rankka liikunta ja vaihtarit

Hyppyhelena

Kävin eilen lääkärissä ja hän totesi virtsarakon vähän laskeutuneen ja antoi ohjelappusen miten lihaksia voimistetaan.Huomasin vasta kotona että ohjeissa ei suositella mitään hyppelyä,juoksua yms.jossa alapää rasittuu. Teen joka toinen ilta jumppaohjelman johon kuuluu mm.3x100 erilaista hyppyä.Pitäisiköhän minun lopettaa vaan onko turvallista jatkaa ja voimisteluttaa alapään lihaksia ja pieniä hyppyjä omien tuntemusten mukaan.Yleensäkin olen kiinnostunut tietämään minkalaista liikuntaa harrastatte ja onko ollut hyötyä vaihtareihin.Itse en pärjää ilman lievää mielialalääkitystä joita olen käyttänyt jo lähes viisi vuotta välillä lopettanutkin. Ikää kertynyt 51.

10

700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • v v 55

      aina oireisiin. Minä kävelen joka päivä pikku lenkkejä oloni parantamiseksi. Jos notkun sisällä niin olo on huono jatkuvasti. Syömisellä ja liikunnalla voi helpottaa oloa jonkin verran.

    • 53-vuotias

      Auttaako tosiaan liikunta vaihtarioireisiin? Voisikohan sitten se olla syynä siihen ettei itselläni ole vielä mitään vv-oireita? Liikun kait suht. paljon kun pyöräilen 16 km:n työmatkani kesät talvet, eli päivässä tulee n. 32 km pyöräilyä. Olen 53-vuotias ja kuukautiset ovat vähän harventuneet mutta tulevat kuitenkin vielä, mutta tosiaan mitään muita oireita ei ole vielä ollut.

      • Hormoonihurmio

        Joillakin auttaa, joillakin ei, tai sitten liikuntamäärien pitää olla todella suuria, mitä minusta sinun 32 km:n päivittäinen pyöräilysi on. Vilpittömät onnittelut reippaudestasi!

        Minä olen vuosia liikkunut vähintään tunnin päivässä (kävelyä, jumppaa, sulkapalloa yms.), mutta niin vain iskivät vaihdevuosioireet sellaisella voimalla, että oli pakko turvautua hormoneihin työkyvyn säilyttämiseksi.


      • 53-vuotias
        Hormoonihurmio kirjoitti:

        Joillakin auttaa, joillakin ei, tai sitten liikuntamäärien pitää olla todella suuria, mitä minusta sinun 32 km:n päivittäinen pyöräilysi on. Vilpittömät onnittelut reippaudestasi!

        Minä olen vuosia liikkunut vähintään tunnin päivässä (kävelyä, jumppaa, sulkapalloa yms.), mutta niin vain iskivät vaihdevuosioireet sellaisella voimalla, että oli pakko turvautua hormoneihin työkyvyn säilyttämiseksi.

        Kiitos onnitteluista! Minkä ikäinen Hormoonihurmio olet ja milloin nuo vv-oireesi alkoivat?


      • Hormoonihurmio
        53-vuotias kirjoitti:

        Kiitos onnitteluista! Minkä ikäinen Hormoonihurmio olet ja milloin nuo vv-oireesi alkoivat?

        Minun ensimmäiset vv-oireeni (psyykkisiä lähinnä) alkoivat monta vuotta ennen kuukautisten loppumista, ehkä noin 50- tai 51-vuotiaana. Varsinaisesti kuukautiset loppuivat kolme kuukautta ennen 55-vuotispäivää, ja saman tien alkoivat kuumat aallot, jotka pahenivat koko ajan, kunnes muutaman kuukauden päästä sain korvaushoidon. Nyt olen syönyt hormoneja kohta kolme vuotta, joten alkaisi olla aika kokeilla, pärjäisikö ilman. Haluaisin luopua niistä tai ainakin siirtyä vuodottomaan hoitoon siksi, että olen lopen kyllästynyt tyhjennysvuotoihin.

        Tyhjennysvuotoa pidetään tarpeellisena silloin, kun naisella on kohtu tallella hoidon alkuvaiheessa paksuntuneen limakalvon poistamiseksi. Sitä varten hormonihoito on ns. yhdistelmähoitoa, eli estrogenin lisäksi lääkkeessä on myös keltarauhashormoniaa. Sitä en tiedä, miksi tyhjennys ei sitten enää muutaman vuoden päästä olisikaan tarpeen. Kaiken kaikkiaan lisääntyneen rintasyöpäriskin vuoksi ei suositella yli viiden vuoden hoitoa.


    • hiki hiki hiki

      Liikunta auttaa, vaikka sen lisäksi ainakin mulle on tullut kauhea lisähikoilu. Pipo päässä kun tekee lumitöitä, niin koko pää on niin märkä, että luulisi hiusten olleen kasteltu vedellä ja kasvoiltakin tippuu hikeä..sitten tulee vuoroin kylmä ja kuuma..Nukkumaan olen totutellut ihan kevyen tikatun päiväpeitteen kanssa ikkuna vähän raollaan pakkasillakin.
      Siitäkin huolimatta univaikeuksia on ollut, mutta unentarve tuntuu vähentyneen..en käytä mitään lääkitystä.

      • kohta 55

        Niin, että mihin auttaa? kun kuitenkin kirjoitat, että vaivoja on: lisähikoilu, vuoroin kuuma, vuoroin kylmä, univaikeuksia, nukut ikkuna raollaan..
        Kyllähän liikunta aina hyväksi on, mutta se, että auttaako vv-vaivoihin on sitten eri asia, kun hiki tuplaantuu. Itse myöskin sauvakävelen päivittäin tunnin verran ja hyvä olo kyllä tulee suihkun jälkeen. Loppuillan kylläkin sitten naama on aivan punainen(siis lenkin takia). En pidä ikkunaa auki yöllä(saan flunssan, jos sen tekisin) ja nukun kyllä muuten hyvin, mutta veskissä pitää käydä 2-3kertaa yössä. Puerariaa käytän 1per/pv


      • laskeutua
        kohta 55 kirjoitti:

        Niin, että mihin auttaa? kun kuitenkin kirjoitat, että vaivoja on: lisähikoilu, vuoroin kuuma, vuoroin kylmä, univaikeuksia, nukut ikkuna raollaan..
        Kyllähän liikunta aina hyväksi on, mutta se, että auttaako vv-vaivoihin on sitten eri asia, kun hiki tuplaantuu. Itse myöskin sauvakävelen päivittäin tunnin verran ja hyvä olo kyllä tulee suihkun jälkeen. Loppuillan kylläkin sitten naama on aivan punainen(siis lenkin takia). En pidä ikkunaa auki yöllä(saan flunssan, jos sen tekisin) ja nukun kyllä muuten hyvin, mutta veskissä pitää käydä 2-3kertaa yössä. Puerariaa käytän 1per/pv

        jos päivässä hyppii kolmesataa kertaa ei ihme jos virtsarakko laskeutuu.
        Sain nuorimman lapseni 40-vuotiaana. Hoitajat jälkitarkastuksessa kiittelivät miten hyvässä kunnossa oli lihaksisto,v aikka en harrasta muuta kuin ns. hyötyliikuntaa.
        Hoitaja sanoi että 20-30-v synnyttäjillä on nykyään paljon kohdunlaskeumaa, minkä yhdisti aerobikin ja muiden hyppylajien harrastukseen.
        Hakkaava rytkyttävä liike ei ole hyväksi naisen sisuskaluille!


    • *aloittaja

      Kiitos vastauksista.En edes tiennyt sellaisesta vaivasta kuin rakon tai kohdun laskeuma joka tulee hyppelyliikunnasta.Taidan sittenkin lopettaa sellaset ja tehdä niitä muita liikkeitä vastaavasti enemmän.Harkiten kuntosalilla käynnin aloittamista säännöllisesti..

      • Anonyymi

        Ei naisen sisuskalut minnekkää nrytky jos on lihaksisto kunnossa,lihakset ne sisuskalut paikoillaan pitää ei muu.
        Jotenka jumpatkaa vaan ahkeraan että paikat pysyy kiinteänä,muttaei tietysti liikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe