Käännökset

okra

Miten yleensä tapahtuu tuo kirjan kääntäminen muille kielille? Riippuuko se myytyjen painosten määrästä vai esimerkiksi kirjamessuilla saadusta huomiosta? Milloin kustantaja päättää, että kirjaa aletaan kääntämään?

4

315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gerald Gerald

Mutta yleensä tarjouskauppaa tehdään Frankfurtin, Göteborgin ja Bolognan suurilla kirjamessuilla. Yksi osa mielenkiinnosta on tietysti kirjan myyvyys maailmalla, mutta asiaan vaikuttavat kustantajien omat intressit. Myös kääntäjät, kirjailijat ja toimittajat itse tekevät kustantajille ehdotuksia.

• kirjailijaep

Olen tässä asiaan liittyen miettinyt, että jos saisin kirjani julkaisuun mitenhän tämä käännös mahtaisi tapahtua.

Haluan ehdottomasti kirjoittaa suomeksi, vaikka ulkomailla asunkin. Käännöksistä en tiedä, mutta onko mahdollista suorittaa kirjan kääntäminen englanniksi itse? Miten tämä käännetty versio menisi sitten julkaisuun?

• Enihau
        kirjailijaep kirjoitti:

Olen tässä asiaan liittyen miettinyt, että jos saisin kirjani julkaisuun mitenhän tämä käännös mahtaisi tapahtua.

Haluan ehdottomasti kirjoittaa suomeksi, vaikka ulkomailla asunkin. Käännöksistä en tiedä, mutta onko mahdollista suorittaa kirjan kääntäminen englanniksi itse? Miten tämä käännetty versio menisi sitten julkaisuun?

Henk. kohtasesti oon sitä mieltä, et kääntämiset kannattaa jättää pitkällä tähtäimellä ammattilaiselle. Vaikka kuin ois hyvä kielitaito, niin ei vieraasta tekstistä saa sujuvaa ja vivahteikasta ilman, että on vähintäänkin lähes natiivin taso. Tietty vois itte tehä jonkun raakaversiokäännöksen ja kokeilla kiinnostaako se ulkomailla niin paljon, että lähettäisiin oikeesti kääntämään.

• Jeppoeppo
        kirjailijaep kirjoitti:

Mulla on vähän samanlaiset aatokset. Oma esikoiseni on kohta valmis ja olen alkanut pohti kuinka hoidan kirjan kääntämisen ja markkinoinnin. Kieliä on maailmassa satoja ja vaikka osaankin suomea, ruotsia ja englantia, niin kuinka onnistun kääntämään teokseni esimerkiksi mandariini-kiinaksi tai mongoolien kielelle. Toisaalta olen lentopelkoinen ja kun minun pitää lähteä markkinointikierrokselle, esimerkiksi Etelä-Amerikkaan, kuinka selviydyn 20-tunnin lennosta. Entä rokotukset ja olematon espanjankielentaitoni. Passini on tainnut mennä vanhaksi, tietääkö kukaan maksaako kustantaja passin uusimisen?

Kirjan viimeistelyä ei helpota yhtään se, että joutuu samalla miettimään mitä aikoo puhua Nobel-juhlilla. Kertoisiko hieman kirjan juonesta vai puhuisiko vain säästä?

No, onneksi taloudellinen ahdinko kohta helpottaa. Tietääkö kukaan montako viikkoa menee kirjan julkaisusta kun kustantaja lähettää pari miljoonaa euroa ennakkoa? Mummoni osasi kertoa, että jos esikoinen ei myy miljoonia, ei kannata kirjoittaa kirjoja.

Kyllä mummo on sitten fiksu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      133
      4578
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      75
      3308
    3. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      106
      1608
    4. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      89
      1425
    5. Työeläkeloisinnan kulut vuonna 2025 peräti 37,3 mrd. euroa

Johon palkansaailta varastettiin 28,2 mrd. euroa, mikä on 3/4. Jokaisen palkansaajan palkkasummasta varastetaan noin 1/
      Maailman menoa
      15
      1042
    6. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      102
      967
    7. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      20
      837
    8. Ehkä se on niin

Ettet vaan uskalla lähestyä tämän jälkeen. Ehkä haluaisit. En osaa sanoa.
      Ikävä
      74
      834
    9. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      43
      739
    10. Tämän palstan naiseksi esittäytyvät

Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?
      Sinkut
      111
      707
    Aihe