Rakastan taidetta ja maalaamista yli kaiken, olen harrastanut sitä omatoimisesti niin kauan kuin muistan. Peruskoulusta valinnainen kuvataide oli 10. Ripustan omia töitä huoneeni seinille mieluummin kuin menisin ostamaan kaupasta julisteita. Nyt olen ammattikoulussa enkä varsinaista opetusta aineeseen kauheasti saa, mutta harrastan tätä kuitenkin ahkerasti vapaa-ajalla.
Yhdeksänneltä luokalta asti on kuitenkin jäänyt varsin ikävä ongelma että tämä onkin liian vaikeaa. Kun koulussa saan taulukankaan eteeni niin iskee jonkinlainen ahdistus/paniikki. Ensinäkään ei tule koskaan mieleen mitä siihen maalaisi. Viime aikoina en ole pystynyt keksimään juuri mitään omasta päästäni, lähinnä maalailen vain musiikkialbumien kansia tai jotain mikä ei ole lainkaan itse keksimää. Olenko liian ahdasmielinen? Ennen ei ollut tällaista ongelmaa. Jos ei tule mitään ideaa niin saatan lähteä ulos metsään ottamaan kuvan jostain maisemasta/paikasta ja maalata siitä kotona taulun. Lisäksi on melkein mahdotonta työskennellä isossa porukassa, eli on melkein pakko vetäytyä maalaamaan johonkin nurkkaan/omiin oloihin muilta näkymättömiin. Pelkään aloittaa isoja töitä (hiili, öljyväri tai vesiväri tai mitä tahansa) koska jotenkin luulen että siitä tulee huono tai pilaan sen. Työn aloittamiseen menee aina yksi tai useampi kuvistunti hukkaan suunnitteluun ja saan aina työn valmiiksi paljon myöhemmin kuin muut, mutta lähes aina niistä on tullut saatua täysi arvosana. Ihmiset ovat kutsuneet perfektionistiksi tai että vaadin itseltäni aivan liikaa.
Olisiko kenelläkään neuvoja miten parantaa omaa luovaa abstraktia ajattelua, eikä piirtää vain mallista?
Ongelma!
3
216
Vastaukset
- Dark Artist
Heitä ennakkoasenteesi vähäksi aikaa naulakkoon ja unohda se sinne.
Tyhjennä mielesi kaikesta ja anna hiljaisuuden vallata "näkymä" suljettujen silmiesi takana. Hengitä rauhallisesti ja syvään muutamia kertoja. Katso suljetuilla silmilläsi hetki pimeään tyhjyyteen ja päästä sitten ajatus jälleen vapaaksi. Paina mieleesi ensimmäinen kuva, ajatus tai mielenmaisema joka ilmestyy tajuntaasi. Hahmottele tämä näkemäsi kuvajainen paperille ettei se katoa. Näin sinulla on oman mielesi tuote, kuva jonka halutessasi voit jalostaa maalaukseksi tai vaikkapa hiilipiirrokseksi.
Myös musiikki voi auttaa tuottamaan kuvia mieleesi, itse olen käyttänyt mp3-soitinta ja kuulokkeita hyvällä menestyksellä edellä mainitun "meditoinnin" kanssa. on "valkoisen paperin kammo" eikä oikein tiedä mistä kirjoittaa.
Mahdollisesti sinulla "maalaamattoman taulun kammo"?
Auttaisiko jos piirrät paperille ennen maaöaustyön alkua. Tai vastaavasti käytät luonnoskansiota, piirrät siihen ideoita ja maalaat siitä?- rtkk
Parempi olisi etsiä kirjastosta tai kirjakaupasta luovan taiteen oppaita! En suosittele mielen tyhjenystekniikoita, ne muuttavat liikaa persoonaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama204988Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634006Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve723584Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732678Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472443Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta592328Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl632113Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272077- 1261544
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko361495