Hei!
Mieltäni askarruttaa muutama kysymys johon en oikein ole löytänyt vastauksia. (tai en ole osannut etsiä oikeasta paikasta!?)
Voi olla että kysymykseni ovat tyhmiä, mutta haluaisin silti tietää.. :)
Ensimmäinen kysymys on että mitä restonomit käytännössä opiskelevat? Ja tarkennuksena tähän, että opiskellaanko siellä myös ruoan valmistusta vai onko kysessä vaan teoriaopintoja?
Ja toinen kysymys on sellainen että saavatko restonomit koulutuksestaan sen "työkokemuksen" joka vaaditaan baarityöskentelyyn? Siis että saa olla yksin töissä... (kun käsittääkseni sen saa ainakin ravintola-alan ammattikoulututkinnosta)
Olen todella kiitollinen jos joku haluaa kertoa kuinka nämä asiat ovat :)
Kiitos jo etukäteen!
Restonomiksi?
12
2176
Vastaukset
- papapapa
en osaa kysymyksiisi vastata sen tarkempaa kuin mitä oletan..
Olettaisin että kun esimiestehtäviin koulusta valmistuu niin silloin saa sen baarityöntekijän pätevyyden.
Tämä siis on vain oma olettamukseni.
Itsekkään en tarkkaan tiedä mitä siellä opiskellaan, mutta ainakin yrittäjyyttä käydään läpi ja aika paljon teoriaa. Tämäkin vain oma oletus!
Jos joku tietää kuinka nämä ovat oikeasti niin saa kertoa. Itseänikin kiinnostaa olenko oikeassa. - -restonomiopiskelija
Opiskelen itse restonomiksi ja meillä on sekä käytäntöä että teoriaa. Ensimmäisenä vuonna keskitytään ammattiosaamiseen eli meillä oli mm. tajoilua ja ruokatuotantoa. Toisena ja kolmantena vuonna opiskellaan esimiesasioita ja liikkeenjohdollisuutta. Oppiaineita on siis todella monipuolisesti: markkinointia, viestintää, johtamista, talousmatikkaa, joku oikeuskurssi, kieliä, hotelli- ja ravintolakursseja ym...
Ja kyllä restonomi saa koulutuksessaan tuon anniskeluvastaavan oikeudetkin kun on alkoholipassi läpäisty, 4 viikkoa työharjoittelua anniskelualueella ja 1. vuosi opiskeluja takana.
Toivottavasti nämä tiedot auttoivat. Itse olen ainakin viihtynyt koulussa ja opiskelu on ollut kivaa:)- -maikki
pääseekö jo ensimmäisenä opiskelu vuotena ulkomaille harjotteluun? osaako kukaan kertoa minkälaista on ollut ulkomailla harjottelu ja minkä laista työtä siellä tehdään?
- ...
Muutkin restonomiksi opiskelevat voivat kertoo, että missä koulussa opiskelee, olisin kiitollinen :) Vähän jotain melipiteitä kyseisesti koulusta jne. Itse olen miettinyt Perhoa, mutta jos siellä arvosanat merkkaa paljonkin niin saattaa olla etten sinne pääse..
- Marsukki
...työkokemukseen sanoisin, ettei sieltä koulusta sitä saa. No juu onhan siellä pari koulun sisäistä ja sitten pari ulkopuolella suoritettavaa harjoittelua, mutta eipä niistä hirveitä irti saa. Joten turha haaveilla valmistuttuasi koulutusta vastaavasta työstä (ts. esimieshommista) ellet omaa vahvaa ammattitaitoa kokin/tarjoilijan/baarimikon työstä. Suosittelen siis ammattitaidon kartuttamista alan töitä tekemällä samalla kun opiskelet, kunhan et innostu liikaa ja käy kuten allekirjoittaneelle ...Vei työnteko mennessään ja jäi opinnot kesken =)
- ko
Olen keväällä hakemassa restonomi koulutukseen. Mietin kuitenkin, että kannattaisiko hakea Haaga-Heliaan vai Laureaan ja Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon ko. vai Hotelli- ja ravintola-alan ko. Olen ajatellut hakea Haaga-Heliaan Hotelli- ja ravintola-alan ko; koska ymmärtääkseni siinä on enemmän ruuantuotanto, mutta myös kuitenkin mahdollisuudet päästä johtotehtäviinkin jossain vaiheessa.
Kysyisinkin mitä eroja Laurealla ja Haaga-Helialla on näissä koulutisaloissa ja mitä eroja näillä kahdella koulutusalalla on. - yksi opiskelija
ko kirjoitti:
Olen keväällä hakemassa restonomi koulutukseen. Mietin kuitenkin, että kannattaisiko hakea Haaga-Heliaan vai Laureaan ja Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon ko. vai Hotelli- ja ravintola-alan ko. Olen ajatellut hakea Haaga-Heliaan Hotelli- ja ravintola-alan ko; koska ymmärtääkseni siinä on enemmän ruuantuotanto, mutta myös kuitenkin mahdollisuudet päästä johtotehtäviinkin jossain vaiheessa.
Kysyisinkin mitä eroja Laurealla ja Haaga-Helialla on näissä koulutisaloissa ja mitä eroja näillä kahdella koulutusalalla on.Haaga-Heliaan kannattaa hakea. Sinne on tietysti paljon vaikeampi päästä. En ole itse restonomi-opiskelija, mutta olen joskus hakenut ja aion ehkä hakea taas. Onneksi on aikaa miettiä. Oman käsitykseni mukaan sen perusteella, mitä olen Haaga-Helian kuvauksia lukenut tuossa hotelli ja ravintola-alan koulutusohjelmassa keskitytään nimenomaan ruoan valmistukseen ja siinä oppii samanlaisia asioita kuin ammatillisen kokkilinjalla eli työtehtävät liittyvät nimenomaan keittiöön ja ruoan valmistamiseen. Tuossa hotelli ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelmassa opiskellaan sitten nimenomaan alan "johtamista" eli sellaisia alan tehtäviä, jotka eivtä varsinaisesti liity ruoan valmistamiseen keittiössä. Selvyyden varmistamiseksi kannattaa lukea vielä Haaga-Helian koulutusohjelmakuvaukset.
Laureassa ainakin Leppävaaran toimipisteessä restonomi-opiskelijat ilmeisesti juuri hotelli ja ravintola-alan ko:n opiskelijat joutuvat valmistamaan koulussa tarjoiltavan ruoan ja muut restonomi-opiskelijat sitten vastaamaan koulun ruokalan ja kahvilan toiminnasta sekä muusta vastaavasta. Ruokala on liian pienessä tilassa ja se ruoka sitten on kamalaa. Laureassa on lisäksi käytössä LbD- opetusmenetelmä, josta harva opiskelija pitää. Laureaan on ilmeisen helppo päästä, mutta koulukin on monessa suhteessa kamala. - n
yksi opiskelija kirjoitti:
Haaga-Heliaan kannattaa hakea. Sinne on tietysti paljon vaikeampi päästä. En ole itse restonomi-opiskelija, mutta olen joskus hakenut ja aion ehkä hakea taas. Onneksi on aikaa miettiä. Oman käsitykseni mukaan sen perusteella, mitä olen Haaga-Helian kuvauksia lukenut tuossa hotelli ja ravintola-alan koulutusohjelmassa keskitytään nimenomaan ruoan valmistukseen ja siinä oppii samanlaisia asioita kuin ammatillisen kokkilinjalla eli työtehtävät liittyvät nimenomaan keittiöön ja ruoan valmistamiseen. Tuossa hotelli ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelmassa opiskellaan sitten nimenomaan alan "johtamista" eli sellaisia alan tehtäviä, jotka eivtä varsinaisesti liity ruoan valmistamiseen keittiössä. Selvyyden varmistamiseksi kannattaa lukea vielä Haaga-Helian koulutusohjelmakuvaukset.
Laureassa ainakin Leppävaaran toimipisteessä restonomi-opiskelijat ilmeisesti juuri hotelli ja ravintola-alan ko:n opiskelijat joutuvat valmistamaan koulussa tarjoiltavan ruoan ja muut restonomi-opiskelijat sitten vastaamaan koulun ruokalan ja kahvilan toiminnasta sekä muusta vastaavasta. Ruokala on liian pienessä tilassa ja se ruoka sitten on kamalaa. Laureassa on lisäksi käytössä LbD- opetusmenetelmä, josta harva opiskelija pitää. Laureaan on ilmeisen helppo päästä, mutta koulukin on monessa suhteessa kamala.Pärjääkö hotelli ja ravintola-alan koulutusohjelmassa, jos ei ole pohjalla kokin koulutusta? Antaako se realistiset valmiudet toimia kokin ammatissa?
- Saimaan rannalta
yksi opiskelija kirjoitti:
Haaga-Heliaan kannattaa hakea. Sinne on tietysti paljon vaikeampi päästä. En ole itse restonomi-opiskelija, mutta olen joskus hakenut ja aion ehkä hakea taas. Onneksi on aikaa miettiä. Oman käsitykseni mukaan sen perusteella, mitä olen Haaga-Helian kuvauksia lukenut tuossa hotelli ja ravintola-alan koulutusohjelmassa keskitytään nimenomaan ruoan valmistukseen ja siinä oppii samanlaisia asioita kuin ammatillisen kokkilinjalla eli työtehtävät liittyvät nimenomaan keittiöön ja ruoan valmistamiseen. Tuossa hotelli ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelmassa opiskellaan sitten nimenomaan alan "johtamista" eli sellaisia alan tehtäviä, jotka eivtä varsinaisesti liity ruoan valmistamiseen keittiössä. Selvyyden varmistamiseksi kannattaa lukea vielä Haaga-Helian koulutusohjelmakuvaukset.
Laureassa ainakin Leppävaaran toimipisteessä restonomi-opiskelijat ilmeisesti juuri hotelli ja ravintola-alan ko:n opiskelijat joutuvat valmistamaan koulussa tarjoiltavan ruoan ja muut restonomi-opiskelijat sitten vastaamaan koulun ruokalan ja kahvilan toiminnasta sekä muusta vastaavasta. Ruokala on liian pienessä tilassa ja se ruoka sitten on kamalaa. Laureassa on lisäksi käytössä LbD- opetusmenetelmä, josta harva opiskelija pitää. Laureaan on ilmeisen helppo päästä, mutta koulukin on monessa suhteessa kamala.Hotelli- ja ravintolapalvelujen koulutusohjelma on myös Saimaan amk:ssa Imatralla. Voit valita syventävissä myös matkailupalvelujen kokonaisuuden ja laajentaa näin osaamisalaasi. Muutaman kilometrin päähän kampuksesta on rakenteilla yksi Suomen suurimmista matkailukeskuksista, Saimaa Gardens, jonne mm. Holiday Club tulee tekemään jätti investoinnit. http://www.hcresorts.com/news/221/pohjoismaiden_suurin_matkailuhanke_saimaan_rannalle/
Saimaa Gardensin ja Holiday Clubin kanssa tehtävä yhteistyö tulee varmasti näkymään Saimaan amk:n restonomikoulutuksessa. Ja aika hyvältä näyttää työllistyminenkin. http://www.esaimaa.fi/Online/2010/03/21/Rauhan myyntitykit asemiin/201018692822/4
- Resto
Varmasti vastaukset ovat hyvin koulukohtaisia. Jos kuvittelee saavansa ammatillisia valmiuksia ravintola-alaan, on ainakin Turun Palvelujen tuottamisen ja johtamisen ko. restonomi täysin turha paikka. Siellä ei opeteta juuri yhtään salia, keittiötä saati baaria. Ne asiat pitäisi osata jo kouluun tultaessa, jos haluaa sille alalle. Toisaalta siellä keskitytään jonkin verran toimitilapalvelualaan ja liiketoimintaan liittyviin aiheisiin ja koulutus antaa taas ehkä jopa ihan hyvät valmiudet sille alalle. Ns. teoriaopintoja on aika harvassa, opinnot painottuvat ryhmä- ja projektityöskentelyyn, välillä ehkä liikaakin.
Tietääkseni Turun yksiköstä ei saa anniskelusta vastaavan hoitajan pätevyyttä, vain anniskelupassin.
Ekan vuoden kesällä saa suorittaa perusharjoittelun ulkomailla. Myös vaihtoon voi lähteä vaikka toisen vuoden syksyllä koko lukukaudeksi, jos se vain tukee omaa koulutusalaa. Ulkomailla on monenlaisia koulutusohjelmia, joihin voi hakea ja jotka mahdollisesti voidaan hyväksi lukea omaan tutkintoon. Koulun kv-koordinaattorilta selviää... - nohöh23
https://yle.fi/uutiset/3-10046914 Onko AMK tie tosiaankin näihin suorittavan tason töihin? Itse kun luulin sen olevan jotenkin korkeempaa osaamista kun lukio pohjalla. Nyt vaikuttaa aika pilipalilta jos ihan suorittavan tason töihin yltää
- hifi287
Nohöh23, ei tutkinto johda pelkästään ns. "suorittavan tason töihin", tulevaisuus riippuu omasta kiinnostuksesta ja sitä kautta osaamisesta/kunnianhimosta. Ylipäätään alalle hakevilla olisi hyvä olla intohimoista kiinnostusta ravintola-alaa ja ruuan/elintarvikkeiden parissa työskentelyä kohtaan.
Myös omalla lähtötasolla, eli aiemmalla työkokemuksella, muulla osaamisella tai alan aikaisemmalla koulutuksella on yleensä vaikutusta opiskeluiden etenemiseen ja lopputulokseen. Osa haluaa nimenomaan enemmän käytännön töihin ruuan ja elintarvikkeiden parissa, osa enemmänkin johtaja/suunnitteu yms. töiden pariin, joissa ehkä teoria-asiat painottuvat hieman enmmän. Kummankin tyyppisiä tekijöitä kaivataan työelämässä, "suorittavaa tasoa" ei pitäisi millään lailla aliarvioida tai väheksyä:/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019