen on aika helvetillinen homma.

      Loppu päätelmänä kaikki edellä mainitut vempeleet saa väärällä ajotavalla ja huollon puutteella hajalle. Parhaiten pääsee kärryille että mikä sopii itselle parhaiten on koeajamalla eri vaihtoehtoja esim jää radalla tai isolla liukkaalla kentällä. Ei näitä pelejä voi määrittää parhaaksi tai alkaa luokitella sen tarkemmin, jokaiselle on se oma mieltymyksensä kulkupeleihin.

      Suurin ero syntyneen siinä että syncro ja haldex ovat ns.puolittaisia nelivetoja, Etuvetoja joissa 10% vedosta ohjataan takapyörille jatkuvasti (ainakin syncrossa, haldexsissa saattoi olla vähemmän) ja torseenit taas ovat täysin jatkuvia nelikoita. Tämä vaikuttaa eniten ajokin käyttäytymiseen. Vakaata sudittelu autoa jos etsii, jolla pääsee leikkimään tommi mäkistä niin suosittelen taka tuupparin etsintää, pidon kannalta taas nelikko parempi, polttoaine ja ekoloogisuus huolto kustannusten puolesta etuveto on parempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      32
      6657
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      4172
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      184
      3410
    4. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      17
      3257
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2397
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      30
      2395
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162
      1946
    8. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      25
      1932
    9. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      30
      1773
    10. Terveiset kaivatullesi

      kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      105
      1402
    Aihe