Istuinkorokkeet

Sini16v

Heips, mulla on lyhytkasvuisuus (olen 148cm pitkä) ikuinen ongelma. Eli kun autossa käytän turvavöitä niin se olkavyö vai mikä onkaan hiertää aina mun kaulalla ikävästi. Niin ajattelin auttaisko nämä istuinkorokkeet asiaan? Vai pahentaako ne vain mun turvallisuutta jos tulee kolari? Saako niitä edes käyttää enää mun ikäset?

11

3402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkäperjantai

      Kyllähän näitä koroketyynyjä joita lapset käyttää jotta turvavyön olkahihna ei painaisi kaulaa voi käyttää,jos vaan sovit niihin istumaan ja tuntuvat mielyttäviltä pehvan alla,ainakin aikuisilla tuppaavat olemaan liian pieniä.Kannattaa valita sellainen malli jossa ei ole näitä vyön ohjaussarvia,vaan ovat tasaisia pinnaltaan,kyllähän itse tehtykin käy.On tärkeää että käytät olkavyötä olkapäällä,varsin usein näkee että olkavyö laitetaan kainaloon tai selän taakse se on vaarallista sillä,selän takana ylävartalo ei saa suojaa ja kolarissa lyöt pääsi etuistuimen selkänojaan tai auton kylkeen.Kun taas kainalossa oleva vyö murtaa sun kylkiluut ja saat sisäisiä vammoja,sekä lyöt lopulta pääsi johonkin.Olet onneksi käyttänyt turvavyötä oikein vaikka se on hangannut kaulaa ei siintä olisi suurtakaan haittaa ollut kolarissa verrattuna edellä kuvattuihin esimerkkeihin.Hanki koroketyyny ja kerro kuinka toimii,annan mielelläni lisää neuvoja kysy pois,olet kunnon nuori neitonen kun ajattelet turvallisuuttasi moni sunkin ikäisesi laiminlyö turvavyön käytön ja saa palkaksi elinikäisen vamman jos henki sitten säästyykin.Turvallista pääsiäistä sulle Sini....

      • pitkäperjantai

        Istuinkorokkeiden käyttöön sun ikäisellä ei ole laillista estettä,käytä ihmeessä ja hyöty on tietenkin ettei vyö hankaa ikävästi kaulaa,ja mitä sitten kolarissa tapahtuu:Tyyny parantaa lannevyön asentoa pienentäen riskiä liukua pois vyöstä, pitäen vyön lantiolla vatsasi on suojassa vyön puristukselta,olkavyön ollessa turvallisimmassa paikassa.Mitään haittaa korokkeesta sulle ei ole,mutta jos autossa ei ole istuinpaikallasi korkeaa pääntukea peräänajossa pää retkahtaa taakse,mutta sulla pää yltää joka tapauksessa yli tavanomaisen selkänojan joten koroke ei lisää riskiä tässäkään asiassa.On olemassa myös ns. turvavyön ohjaimia mm.child safer jolla vyön olkahihnaa saadaan laskettua oikealle korkeudelle.Myös safe fit käy myös vanhemmillekin kuin ikä ja painosuositus 4-11 vuotta 18-36kg.Tässä on ohut muotoiltu muovilevy jonka edessä keskellä olevan nipukan kautta laitetaan turvavyö haarojen väliin,olkavyö ohjataan levyssä olevan ohjaimen kautta halutulle korkeudelle,Tästä pitävät vanhemmatkin lapset on kokemusta,olo on kun olisi kilpavöissä.


      • Satu 14
        pitkäperjantai kirjoitti:

        Istuinkorokkeiden käyttöön sun ikäisellä ei ole laillista estettä,käytä ihmeessä ja hyöty on tietenkin ettei vyö hankaa ikävästi kaulaa,ja mitä sitten kolarissa tapahtuu:Tyyny parantaa lannevyön asentoa pienentäen riskiä liukua pois vyöstä, pitäen vyön lantiolla vatsasi on suojassa vyön puristukselta,olkavyön ollessa turvallisimmassa paikassa.Mitään haittaa korokkeesta sulle ei ole,mutta jos autossa ei ole istuinpaikallasi korkeaa pääntukea peräänajossa pää retkahtaa taakse,mutta sulla pää yltää joka tapauksessa yli tavanomaisen selkänojan joten koroke ei lisää riskiä tässäkään asiassa.On olemassa myös ns. turvavyön ohjaimia mm.child safer jolla vyön olkahihnaa saadaan laskettua oikealle korkeudelle.Myös safe fit käy myös vanhemmillekin kuin ikä ja painosuositus 4-11 vuotta 18-36kg.Tässä on ohut muotoiltu muovilevy jonka edessä keskellä olevan nipukan kautta laitetaan turvavyö haarojen väliin,olkavyö ohjataan levyssä olevan ohjaimen kautta halutulle korkeudelle,Tästä pitävät vanhemmatkin lapset on kokemusta,olo on kun olisi kilpavöissä.

        Tuo edellisen kirjoittajan kertoma laite on SAFE SIT tiedän koska mullakin on sellainen,se on helppo siirtää autosta toiseen ja mahtuu vaikka koululaukkuun jos kyydittäjä vaihtuu.Siinä on tosiaan lannevyö ohjattuna jalkojen väliin ja olkahihnan saa säädettyä sopivaksi.Kun olen tällänen pienikokoinen kuten Sinikin niin on mielyttävää kun vyö ei hankaa kaulaa ja olo on turvallisen tuntuinen kun ohjaimen hihna kulkee vielä ristiin turvavyöhön nähden kehon päällä.Huomattavaa on ettei ulkoapäin näe että käytössä on mitään apulaitetta vaan näyttää kun olisi normaalisti turvavöissä,toki istuinkorokekin ajaa asiansa olen käyttänyt veljeni pallia.


      • terve
        Satu 14 kirjoitti:

        Tuo edellisen kirjoittajan kertoma laite on SAFE SIT tiedän koska mullakin on sellainen,se on helppo siirtää autosta toiseen ja mahtuu vaikka koululaukkuun jos kyydittäjä vaihtuu.Siinä on tosiaan lannevyö ohjattuna jalkojen väliin ja olkahihnan saa säädettyä sopivaksi.Kun olen tällänen pienikokoinen kuten Sinikin niin on mielyttävää kun vyö ei hankaa kaulaa ja olo on turvallisen tuntuinen kun ohjaimen hihna kulkee vielä ristiin turvavyöhön nähden kehon päällä.Huomattavaa on ettei ulkoapäin näe että käytössä on mitään apulaitetta vaan näyttää kun olisi normaalisti turvavöissä,toki istuinkorokekin ajaa asiansa olen käyttänyt veljeni pallia.

        Niin mistä saa hankittua safe sit istuimia kun en ole niistä kuullut.


      • Sepe
        terve kirjoitti:

        Niin mistä saa hankittua safe sit istuimia kun en ole niistä kuullut.

        Ostin tyttärelleni Safe Sit istuimen volkswagenin merkkiliikkeen varaosamyynnistä joku vuosi sitten,en ole muualla nähnyt.Kyseinen istuin tuntuu olevan harvinainen kun se ei pääse edes kaks plus lehden vertailuihinkaan.Meillä on myös ollut Safe Fit joka on vyöhön pujotrttava tyyny joka ohjaa olkavyötö alemmas,Sini saattaisi sopia sulle sekin.


      • Sini16v
        pitkäperjantai kirjoitti:

        Istuinkorokkeiden käyttöön sun ikäisellä ei ole laillista estettä,käytä ihmeessä ja hyöty on tietenkin ettei vyö hankaa ikävästi kaulaa,ja mitä sitten kolarissa tapahtuu:Tyyny parantaa lannevyön asentoa pienentäen riskiä liukua pois vyöstä, pitäen vyön lantiolla vatsasi on suojassa vyön puristukselta,olkavyön ollessa turvallisimmassa paikassa.Mitään haittaa korokkeesta sulle ei ole,mutta jos autossa ei ole istuinpaikallasi korkeaa pääntukea peräänajossa pää retkahtaa taakse,mutta sulla pää yltää joka tapauksessa yli tavanomaisen selkänojan joten koroke ei lisää riskiä tässäkään asiassa.On olemassa myös ns. turvavyön ohjaimia mm.child safer jolla vyön olkahihnaa saadaan laskettua oikealle korkeudelle.Myös safe fit käy myös vanhemmillekin kuin ikä ja painosuositus 4-11 vuotta 18-36kg.Tässä on ohut muotoiltu muovilevy jonka edessä keskellä olevan nipukan kautta laitetaan turvavyö haarojen väliin,olkavyö ohjataan levyssä olevan ohjaimen kautta halutulle korkeudelle,Tästä pitävät vanhemmatkin lapset on kokemusta,olo on kun olisi kilpavöissä.

        Hei taas! Käytiin kaupassa katsomassa niitä korokkeita. Vähän oli kyllä noloa kokeilla tai siis "sovittaa" istua niis. :) Mutta siis ei oikein löytyny sellasta johon olisin mahtunut. Niis kaikis oli ne ohjaintapit tiellä. Mulla on sen verran iso takamus kuitenki hih.. En mä jaksa tuota Safe Fit tyylistä hommaa aina asenteleen. Mut pitää käydä viel kirpparilta katsomas jos löytyisi..
        Kiitos kaikille tähän asti vastanneille :)


      • jape
        Sini16v kirjoitti:

        Hei taas! Käytiin kaupassa katsomassa niitä korokkeita. Vähän oli kyllä noloa kokeilla tai siis "sovittaa" istua niis. :) Mutta siis ei oikein löytyny sellasta johon olisin mahtunut. Niis kaikis oli ne ohjaintapit tiellä. Mulla on sen verran iso takamus kuitenki hih.. En mä jaksa tuota Safe Fit tyylistä hommaa aina asenteleen. Mut pitää käydä viel kirpparilta katsomas jos löytyisi..
        Kiitos kaikille tähän asti vastanneille :)

        Olisi sellainen child safir vyönohjain joka on muoviluiska jonka kautta saa vyön pujotettua jolloin olkavyö laskee alemmas.On ihan avaamaton paketti kun on ollut tarpeettomana jos kiinnostaa niin laita mailii tulemaan hinnasta sovitaan,uutena maksaa kai jotain 23 euroa.
        [email protected]


    • Tää

      Niitä on sellasia muovisia (?) juttuja, jotka ohjaa turvavyötä kulkemaan alempaa. Lapsille tarkoitettuja juuri korokeistuimen korvaamiseen. Olen itsekin sellaista harkinnut, vaikken mikään ihan lyhyt olekaan, sillä herkkäihoisena kaulani iho ei kestä hiertävää turvavyötä ja onnettomuustilanteessa epäilen, ettei olkavyön kuuluisi tukea kaulaa...

      Niissä koroketyynyissä on muistaakseni joku painoraja. Ja kun itse ajan autoa, ei tyynyä saa kyllä muutenkaan käyttää, turvavyönohjain kyllä olisi sallittu.

      • Anne

        Meillä on sellanen muovinen se on nimeltään child safer toimii hyvin ja sopii vanhemmallekin lapselle.Ainoa hankaluus on siirrettävyys autosta toiseen,ei kovin usein viitsi tehdä,mutta jos matkustat samassa autossa on ok.Mutta jos joudut kulkemaan useilla autoilla on koroke parempi vaihtoehto.


      • boo

        Miksi kuski ei voisi käyttää korokeistuinta kerro?


      • Tää
        boo kirjoitti:

        Miksi kuski ei voisi käyttää korokeistuinta kerro?

        Jalat ei sitten enää yllä polkimille, siis korokkeelta. En siis ole lyhytkasvuinen, vaan suunnilleen normaalimitoissa. Olkavyö vaan on minulle väärässä kohtaa. Lyhytkasvuisille on kyllä istuinkorokkeita autoon ja he saavat myös polkimiin jatkopalat, joiden pituus on jokaiselle omien tarpeiden mukaan tehty.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe