Runo-Kaarina

kääntää ja vääntää

Meinaako kukaan osallistua Runo-Kaarina-kilpailuun tänä vuonna? Itselläni olisi sopivahko kokonaisuus kasassa, mutta tässä loppumetreillä pähkäilen vielä mitä tehdä jos haluaisi voittaa. Lisää huumoria, lisää tunnetta? LIsää kokeellisuutta? Mun runot on muotoutuneet sitä mukaa kun kustantamoista on tullut hylkykirjeitä ja ehkä ne oli parhaimmillaan silloin ekalla kierroksella. Kyllä tää on taas. Ehkä omakustanne olisi ratkaisu, mutta siinäkin pitäisi miettiä mitä lisää, mitä pois, mitä mitä.

36

3152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suutarin lapsi :D

      hauska viesti :D

      pitää kuule joskus vaan lakata hiomasta ja päättää että tämä on tässä, (oma)kustantaa koko paska ja tehdä seuraavasta ensimmäistä parempi! ja sitten kolmas! ja sitten neljäs! ja koko ajan siinä tehdessä oppii lisää.

      • totuuteen pyrkivä

        "Mun runot on muotoutuneet sitä mukaa kun kustantamoista on tullut hylkykirjeitä ja ehkä ne oli parhaimmillaan silloin ekalla kierroksella."


      • kääntää ja vääntää
        totuuteen pyrkivä kirjoitti:

        "Mun runot on muotoutuneet sitä mukaa kun kustantamoista on tullut hylkykirjeitä ja ehkä ne oli parhaimmillaan silloin ekalla kierroksella."

        NIinpä, tuore ilmaisu vai hiottu, viimeistelty (käsittämätön?) tuote. Taidan kuitenkin pistää sen vain menemään (pienen hiomisen jälkeen).


      • Pyrskähdys

        Jos kyseisen runokilpailun taso/sato on jälleen samaa paskaa muotilla "Mä nään sirpaleen jolla viillän ikuisuuteen reiän, ripuloin ja vedän pöntön niittyyn" niin sitten oksennan. Outoa, ettei runous enää kerro mistään.


      • scarabaeus
        Pyrskähdys kirjoitti:

        Jos kyseisen runokilpailun taso/sato on jälleen samaa paskaa muotilla "Mä nään sirpaleen jolla viillän ikuisuuteen reiän, ripuloin ja vedän pöntön niittyyn" niin sitten oksennan. Outoa, ettei runous enää kerro mistään.

        "Mä nään sirpaleen jolla viillän ikuisuuteen reiän, ripuloin ja vedän pöntön niittyyn"
        -
        … heh, no tämähän on kyllä vinkeä otos,
        kenen runosta tempaisit ?
        Siis nimenomaan tuo
        “vedän pöntön niittyyn”,
        voiko sitä enää tukevammin sanoa

        pönttö niittyyn...

        Ah! runous runous runous!
        ¤
        ankaran verevä arki

        tuulen kuuntelua
        tyhjän naurun kaikua
        pelkkää saamattomuutta
        nyhertelyn latteita papereita

        eikä tarvita kuin kengänanturan murskaus

        purskaus ahtaista raameista
        pinkomaan ajoradan yli
        kohdasta jossa aita on matalin

        piikkarit ja punainen matto

        ohimoilla pienet terävät aallot
        hyökyillen höykyttämässä
        sumutorven törähdyksen
        tankeaa käynnistymistä

        laitamyötäinen kuljettamassa kevääseen

        ¤

        Ah! kevät kevät kevät........ kyllä mielestäni runojaan voi hyvin lähettää Runo-Kaarinaan,
        siitä vaan!


      • Törbbö
        scarabaeus kirjoitti:

        "Mä nään sirpaleen jolla viillän ikuisuuteen reiän, ripuloin ja vedän pöntön niittyyn"
        -
        … heh, no tämähän on kyllä vinkeä otos,
        kenen runosta tempaisit ?
        Siis nimenomaan tuo
        “vedän pöntön niittyyn”,
        voiko sitä enää tukevammin sanoa

        pönttö niittyyn...

        Ah! runous runous runous!
        ¤
        ankaran verevä arki

        tuulen kuuntelua
        tyhjän naurun kaikua
        pelkkää saamattomuutta
        nyhertelyn latteita papereita

        eikä tarvita kuin kengänanturan murskaus

        purskaus ahtaista raameista
        pinkomaan ajoradan yli
        kohdasta jossa aita on matalin

        piikkarit ja punainen matto

        ohimoilla pienet terävät aallot
        hyökyillen höykyttämässä
        sumutorven törähdyksen
        tankeaa käynnistymistä

        laitamyötäinen kuljettamassa kevääseen

        ¤

        Ah! kevät kevät kevät........ kyllä mielestäni runojaan voi hyvin lähettää Runo-Kaarinaan,
        siitä vaan!

        Entä jos on tehnyt kokoelman, jossa on vain reilut 20 runoa - onko mittään järkee lähettää?


      • Hakija-
        Törbbö kirjoitti:

        Entä jos on tehnyt kokoelman, jossa on vain reilut 20 runoa - onko mittään järkee lähettää?

        Kuule, lue kilpailun säännöt. Jos siellä sanotaan, että 20 runoa riittää, sitten ne riittävät.

        www.google.fi


      • scarabaeus
        Hakija- kirjoitti:

        Kuule, lue kilpailun säännöt. Jos siellä sanotaan, että 20 runoa riittää, sitten ne riittävät.

        www.google.fi

        Hei! Kävinpä tsekkaamassa tämänvuotiset säännöt
        Runo-Kaarina
        ja ilokseni huomasin siellä lauseen:

        “- tekijänoikeudellisista syistä kaikki hylätyt käsikirjoitukset tuhotaan kilpailun ratkettua “

        Nyt heräsi kysymys, että tämä taisi olla ensimmäinen kerta kun selvitetään mitä tekevät saapuneille teksteille kilpailun jälkeen.
        Minua onkin mietityttänyt näissä kaikenlaisissa kilpailuissa se, että
        minne tekstit ajautuvat. Olen joskus muistaakseni aiemminkin pähkäillyt tämän saman asian kanssa täällä Kirjailijanalut palstalla.
        Noin yleisesti Te tästäkin asiasta tietävät
        olisi mukavaa jos laittaisitte selvitystä. Minäkin sentään olen lähetellyt tekstiäni sinne sun tänne viime vuosina. On ollut isoa ja vähemmän isoa kilpailua. Mitään valmistahan niistä minun teksteistäni ei ole tullut, paitsi tämä omakustantamani opusliberum
        juokse pupu juokse

        … ja matka jatkuu......................... >


      • joo tai ei
        Törbbö kirjoitti:

        Entä jos on tehnyt kokoelman, jossa on vain reilut 20 runoa - onko mittään järkee lähettää?

        50-100 tai jotain tuollaista, mutta itse tulkitsen, että ikäänkuin jos runot on melko pitkiä ja tulee 50 sivua täyteen niin 20 runoakin riittää. Voihan olla, että olen väärässä, mutta se olisi loogista. Voihan joku kirjoittaa runoelman, jossa on 10 runoa, mutta 100 sivua. Vähän venyvää toi runous. Mutta jos on vain 20 runoa 20 sivulla, niin puolet ainakin puuttuu.


      • Kustannustoimittaja-
        joo tai ei kirjoitti:

        50-100 tai jotain tuollaista, mutta itse tulkitsen, että ikäänkuin jos runot on melko pitkiä ja tulee 50 sivua täyteen niin 20 runoakin riittää. Voihan olla, että olen väärässä, mutta se olisi loogista. Voihan joku kirjoittaa runoelman, jossa on 10 runoa, mutta 100 sivua. Vähän venyvää toi runous. Mutta jos on vain 20 runoa 20 sivulla, niin puolet ainakin puuttuu.

        Jos ohjeissa sanotaan 50 runoa, se tarkoittaa 50 runoa eikä 50 liuskaa. Se ei liioin tarkoita 50 lausetta, 50 riviä tai 50 sanaa tai 50 hevosta.


      • kirjaaja
        Kustannustoimittaja- kirjoitti:

        Jos ohjeissa sanotaan 50 runoa, se tarkoittaa 50 runoa eikä 50 liuskaa. Se ei liioin tarkoita 50 lausetta, 50 riviä tai 50 sanaa tai 50 hevosta.

        Mutta toisaalta sillä ei ole väliä, vaan kokonaisuus ratkaisee. Kun ei se ole matematiikan kirja.


      • scarabaeus
        kirjaaja kirjoitti:

        Mutta toisaalta sillä ei ole väliä, vaan kokonaisuus ratkaisee. Kun ei se ole matematiikan kirja.

        No tässä on kopsattuna Runo-Kaarina kilpailu 2010
        loppuosa, jossa:
        … ” - toivomme runojen olevan irrallisilla A4-papereilla
        - kilpailun järjestäjä varaa oikeuden teoksen lopulliseen toimittamiseen julkaisukuntoon
        Julkaistavan esikoiskokoelman valitsee Kaarinan kaupungin nimeämä valintaraati, jonka puheenjohtajana toimii kirjailija Harri Raitis ja jäseninä kirjailijat Kari Levola, Tommi Parkko ja Mika Terho sekä ohjelmapäällikkö Kari J. Kettula, vuoden 1999 Runo-Kaarina voittaja Jenni Haukio, kansalaistoiminnan lautakunnan edustaja Pekka Kontturi ja kansalaistoiminnan johtaja Sirkka Mylly. “
        -
        … ja nyt sitten tuli mieleeni, että rouva Niinistön herrakin varmaan lueskelee sitten jossain vaiheessa niitä Runo-Kaarinaan lähetettyjä A-4 liuskoja. Hmmm... minkähänlainen runomieltymys hänellä lienee? Hänhän on juuri ilmoittanut, että aloittelee kirjoittelemaan uutta kirjaakin... ettei nyt vaan sitten saisi esikoisrunoilijoiden runoudesta isompaakin inspiratsioonia sen lentsikassa nähneensä B-leffan antaman alkuinnoituksen lisäksi.
        Hauskaa!
        ¤
        Ah, runous!


      • kustannustoimittaja-
        kirjaaja kirjoitti:

        Mutta toisaalta sillä ei ole väliä, vaan kokonaisuus ratkaisee. Kun ei se ole matematiikan kirja.

        Jos olet sitä mieltä, ettei annetuilla säännöillä ole väliä, miksi ihmeessä sitten mitään kyselet, vaan lähetä runosi kilpailuun.


    • lähettää, mikäli aika antaa periksi. Eli, milloin on viimeinen päivä osallistua.
      Ja tuleehan niitä uusia ensi vuonna.

      Jos lähetät mitä kustantamo on hylännyt, on mahdollisuutesi huonot. Voittajalle on iedossa ilmainen runokirja kirjoittamistaan runoista?

      • kääntää ja vääntää

        Viimeinen päivä on toukokuussa muistelen että 14.5. Aikaa on. Mulla tosin on kustantaja hylännyt, mutta sen jälkeen olen tehnyt isoja muutoksia, joten nyt pidän sitä yhtä hyvänä kuin monet julkaistut. Ehkä siinä ei kuitenkaan ole paljoa tolkkua, pidän siitä itse erittäin paljon kuitenkin. Kun lähetin kustantajalle en pitänyt sitä näin hyvänä kuin nyt. Kait sitä sokeutuu. Pyörrän puheeni, että se olis ollut silloin parhaimmillaan. Muttta se on nyt lähetetty ja näkee sitten. Tehty mikä tehty.


    • scarabaeus

      ... pari viikkoa aikaa tuunata

      Runo-Kaarinaan runoja !


      Nythän kun tulee wappu niin voitte runoilla tai kuunnella kaikkia simasuita sun muita,
      kyllä varmaankin inspistä riittää !

      Sitten muistatte kirjoitella ylös ja lähettää ajoissa. Harmi kun en voi enää osallistua. Olis se vaan niin

      kivaa !

      • Grobbelaar

        Lähetetty kässäri, jonka kaikki kustantajakandidaatit hylänneet. Iloisella mielellä odotan voittajan julkistamista. Mennee omalta kohdaltani omakustanteen koostamiseksi. Tää on niin marginaalilaji Suomessa, että turha kiristellä pipoa, vaan antakaa palaa ja ripotelkaa lisää riimejä runosammioon. Mun tekstejä voi lukea Rakkausrunot-sivustolta


    • 8+18
    • Siipipurje

      Mites tämän vuoden osallistujat? Itse osallistuin ja sain väliaikatiedon, että olen parhaan 66 joukossa.

      Kovin on itselläni korkea käsitys omasta kässäristäni, mutta katsotaan nyt.

      • kjdfljslakfjkd

        Hienoa,en tiennyt että ne ilmoittelee väliaikatietoja jo näin aikaisin.


    • Siipipurje

      Miten muut? Onko kuulunut mitään?

      • keskinkertainen

        Itselle tuli väliaikatieto juuri tuohon noin kuudenkymmenen parhaan joukkoon pääsemisestä. :) Ilmeisesti alkuviikosta pistävät sähköpostia finaaliin päässeille


      • Siipipurje
        keskinkertainen kirjoitti:

        Itselle tuli väliaikatieto juuri tuohon noin kuudenkymmenen parhaan joukkoon pääsemisestä. :) Ilmeisesti alkuviikosta pistävät sähköpostia finaaliin päässeille

        Huh, jännittää!!


      • keskinkertainen
        Siipipurje kirjoitti:

        Huh, jännittää!!

        ei vielä kukaan kuullut mitään?


      • Siipipurje
        keskinkertainen kirjoitti:

        ei vielä kukaan kuullut mitään?

        Tänne ei ole kuulunut mitään. Ilmoitan jos kuuluu.


      • Siipipurje
        Siipipurje kirjoitti:

        Tänne ei ole kuulunut mitään. Ilmoitan jos kuuluu.

        Ohi tais mennä.


    • Ttttttttt

      Kannattaako riimiteltyjä, loppusoinnullisia runoja edes lähettää runo Kaarinaan, vai onko niin että vain modernit nykyrunot kelpaa. Niitä on vaan niin vaikea kirjoittaa, kun ne ei kuulosta hyvältä eikä oikein kerro mistään. Runokokoelma alkaa olla kasassa, mutta kannattaako ns. Vanhanaikaista runoa, kuten esim. Eino Leinolla tai Saimi Harmajalla lähettää edes vai pidetäänkö jotenki lapsellisena.

      • Ttttttttt

        No vastatkaa nyt!! Runot on jo tuossa pöydällä, 53 kpl. Menestyykö siellä vain moderni nykyrunous?


      • 7896
        Ttttttttt kirjoitti:

        No vastatkaa nyt!! Runot on jo tuossa pöydällä, 53 kpl. Menestyykö siellä vain moderni nykyrunous?

        Loppuaoinnilliaet runot ovat usemmiten vain klassikkojen jäljittelyä, siksi ne eivät pärjää. Runon pitäisi olla muodonkin puolesta omaperäinen. Loppusoinnillisuua ei ole ongelma.


    • Ttttttttt

      No ei kyllä ole jäljittelyä tässä tapauksessa. Siis eivät ole vertailukelpoisia. No hyvä tietää.
      Lähetin kuitenkin.

    • tinttiviu

      Miten kävi? Ensikarsinta on jo tehty.

    • Ttttttttt

      Ei kai vielä ole tehty. Käsittääkseni vasta kesäkuun puolella ilmoitetaan jos pääsee 60 parhaan joukkoon. Vai tietääkö joku muu tästä paremmin?

      • tinttiviu

        Finalisteille on ilmoitettu. Kilpailusivulta löysin.


    • kermitti

      Onko kukaan osallistunut 2017 kilpailuun? Pohdiskelen tässä, että jokohan finalistit on valittu.

      • rimpautti

        Finalistit on valittu, ja voittajallekin jo ilmoitettu. Pitkän etsimisen jälkeen löysin jälkimmäisen tiedon Kaarinan Facebook-sivuilta. Ei siis kovin tehokasta tiedottamista tässä vaiheessa...


    • Mental_Maestro

      Mikä se on. Kaljakelluntaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe