Elikkäs oon 15 vuotias ja kohta pitäs päättää mihin lähteä opiskeleen... Mutta kannattaako tälle alalle lähteä? Tietokoneet kiinnostaa minua eikä muita kiinnostavia aloja oikein ole. Millasia ovat palkat tällä alalla? Onko työpaikkoja tarjolla? Ja millaista koulutusta tätä varten kannattaa hakea? Amitussa ois tarjolla ICT-asentaja ja Datanomi. Pääseekö lukion kautta näille aloille lyhyellä opiskelulla (ei mitään kymmentä vuotta)? Kiitos vastauksista jo etukäteen!
IT alalle?
15
1082
Vastaukset
- 20 vuotta alalla
Suosittelen miettimään vakavasti toista alaa. IT-alan tulevaisuusnäkymät vaihtelevat huonosta erittäin huonoon Suomessa.
- Ei kannata
Pidä tietokoneet mielenkiintoisena harrastuksena ja etsi ammattisi muualta.
Alalle on vaikea päästä vastavalmistuneena ja valtaosalla on koulua käytynä AMK / YO / TKK tasolla vuosikausia (min 4. vuotta lukion jälkeen).
Etsi ala sellaisien ammattien parista, mitkä on pakko tehdä täällä kotimaassa.
Elintarvike-, kaupan-, kuljetus-, terveydenhoitoalalla löytynee töitä vastaisuudessakin.
Ps. Ei ole kivaa näin IT ammattilaisena (ikää reilut 30v) nyt miettiä, että mille alalle kouluttautuisi seuraavaksi. Jotain on pakko keksiä lähivuosien aikana, ellen halua olla loppuelämää työttömänä.- Näytä 110
Olen itsekkin 30 vuotias ja reilut 10 vuotta duunarina työskennellyt alalla. Tosiasia on se, että ITC-alalla ei duunarille ole tulevaisuutta Suomessa. Kas kun nykyään insinöörejäkin potkitaan pihalle.
Suomesta muuten katoaa pikkuhiljaa perinteinen vientiteollisuus, jota ITC-alakin on mielestäni ollut. Samoin on käymässä paperiteollisuudelle. Suomesta on tulossa palveluyhdyskunta, mutta riittääkö se pitämään Suomea pystyssä pitkällä aikavälillä?
Mutta , vastaukseni viestiin oli siis se, että olen samaa mieltä. Ei kannata.
- Henkka1966
täyttä paskaa ja surkealla palkalla.
Apple huollopaikat obvat alimpana listassa.
Samaa olen kuullut Winukkapajoista, joten valitse järkevämpi ala.
Kaikki alalla työskentelevät ovat ylikuormitettuja, lisäksi palkka on siivoojien tasoa. - Wanha parta
palkka vaadittavaan tieto/työmäärään nähden järjetön, ilman työkokemusta lähes mahdoton työllistyä jne.
Tietokoneet on harrastuksena ihan mukava.- Wanha parta
niin ja siitä palkasta vielä 2400 lounarit mahdolliset (päivärahat bonukset ylityökorvaukset)...
7v opiskelu työkokemusta 10v. Hotellissa asuminenkaan ei ole herkkua =P - suunnitteluins. DI
Wanha parta kirjoitti:
niin ja siitä palkasta vielä 2400 lounarit mahdolliset (päivärahat bonukset ylityökorvaukset)...
7v opiskelu työkokemusta 10v. Hotellissa asuminenkaan ei ole herkkua =Pmites mä sain jo hitto 15 vuotta sitten heti diplomityön jälkeen 12.000mk ja kymmenessä vuodessa palkka nousi päälle 4000€/kk, nyt 4600€/kk? Ja koko ajan suunnittelua, ei mitään pikkupomoilua tai myyntiä edes. Ja isoissa firmoissa, pk-seudulla tosin. Mitä ihmettä te teette tollasilla nälkäpalkoilla vai koulutusko puuttuu? Tai sitten ette osaa valita työnantajianne... niin ja en pidä itseäni mitenkään hyvinpalkattuna edes. En tosin tee edes ylitöitä tai matkahommia.
- inssi iis
suunnitteluins. DI kirjoitti:
mites mä sain jo hitto 15 vuotta sitten heti diplomityön jälkeen 12.000mk ja kymmenessä vuodessa palkka nousi päälle 4000€/kk, nyt 4600€/kk? Ja koko ajan suunnittelua, ei mitään pikkupomoilua tai myyntiä edes. Ja isoissa firmoissa, pk-seudulla tosin. Mitä ihmettä te teette tollasilla nälkäpalkoilla vai koulutusko puuttuu? Tai sitten ette osaa valita työnantajianne... niin ja en pidä itseäni mitenkään hyvinpalkattuna edes. En tosin tee edes ylitöitä tai matkahommia.
