Automatkalle

Monreposin henki

Tarkoitus lähteä automatkalle Karjalaan (maastoautolla) kesällä, onko suosituksia reitin ja majoituksen suhteen?

Paperit kuntoon?

Yhdellä autolla pärjää ja uskaltaa mennä?

Ennakkovaraus tarpeen?

Eksoottisimmat tiet ja kohteet?

Paras sotahistoria?

Minne pääsee ilman oppaita?

3

372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peccy

Mene ainakin kokeneen suomalaisen matkakumppanin mukana.
      Olen harjoitellut matkaamista Karjalassa aakkosista lähtien. Niin olen matkaillut turvallisesti autolla Karjalassa. Pienin askelin.
      Maastoautolla pärjää hyvin. Vaikeimmat tiet ovat Wärtsilän pohjoispuolella ja Pitkärannasta pohjoiseen Kollaalle. Muita erityisen vaikeita teitä ei juuri ole. Maasturilla pääsee myös lautalle yli Syvärin Ääänisen etelärannalla Syvärin suulla, bussilla ei varmuudella pääse. Suomalaisilla busseilla ei kannata yrittää huonona kesänä.
      Lähinnä rajaa ja helpoimmin saavutettavat kohteet ovat Pälkjärven taistelujen alueet. Siinä on myös muistomerkki tien varrella. Jos haluat etsiä muistomekkejä, niin Sortavalasta löytyy muistomerkkialue Talvisodan kaatuneista. Pääkadun oikealla puolella on parin korttelin päässä suomalaisten.
      Tiedät varmaan ennen Pitkärantaa Koirinojalla olevan Surun Ristin muistomerkin. Jos siitä ajetaan uutta tietä pitkin Prääsän (Petroskoin) suuntaan ajetaan muutaman kilometrin päästä halki vanhojen sota-alueiden. Puhutaan kenraalimotista tai muilla nimikkeillä "Laaguksen motti". Havumetsät ovat edelleen täynnä sodan jäänteitä. Metallia ja ammuksia. Kävin siellä joskus sienessä. Asumatonta aluetta.
      Käy Kollaalla lähellä Suojärveä. Käy myös Syvärillä. Näissä paikoissa isäni oli taistellut jatkosodan aikana.
      Aika surullista.

Ota yhteyttä. [email protected]

Ressu

• KamikazeOO

Minäkin tunnen itseni aika kokeneeksi venäjänmatkailijaksi, kun "pisnestä" tehtiin kovasti 90 luvun alku- ja loppupuolella. ja rampattiin Venäjällä niin, että ex vaimokin heitti pihalle, ja syystä. Nykyisin ei paljon busineksia ole, mutta nykyisen vaimoni kanssa matkustelenki yhdessä Venäjälläkin. Käytiin viikko sitten Pietarissa pitkällä viikonloppureissulla. Sokoshotelli varattiin Suomesta keskusvaraamosta ja homma toimi kuin unelma. Pietarissa oli PALJON oikeasti hienoa nähtäväää, perussetti Ermitaaseja jne ja muutakin kivaa. Auton uskalsin jättää kadulle, sillä meidän 7 vuotta vanha Toyota maasturi ei ole oikein mitään siellä enäää, kukaan ei viitsi edes varastaa sitä..

Suosittelen kulttuuri- ja lomamatkaa Pietariin...

• Veljen kans samoiltiin yks viikonloppu viimekesänä enduro motskareilla Tolvajärven kansallispuiston alueella, eipä tuolla muilla kuin endurolla tai maasturilla olisi päässykkään, tiet paikoin heikkoja. Nopein mennä tuolle suunnalle on venäjän värtsilästä kaatopaikan ohi kohti pohjoista sähköaidanviertä pitkin.. Hienoa seutua upein maisemin ja aika koskematonta erämaata, viimeksi tuolla ollut asutusta ennen sotia, nykyisin satunnaisesti venäläisiä kalastusreissuillaan. Tulevana kesänä ajatuksena taas lähteä seikkailemaan tuonne, eräretki telttamajoituksella, pitää vaan paremmin tuota historiaa lukea niin tuo reissu antaa enemmän senkin suhteen.
      Se mikä huonoa venäjällä matkaajan kannalta, että kartat huonoja ja välillä voi mennä isommallakin päätiellä 50-100km helposti ettet tiedä oletko oikealla suunnalla-opasteet puuttuu ja välillä venäläisetkään eivät tunnu tietävän missä ovat.
      Pieni venäjän kielen taito eduksi tai hyvä käsillä puhuminen, noiden yhdistelmällä itse pärjänny hyvin, seikkailumieltä.
      Myös pelkkä jänisjärven kiertäminenkin ihan mukava reissu, kaunista menetettyä karjalaa, hyviä koskia kalastella, jne..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe