Eli voisitteko auttaa ja kertoo miten mopolla vaihdetaan vaihteita ja muutakin tärkeetä tietoo ajamisee ku oon hankkiiis lähi aikoin mopoo ja se on sit supermoto, voisitte toki kertoa myös tarkasti missä kaikki kytkin jne. sijaitsee. Ei mitää asiattomia vastauksia.
kiitos jo etukäteen
Mopon vaihteet jne. Auttakaa
161
56720
Vastaukset
- rawezsyuhybk
Joo eli jos moposi on joku suht uus euromopo SM (oletan) niin vaihteethan menee niin, että; 1 alas ja loput 2,3,4,5 ja 6 ylös. Vaihde on vapaalla kun se on 1,2 välissä. Mopon kytkinkahva sijaitseen vasemmalla puolella ohjaustankoa ja vaihdevipu vasemman jalan ulottuvissa.
Liikkeelle lähdettäessäsi polkaiset vaihteen vapaalla olessa mopon käyntiin. Lämmität hetken. Kun haluat lähteä liikkeelle, paina vasemmalla kädellä kytkinkahva pohjaan ja laita vasemmalla jalallasi vaihdevipu alas yhden pykälän jolloin se on ykkösellä. Sitten vaan kaasutat rauhallisesti ja samalla vapautat HITAASTI kytkimen.
Kun kierrokset nousevat ja on aika vaihtaa kakkoselle, kaasu pois, kytkin pohjaan, vaihdevipu kunnolla ylös ( koska jos nostat varovasti se menee vapaalle), vapautat kytkimen ja kaasua taas.
Kolmoselle vaihdettaessa sama homma.
Kun tulet risteykseen ja jos joudut pysähtymään tiputat vaan vaihteet ykköselle, eli kytkinkahva taas pohjaan ja vasemmalla jalalla tiputat vaihdevivusta tarvittavan monta kertaa alas.
Jos et tiedä mopon käyttäytymisestä paljoa, suosittelen hyvin vahvasti että harjoittelet jossain parkkipaikalla, omalla tontilla tai todella hiljaisella tiellä ajoa, jotta et ole vaaraksi liikenteessä.
Jokainen joutuu kuitenkin harjoittelemaan sen. Siihen ei mene kuin pari tuntia kun opit kytkimen käytön ja sitten voit mennä liikenteeseen, koska siellä oppii parhaiten liikennesäännöt, muistathan, että liian varovainen ei voi olla. Jos et tiedä kuka ajaa ensin joissain risteyksissä, odota että muut ajaa ensin- ?????
mut ois viel yks kysymys eli siis ku tuun risteyksee pittäkö mun laittaaa ykköselle ja seistä ja sit ajaa vai pistää se vapaalle ku en aja risteykses ja miten saan sen vapaalle? Varovasti nostamalla ylös ?
- rawezsyuhybk
????? kirjoitti:
mut ois viel yks kysymys eli siis ku tuun risteyksee pittäkö mun laittaaa ykköselle ja seistä ja sit ajaa vai pistää se vapaalle ku en aja risteykses ja miten saan sen vapaalle? Varovasti nostamalla ylös ?
Eli siis, kun tulet risteykseen ei ole pakko tiputtaa ykköselle, jos näet että pääset jatkamaan ilman pysähtymistä. Jos taas sinulla on kolmio, ja joudut väistämään autoja, niin joudut pysähtymään ja vaihtamaan ykköselle tiputtamalla vaihteet niin alas kun menee.
Mutta kun vaihde on ykkösellä, on pidettävä kytkin pohjassa ettei mopo sammu. Jos on pitkä autojono jota joutuu väistämään voi laittaa vapaalle jolloin kytkintä ei tarvitse pitää pohjassa.
Vaihteen saa vapaalle kun ensiksi tiputat vaihteet ykköselle, ja kun vaihde ei enempää alas mene eli se on ykkösellä niin nostat varovasti hiukan ylöspäin että menee vapaalle. Jos nostaa liikaa niin kakkonen menee päälle. Useissa mopoissa on mittaristossa valo, joka näyttää milloin vaihde on vapaalla. - jgfhxfhgxd
rawezsyuhybk kirjoitti:
Eli siis, kun tulet risteykseen ei ole pakko tiputtaa ykköselle, jos näet että pääset jatkamaan ilman pysähtymistä. Jos taas sinulla on kolmio, ja joudut väistämään autoja, niin joudut pysähtymään ja vaihtamaan ykköselle tiputtamalla vaihteet niin alas kun menee.
Mutta kun vaihde on ykkösellä, on pidettävä kytkin pohjassa ettei mopo sammu. Jos on pitkä autojono jota joutuu väistämään voi laittaa vapaalle jolloin kytkintä ei tarvitse pitää pohjassa.
Vaihteen saa vapaalle kun ensiksi tiputat vaihteet ykköselle, ja kun vaihde ei enempää alas mene eli se on ykkösellä niin nostat varovasti hiukan ylöspäin että menee vapaalle. Jos nostaa liikaa niin kakkonen menee päälle. Useissa mopoissa on mittaristossa valo, joka näyttää milloin vaihde on vapaalla.No nyt asia tuli aika selväksi ja eikös se ole niin että kun pysähdytään ja sammutetaan niiin silloin pitää laittaa vapaalle ja sammuttaa?
- asdasdasfasdf
jgfhxfhgxd kirjoitti:
No nyt asia tuli aika selväksi ja eikös se ole niin että kun pysähdytään ja sammutetaan niiin silloin pitää laittaa vapaalle ja sammuttaa?
Jep, ja jos ostat uuden mopon niin myyjä kyllä selittää kaiken tarkasti.
- kokemusta on
asdasdasfasdf kirjoitti:
Jep, ja jos ostat uuden mopon niin myyjä kyllä selittää kaiken tarkasti.
Joo näillä mennään. Ei sitä ajamista kannata jännittää,itselläni oli juuri sama tilanne viimevuonna. Jännitin ihan hirveästi mopolla ajoa ja vaihteita sun muita (en siis ikinä ollut ajanut mopolla) Mutta tosiaan sulla menee MAXIMISSAAN päivä niin opit vaihteet melko täydellisesti. Joo ja suosittelen vaikka ihan koti tiellä harjottelemaan sitä vaihteiden käyttöä sun muuta. Itse asun omakotitalossa mutta tässä on naapuri talot ihan 10 metrin päässä toisistaan ja tuollainen yhteinen tie ja yksi mutka ja suora jonka jälkeen pääsee viralliselle tielle. kannattaa harjotella sitä pysähtymistä ja vilkun käyttöä kunnolla sillä jotku urpot autoilijat vetää helposti herneen nenään jos ei vilkuta
mutta hyvin sulta tuo onnistuu!:) - 60cm lunta -.-
kokemusta on kirjoitti:
Joo näillä mennään. Ei sitä ajamista kannata jännittää,itselläni oli juuri sama tilanne viimevuonna. Jännitin ihan hirveästi mopolla ajoa ja vaihteita sun muita (en siis ikinä ollut ajanut mopolla) Mutta tosiaan sulla menee MAXIMISSAAN päivä niin opit vaihteet melko täydellisesti. Joo ja suosittelen vaikka ihan koti tiellä harjottelemaan sitä vaihteiden käyttöä sun muuta. Itse asun omakotitalossa mutta tässä on naapuri talot ihan 10 metrin päässä toisistaan ja tuollainen yhteinen tie ja yksi mutka ja suora jonka jälkeen pääsee viralliselle tielle. kannattaa harjotella sitä pysähtymistä ja vilkun käyttöä kunnolla sillä jotku urpot autoilijat vetää helposti herneen nenään jos ei vilkuta
mutta hyvin sulta tuo onnistuu!:)Mäki sain viimevuonna vaihteellisen mopon, ja kyllä nyt vituttaa ihan vitun vitusti ku on niin pitkä talvi just nyt ku sain mopon!!
Mutta asiaan...
Mulla ei ollu mitää ongelmaa vaihteiden kannsa, vapaalle samminen oli aluksi hankalaa, ja liikkellelähtemisessä olin tosi kömpelö, kun pääsin kytkimen liian nopeasti tai annoin liikaa ja liian vähän kaasua. Nykyään se onnistuu ihan täydellä kaasulla :D
Ja kannattaa ajaa sisäänajo huolellisesti niin ei tule tulevaisuudessa ongelmia!! Ja bensat ja öljyt kaikki oikeisiin paikkoihin ja 1k km jälkeen kannattaa kiristää ketju, ainakin mulla piti..
Huollot pitää tehä!
ja odottaa että lumi sulaa:(
ja mopokokeessa ei saa failaa - ghaerhgolö
60cm lunta -.- kirjoitti:
Mäki sain viimevuonna vaihteellisen mopon, ja kyllä nyt vituttaa ihan vitun vitusti ku on niin pitkä talvi just nyt ku sain mopon!!
Mutta asiaan...
Mulla ei ollu mitää ongelmaa vaihteiden kannsa, vapaalle samminen oli aluksi hankalaa, ja liikkellelähtemisessä olin tosi kömpelö, kun pääsin kytkimen liian nopeasti tai annoin liikaa ja liian vähän kaasua. Nykyään se onnistuu ihan täydellä kaasulla :D
Ja kannattaa ajaa sisäänajo huolellisesti niin ei tule tulevaisuudessa ongelmia!! Ja bensat ja öljyt kaikki oikeisiin paikkoihin ja 1k km jälkeen kannattaa kiristää ketju, ainakin mulla piti..
Huollot pitää tehä!
ja odottaa että lumi sulaa:(
ja mopokokeessa ei saa failaaElikkä nyt ku sain moponi tuli pari kysymystä risteykseen pysähtyessä, Eli jos meen risteyksee ni voinko vaa jarrutella ja pistää kytkimen pohjaa ja alkaaa heti painaa niiiku peräkkäin esim.4->1 silllee ettten päästä kytimest kertaaka, tekeekö pahaa moottorille? kertokaa oikee tapa risteyksee pysähtyes ni miten vaihteet pistetään oikein alas
- gcfnmxm
ghaerhgolö kirjoitti:
Elikkä nyt ku sain moponi tuli pari kysymystä risteykseen pysähtyessä, Eli jos meen risteyksee ni voinko vaa jarrutella ja pistää kytkimen pohjaa ja alkaaa heti painaa niiiku peräkkäin esim.4->1 silllee ettten päästä kytimest kertaaka, tekeekö pahaa moottorille? kertokaa oikee tapa risteyksee pysähtyes ni miten vaihteet pistetään oikein alas
Joo voi tehä noin eli pidät kytkintä pohjassa ja tiputat vaikka kutoselta ykköselle, oikea tapa.
- tryjhtrhr
gcfnmxm kirjoitti:
Joo voi tehä noin eli pidät kytkintä pohjassa ja tiputat vaikka kutoselta ykköselle, oikea tapa.
eli voinko iha vauhis vaihtaa alemmas tolla taval ku meen risteyksee?
- asfn
tryjhtrhr kirjoitti:
eli voinko iha vauhis vaihtaa alemmas tolla taval ku meen risteyksee?
voit.
- qwerghsa<dx
asfn kirjoitti:
voit.
Kun vaihdat ykköseltä kakkoselle tarviiko kytkin taas nostaa rauhallisesti ja lisätä kaasua vai?
- jdjxs
qwerghsa<dx kirjoitti:
Kun vaihdat ykköseltä kakkoselle tarviiko kytkin taas nostaa rauhallisesti ja lisätä kaasua vai?
Eli kun vaihdat ykköseltä kakkoselle, voit tehdä sen todella ripeästi. Eli siis, kaasu pois, kytkinpohjaan ja kakkoselle, kytkin pois ( voit päästää koko vauhdilla, ei tarvitse varoa) ja sitten vaan kaasua.
Kovaa menoa! - ptte
jdjxs kirjoitti:
Eli kun vaihdat ykköseltä kakkoselle, voit tehdä sen todella ripeästi. Eli siis, kaasu pois, kytkinpohjaan ja kakkoselle, kytkin pois ( voit päästää koko vauhdilla, ei tarvitse varoa) ja sitten vaan kaasua.
Kovaa menoa!Siis kun ajaa normaalisti niin pitaako paastaa kytkin kokonaan vai.
- qwertyopasdgsjdjshjs
ptte kirjoitti:
Siis kun ajaa normaalisti niin pitaako paastaa kytkin kokonaan vai.
tänään eka ajo, aluksi tökki mutta sitten alkoi sujumaan kunnes 3 tai nelos vaihteella yhtäkkiä mopo pysähtyi niin että eturengas meni lukkoon tai jotain.. bensa oli aika vähissä
- gvbvvb
kokemusta on kirjoitti:
Joo näillä mennään. Ei sitä ajamista kannata jännittää,itselläni oli juuri sama tilanne viimevuonna. Jännitin ihan hirveästi mopolla ajoa ja vaihteita sun muita (en siis ikinä ollut ajanut mopolla) Mutta tosiaan sulla menee MAXIMISSAAN päivä niin opit vaihteet melko täydellisesti. Joo ja suosittelen vaikka ihan koti tiellä harjottelemaan sitä vaihteiden käyttöä sun muuta. Itse asun omakotitalossa mutta tässä on naapuri talot ihan 10 metrin päässä toisistaan ja tuollainen yhteinen tie ja yksi mutka ja suora jonka jälkeen pääsee viralliselle tielle. kannattaa harjotella sitä pysähtymistä ja vilkun käyttöä kunnolla sillä jotku urpot autoilijat vetää helposti herneen nenään jos ei vilkuta
mutta hyvin sulta tuo onnistuu!:)Mopolla ajo ei ole vaikeaa, vain kytkimen käyttö tuotti itselleni ongelmia alussa, mutta muutaman päivän ajon jälkeen senkin oppi kunnolla. Kannattaa tosiaan harjoitella vaikka suljetulla alueella, omalla pihalla tjms.
- kerrankin näin...
gvbvvb kirjoitti:
Mopolla ajo ei ole vaikeaa, vain kytkimen käyttö tuotti itselleni ongelmia alussa, mutta muutaman päivän ajon jälkeen senkin oppi kunnolla. Kannattaa tosiaan harjoitella vaikka suljetulla alueella, omalla pihalla tjms.
asiallisa vastauksia asiallisiin kysymyksiin.... hienoa
- vielä yksikysymys 23
kerrankin näin... kirjoitti:
asiallisa vastauksia asiallisiin kysymyksiin.... hienoa
Tökkääkö mopo aina vähän kun vaihtaa vaihteita aemmas kun vaihdoin koloselta kakkoselle mopo tökkäs ja huusi kovaa.... pitääkö ennen vaihtoa ylhäältä alas olla mahdollisimman hidas vauhti?
- jöksdajgökhad
vielä yksikysymys 23 kirjoitti:
Tökkääkö mopo aina vähän kun vaihtaa vaihteita aemmas kun vaihdoin koloselta kakkoselle mopo tökkäs ja huusi kovaa.... pitääkö ennen vaihtoa ylhäältä alas olla mahdollisimman hidas vauhti?
Joo eli kun se tölleen tökkää ja huutaa kovaa niin alemmalla vaihteella on sillon tosi paljon kierroksia. Se on moottorijarrutus.
Jos vaihdat kolmoselta kakkoselle aja kolmosella mah pitkään että vauhti hidastuu kunnolla ja sitten vasta vaihdat kakkosen sisään, tällöin se ei huuda eikä tökkää. - polliqwety
jöksdajgökhad kirjoitti:
Joo eli kun se tölleen tökkää ja huutaa kovaa niin alemmalla vaihteella on sillon tosi paljon kierroksia. Se on moottorijarrutus.
Jos vaihdat kolmoselta kakkoselle aja kolmosella mah pitkään että vauhti hidastuu kunnolla ja sitten vasta vaihdat kakkosen sisään, tällöin se ei huuda eikä tökkää.pitääpä mennä kokeilemaan.. on vaan nii pieni toi tila harjotella. oliko teillä aluksi kääntymisvaikeuksia käännöksissä? ja tuo vaihteisto niin voiko esim kutoselta vaihtaa suoraan ykköselle ja käykö se ihan painamalla vaihteen pohjaan vai pitääkö ensin vaihtaa vitoselle, sitten neloselle jne?
- ewrwerr
polliqwety kirjoitti:
pitääpä mennä kokeilemaan.. on vaan nii pieni toi tila harjotella. oliko teillä aluksi kääntymisvaikeuksia käännöksissä? ja tuo vaihteisto niin voiko esim kutoselta vaihtaa suoraan ykköselle ja käykö se ihan painamalla vaihteen pohjaan vai pitääkö ensin vaihtaa vitoselle, sitten neloselle jne?
Tänään kävi niin kun ekan kerran menin päätielle ajamaan niin vaihdoin mutta mopo alkoi hyytymään.. sitten yritin alempia vaihteita eikä vieläkään saanut vauhtia kunnes etu tai takarengas tökkäsi ja mopo pysähtyi... kaverin kanssa kuivattiin tulppa ja sitten mopo käynnistyi taas.. onko mitään muuta selitystä tuolle kuin se märkä tulppa koska edellispäivänä kävi samanlailla..
- moposta
ewrwerr kirjoitti:
Tänään kävi niin kun ekan kerran menin päätielle ajamaan niin vaihdoin mutta mopo alkoi hyytymään.. sitten yritin alempia vaihteita eikä vieläkään saanut vauhtia kunnes etu tai takarengas tökkäsi ja mopo pysähtyi... kaverin kanssa kuivattiin tulppa ja sitten mopo käynnistyi taas.. onko mitään muuta selitystä tuolle kuin se märkä tulppa koska edellispäivänä kävi samanlailla..
ryyppy päälle, liikaa bensaa
- rerterrtet
moposta kirjoitti:
ryyppy päälle, liikaa bensaa
ryypystä en ollut varma, mitä tuo liikaa bensaa tarkoittaa?
- qwerdfgfbvvvvvvvb
rerterrtet kirjoitti:
ryypystä en ollut varma, mitä tuo liikaa bensaa tarkoittaa?
Siis pitääkö tota ryyppyä vain nopeasti näpäyttää ylös vai pitääkö sen olla hetken ja kuinka kauan?
- qasdasdasdasd
qwerdfgfbvvvvvvvb kirjoitti:
Siis pitääkö tota ryyppyä vain nopeasti näpäyttää ylös vai pitääkö sen olla hetken ja kuinka kauan?
annat sen moottorin käydä ryyppy päällä n. 20-50s riippuen kuinka kylmänä moottori on, sitten kun mopo käy hyvin ilman ryyppyä voit aloittaa ajamisen
- randomiizici
asdasdasfasdf kirjoitti:
Jep, ja jos ostat uuden mopon niin myyjä kyllä selittää kaiken tarkasti.
hei voisitko kertoa minullekkin koska aikoisin ostaa kanssa crossarin nii että missä vaihteet on ja kytkin ja miten ne vaihdetaan? meinaan en ole mikään mopon asian tuntia.
- Fatliner
qwerdfgfbvvvvvvvb kirjoitti:
Siis pitääkö tota ryyppyä vain nopeasti näpäyttää ylös vai pitääkö sen olla hetken ja kuinka kauan?
riippuu pitkälti moottorista. Mun monkey tarvii ryyppyä vaan käyntiinlähtemiseen eli heti kun saa mopon käyntiin niin voi laittaa ryypyn pois.
- Luul
tryjhtrhr kirjoitti:
eli voinko iha vauhis vaihtaa alemmas tolla taval ku meen risteyksee?
Jep. Mutta jos ajat kovissa vauheissa, vaihat isoimmalta vaihteelta ykköselle, ja yhtäkkiä huomaatkin ettei tarvitse pysähtyä, niin älä päästä kytkimestä ja tee vahingossa moottorijarrutusta. Itellä kävi niin viime vuonna ja 2-tahti mopot ei siitä tykkää.
- Tietämätön733736262
Entä jos risteyksessä joutuu hidastamaan vauhtia mutta ei kokonaan pysähtymään niin vaihdanko sillon vähän pienemmälle vaihteen mut en kumminkaan ihan ykköselle?
- Anonyymi
kokemusta on kirjoitti:
Joo näillä mennään. Ei sitä ajamista kannata jännittää,itselläni oli juuri sama tilanne viimevuonna. Jännitin ihan hirveästi mopolla ajoa ja vaihteita sun muita (en siis ikinä ollut ajanut mopolla) Mutta tosiaan sulla menee MAXIMISSAAN päivä niin opit vaihteet melko täydellisesti. Joo ja suosittelen vaikka ihan koti tiellä harjottelemaan sitä vaihteiden käyttöä sun muuta. Itse asun omakotitalossa mutta tässä on naapuri talot ihan 10 metrin päässä toisistaan ja tuollainen yhteinen tie ja yksi mutka ja suora jonka jälkeen pääsee viralliselle tielle. kannattaa harjotella sitä pysähtymistä ja vilkun käyttöä kunnolla sillä jotku urpot autoilijat vetää helposti herneen nenään jos ei vilkuta
mutta hyvin sulta tuo onnistuu!:)Joo mäki opettelin ekaa kertaa ajamaan mopoa joksus 11v (nyt siis 15) ja opin vaihteet jossain 5 minuutis eikä tarttenu opastaa paljoa. Jos sen opettelee just jossai kotitiel eikä vaaraks liikenteel nii on hyvä. Jos kerran opit vaihteet ne on loppuelämn muistissa
- Anonyymi
rawezsyuhybk kirjoitti:
Eli siis, kun tulet risteykseen ei ole pakko tiputtaa ykköselle, jos näet että pääset jatkamaan ilman pysähtymistä. Jos taas sinulla on kolmio, ja joudut väistämään autoja, niin joudut pysähtymään ja vaihtamaan ykköselle tiputtamalla vaihteet niin alas kun menee.
Mutta kun vaihde on ykkösellä, on pidettävä kytkin pohjassa ettei mopo sammu. Jos on pitkä autojono jota joutuu väistämään voi laittaa vapaalle jolloin kytkintä ei tarvitse pitää pohjassa.
Vaihteen saa vapaalle kun ensiksi tiputat vaihteet ykköselle, ja kun vaihde ei enempää alas mene eli se on ykkösellä niin nostat varovasti hiukan ylöspäin että menee vapaalle. Jos nostaa liikaa niin kakkonen menee päälle. Useissa mopoissa on mittaristossa valo, joka näyttää milloin vaihde on vapaalla.miten sitten kun menee esim liikenne valoihin ja pitää jonottaa nii pitääkö olla 1 päällä ja aina että pääsee ettenpäin nii painella vähän kaasua vai hä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
miten sitten kun menee esim liikenne valoihin ja pitää jonottaa nii pitääkö olla 1 päällä ja aina että pääsee ettenpäin nii painella vähän kaasua vai hä
Jos olet paikallaan niin vaihde päällä kytkin pohjassa tai sitten vaihde vapaalle. Sitten kun lähdet liikkeelle niin ykkösvaihde päällä ja varovasti kytkintä ylos ja samalla annat vähän kaasua.
Opit koko prosessin alle puolessa tunnissa kun pääset pyörän selkään, ei ole hankala homma. - Anonyymi
Kiitos tästä
- Anonyymi
gvbvvb kirjoitti:
Mopolla ajo ei ole vaikeaa, vain kytkimen käyttö tuotti itselleni ongelmia alussa, mutta muutaman päivän ajon jälkeen senkin oppi kunnolla. Kannattaa tosiaan harjoitella vaikka suljetulla alueella, omalla pihalla tjms.
Lensitkö?
- Anonyymi
rawezsyuhybk kirjoitti:
Eli siis, kun tulet risteykseen ei ole pakko tiputtaa ykköselle, jos näet että pääset jatkamaan ilman pysähtymistä. Jos taas sinulla on kolmio, ja joudut väistämään autoja, niin joudut pysähtymään ja vaihtamaan ykköselle tiputtamalla vaihteet niin alas kun menee.
Mutta kun vaihde on ykkösellä, on pidettävä kytkin pohjassa ettei mopo sammu. Jos on pitkä autojono jota joutuu väistämään voi laittaa vapaalle jolloin kytkintä ei tarvitse pitää pohjassa.
Vaihteen saa vapaalle kun ensiksi tiputat vaihteet ykköselle, ja kun vaihde ei enempää alas mene eli se on ykkösellä niin nostat varovasti hiukan ylöspäin että menee vapaalle. Jos nostaa liikaa niin kakkonen menee päälle. Useissa mopoissa on mittaristossa valo, joka näyttää milloin vaihde on vapaalla.Sitä tähän lisään että jos joku vielä näitä keskusteluja tääl lukee että oppis vaihteita, niin muistakaa et kun rupeette tiputtamaa vaihetita ykköselle niin näpytätte ne vaihteet alas ettekä vaan paina siitä kovaa koska sillon menee vaan vaihteisto rikki. Ite ainakin risteyksissä näpyttelen vaihteita alas melekee kokoajan että se varmasti on ykkösellä. :)
- Anonyymi
kokemusta on kirjoitti:
Joo näillä mennään. Ei sitä ajamista kannata jännittää,itselläni oli juuri sama tilanne viimevuonna. Jännitin ihan hirveästi mopolla ajoa ja vaihteita sun muita (en siis ikinä ollut ajanut mopolla) Mutta tosiaan sulla menee MAXIMISSAAN päivä niin opit vaihteet melko täydellisesti. Joo ja suosittelen vaikka ihan koti tiellä harjottelemaan sitä vaihteiden käyttöä sun muuta. Itse asun omakotitalossa mutta tässä on naapuri talot ihan 10 metrin päässä toisistaan ja tuollainen yhteinen tie ja yksi mutka ja suora jonka jälkeen pääsee viralliselle tielle. kannattaa harjotella sitä pysähtymistä ja vilkun käyttöä kunnolla sillä jotku urpot autoilijat vetää helposti herneen nenään jos ei vilkuta
mutta hyvin sulta tuo onnistuu!:)ite ainaki opin kytkimen käytön ja vaihteitten vaihot melko täydellisesti derbi sendalla varmaan alle minuutissa
- juuweli
Ryyppyähän pitää antaa niin kauan kunnes se mopo käy tasasesti (?)
Ite kysyisin sitä että onko haitallista jos lähen liikkeelle kakkosella tai vaihdan ajon aikana vahingos vapaalle kun yritän kakkoselle?
Ja itellä joskus ongelmia saada vaihde vapaalle, nii onko se ku ykköseltä nostaa sitä ihan pikkusen, niin että se ei ees naksahda kunnolla?- sgesthjts
Välivaihdevapaat on yleisiä ja tulee vastaan jos yrittää tosi nopeesti vaihtaa vaihdetta. Yamahassahan tämähän on ns "tyyppivika" jo. Mutta rauhallisesti ku jaksat vaan nostaa ihan ylös asti niin kyllä se vaihde vaihtuu
- henri.lartama
vaihdehan ei mene vapaalle ajaessa (paitsi jos yrität ihan tosissaan :D), saat mopon vapaalla ainoastaan kun moottori ei käy. mopon vaihteisto on suunniletu niin että se automaattisesti "skippaa" vapaan vaihteen, kun moottori pyörii :D
- eka kerta tulossa
henri.lartama kirjoitti:
vaihdehan ei mene vapaalle ajaessa (paitsi jos yrität ihan tosissaan :D), saat mopon vapaalla ainoastaan kun moottori ei käy. mopon vaihteisto on suunniletu niin että se automaattisesti "skippaa" vapaan vaihteen, kun moottori pyörii :D
Jos lähden liikkeelle mopolla niin vaihdan ykköselle ja kun pitää vaihtaa ykkös vaihteelta kakkoselle nii pitääkö siinä nostaa kaks kertaa vai "skippaako" se sen yli ? ja mistä tietää että onko vaihde vapaalla ?
- aasdasdasdasd
eka kerta tulossa kirjoitti:
Jos lähden liikkeelle mopolla niin vaihdan ykköselle ja kun pitää vaihtaa ykkös vaihteelta kakkoselle nii pitääkö siinä nostaa kaks kertaa vai "skippaako" se sen yli ? ja mistä tietää että onko vaihde vapaalla ?
kun v aihat kakkoselle nostat vaan kerran, eli se hyppää sen vapaan yli käynnissä ollessaan. näet että vaihde on vapaalla kun mittaristossa palaa vihreällä valolla N
- 32321312321321
henri.lartama kirjoitti:
vaihdehan ei mene vapaalle ajaessa (paitsi jos yrität ihan tosissaan :D), saat mopon vapaalla ainoastaan kun moottori ei käy. mopon vaihteisto on suunniletu niin että se automaattisesti "skippaa" vapaan vaihteen, kun moottori pyörii :D
Nyt kyllä on Henri ollut väsynyt tai elänyt satumaassa. Vaihdehan menee vapaalle ajaessa (vaikket yrittäisi ihan tosissaan) saat mopon vapaalle myös kun moottori käy. Esimerkiksi Motorhispania Ryzissä on 5- ja 6-vaihteen välissä vapaavaihde, jolle se välillä menee ihan ajaessa, eikä muuten johdu taitamattomuudesta.
- asdwwasfadsfgkgilöäö
32321312321321 kirjoitti:
Nyt kyllä on Henri ollut väsynyt tai elänyt satumaassa. Vaihdehan menee vapaalle ajaessa (vaikket yrittäisi ihan tosissaan) saat mopon vapaalle myös kun moottori käy. Esimerkiksi Motorhispania Ryzissä on 5- ja 6-vaihteen välissä vapaavaihde, jolle se välillä menee ihan ajaessa, eikä muuten johdu taitamattomuudesta.
Itse asiassa mopoissa vaihde ei mene vapaalle ellet sitten ihan tosissaan yritä (riippuu paljon moposta mutta uusi/hyvä mopo jossa on hyvä vaihteisto ei päästä vaihdetta vapaalle vain rennosti ekalla polkaisulla PAIKALLAAN moottori päällä, ei todellakaan liikkeessä)... ja se että välivapaa löytyy 5 ja 6 vaihteen välistä tarkoittaa sitä että vaihteisto on paska/rikki.
- Fatliner
kakkosella mopo ei välttämättä jaksa lähteä liikkeelle, mutta ei siitä pitäisi haittaa olla.
Mutta jos ajat esim. liian isolla vaihteella tosi hiljaa ja pienillä kierroksilla niin ettei mopo jaksa nostaa kierroksia, siitä kone (ainakaan 4-tahti) ei tykkää - lolo ryzin omistaja
siis ryyppyhä menee sillee et ei sitä tarvii ku käyttää päällä ja kuha mopo pysyy käynnisä nii hyvä:D ite otin tänää kurin pois ja sit samana päivänä eli siis tänää kytkin vaijeri poikki... noo laitoin uue vaijerin, eikä toimi vieläkään. kytkin vkpu ei toimi tai jotai?
- kokemusta on paljon
asdwwasfadsfgkgilöäö kirjoitti:
Itse asiassa mopoissa vaihde ei mene vapaalle ellet sitten ihan tosissaan yritä (riippuu paljon moposta mutta uusi/hyvä mopo jossa on hyvä vaihteisto ei päästä vaihdetta vapaalle vain rennosti ekalla polkaisulla PAIKALLAAN moottori päällä, ei todellakaan liikkeessä)... ja se että välivapaa löytyy 5 ja 6 vaihteen välistä tarkoittaa sitä että vaihteisto on paska/rikki.
nyt kyllä perut ton XD Monessa mopossa on vapaita vähä joka välissä.. jos ei oo tietoo nii älä nyt mene tommosta möläyttämään.
- SMT2013
asdwwasfadsfgkgilöäö kirjoitti:
Itse asiassa mopoissa vaihde ei mene vapaalle ellet sitten ihan tosissaan yritä (riippuu paljon moposta mutta uusi/hyvä mopo jossa on hyvä vaihteisto ei päästä vaihdetta vapaalle vain rennosti ekalla polkaisulla PAIKALLAAN moottori päällä, ei todellakaan liikkeessä)... ja se että välivapaa löytyy 5 ja 6 vaihteen välistä tarkoittaa sitä että vaihteisto on paska/rikki.
nyt perkele, just ostin uuden Gileran (ajettu nyt vasta 50kilsaa) ja kyllähän se nyt vapaalle menee kesken ajonkin jossei sitä vaihdetta paina kunnolla ylös
- SMT 2013
SMT2013 kirjoitti:
nyt perkele, just ostin uuden Gileran (ajettu nyt vasta 50kilsaa) ja kyllähän se nyt vapaalle menee kesken ajonkin jossei sitä vaihdetta paina kunnolla ylös
toisaalta kuka sitä nyt ykkösellä ajaa jos vähänkään tietää mistään mitään
- Anonyymi
asdwwasfadsfgkgilöäö kirjoitti:
Itse asiassa mopoissa vaihde ei mene vapaalle ellet sitten ihan tosissaan yritä (riippuu paljon moposta mutta uusi/hyvä mopo jossa on hyvä vaihteisto ei päästä vaihdetta vapaalle vain rennosti ekalla polkaisulla PAIKALLAAN moottori päällä, ei todellakaan liikkeessä)... ja se että välivapaa löytyy 5 ja 6 vaihteen välistä tarkoittaa sitä että vaihteisto on paska/rikki.
Am6 moottoreissa kaikkien vaihteiden välissä on välivapaa... Se ei tarkoita että vaihteisto on rikki:D🤦
- kdaisdj
voisko joku selittää tarkasti mitä teen kun pysähdyn esim. liikennevaloihin?
Kytkin, vaihteet jne..- fdfsf
pitääkö käännöksissä käyttää kytkintä ? jos tulen käännökseen 2 vaihteella ja sitten pitää himmata kaasua kun on niin tiukka mutka niin pitääkö kytkintä pitää pohjass ?
- -
kun lähenet liikenne valoja laita kytkin pohjaan ja rupea jarruttamaan sitten tiputat vaihteet ykköselle ja kun olet pysähtynyt laitat vaihteen vapaalle ja päästät kytkimen.
- dasdasdfsf
miten vaihde pitää laittaa vapaalle kun mopo on käynnissä? kun ajan sillä ja pysähdyn nii en millään meinaa saada vapaalle..
- MaPukke
Tiputat ykköselle, ja varovasti nostat ylöspäin. Se voi olla hankalaa aluksi, mutta kyllä siihen ajan kanssa tottuu!
- (.Y.)
MaPukke kirjoitti:
Tiputat ykköselle, ja varovasti nostat ylöspäin. Se voi olla hankalaa aluksi, mutta kyllä siihen ajan kanssa tottuu!
miten mopolla lähdetään liikkeelle? onko se sillai et laitaa kytkimen pohjaan ja ykkönen päälle sit kaasuu ja päästää kytkintä hitaasti
- ikjh
(.Y.) kirjoitti:
miten mopolla lähdetään liikkeelle? onko se sillai et laitaa kytkimen pohjaan ja ykkönen päälle sit kaasuu ja päästää kytkintä hitaasti
on
ois vielä kysymys että ku on vaihde vaikka 4 ja pitää vaihtaa 3 niin miten se pitää tehä oikeen?
ja selittäiskö joku vielä kunnolla että ku tullaan risteykseen isolla vaihteella? - asdfdfsd
ikjh kirjoitti:
on
ois vielä kysymys että ku on vaihde vaikka 4 ja pitää vaihtaa 3 niin miten se pitää tehä oikeen?
ja selittäiskö joku vielä kunnolla että ku tullaan risteykseen isolla vaihteella?sain just mopon ja täält katoin neuvoi ja nyt osaan jo hyvin ajaa :)
Eli kun tiputat esim neloselta kolmeselle nii laitat kytkimen pohjaan ja painat kerran alaspäin vaihdepoljinta , mutta kannattaa odottaa että vauhti on pikkasen hidastunut koska muuten kolmosvaihteella on liikaa kierroksia. Ja kun olet tulossa risteykseen nii laitat kytkimen pohjaan ja jarruttelet ja jos joudut pysähtymään niin sit vaan tiputat vaihteita niin paljon alaspäin kuin menee ni sit se o varmasti ykkösel. Jos olet paikoillasi niin ja sul o ykkösvaihde pääl ni pitää pitää kytkintä koko aja pohjas ettei moottori sammu. - ihkfg
asdfdfsd kirjoitti:
sain just mopon ja täält katoin neuvoi ja nyt osaan jo hyvin ajaa :)
Eli kun tiputat esim neloselta kolmeselle nii laitat kytkimen pohjaan ja painat kerran alaspäin vaihdepoljinta , mutta kannattaa odottaa että vauhti on pikkasen hidastunut koska muuten kolmosvaihteella on liikaa kierroksia. Ja kun olet tulossa risteykseen nii laitat kytkimen pohjaan ja jarruttelet ja jos joudut pysähtymään niin sit vaan tiputat vaihteita niin paljon alaspäin kuin menee ni sit se o varmasti ykkösel. Jos olet paikoillasi niin ja sul o ykkösvaihde pääl ni pitää pitää kytkintä koko aja pohjas ettei moottori sammu.selvä
sitte jäi mietityttään toi ku vaihtaa vaihdetta isommalle ja pitää vapauttaa kytkin niin pitääkö se vapauttaa hitaasti (ettei päästä nopeaa tai sammuu..?) ja samalla kaasua, vai? - näin minä teen
ihkfg kirjoitti:
selvä
sitte jäi mietityttään toi ku vaihtaa vaihdetta isommalle ja pitää vapauttaa kytkin niin pitääkö se vapauttaa hitaasti (ettei päästä nopeaa tai sammuu..?) ja samalla kaasua, vai?kun haluat vaihtaa vaihdetta isommalla päästät kaasun pois ja painat kytkin vivun pojaan ja nostat samalla vaihdepoljinta kerran ylöspäin ja sitten vaa lisäät kaasuu ei tarvi päästää kytkinvipua hitaasti
- igkh
näin minä teen kirjoitti:
kun haluat vaihtaa vaihdetta isommalla päästät kaasun pois ja painat kytkin vivun pojaan ja nostat samalla vaihdepoljinta kerran ylöspäin ja sitten vaa lisäät kaasuu ei tarvi päästää kytkinvipua hitaasti
okei nyt tuli asia aika selväks. vielä toi ku päästä kaasun niin pitääkö sen päästä ihan kokonaan pois, vai vaan vähän?
- gfgdfgd
igkh kirjoitti:
okei nyt tuli asia aika selväks. vielä toi ku päästä kaasun niin pitääkö sen päästä ihan kokonaan pois, vai vaan vähän?
Minä päästän ainakin ihan kokonaan ja lisään pikkuhiljaa.
- kikolokolo
Onko se välivapaa kun joskus vaihdan vaikka kolmoselta neloselle ja mopo alkaa huuta vitusti eikä kiihdy ku laitan kaasua? Sit nostan pikkase lisää vaihdepoljinta ja kiihtyy.
- ffggy
sillo on jääny vaa välivaihteelle
- öööööööölkij
ffggy kirjoitti:
sillo on jääny vaa välivaihteelle
joo sitä tarkotinkin.
- biisimiisi
öööööööölkij kirjoitti:
joo sitä tarkotinkin.
minä olen se randomiizici. niin voisitteko antaa vielä tarkat ohjeet niistä mitä äskettäin kerroin.niin siis tässä ihan 10min sis. koska minulla on aika kiire koska minun kaverit olisi tulossa minun kanssa katsomaan sitä mopoa tänään, että he eivät rupeaisi nauramaan minulle,meinaan jo en nyt saa niitä selville.
- rgfbnt
biisimiisi kirjoitti:
minä olen se randomiizici. niin voisitteko antaa vielä tarkat ohjeet niistä mitä äskettäin kerroin.niin siis tässä ihan 10min sis. koska minulla on aika kiire koska minun kaverit olisi tulossa minun kanssa katsomaan sitä mopoa tänään, että he eivät rupeaisi nauramaan minulle,meinaan jo en nyt saa niitä selville.
voisko joku selittää 2 asiaa..
mietityttää että kun on mäki ja sen ylhäällä on risteys heti niin miten sinne pitäis ajaa 3vaihteella että ehtii pysahtyä? (siinä on kolmio) mäki on no ei iha loiva eikä jyrkkäkään.
Ja sitte ois vielä sellane että saako sitä jos on vaikka 3 vaihe päällä niin saako sitä jarruttaa ja sitte ku mopo on pysähtynyt niin sitten tiputtaa vaihteet ykköselle ja vapaalle? - fdsfsfd
rgfbnt kirjoitti:
voisko joku selittää 2 asiaa..
mietityttää että kun on mäki ja sen ylhäällä on risteys heti niin miten sinne pitäis ajaa 3vaihteella että ehtii pysahtyä? (siinä on kolmio) mäki on no ei iha loiva eikä jyrkkäkään.
Ja sitte ois vielä sellane että saako sitä jos on vaikka 3 vaihe päällä niin saako sitä jarruttaa ja sitte ku mopo on pysähtynyt niin sitten tiputtaa vaihteet ykköselle ja vapaalle?kyllä siihe varmaa 6 vaihteellakinm voi ajaa ja kannattaa tiputtaa vaihteet ykköselle ennenkuin pysähdyt mutta voi sen tollai pysähdyksissäkin tehä mutta sillo kannattaa liikuttaa mopoo hiuka taaksepäin ku se ei ain välttämäti tiput niit vaihteet jos oot paikal joten liikutat mopoa taaksepäin samalla kun tiputat siis jos pysähdyt kolmosvaihteella tai jotai emt
- höllönen
öööööööölkij kirjoitti:
joo sitä tarkotinkin.
Pystyykö joku näyttä tai tehä videoota youtubeen moposta ettämiten lähdetään liikelle.
- tuleva mopoilia
itelle on kesällä tulossa joku derbi.Onko siinä sama järjestys kun muissakin mopois aina kin näist mist on puhuttu vaan onko siinn jokumuu???????
- huajai
Sama järjestys. ite sain tänään mopon (vaikka kortti on ollu jo tammikuun toisesta päivästä...) tuli pieni paniikki kun menin liikennevaloihin ja mopo sammu. Ei vaihde menny millää päälle ilman sammumista ja noin 10min päästä pääsin siitä lähtemään. Se nolotti =D
- Minun tapa
Minä vaihdan mopolla vaihteen niin vaan että kun mopo on käynnissä ja 1 vaihde päällä niin lähen vaa kaasuttaa.Sitten kun joko vilkasen kierrosmittaria tai sitte vaa kuuntelen että millo mopolla tulee kierroksia kunnolla niin kaasu pois,kytkinkahva pohjaan,vaihdepoljin kunnolla ylös että menee 2 vaihteelle ja sitte vaa vapautan kytkinkahvan ja annan taas kaasua.Teen sen todella nopeasti,en jää odottelemaan että nyt on vaihdepoljin 2 vaihteella vaan teen sen vaan ja sitte nautin matkasta.
- 5ytrtg56
siis miten tapahtuu kun vaihdetaan vaihdetta mistä tietää millo vaihdat sen , ku kaikki puhuu jostaki punasesta alueesta katoin tänää kaverin mopoo en oikee tienny mikä se siin oli:D , et voisko joku kertoo mikä vittu se on se punanen alue hä ? :D , ja sitte ku vaihdetaan 6 vaihde nii mennäänkö siitä vitos vaihteelle eli alaspäin vai sittte niinku 1 hä ? kertokaa pliiis :)
- ?:?:?:?:?
Luulen että tolla punasella alueella tarkotetaan kierroslukumittarin loppu puolella olevaa punaista aluetta. Kyllä mun mielestä vaihteita voi vaihtaa 6->1, ainakin tuolla ylempänä lukee niin.
- gadergegerg
kutoselta ei pysty vaihtamaan suoraan ykköselle. kun painat poljinta alaspäin se vaihtuu ensin vitoselle, sitten neloselle jne. ja ei kannata täydestä vauhdista vaihtaa ykköselle, kone ei nääs tykkää.
- ?:?:?:?:?
Joo ei siis suoraa, mutta jos hidastaa vauhtia kytkin pohjassa jarrutellen ja naputtelee pienemmälle ja päästää kytkkimen vasta kun on hidastanut vauhtia tarpeeksi. Onko toi tapa väärä?? Kone ei siis ala huutaa ku vauhtia ei oo liikkaa.
Asiasta toiseen. Onko normaalia kun paikallaan laittaa kytkin pohjassa ykösen päälle ni mopo nykäsee vähän ja kierrokset laskee hiukan? Voisko syy tuohon olla vähän löysällä oleva kytkin? Toi on oma arvaukseni. Ois kiva tietää syy ja miten sen vois korjata...- Fatliner
Ihan normaalia.
Mutta jos kytkin ei irrota kunnolla niin kokeile kiristää kytkinvaijeria - mulonmopo
Nykäys johtuu siitä että hammasrattaat menevät paikoilleen eli vaihde menee päälle. NORMAALIA
- räxämies
Ite osaan jo suht'koht hyvin käyttää kytkintä jarruja vaihteita jne mut jositain syystä kakkoselta ykköselle vaihtaminen tuntuu tekevän tiukkaa. Tuntuu olevan "liikaa" kierroksia ja kone huutaa jos vaihdan kakkoselta ykköseen. Kuinka hiljaa pitää mennä ennenkun vaihtaa ykköselle?
- jepaaa
alle 10kmh
- tertsaesa
varmaa joittenki mielest aika tyhmä kysymys mut, jos oon kovassa vauhdissa, ja ottaa kaasun pois kokonaan ja antaa liukua, mopo alkaa rätisemään helvetisti. Mut sit jos Liu'un kytkin pohjas sitä ei kuulu.
Et jos liukuu ilman kaasuu niin pitääkö kytkin olla pohjassa, vaikka ei vaihtaisi vaihteita tai mitään?- Fatliner
normaali ääni joka kuuluu kun kaksitahtimopolla jarruttaa moottorilla
- Niin tai näin
No tollasta rätinää en oo kohannu, veikkaisin, että ois ollu sulla vauhtia liian vähän vauhtia ja liian iso vaihde. Kytkinhän ottaa vaihteen pois päältä ja liukuminen on silloin melkein sama kuin vapaalla...
Palatakseni ketjun peruskysymykseen:
En itse mitään netistä lukenu ajamiseen liittyen mitään. Kun mopon ostin myyjä selitti miten vaihteet menee yms. Sitten vain ajamaan ja kokeilemaan. Helposti sen oppii! - no totanoin
se on enemmänki sellast klonks klonks räts . Mut joku vastatkaa:
pitääkö liukuessa vaihdepäällä ilman kaasua olla kytkin pohjassa? - 12efdfdg
Oon ite ostamassa Polinii, nii voisko joku kertoo, että meneekö siinä 1 vaihe ylös vai alas ? :DD
- juujj
Pitää olla kytkin pohjassa kun liukuu ilman kaasua, muuten se mopo moottorijarruttaa mikä ei ole hyväksi moottorille erityisesti 2-tahti mopoissa.
- muffinman
Oon ostamas Gilera SMT 50 cm3, 2-tahti, mopoo nii et meneeks niissä samat vaihteet kuten kaikissa mopoissa mistä täällä on puhuttu ?
- lcv
Siis onko risteyksessä pakko pudottaa vaihteet ykköselle? Siis jos on pakko pysähtyä. Ja missä vaiheessa pitää antaa kaasua kun lähtee liikkeelle ja nostaa kytkintä?
- safssaf
jos on paljon autoja takana ja joudut odottelemaan nii kytkin,ykköselle pidä kytkin pohjassa kunnes lähdet liikkelle ja kytkin pohjaan ja kakkoselle .
- Derbi-05
Siis pitääks siin painaa kytkin pohjaa vaihtaa vaihde kaasuttaa ja sit vast päästää irti ku mä päästin irti ennen ku alan kaasuttaan ja sit se sammu ja nyt ihmettelen.
- siiiiiiiii
Päästät kytkintä ja samalla lisäät kaasua.
- tietämätön muija
Tyhmä kysymys, mutta teenkö oikein kun käynnistän mopon, laitan ryypyn päälle, lisään sit hiljalleen kierroksia, ja kun moottori käy hyvin ilman ryyppyä laitan sen pois, painan kytkimen pohjaan, vaihde ykköselle, kaasua ja kytkin pois?? Mopollahan en kuitenkaan ole vielä kertaakaan ajanut :D
(offtopic, mutta mitä arvelette, pitääkö mopoa madaltaa, olen n. 155cm pitkä ja vuoden päästä kortti? kasvan varmaan vielä 5-10cm. Yamaha DT:n siis ostan.)- atgayatg
Muuten ihan normaalisti mutta et kai tarkota kytkimen poispäästämisellä että kun on ykkönen silmässä, että päästäisit kytkimen täysin vai kai tarkotat sitä että luistatat sitä samalla kaasua lisäten ja kun mopo alkaa vetää, vapautat rauhallisesti kokonaan kytkimen, ei töksäyttämällä.
- öljgdf
Oho siis korjaan että ensin ryyppy päälle ja sitten käynnistän:D
- Rekkis12
Ootte oikeesti vitun paskoja =DDDDDDDDDDD
- dry7r6u8gy77
miten vaihteet vaihetaan liikenneympyrässä?
- LuuL
Jos oot ajamassa siinä ympyrässä tasasta vauhtii nii miks helvetissä sub pitäs vaihtaa vaihteita siinä ympyrässä. Vaiha isommalle vasta siinä kohtaa kun oot päässy pois siitä ympyrästä.
- Hfndju she
Ei saatana...
- Hfndju she
Ei saatana...
- mopot on perseestä
onneks tuli nyt se uudistus mopokorttiin että tommoset ei pääse ajamaan liikenteeseen ilman kokemusta. te ootte vaaraks ittellenne ja muulle liikenteelle.
- Zzzaamishh
Samaa mieltä
- cbr 1000
Siis opitte parhaiten ajamaan mopolla ku ajatte paljo ei sitä muute opita.
- öpöpöpöpöpääpäpäpäpä
en käytä kytkintä jos mopo menee rikki iskä ostaa uuen! :D
- Matti
Voi vittu et porukka on tyhmiä, 5 kertaa saa selittää saman asian. ITSE KOKEILEMALLA SAA SELVILLE PARHAITEN!!!!
- DerbiTytsy
Eiköhän tuolla mopolla opi jokainen ajamaan :) tätä lukemalla ainakin selviää, miten kytkintä käytetään. Itselläni oli alussa vaikeaa opetella ajamaan mopolla, koska en ollut aikaisemmin millään mopolla tai muullakaan ajanut. Tulihan niitä mokiakin tehtyä. Esim. Ajoin liian isolla vaihteella ylämäkeen mitä ennen oli kurvi, johon hiljensin siis vauhtia. Eikä vauhtia ollut tarpeeksi isolle vaihteelle. Kurvissa en tajunnut pienentäään vaihdetta enkä myöskään tajunnut. Seurauksena mopo hyytyi ylämäkeen. Olipas tosi kiva lähteä liikkeelle ylämäestä. Älkää siis ajako liian hitaasti liian isolla vaihteella ylämäkeen.
- kytkin ja vaihteet
Mitä kytkin tekee?
- se erottaa moottorin vaihdelaatikosta eli kun kaasutat kytkin pohjassa niin kierrokset nousee, mutta mopo ei liiku, koska moottorin teho ei välity pyörille. Kun kytkinkahva on ylhäällä, silloin teho välittyy takapyörälle ja mopo liikkuu.
Miten kytkintä käytetään?
- pikkasen kaasua ja päästää kahvan VAROVASTI kokonaan ylös, jos päästää liian nopeasti tai on liian vähän kaasua, mopo sammuu.
Miten vaihteet menee?
- mopot joissa kytkin: alhaalta ylös 1, vapaa, 2, 3, 4, 5, 6. Joissain mopoissa vain neljä vaihdetta, mutta vapaa on samassa paikassa.
- puoliautomaatit: ylhäältä alas vapaa, 1, 2, 3, 4, ...
Moottorijarrutus, TÄH?!
- jos ajat mopolla ja päästät kaasusta irti etkä paina kytkintä, mopo laskee kierroksia hitaasti ja vauhti hidastuu. Täysin NORMAALIA ja sallittua. Ei kuitenkaan terveellistä moottorille jos liian paljon kierroksia.
Kyllä iskät ja naapurit ym. tietävät. Käykää kysymässä. Toivottavasti oli apua. - vapaallelaitto
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta vapaalle laittamista helpottaa jos liikutat jaloilla vähän mopoa edestaas (jtn 20-30 cm edestakais liikettä).
Ite oon korttia just hankkimassa ja oon nyt muutaman kerran ajanut niin ajon jälkeen mahassa oli perhosia kun jännitti sit jälkeen päin :D Nyt tiedän miks mun Tunturi sammus liikentees piti laittaa ykköselle ja KYTKIN pohjaan, muistan sen sit ens kerralla :D
- MäSynnyinSeekooPääks
HÅRREGUUD IHMISET :DD
- *multi facepalm*
Kyllä osaa immeiset olla hölömöjä... hei C`mon, ei se mopolla ajo mitään ruudinkeksimistä ole. Heleppoa kuin heinänteko. Luin noita viestejä äskön, nin joku oli kysyny että onko pakko laittaa aina ykköselle risteyksessä?:D Ei juma...
- 6969
Joo vittu mäki mietin samaa että cmon onpa avuton tää meitsin sukupolvi... " meneekö vaihde kutoselta ykköselle kun painaa kerran vaihdetta alaspäin " ei vittu reps!
- höhhölii
Mistä tietää millon pitää vaihtaa vaihdetta isommalle jos mopossa ei ole kierroslukumittaria? auttakaas mua :D
- very simple
sillon ko kierrokset nousee tarpeeks ylös
- mfkdfm
äänestä
- xsmoto
alkaa tekee ääntä ku sillä on tarpeeks kierroksii
- Keps
Te päänaukojat ootte varmasti osannu ajaa mopoo virheettömästi heti ekalla kerralla. Eiköhän täällä oo tarkotuski kysyy neuvoo? Silti vähä maalaisjärkeeki käyttöön alottelijat
- Apinat
Joo mutta kyllä me tollasia päivänselviä asioita tiedettiin. Esim. "pitääkö vaihde laittaa ykköselle kun pysähdyt risteyksessä"
- joojoo
Apinat kirjoitti:
Joo mutta kyllä me tollasia päivänselviä asioita tiedettiin. Esim. "pitääkö vaihde laittaa ykköselle kun pysähdyt risteyksessä"
Onko skyteam merkkisessä mopossa montavaihdetta ja en oikeen hiffaa tota risteys juttuun... eli jos tuun vaikka 3ni vaivan 1?
- qrffsdfdsfsf
joojoo kirjoitti:
Onko skyteam merkkisessä mopossa montavaihdetta ja en oikeen hiffaa tota risteys juttuun... eli jos tuun vaikka 3ni vaivan 1?
kyllä vaihat jos aiot pysähtyä
- siikahansesiel
joojoo kirjoitti:
Onko skyteam merkkisessä mopossa montavaihdetta ja en oikeen hiffaa tota risteys juttuun... eli jos tuun vaikka 3ni vaivan 1?
Eikös tos skyteam mopos mee vaihteet sillee et vapaa,1,2,3 ja niinedelleen(en ole varma...).Niin,vaihda ykköselle,mutta jos näet ettei tuu ketään muita niin voit vaa mennä ilman pysähtymistä/1vaihteelle vaihtamista.
- Aivot narikassa
Maalaisjärjen käyttö SALLITTU!!! En omista mopoa enkä korttia, mutta silti ymmärrän luultavasti tai ainakin kysymysten perusteella enemmän mopoista kuin jotkut täällä.
- 165b14235b1
mun mopos menee ainaki ala eka ylös 6 ja sivulle 3 ja puol sekä ympäri 2. kyl keulii takapyörä ilmas!
- ...
Opettele ajaan polkupyörällä ensin..
- ...
Opettele ajaan polkupyörällä ensin..
- apua !
olisin hankkimassa ensimmäistä mopoani, enkä osaa ajaa niillä ja olisin menossa katsomaan( ja ehkä ostamaan ) yhtä käytettyä. Mitä minun kannattaisi tehdä ? Eikö se ole nola mennä katsomaan mopoa ja tarkastamaan sen kuntoa, mutta ei itse osaa ajaa.
- Vastatkaa ? ;)
Minulla olisi kysymys, että haittaako jos vahdat vaihteita "liikaa" alaspäin. Eli kun menen liikennevaloihin ja vaihdan vaihteita alaspäin 1 jälkeenkin, koska silloin olisin ainakin varma, että se on 1 ? Eli tekeekö tämä jotain konelle/vaihdelaatikolle vai onko se ihan niin ettei se haittaa ?
- Eihaittaaaaaaa
Ei haittaa mitään :D
- huh :D
Hyvä juttu ;)
- ivhaiogifi7oe
Varmaan tarkoittivat sitä että voiko 2 vaihteella lähteä liikkeelle.
- kyllä vain
voihan sitä lähteä 6 vaihteellakin kun tarpeeksi kytkintä luistattaa :D
- cala3
joo ekaa kertaa huomenna pitäis testata honda xr80r crossia mutta kun siinä on joku sellanen vaihe 1 ja 2 vaihteen välissä että se lyö molemmat pyörät lukkoo ?
mikä vaihe tuo on nimeltään ja miten sitä vois pellolla ajaessa välttää ? - ProTip
Pro tip kaikille alotteliolle! Kannattaa hankkia semmoset kengät mitkä ei oo pehmeet ja ohuet, tyyliin juoksu lenkkari. Koska pitemmän ajon jälkeen sattuu peukkuvarpaaseen ja et välttämättä aina saa vaihdetta nostettua ylös asti jolloin vaihde tippuu alas ja kone sanoo "WÖÖÖÖM", mut sitä ei pidä pelästyä. Nostaa vaan vaihteen takas ylös ja menoks!
- dodiin asia selvä (y
tää autto ihan sairaasti, vaikka tiesinkin mopoist jo valmiiks jonkin verran nii tää ny selvens koko asian:DD & oon tyttö ja just hommaamas varmaan derpii tai gileraa ku kortin saan ihan just:D eiku sit vaa harjottelee vaihteide käyttöö, thänx!! 8D
- ostapoistämätästänäi
- ipv
miten ku pysähtyy liikenne valoihin ni ja mul on 2 vaihe pääl sitku tiputtaa ykköselle ja kytkin pohjaa ni sitku on se väli vapaa juttu ni ku oon pysähtyny ja mul on 1 vaihesilmäs ni voiks suoraa siit vaa vaihtaa kakkoselle ku en älyy joteni otta vapaa juttuu??? oon idiootti jos se vapaa juttu onki helppo ja voiks joku kertoo mikä on moottori jarrutus???? hehehh
- mopontuntija
valoista kannattaa lähtee liikkeelle 1 vaihteel ja sen jälkeen kun mopo liikkuu jo nii paina kytkin pohjaan ja nosta vaihepoljinta ylös ja päästä kytkin pois. Ja moottorijarrutus tarkoittaa sitä että jos vaikka ajat 5 vaihteel ja vaihat yhtäkkii 2 vaihteen niin mopo alkaa "huutamaan" eli kone käy kovilla kierroksilla ja samalla vauhti hiljenee, moottorijarrutus ei tee moottorille hyvää vaan se menee jossain vaiheessa rikki jos jarruttaa usein moottorilla koska mäntä ei saa voitelua jos ei ole kaasua päällä.
- Liikennvalot
Mitä tehdä kun tulen liikennevaloihin 6 vaihe päällä mutta vaihteet eivät vain vaihu ykköselle vaikka kuinka yrittäisi
- Aloittelija2016
Voiko joku kertoa mulle että miten saan lähettyä oikein risteyksestä ku aina ku oon lähössä liikkelle nii mopo sammuu ite ostin yamaha dt käytettynä ja siinä oli viriä ja pyysin myyjää laittaa vakioks ja se myös laitto sen mutta tuntuu että kiihtyy nii paljon että tuntuis että menis jo 1 vaihteella 25km/h ja ajoin tänää ekaa kertaa mopolla
- Expertti2019
Annat vähän kaasua, sit rupeet hitaasti ja rauhallisesti vapauttamaan kytkintä ja kun tunnet kytkimen ottavan kiinni (mopo lähtee vähän liikkeelle ja kierrokset laskee vähän) lisää kaasun antamista yhtäjaksoisesti kytkimen päästämisen kanssa.
- Abcjfldj
Voittekse selittä ihan alusta loppuin asti mopon lähtö, ajamisen ja lopetuksen miten ne tapahtuu?:D
- dkdksjsjjsjj
Selaa ny hyvä ihmine ylöspäi sielt löytyy kaikki tarvittava tieto mopon vaihteista
- Jutustelija1
Kannattaa pitää mielessä että touhu on hyvin addiktoivaa, eli ajot alkaa milloin kullakin mutta toisilla ne eivät ikinä pääty :-)
- Jutustelija1
dkdksjsjjsjj kirjoitti:
Selaa ny hyvä ihmine ylöspäi sielt löytyy kaikki tarvittava tieto mopon vaihteista
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html
- Moponoobi5000
Pitääkö käyttää kytkintä kun kääntyy?
- mopoxd
painat kytkimen pohjaan käännöksessä jos et paina kaasua. Jos taas painat kaasua samalla kun käännyt niin et tietty laita kytkintä pohjaan. Eli kytkin pohjaan vain jos...
1. Olet pysähtyneenä, ja vaihde päällä (esim valoissa vaihteella 1, ellet vaihda vapaalle tällöin voit lopettaa kytkimen painamisen)
2. Aina kun et paina kaasua ja mopo on vaihdepäällä/liikeessä/rullaamassa (esim 6 vaihde ja lopetat kaasun antamisen niin painat kytkimen pohjaan)
3. Kun alat jarruttamaan, ensin laitat kytkimen pohjaan.
4. Kun vaihdat vaihdetta, niin laitat kytkimen pohjaan.
- Anonyymi
Siis eikö mopokoulussa mitään opetettu?
- Anonyymi
Millä kierroksilla pitää vaihtaa
- Anonyymi
Vaihteiden vaihto on helppoa, jos kaverillasi on myös mopo niin vaihdatte vaan keskenään vaihteita, sinä annat ykkösvaihteen ja kaveri antaa sulle kakkosvaihteen
- Anonyymi
Eli siis joku auttakaa mulla on ktm crossi 65cc kun olen lähdössä liikkeelle ja painan kytkimen pohjaan ja vaihdan 1 ja mopo sammuu välittömästi
- Anonyymi
Paras on kun et hanki mopoa,kun olet tuollainen tumpelo.Olet vain vaaraksi liikenteessä.
- Anonyymi
Mietin että voiko mopolla vaan liukua jos vauhtia on vaikka 40 km/h ja on vaihde 5 ja pitäisi vaihtaa 4 mutta se on nelos vaihteelle liian kova vauhti niin voiko siin liukumalla hidastaa vauhtia vai voiko mopolla liukua ollenkaan ?!
- Anonyymi
Mites toi että millon pitää vaihtaa tai mistä tietää että pitää vaihtaa ettei vaiha liian ajoissa taikka myöhässä
- Anonyymi
Moi in itekkään tiiä ja ajan kohta solikkaa
- Anonyymi
saako isolla vaihteella ajaa hiljaa?
- Anonyymi
Kannattaa mielummin ajaa pienemmällä vaihteella hitaissa vauhdeissa
- Anonyymi
Auttakaa vähän
Eli jos olen niinku maximi vaihteessa niin mihin pitää siitä vaihtaa takaisin ykköselle vai kuinka ? - Anonyymi
Voisko joku antaa mulle vinkkejä koska tuun tässä kuussa ajamaan solifer sm 77:mällä ja en tiiä hirveesti vielä vaihteiden vaihtamisesta ja mikä on moottori jarrutus. Pystyykö rengas mennä lukkoon jos laittaa vääriä vaihteita tai vaihtaa ne väärin. Oon ajanu mopolla aijemmin mökki pihalla mutta en sen jälkeen enää oo pitkään aikaan ajanu.Pystyykö mopo leikkaa kiinni ihan mistä vaan. Kiitos jos vastaatte😁
MUISTA! silloin kun et paina kaasua niin laita AINA kytkin pohjaan, ettei tule moottorijarrua!!!!!!!!
- Anonyymi
Oli seitä feukp fkffk fm cm m flvm. C🥰😋vlvlvlvvlg,gmggg,g,gg,g,gmg,g,gg,fr,rrlflfflffflflgflflflflflflflfflflflfkfkfkfmfmmffkfmfmffmfmfmf
- Anonyymi
Kestääkö paikat jos tyrkkää suurempaa silmään liian aikaisin. Varsinkin jos on kuivat paikat.
- Anonyymi
Why goodbye to the story that one person puts your eye on eyes of the mouth device taste
- Anonyymi
Any volunteer automatic device status bar stock right
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384248- 892059
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152041Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi641699Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541482Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1361452VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741256
- 981191
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080