Ei toi sun "palkka" ole todellakaan hyvä, jos oot DI! Minulla huonompi koulutus ja parempi palkka :) Et taida itse osata valita työnantajaa...
- X
täällä negatiivisia
Ajatellaan positiivisia puolia.
-työ on jännää. Ikinä ei tiedä olenko seuraava lomautettava/irtisanottava
-työ on jännää. Ikinä ei tiedä mitä enterprise tason koodi pitää sisällään
-työ on jännää. Ikinä ei tiedä vaihtuuko speksi päivää ennen toimitusta
-työ on jännää. Ikinä ei tiedä pitääkö dokumentaatio lainkaan paikkaansa
-työ on jännää. Ikinä ei tiedä mitä bugeja ja vikoja tänään ilmenee
-työ on mielenkiintoista, jopa niin, ettei kotonaan tarvi kuin käydä nukkumassa, jos sitäkään
-työ on hauskaa. Projekteille annetaan sellaiset aikataulut, ettei voi muuta kuin nauraa
-työ on hauskaa. Pomot ja myyjät kulkee tärkeinä pellepuvuissa työkavereitaan naurattamassa
-työ on hauskaa. Pomot keksii uusia organisaatiomalleja ja visioita yms hauskoja vitsejä
-työssä kokee saavansa arvostusta. Oikeasti, toooooosi paljon, ihan oikeasti
-työssä oppii koko ajan uutta. Ainakin kyyniseksi ja sarkastiseksi - ei kannata välttämät
Ilman lukiota datanomiksi voi lukea kolmessa vuodessa ja lukion jälkeen kahdessa tai kaksoistutkintona. Tosin työllisyystilanne ei ole kovin häävi. Toki jos ajattelit ns. it-helpdesk duuneja, niin niitäkin on, mutta työnsaanti ei ole mitenkään helppoa. Varmaa työpaikkaa nyt ei enää nykyaikana juuri olekaan. Suosittelen harkitsemaan uudelleen. Enkä ole yhtään negatiivinen, kyllä nämä on jokseenkin koiranvirkoja, mutta mikäpä se ei nyt olisi?
- 19+1
vanha laulu sanoo, että puuseppää aina tarvitaan...
Muta todellisuus on, että sähkömiehet ja putkimiehet on aina tarpeellisia ja niillä on hirmu kalliit hinnat....- wanha parta
vittuilekko sä?
hirmu kalliit hinnat, me tehdään nälkäpalkalla hommia ja ne meidän työnantajat ne suurimmat setelit repii. No kohta on sähköurakointiluvat taskussa ja se o so long. Hajotkaa bugisiin ohjelmiin ja elektroniikkaan...
Mä alan vetää kaapelia sikahinnalla omalla firmalla ;) - Wanha parta
wanha parta kirjoitti:
vittuilekko sä?
hirmu kalliit hinnat, me tehdään nälkäpalkalla hommia ja ne meidän työnantajat ne suurimmat setelit repii. No kohta on sähköurakointiluvat taskussa ja se o so long. Hajotkaa bugisiin ohjelmiin ja elektroniikkaan...
Mä alan vetää kaapelia sikahinnalla omalla firmalla ;)koulutukseni ei liity sähkövoimatekniikkaan, mutta pian on kokemus kasassa tästäkin, luvat taskussa ja mä lopetan nää nälkäpalkkahommat.
- Koulutusneuvoja
Hei, käyhän katsomassa uudet ja ilmaiset koulutussivustot jotka kokoavat yhteen Suomen laajuudelta koulutusta peruskoulusta tuleville www.studentum.fi sekä jo työelämässä oleville jatko- ja täydennyskoulutusta www.koulutus.fi .
- Symbiont
Jos aiot vakavissasi IT-alalle, on syytä ottaa tavoitteeksi ammattikorkeakoulu tai yliopistotaso. Jos ei ole erityisen lahjakas, niin peruskoulupohjaisesta koulutuksesta ei pääse kuin hanttihommiin. Jo kieiitaidonkin vuoksi lukiokoulutus on tärkeä.
Jos lukion suorittaminen tuntuu liian vaikealta, niin parasta on silloin myös luopua IT-alasta. Siinä täytyy jatkuvasti oppia nopeasti uusia asioita, joten hidasjärkiset eivät menesty.
Mikäli Suomessa ylipäänsä tapahtuu jotain positiivista kehitystä, niin osaavat IT-ihmiset saavat kyllä töitä. Jos Suomi taasen taantuu Albanian tasolle, niin silloin on joka tapauksessa lähdettävä täältä tiskaamaan tai korjaamaan kaalisatoa johonkin muualle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k383545On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole322315Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi802243Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä452111Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma561484Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.181445- 741396
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69957Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?48945Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi37823