Tarttuuko syyhypunkki?

surkeana.

Onko mahdollista syyhypunkin tarttuminen ihmisestä koiraan tai toiste päin? Muhkea turkkinen koirani rapsutellut jo pitkään mutta mitään täitä yms ei löydy vaikka kuin etsii. Nyt itselläni syyhypunkin oireet. Huolestuttaa omasta puolesta mutta vielä enemmän koirani puolesta, tuollaisesta turkista olisi kovin epämiellyttävää koiran kannalta yrittää hoitaa pois ihonalaisia loisia... =(
Kiitos jos joku osaa auttaa..

22

29340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • surkena.

        Kiitoksia, valotti asiaa hieman... Voiko kapitartunta olla lievänä? Koska koiralla ei ole mitenkään erityisen huonossa kunnossa iho, rapsuttelee vain ja "kirputtaa" tavallista useammin. Muutaman pienen ruven olen löytänyt kainaloista mutta periaatteessa ei sen kummempia oireita..


      • Mar
        surkena. kirjoitti:

        Kiitoksia, valotti asiaa hieman... Voiko kapitartunta olla lievänä? Koska koiralla ei ole mitenkään erityisen huonossa kunnossa iho, rapsuttelee vain ja "kirputtaa" tavallista useammin. Muutaman pienen ruven olen löytänyt kainaloista mutta periaatteessa ei sen kummempia oireita..

        Jotkin koirat regoivat kapiin eli syyhypunkkeihin herkemmin, toisilla taas oireet ovat huomaamattomia.


      • Vekku
        Mar kirjoitti:

        Jotkin koirat regoivat kapiin eli syyhypunkkeihin herkemmin, toisilla taas oireet ovat huomaamattomia.

        Meillä on nyt kolmannen kerran tarttunut staffiin kapi ketuista ja supikoirasta. Se on tarttunut aivan lyhytkestoisessa kosketuksessa. Ja oireet ovat ilmaantuneet voimakkaina melko nopeasti. Ihoon nousee paukamia joka puolelle. Osaan paukamista nousee rupi ja se vuotaa kirkasta nestettä. Iho kutisee valtavasti ja tassuja ja kehoa purraan etuhampailla. Voi myös lähteä karvaa. Vatsa, kun on vaalea ja ohutkarvainen, niin iho näyttää punertavalta. Eläinlääkäriltä saa kapiin lääkettä. Me olemme saaneet Strongholdia ja sillä on kapi hävinnyt. Lääkettä on myös apteekista saatavilla, mutta se vaatii reseptin.


      • Anonyymi

        Syyhyn Hoitoon - https://tonzes.com/syyhy.htm Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti. Yksi kuuri = koko vartalo voitelu (erittäin tarkasti kokonaan) yhtenä iltana ja tämä toistetaan 2 viikon päästä. Itse tein kyseisen kuurin 2 kertaa eli minulla kesti 4viikkoa homma yhteensä koska otin täysin varman päälle ja se jälkikäteen ajateltuna kannatti täysin.


    • kutiava

      Itse olen saanut syyhypunkkitartunnan ja sitä hoidetaan parhailaan. Myös miestäni hoidetaan. Lääkäri sanoi että ihmisillä ja eläimillä on eri syyhypunkit, joten syyhypunkki joka esiintyy ihmisessä ei tartu eläimiin ja toisinpäin.

      • treeruy

        Emme käy koskaan suihkussa. Ei tarvitse, koska olemme terveitä... eiku olimme...


    • Olli_78
    • Jarjarbinks88

      Tarttuu koirasta ihmiseen ja ihmisestä koiraan on helvetinmoinen riesa ollut nyt jo viisi viikkoa. Koira hoidettu Simparica sarolaneeri vaikuttava aine valmisteella ja ihmiset nix ja kun se ei auttanut niin ivermektiinillä joka ei ainakaan vielä ole kokonaan tappanut tätä loista. Hermot ovat kireellä kuin viulun kielet ja nukkua on tosi vaikeaa. Kutinaan on toki määrätty atarax ja kortisonivoide mutta en soisi pahimmalle vihamiehellenikään tai no ehkäpä olisikin juuri sopivan epämukava mut joo hirveää kidutusta tämä on. Olen vakavasti miettinyt hoitovirhemenettelyä koska tästä on aika pitkään jo kärsitty ja lääkäri antoi alkuun ihan väärää tietoa että lääke vedetään leuan kärjestä alaspäin mutta jouduin vetää itseni alta kaljuksi kutinan takia ja takaraivo oli täynnä käytäviä. Ivermektiiniä en uutta kuuria saanut vaikka perustelin että olen tietoa ottanut että joissain tapauksissa lääkettä määrätään 1,3 ja 7 päivänä ulkomailla jos oireet ovat pahat tai vähintään kaksi kuuria viikon välein. Koira sai tämän ihanan sairauden kapiselta supikoiralta joka kävi terassilla kylässä ja siitä se hyppäsi ihmiseen ja nyt tuntuu että se hyppii koiraan takasin ihmisestä koska koiran lääke tappaa kun ne puree vasta sitä. Käytäviä eikä rupia koirassa näy mutta puree ja raapii itseään kymmenisen kertaa enemmän kun normaalisti oli tapana. Meissä ihmisissä käytävät näkyy mutta lääkäri väittää näitä ihottumaksi. Olen onneksi valokuvannut etenemisen ja kuvissa näkyy päivämäärät ja jos lääkäri haluaa olla epäpätevä tahallaan niin vastatkoon sitten jollekin ylemmälle taholle. Koe raapetta ei ole otettu kun käytävät ei kuulemma näy vaikka olin tussilla ympyröinyt ne. Kuuman suihkun jälkeen ne näkyy oikein selvästi hetken mutta näkyy ne muutenkin joskin haaleasti.

      • minelan

        Käytätkö koiraasi keinoluolilla. Siellä käytetään kapisen näköisiä kettuja houkuttimena. On muuten eläinrääkkäystä, kun pelkällä silmälläkin näkee, että kettu on sairas ja varmasti tartuttaa kapin huono-onniseen koiraan ja sitä kautta ihmiseen.


      • Jarjarbinks88
        minelan kirjoitti:

        Käytätkö koiraasi keinoluolilla. Siellä käytetään kapisen näköisiä kettuja houkuttimena. On muuten eläinrääkkäystä, kun pelkällä silmälläkin näkee, että kettu on sairas ja varmasti tartuttaa kapin huono-onniseen koiraan ja sitä kautta ihmiseen.

        Koira sai tämän ihanan sairauden kapiselta supikoiralta joka kävi terassilla kylässä


      • Anonyymi
        minelan kirjoitti:

        Käytätkö koiraasi keinoluolilla. Siellä käytetään kapisen näköisiä kettuja houkuttimena. On muuten eläinrääkkäystä, kun pelkällä silmälläkin näkee, että kettu on sairas ja varmasti tartuttaa kapin huono-onniseen koiraan ja sitä kautta ihmiseen.

        Julmaa touhua, lopettaa joutaa.


    • Psykoositulilla

      Jarjarbinks88 semmoset psykoosit sieltä hoitasit kerralla oikein

    • Mullaoneihaittaa

      Koirallisena saa tottua siihen, että syyhy on liki pysyvä juttu, mutta ei siihen kuole! Itse saan aika useinkin koiraltani kapin, koska hän nukkuu sängyssäni ja useimmat tuttavani ovat saaneet sen minulta, mutta kuten sanottu, ei se ole mikään vaarallinen tauti. Senkun raaputtaa kun kutiaa, what's the big deal

      • Hannaliisa

        Juuri niin, eikä punkeista kuitenkaan pääse eroon niin samantien voi pitää niistä!


      • oihoihk

        Entä jos alkaisi kasvattamaan niitä punkkeja? Jalostamaan (pilaamaan) aivan kuten teette niiden piskienne kanssa? Rotupunkkeja saatavana..


      • Ihqunsööttiä
        oihoihk kirjoitti:

        Entä jos alkaisi kasvattamaan niitä punkkeja? Jalostamaan (pilaamaan) aivan kuten teette niiden piskienne kanssa? Rotupunkkeja saatavana..

        Mulla on keittiössä lemmikkikärpäsiä aina loppukesästä ja yksi varpunen käy aina ikkunalaudalla vääntämässä tortut, se on Hänen oma WC!


    • Anonyymi

      Voisiko joku tietäjä nyt rehellisesti kertoa, tarttuuko syyhypunkki koirasta ihmiseen? Kun lääkäritkin vaan pyörittelee, että mistä ihmeestä tämä syyhypunkin leviäminen nyt oikein mahtaa johtua?

    • Anonyymi

      Edelliseen lisäyksenä metsästin aikoinaan 1000 ha alueella (saari) ja laskin ,että syksyn aikana sieltä kaikkiaan saatiin ainakin n. 50 supikoiraa, joista osa oli kapisia, pyyntikampanjan jälkeen seuraavina syksyinä ei kapisia saatu.

    • Anonyymi

      Aika outoa kun viestini poistettiin, kapi tarttuu supista ihmiseen ja ylisuuri supi ja kettukanta lisää ongelmaa, ainut pelastus tartunnan saaneille eläimille on kova pakkanen joka tappaa tartunnan saaneen eläimen, mutta ei siinä mitään minulle entiselle metsästäjälle sopii erittäin hyvin, että supi ja kettukanta lisääntyy, saavathan osansa ylisuuret ilves ja susikannat osansa tartunnoista.

    • Anonyymi

      Katsokaapas joskus elukkaa kun on täysin karvaton ja haisee saatanan pahalle, epäilen, että moni ei ole nähnyt, mutta minä olen.

    • Anonyymi

      Sain rakinkarvaisesta sohvasta syyhypunkin perseeseen, en tiedä oliko omistajilta vai rakista peräisin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe