Työtön työnhakija ilmoitus

pettynyt pahasti

muistakaa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ajoissa, itsellä meni kahen viikon tulot sivu suun ku en ollut muistanut ilmoittautua työttömäks työnhakijaks. liitto rankasee sitte eikä maksaa rahaa pennin jeniä. vittu mitä touhua ja ihan perseestä.!!!! go työvoimatoimisto sun muut perkeleet......

17

2715

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OHHOHMIKÄDIILI

eikös se pidä heti ilmottautua, kun irtisanoutuu?`siis et on karenssinkin ajan sit "työtön työtön työtön"? mulla sama edessä kesäkuussa eli täytyy muistaa.

• noin mene

Jos irtisanoutuu itse (tai ottaa vaikkapa työnantajan paketin = irtisanoutuu itse), niin eihän silloin kannata ilmoittautua heti, koska tuosta irtisanoutumisesta saa 3 kk:n karenssin. Käsittääkseni riittää, että ilmoittautuu vasta tuon karenssin jälkeen. Jos ilmoittautuu aiemmin, saattaa joutua vaikkapa työvoimapoliittisen toimenpiteen kohteeksi ja jos siitä kieltäytyy, saa pidemmän karenssin. Näin olen itse asian ymmärtänyt.

• nimetön.
        noin mene kirjoitti:

Jos irtisanoutuu itse (tai ottaa vaikkapa työnantajan paketin = irtisanoutuu itse), niin eihän silloin kannata ilmoittautua heti, koska tuosta irtisanoutumisesta saa 3 kk:n karenssin. Käsittääkseni riittää, että ilmoittautuu vasta tuon karenssin jälkeen. Jos ilmoittautuu aiemmin, saattaa joutua vaikkapa työvoimapoliittisen toimenpiteen kohteeksi ja jos siitä kieltäytyy, saa pidemmän karenssin. Näin olen itse asian ymmärtänyt.

"Jos irtisanoutuu itse (tai ottaa vaikkapa työnantajan paketin = irtisanoutuu itse), niin eihän silloin kannata ilmoittautua heti, koska tuosta irtisanoutumisesta saa 3 kk:n karenssin. Käsittääkseni riittää, että ilmoittautuu vasta tuon karenssin jälkeen."

Karenssit eivät kulu ellet ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Siis kansankielellä ilmoittautunut työttömäksi työvoimatoimistossa.

Meneekö kaaliin?

Eli siis ajatellaan 1. huhtikuuta kaksi kaveria A ja B irtisanoutuva työttömiksi. Irtisanoutumisen syy ei ole riittävä, joten molemmat saavat karenssia 3 kk.

Henkilö A ilmoittautuu työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi välittömästi. Koska hän saa 3 kk karenssin, niin työttömyyskorvaus alkaa juoksemaan vasta 3 kk päästä, siis 1. heinäkuuta. Henkilöä A ei siis saa mitään näiden 3 kk aikana, mutta häntä koskevat kaikki työttömiä koskeviin velvollisuudet.

Henkilö B päättelee "ovelasti", että hänhän voi jättää ilmoittautumatta työttömäksi työhakijaksi 3 kk ajaksi, jolloin hän ei tosin saa työttömyyskorvausta, mutta toisaalta häntä ei koske työttömiä koskevat velvollisuudet.

Henkilö B kuitenkin kokee pettymyksen, kun hän 1. heinäkuuta marssii työvoimatoimistoon, kuvitellen 3 kk karenssin kuittautuneen, hän saakin tajuta, että karenssi alkaa siitä päivästä kun hän on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Siis henkilö A on kärsinyt 1. heinäkuuta mennessä karenssinsa ja saa siitä eteenpäin työttömyyskorvausta. Henkilö B joka "ovelasti" luuli kusettavansa järjestelmää joutuukin odottamaan työttömyyskorvauksien alkamista aina 1. lokakuuta asti!

Karenssi EI siis kulu, ellet ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistossa!

• alkaa kulua
        nimetön. kirjoitti:

"Jos irtisanoutuu itse (tai ottaa vaikkapa työnantajan paketin = irtisanoutuu itse), niin eihän silloin kannata ilmoittautua heti, koska tuosta irtisanoutumisesta saa 3 kk:n karenssin. Käsittääkseni riittää, että ilmoittautuu vasta tuon karenssin jälkeen."

Karenssit eivät kulu ellet ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Siis kansankielellä ilmoittautunut työttömäksi työvoimatoimistossa.

Meneekö kaaliin?

Eli siis ajatellaan 1. huhtikuuta kaksi kaveria A ja B irtisanoutuva työttömiksi. Irtisanoutumisen syy ei ole riittävä, joten molemmat saavat karenssia 3 kk.

Henkilö A ilmoittautuu työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi välittömästi. Koska hän saa 3 kk karenssin, niin työttömyyskorvaus alkaa juoksemaan vasta 3 kk päästä, siis 1. heinäkuuta. Henkilöä A ei siis saa mitään näiden 3 kk aikana, mutta häntä koskevat kaikki työttömiä koskeviin velvollisuudet.

Henkilö B päättelee "ovelasti", että hänhän voi jättää ilmoittautumatta työttömäksi työhakijaksi 3 kk ajaksi, jolloin hän ei tosin saa työttömyyskorvausta, mutta toisaalta häntä ei koske työttömiä koskevat velvollisuudet.

Henkilö B kuitenkin kokee pettymyksen, kun hän 1. heinäkuuta marssii työvoimatoimistoon, kuvitellen 3 kk karenssin kuittautuneen, hän saakin tajuta, että karenssi alkaa siitä päivästä kun hän on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Siis henkilö A on kärsinyt 1. heinäkuuta mennessä karenssinsa ja saa siitä eteenpäin työttömyyskorvausta. Henkilö B joka "ovelasti" luuli kusettavansa järjestelmää joutuukin odottamaan työttömyyskorvauksien alkamista aina 1. lokakuuta asti!

Karenssi EI siis kulu, ellet ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistossa!

Kyllähän se on niin, että erokarenssi voidaan määrätä ainoastaa työsuhteen päättymisestä lukien eli se alkaa ns. kulua tuosta mainitusta ajankohdasta lukien.

• ^^^^^^^^^
        alkaa kulua kirjoitti:

Kyllähän se on niin, että erokarenssi voidaan määrätä ainoastaa työsuhteen päättymisestä lukien eli se alkaa ns. kulua tuosta mainitusta ajankohdasta lukien.

Olet oikeassa. Lainsäännös:

Työstä eroaminen ja erottaminen

Työnhakijalla, joka ilman pätevää syytä on eronnut työstään tai joka on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 90 päivän ajalta TYÖSUHTEEN PÄÄTTYMISESTÄ LUKIEN. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, oikeutta työttömyysetuuteen ei ole 30 päivän ajalta.

• Efraimintytär
        noin mene kirjoitti:

No eikös se sama onko karenssissa vai muuten vaan ilman rahaa. Karenssinhan päättää lautakunta ja jos ilmoittaudut vasta kolmen kuukauden päästä, niin käsittely myös siirtyy kolme kuukautta eteenpäin.

• YYYY
        ^^^^^^^^^ kirjoitti:

Olet oikeassa. Lainsäännös:

Työstä eroaminen ja erottaminen

Työnhakijalla, joka ilman pätevää syytä on eronnut työstään tai joka on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 90 päivän ajalta TYÖSUHTEEN PÄÄTTYMISESTÄ LUKIEN. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, oikeutta työttömyysetuuteen ei ole 30 päivän ajalta.

Hei ^^^^^^^^, mistä löysit tuollaisen tekstin lainsäännöksestä?

• 1245789

jaksottelee niitä lomakorvauksia ja sitten siin on alussa ne omavastuupäivät jne. Että sulla taitaa mennä kuule enempi kuin se pari viikkoo....

• kuukauden

Kuinka monen kuukauden kuluttua ilmoittaudut työttömäksi, yli kolmen kuukaudenko?

• nimetön.

"muistakaa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ajoissa, itsellä meni kahen viikon tulot sivu suun ku en ollut muistanut ilmoittautua työttömäks työnhakijaks."

No shit... luulitko tosissaan että työttömyyskorvausta maksetaan vaikka et hae töitä?

Työnhakeminen virallisesti osoitetaan sillä että olet ilmoittautunut työnhakijaksi työvoimatoimistoon ja noudatat työvoimatoimiston määräyksiä.

"vittu mitä touhua ja ihan perseestä.!!!! go työvoimatoimisto sun muut perkeleet"

Niin mitä touhua? Valtio vaatii että ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi, ennenkuin alkaa tippumaan työttömyyskorvauksia! Mielestäni reilu peli.

Ketään ei siis pakoteta hakemaan töitä, mutta silloin on turha odottaa mitään työttömyyskorvauksiakaan. Olet omillasi.

Siis jos sinulla olisi vaikka lottomiljoonat tilillä, niin Suomen valtio ei puutu elämääsi ja pakota hakemaan töitä. Elät omilla rahoillasi ilman yhteiskunnan tukia. Saat siis elää rauhassa ja yhteiskunta ei vaadi sinua hakemaan töitä, niin kauan kun et pyydä yhteiskunnalta rahaa. Mutta kun haluat yhteiskunnalta rahaa (esim. työttömyyskorvausta), niin silloin pitää myös tajuta se että yhteiskunta myös vaatii vastinetta rahalle.

• Pitkäaikaistyötön

Byrokratian koukeroiden kanssa taisteleminen on ainoa taito, jonka olen työttömyydestäni oppinut. Eipä jää senttikään työttömyysetuuksista saamatta ainakaan minulta.

• pietu R

"mielestäni reilu peli" ha hah kyseinen kuvio aika selvä virhe ao. lta mutta TYÖKKÄRIBYROKRATIA
        on kaukana REILUSTA pelistä !!

Esim. jos unohtaa/myhästyy sovitusta neuvottelusta mitä työkkärit aika ajoin järjästää
        seuraa 3 KK karenssi "KIELTÄYTYMISESTÄ" ONKO REILU PELI ??
        vaikka olisi seuraavana päivänä "neuvottelemassa" !
        Eli aika suuren rikoksen saat tehdä että viedään 1/ 4 vuosiansioista vai mitä
        = kaukana REILUSTA !

• Pietu67
        pietu R kirjoitti:

"mielestäni reilu peli" ha hah kyseinen kuvio aika selvä virhe ao. lta mutta TYÖKKÄRIBYROKRATIA

Esim. jos unohtaa/myhästyy sovitusta neuvottelusta mitä työkkärit aika ajoin järjästää
        = kaukana REILUSTA !

Opitpahan muistamaan oikein. Reilu peli.
        Eikä siinä ole kysymys "työkkäribyrokratiasta" vaan laista. LAKI. Ymmärrätkö?

• Reiluuttaja
        pietu R kirjoitti:

= kaukana REILUSTA !

Ajoin vaan pikkasen ylinopeutta ja jäin valvontaan kiinni. Yritin selittää, että reiluuden nimessä on aivan perseestä ja täysin naurettavaa sakkoja tämmösestä antaa. Konstaapeli vaan jankutti, että "kun laki sanoo näin": Että muka lain mukaan on joku raja, jonka yli mentyä pitää alkaa sakottaan.
        Ihan persiistä. Eikä reilua ollenkaan.

• 27

No ei sinun 500 korvauspäivästä kulunut yhtään vuorokautta pois.

• Efraimintytär

Tohon vois kyllä todeta, että oma häpee. Sen verran pitäis osata ottaa asioista selvää.
      Pitäiskö yhteiskunnan huolehtia siitäkin, että se muistuttaisi sinua kun et itse muista.

• sick girl

Asioista kannattaisi ottaa selvää aina ennenkuin menee tekemään päätöksiä ,esim irtisanoutumaan. Olen kokeillut kaikenlaista itsekin, mutta helpoimmaksi osoittautuu se että ottaa selvää asioista etukäteen. Se auttaa myös siinä ettei mikään instanssi pääse pyörittelemään sinua miten sattuu "vahingossa".
        Sossukaan ei pitemmän päälle maksa rahaa (ekan kuukauden jälkeen) jos et sinä aikana ilmoittaudu työttömäksi ja hae kaikkia sinulle kuuluvia "ensisijaisia" etuuksia (työttömyyskorvaus, asumistuki...).

Vinkkinä kaikille, älkää esim. tehkö puolihuolimattomia työnhakusuunnitelmia työkkärissä, toisin sanoen valitkaa suunnitelmaan AINOASTAAN niitä vaihtoehtoja joita itse haluatte. Tietämättömyydestä ikävä kyllä "rangaistaan" tietyllä tapaa, ja moni valittaa sen takia täälläkin sitä että ovat joutuneet työharjoitteluun tms tahtomattaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1189
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1048
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      838
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      764
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe