Vainajan näkeminen, hyviä ja huonoja kokemuksianne

kokemuksia.

Eli onko hyviä ja huonoja kokemuksia asiasta?
Itse näin äitini sairaalan vuoteessa, kun hän oli kuollut noin neljä tuntia aiemmin. Olin jo täysin aikuinen.
Itseäni näky järkytti jonkin verran.
Äiti oli ensinnäkin keltainen väriltään. Silmät painuneet aivan kuopalle. Nenä linnun nokan tapainen. Toinen silmä oudosti raollaan. Voi sanoa, että oli ERITTÄIN kuolleen näköinen... Minulle sanottiin että on ihan saman näköinen mitä eläessään, ei pidä paikkansa.
Olin jotenkin kauhuissani ja shokissa tämän jälkeen... Pari päivää näin vain äidin kuolleen kuvan silmieni verkkokalvoilla...
En mennyt enää katsomaan ruumista, vaikka olisi saanut, kolme vkoa tästä eteenpäin. Mietin, kylmäsäilytystä kolme viikkoa. Minkä näköinen onkaan kuollut ihminen sen jälkeen, ajattelisin että todella pelottava näky....!?
Mutta kaipaisin tosiaan omia kokemuksianne, sekä hyviä, että huonoja.

19

14321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä jatkuu

sekä vielä lämpimänä että sitten kylmiöstä otettuna ja koskettanut molemmilla kerroilla. jälkimmäinen oli järkyttävämpi, mutta silloin uskoin, että hän on lähtenyt. Ei jäänyt mitään epäilystä.
      Myöhemmin tein vielä johtopäätöksen ettei mitään kuoleman jälkeistä elämää voi olla. Sekin järkytti aluksi. Siitä toivuttuani olen ottanut erilaisen asenteen omaan elämääni. Se on, että elämä pitää elää silloin, kun se on eikä haikailla tulevaisuuteen tai kuolemanjälkeiseen elämään tai jällen tapaamiseen. sellaista ei ole.

• 34

Jätin jäähyväiset Äidilleni noin kaksi vuorokautta hänen kuolemansa jälkeen sairaalan kappelissa, missä hänet oli jo asetettu arkkuun; siis puettu kauniisti valkoiseen. En kokenut tilanteessa mitään huonoja kokemuksia: kosketin jopa Äidin poskea ja hiuksia. Iho tuntui aavistuksen vahamaiselta, mutta kasvot olivat niin tyynet ja levolliset. Minusta se oli todella kaunis viimeinen hetki.

Olin valmistautunut Äitini kuolemaan, mutta jos hänen kuolemansa olisi tullut minulle yllätyksenä; en ehkä olisi ollut niin rauhaisalla mielellä.

• what'sleftofme

Näin poikaystäväni kylmän ruumiin. Hirvein näky elämässäni, varmaan tulee aina olemaan vaikken näin "teininä" vielä paljon maailmaa ole nähnytkään. Toinen puoli kasvoista oli peitetty pahojen jälkien takia. Suu oli auki, silmät painuneet kuoppiinsa, nenä jotenkin terävä. Kasvoissa mustelmia ja huulet myös tummat. Oli hirveää koskettaa ruumista ja todeta se KYLMYYS. Jotenkin niin epäluonnollista tuntea itselleen rakas ja iloinen ihminen kylmänä ja ihan jähmettyneenä. Toisaalta mieleni teki kauheasti katsoa peitettyä osaa, ja nyt jotenkin "kaduttaa" etten katsonut, vaikka tiedän että se olisi järkyttänyt minua vain lisää. Mutta ehkä sitä vain etsi jotain todistetta tapahtuneesta.. Joka tapauksessa, koko näky oli jotenkin vääristynyt, ja tuntui ettei se voinut olla sama ihminen, jota rakastan. Suru-uutisista oli kuitenkin hyvin vähän aikaa kulunut silloin, nyt 6 viikon jälkeen osaisin ehkä suhtautua ruumiiseen eri tavalla.

• underthesun

Kävin katsomassa isääni kun poismenosta oli kulunut pari tuntia. Hirveästi ei vielä ollut kuoleman merkkejä nähtävillä. Iho oli harmaa ja muistan että korva oli sinertävä. Kasvot olivat vähän turvoksissa mutta muuten hän oli ihan nukkuvan näköinen. Vaikka kuolemasta oli niin vähän aikaa niin käsi tuntui kovin viileältä jo. MInulle jäi hyvä fiilis kun kävin jättämässä hyvästit isälle. En tiedä miten erilailla olisin suhtaunut jos isä olisi kuollut tapaturmaisesti ja kehossa olisi ollut pahoja ruhjeita.

• ei pelkoja

Olen keski-iän ylittänyt nainen ja olen nähnyt äitini pari tuntia kuoleman jälkeen terveyskeskuksessa sekä ollut arkkuun laittamassa, kaunis muisto joka varmistaa lopullisuuden.
      Isän kuoleman jälkeen sain nähdä hänet arkkuun siirron jälkeen, mutta Oulun OYS:ssä eivä anna osallistua itse arkkuun laittoon (ovat paskantärkeitä että omaisilla ei ole osaa eikä arpaa heidän reviirillään).
      Vanhaa tätiä olin laittamassa hautaustoimiston miehen kanssa kylmiöstä arkkuun, sekin ihan 'hyvä' kokemus. Kaikki eivät kykene eläytymään tuollaisiin tilanteisiin, mutta minä ajattelin että se mikä on tapahtunut ei muuksi muutu. Jos jälkeenpäin alkaisin katumaan että miksi en katsonut niin parempi katsoa kuin katua, tai pyyttää hautaustoimiston henkilöä ottamaan kuvia.

• surua ilmassa

Olin siskoni kanssa äitini vuoteen vierellä viimeisen vuorokauden ja pitelin kädestä,
        kun pois lähdön hetki koitti.
        Äitimme vaihtoi kasvo näköä, tuskallisen lähdön seurauksena.
        Olimme todella onnellisia, että hän pääsi pois kivuista ja säryistä, joita hän sai kokea
        sairaalassa ollessaan. Se käsittely on jäänyt silmiini ja korvissani kuulen edelleen äitimme huudon,
        sisaret hellät valkoiset äitiämme käsittelivät rajuin ottein.

Kuolema on lopullinen siitä kehosta, jossa olemme, mutta henki - sielu jatkaa matkaa.
        Mietippä miten puulle käy, kun se sahataan maasta irti.
        Sekin vaihtaa näköä, kun lehdet tai neulaset lakastuvat ja puu kuivuu ja lahoaa pois.

• nanouk

kävin katsomassa äitini ruumiin kun kuolemasta oli kulunut 4 vk.äidillä oli paha vamma kaatumisesta otsassa ja hän oli hieman turvonnut ja keltainen mutta se oli ehkäpä elämäni tärkein matka ja kohtaaminen.olimme eläessämme aika etäisiä ja näimme harvoin joten olisin katunut loppuelämäni jos en olisi käynyt häntä katsomassa kuolleena. hän ei näyttänyt mitenkään pelottavalta eikä tilanne ollut ahdistava vaikka olen todella herkkä ja voimakkaasti tunteva ihminen.myös ruumiin koskettaminen oli terapeuttista.

suosittelen vainajan katsomista kaikille, aikuisille ainakin.

• hippulapallo

Oma äitini paleltui pakkaseen vuoden alussa. Asuimme kaukana toisistamme, joten en kerennyt ruumista nähdä. Hautaispäivänä pappi sanoi, ettei kannata ruumista katsoa, on mennyt pahaksi jo. Mummo tahtoi nähdä äidin, ja itse vahingossa sen näin pitkän käytävän päästä. Vaikkakin olin aulassa, näky oli hirvittävä. Oma kaunis äiti, se pullantuoksuinen pirteä ihminen makaa arkussa mustana. Vaikkakin näin todella kaukaa äidin ja nenästä ylöspäin asia kummitteli mielessäni jonkinaikaa.

HIrveää kyllä, se näky oli kuin mätä banaani.

• ertyhui

laitettiin arkkuun runsas vuorokausi kuolemasta, olin aivan kauhuissani joutuessani sairaalan kappeliin mutta se olikin niin rauhallinen, mieliinpainuva ja kaunis tilaisuus. Isä makasi arkussa kauniiksi laitettuna, ei tuskia, ei huolia, vain rauhaa ja seesteisyyttä. Kyyneltäkään en vuodattanut, niin onnellinen olin siitä että tuskat olivat poissa, isä vain nukkui. Raskaan hautajaispäivän kestän varmastikin paremmin tämän kokemuksen jälkeen.

• murskeliinis

tunti kuolemasta. Hän oli hyvin kaunis, rauha kasvoillaan.

Isää en pystynyt menemään katsomaan, jätin hyvästit hänen eläessään. Olimme niin läheiset viimeiset vuodet, etten kertakaikkiaan pystynyt hyvästelemään häntä kappelissa.

• kjhg

näin mummoni kuolleena. sama ihminen, muttei kuitenkaan ollenkaan sama. henki muuttaa ihmisen näköä ja kun henki on poissa, ei ihminenkään enää ole se sama. olen nähnyt jonkin verran kuolleita eläimiä myös, mutta eläimillä muoto ei muutu niin voimakkaasti kuin ihmisellä...

• leski 66

.. saattelin vaimoni nukkumaan ikuiseen uneen jossa ei ole enää hengiyskatkoja. Vaimoni kuoleminen oli hyvin hiljainen tapahtuminen jolloin ei tapahtunut yhtään mitään muuta muutosta kuin hengityksen loppuminen ja liikkumattomuus. Hänen hengityksensä oli viimeisen tunnin aikana hyvin rauhallista ja kuin huomaamatta hengityksen loppuminen oli ainoa merkki siitä milloin tapahtui lopullinen erkaantuminen elämästä. Ennen tuota tuntia olin mittaillut hänen lämpöään koska pientä kuumeilua oli 10 tuntia (37,5 - 38,5) ennen ollut mutta lämpö moli laskenut koko aika lähes normaaliksi mutta jolla ei sitten enää ollut mitään merkitystä. Edellisenä päivänä oli lämpöä ollut jo lähellä 40, astetta mutta josta kuumelääkkeellä tultiin alas.

Mitä tulee kuolemisen kohtaamiseen ja tapahtuman näkemiseen niin voinen sanoa sen olevan melkoinen kokemus jossa ei tapahdu juuri yhtään mitään kummallista muuta kuin ihminen ainoastaan kuolee pois elävien joukosta. Aikaisemmin saattelin oman äitini vuoteen vieressä hänen viimeiseen hengenvetoonsa asti ja jo kokemuksesta hänen poismenonsa toisinto tapahtui oman vaimoni kohdalla parikymmentä vuotta myöhemmin.

Itselleni jos ja kun kuoleman kohtaaminen on ajankohtaista toivoisin vastaavanlaisen siirtymisen elämästä kuolleiden puolelle jos suinkin se olisi loppuelämän päättymiselle omatoive.

Todellakin iuhmisiä peloitellaan syyttäsuotta turhaan kuolemisen hetkestä mutta voin sanoa jos näiden parin tapauksen perusteella voisi jotain päätellä kuoleman olevan hyvin huomaamaton itselle kuolevallekin ..??

• Minä se vaan
        leski 66 kirjoitti:

.. saattelin vaimoni nukkumaan ikuiseen uneen jossa ei ole enää hengiyskatkoja. Vaimoni kuoleminen oli hyvin hiljainen tapahtuminen jolloin ei tapahtunut yhtään mitään muuta muutosta kuin hengityksen loppuminen ja liikkumattomuus. Hänen hengityksensä oli viimeisen tunnin aikana hyvin rauhallista ja kuin huomaamatta hengityksen loppuminen oli ainoa merkki siitä milloin tapahtui lopullinen erkaantuminen elämästä. Ennen tuota tuntia olin mittaillut hänen lämpöään koska pientä kuumeilua oli 10 tuntia (37,5 - 38,5) ennen ollut mutta lämpö moli laskenut koko aika lähes normaaliksi mutta jolla ei sitten enää ollut mitään merkitystä. Edellisenä päivänä oli lämpöä ollut jo lähellä 40, astetta mutta josta kuumelääkkeellä tultiin alas.

Mitä tulee kuolemisen kohtaamiseen ja tapahtuman näkemiseen niin voinen sanoa sen olevan melkoinen kokemus jossa ei tapahdu juuri yhtään mitään kummallista muuta kuin ihminen ainoastaan kuolee pois elävien joukosta. Aikaisemmin saattelin oman äitini vuoteen vieressä hänen viimeiseen hengenvetoonsa asti ja jo kokemuksesta hänen poismenonsa toisinto tapahtui oman vaimoni kohdalla parikymmentä vuotta myöhemmin.

Itselleni jos ja kun kuoleman kohtaaminen on ajankohtaista toivoisin vastaavanlaisen siirtymisen elämästä kuolleiden puolelle jos suinkin se olisi loppuelämän päättymiselle omatoive.

Todellakin iuhmisiä peloitellaan syyttäsuotta turhaan kuolemisen hetkestä mutta voin sanoa jos näiden parin tapauksen perusteella voisi jotain päätellä kuoleman olevan hyvin huomaamaton itselle kuolevallekin ..??

no samanlainen kokemus hengitys lakkasi ja melkein sen perään kaulavaltimolla ei enää näkynyt sykettä.

Tätä aiemmin tosin näin kasvon lihasten nykimisiä ja kultani puri kieleensäkin josta verta ruiskahti päälleni. Kuulemma aivot saattaa lähettää joissain tapauksissa tahdosta rippumattomia liikekäskyjä.
        Tästä nyt ei minulle ole jäänyt mitään traumoja. Aluksi tosin tuo nykiminen pyöri mielessäni ja näin siitä unta, kun vaikutti ihan kuin kultani olisi koittanut sanoa jotain.

Siihen minä jäin juttelemaan vielä tunniksi pariksi en tiedä ja pikkuhiljaa iho viileni ja alkoi muuttua kalpeaksi.

• mhheri

Menetin veljeni auto-onnettomuudessa 4kk sitten. Veljeni joutui ruumiinavaukseen. Silti halusin nähdä veljeni vielä kerran. Varmistimme perheeni kanssa vielä, että jos menemme häntä katsomaan, ruumiinavauksen merkit eivät näy.
      Se meni sitten vähän pieleen, ruumiinavaus näkyikin. Ensimmäisenä tuli hysteria ja järjetön shokki. Sitten tuli viha. Mutta lopulta tuli rauha. Se oli noin viikko onnettomuuden jälkeen. Viikko oli mennyt kuin unessa, tajuamatta oikein tapahtunutta. Kun viimein näin veljeni, näin että hän oli kuollut, vihdoinkin ymmärsin tapahtuneen ja hyväksyin asian. Hän on kuollut.
      Hän oli valkoinen, niin valkoinen. Pelkäsin, että ne kuolleet kasvot jäisivät kummittelemaan mieleeni, mutta parin päivän päästä sai oikein pinnistellä että pystyi muistamaan ne. Enää en edes pysty muistamaan miltä hän näytti siellä arkussa.
      Olen onnellinen että kävin häntä vielä kerran katsomassa.
      Olen 20 vuotias.. veljeni oli 21.

• JonNu

Olen itse nähnyt vuosien mittaan neljä vainajaa.

Ensimmäinen oli isoisäni kun olin itse 6-vuotias. Vaikka olin tuolloin vielä pieni lapsi, muistan yhä miten tilanne ei pelottanut, ahdistanut tai kammottanut millään tavalla. Tiesin mitä oli tapahtunut ja olin aikuisten kanssa puhunut siitä, että pappa kuoli kun sydän oli jo heikko. Muistan vain katsoneeni pappaa sairaalasängyn jalkopäädystä ja ihmetelleeni miksi papalla on parta.

Toisen vainajan olisin voinut nähdä kun toinen isoisäni kuoli muutamia vuosia myöhemmin, mutta tuolloin aikuiset päättivät, että lasten ei ole hyvä katsoa. Pappa kuoli syöpään ja kuihtui viimeisinä viikkoina rajusti, jolloin näkeminen olisi meitä nuorempia järkyttänyt. Minä sen sijaan jäin pitkäksi aikaa syvästi harmittelemaan ja jopa syyttämään asiasta muita. Olisin halunnut nähdä, olisin halunnut vielä hyvästellä. Suosittelenkin siis kaikille keskustelemaan vainajan katsomisesta lapsen itsensä kanssa eikä kävelemään yli "aikuisen oikeudella". Lapsellakin on oikeus hyvästellä omalla tavallaan ja joskus lapset eivät pidä tapahtunutta edes niin järkyttävänä kuin aikuiset, kunhan saavat asian käsitellä itselleen parhaalla tavalla. Rajansa tietysti kaikella.

Seuraavat vainajat olivat molemmat isoäitini, joiden tilaisuuksista muistan, että heidät oli puettu kuolinvaatteeseen ja laitettu nätin näköisiksi. Näyttivät rauhallisilta ja nukkuvilta. Oli hyvä katsoa.

Viimeinen, ja viimeisin, onkin minulle erittäin rakas pikkuveli, joka kuoli liikenneonnettomuudessa viime kesän lopulla. Aiemmista kokemuksista vakuuttuneena olin sitä mieltä, että vainajat näyttävät rauhallisilta ja nukkuvilta, mutta tällä kertaa näin kaikkea muuta. Ensinnäkin tajusin tapahtuneen ehkä kaikkein konkreettisimmin vasta kun näin veljeni kuolleena. Toisekseen kauhistuin avointa suuta ja raollaan olevia silmiä.. ja lopulta näin myös ruumiinavauksen jäljet. Näky oli kaikkea muuta kuin rauhoittava ja kaunis, mutta olen näin jälkeenpäin ajatellen silti onnellinen, että kävin veljeni katsomassa. Se on henkisesti ollut yksi elämäni vaikeimmista asioista, mutta samalla yksi arvokkaimmista.

Jokainen vainajan katsominen voi siis olla hyvin erilainen, riippuen omasta suhteesta vainajaan, omasta iästä, valmistautumisasteesta jne. Suosittelen kuitenkin kaikille lämpimästi, että käytte rakkaanne katsomassa jos siihen tilaisuus on ja olette itse valmiita menemään. Itse ainakin miellän, että tämä on yksi niistä asioista, joita ei hetkinä saa millään takaisin.

Kuva kuolleesta veljestäni kummitteli mielessäni ja unissani kyllä joitakin viikkoja, ja välillä vieläkin, mutta ei se peittänyt alleen millään tavalla kuvaa siitä millainen veljeni oli eläessään. Kuollut ihminen on kuitenkin tavattoman eri näköinen kuin sama ihminen on elävänä, joten pelkoa siitä, että kuva rakkaasta ihmisestä jää jumiin kuvaan vainajasta, ei mielestäni ole.

• Isää ikävöiden

Itselläni on yksi kokemus, mutta hyvä sellainen. Pelkäsin etukäteen ja jännitin, jääkö kuva näkemästäni pahalla tavalla kummittelemaan mieleeni. Mutta olikin rauhoittavaa ja helpottavaakin nähdä isä viimeisen kerran äkillisen, odottamattoman poismenon jälkeen. Kuolemasta oli kulunut pari viikkoa, sillä isä vietiin heti ruumiinavaukseen toiselle paikkakunnalle, mutta näky ei silti ollut paha. Lisäksi isäni tuttu hautaustoimiston työntekijä oli laittanut hänet arkkuun ja vielä varmisti meille, että mitään järkyttävää ei ollut ja voimme halutessamme katsoa. Vain pari tikkiä oli näkyvissä lähellä hiusrajaa. Kasvot olivat jonkin verran muuttuneet, punertavat, hieman mustelmilla ja kokonaisuudessaan pienentyneet/kiristyneet. Isän kuitenkin tunnisti hyvin, mutta toisaalta tilanteessa tuli selväksi, ettei isä enää ollut siinä, vain tyhjä isän maallinen kuori ja isä oli jo muualla. Arkun äärellä ensimmäistä kertaa huomasin, että isällä oli hiuksissa harmaa raita. Oli ihana koskettaa viimeisen kerran isän hiuksia ja hyvästellä hänet, vaikka samalla murskaava todellisuus iskikin vasten kasvoja ja kuoleman lopullisuus tuli konkreettiseksi.

• Anonyymi

Itse näin oman pojan n. kuukausi kuoleman jälkeen. Aluksi ajattelin, että en pysty luopumaan hänestä mutta kun näin hänet niin tajusin, että on parempi antaa hänen mennä. Kuten aiemmin on jo mainittu, näky ei ollut tosiaankaan kuin elokuvissa. Iho oli limainen ja täynnä mustia läikkiä ja silmät olivat avoimet ja painuneet päähän. Raajat vaikuttivat siltä, etteivät ne meinanneet pysyä kunnolla kiinni ruumiissa. Oli kyllä rauhoittava kokemus, olisin varmaan jäänyt kaipaamaan poikaa koko loppuelämäksi jos en olisi nähnyt häntä viimeistä kertaa.

• Anonyymi

Halusin nähdä kuolleen puolisoni arkussa sairaalan kappelissa. Hän oli niin tyyni, kuin syvästi nukkuva. Hyväilin poskia, ne olivat kylmät. Hänelle oli tehty ruumiinavaus, mutta mitään jälkiä siitä en huomannut. Laitoin arkkuun valkoisen ruusun. Hänet oli hyvä ja helppo jättää siirrettäväksi siunauskappelin säilytykseen odottamaan siunausta.

Kuitenkin muistan puolisoni paremmin elävänä.

• Anonyymi

Puolisoni kuoli käsivarsilleni sairaalassa, mutta ei enää tajunnut että olin
      läsnä. Lääkärit eivät antaneet lupaa tulla aikaisemmin hänen luokseen.
      Hänen oli kuoltava yksin. En anna lääkäreille ikinä anteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      48
      3766
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      478
      3755
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3019
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2180
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      155
      1900
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1740
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      130
      1569
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1430
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1262
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1138
    Aihe