Raskaus ja kahvi

Adna

Raskausviikkoja takana 5 2 ja kauhia kahvin himo. Olen aina juonut paljon kahvia ja nyt tuntuu että tekee vaan enemmän ja enemmän mieli kahvia.

Onko tietoa vaikuttaako se mitenkään raskauteen?

23

25014

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei suositeltavaa
    • pienen pojan äiti

yleinen suositus on, että kahvia voi juoda kohtuullisesti. en tiedä tarkkaan mikä määrä se on mutta varmaan joku alle 5 kuppia päivässä. en ole kyllä ikinä kuullut että normaalin rajoissa olevasta kahvin juonnista olisi vaikutuksia raskauteen. lähinnä kahvi lisää närästystä ja voi joitain naisia yököttää. kannattaa kysyä neuvolasta kun soitat sinne ja varaat aikaa.

• eevi

Estää raudan ja vitamiinien imeytymistä ja lisää keskenmenoriskiä.

• haloo?

täällä kaikkitietävät "kätilöt" ja " hoitsut" pelottelevat odottavia äitejä kaikenlaisilla kauhutarinoilla. jokaisesta asiasta "voi" saada keskenmenon, niin se vain on. Minun tapauksessa olisin saanut jo 4 keskenmenoa jos kaikki nuo pitäisi paikkansa! lopettakaa jo! käyttäkää tervettä järkeä, ylihysteerinen ei tarvitse olla sentään. tietty viinaa ja tupakkaa tulee välttää ja tiettyjä ruoka-aineita, mutta yleisesti elämästä voi nauttia ihan samanlailla kuin normaalistikkin....kysykää vaikka oikealta lääkäriltä!

• huolestunut
        haloo? kirjoitti:

täällä kaikkitietävät "kätilöt" ja " hoitsut" pelottelevat odottavia äitejä kaikenlaisilla kauhutarinoilla. jokaisesta asiasta "voi" saada keskenmenon, niin se vain on. Minun tapauksessa olisin saanut jo 4 keskenmenoa jos kaikki nuo pitäisi paikkansa! lopettakaa jo! käyttäkää tervettä järkeä, ylihysteerinen ei tarvitse olla sentään. tietty viinaa ja tupakkaa tulee välttää ja tiettyjä ruoka-aineita, mutta yleisesti elämästä voi nauttia ihan samanlailla kuin normaalistikkin....kysykää vaikka oikealta lääkäriltä!

>täällä kaikkitietävät "kätilöt" ja " hoitsut" >pelottelevat odottavia äitejä kaikenlaisilla >kauhutarinoilla.

Kofeiinin fysiologiset haittavaikutukset eivät ole kauhutarina, vaan biokemiallinen fakta. Tarkistapa tietosi aiheesta.

>tietty viinaa ja tupakkaa tulee välttää

Ja kahvia.

Kofeiinilla saattaisi joidenkin tutkimusten mukaan olla yhteyttä sekä äidin käyttämänä lasten koliikkiin ja vauvojen unihäiriöihin, sekä vanhemmilla lapsilla kolajuomien ylikäytön kautta ylivilkkauteen. Kofeiini ei ole makuaine, vaan selkeä piriste. Sitä lisätään kolajuomiin eikä poisteta kahvista (nikotiinin tavoin) juuri siitä syystä, että se ehdollista käyttäjänsä aiheuttamalla riippuvuutta.
        ja tiettyjä ruoka-aineita, mutta yleisesti elämästä voi nauttia ihan samanlailla kuin normaalistikkin....kysykää vaikka oikealta lääkäriltä!

Ja jos kahvin maku on erottamaton osa arkea, voi raskauden aikana turvallisesti juoda *kofeiinitonta* kahvia. Se ei tosin ole kovinkaan suosittua, koska piristävä vaikutus puuttuu. Kuvastaa aika hyvin sitä, miksi kahvia juodaan; ei maun vaan kofeiinin takia. Addiktio mikä addiktio.

• Anni
        haloo? kirjoitti:

Minulle tuli ylettömästä kahvin juonnista anemia ja kätilö käski vähentää kahvin juontia.

• Rv 26
        Anni kirjoitti:

Minulle tuli ylettömästä kahvin juonnista anemia ja kätilö käski vähentää kahvin juontia.

Voi hyvänen aika sentään!! Kuinkahan monen meidän (nyt raskaana olevien) sukupolven äidit ovat juoneet kahvia meitä odottaessaan!! Varmasti kaikki. Ja tuskinpa kenellekään on mitään aiheuttanut! Onhan selvä, ettei suuret määrät kofeiinia (kahvi/tee/kaakao/suklaa/colajuomat) ole hyväksi kenellekään, etenkään raskaana oleville / riskiryhmille (tai kofeiiniherkille), mutta normaalimäärä, pari pientä kuppia päivässä ei mitään varmasti aiheuta. Enemmänkin stressi kaikesta mitä saa/ei saa tehdä vaikuttaa ja epäsäännölliset elintavat, liian vähäinen uni ja liikunta sekä vääränlaiset ruokailutottumukset. Itse olen juonut yhden kupin kahvia aamusella, kuten ennen raskauttakin. Olen hieman herkkä kofeiinille, joten tämä määrä on itselleni riittävästi, muuten meneen omat (ja vauvan) yöunet. Enemmänkin varoittelisin muista nautintoaineista (esim. tupakointi) jo ennen raskauden suunnittelua, sehän vaikuttaa jo hedelmällisyyteenkin (myös miehen tupakointi). Lisäksi raskauden aikana terveellisen ruokavalion (kohtuus kaikessa) merkitys korostuu, kuten sokeri- ja suolapitoisten tuotteiden kohtuukäyttö!

• Karamelli

Meillä rauhoittui vauvan rytmi, sekä mahassa että synnyttyään, kun jätin kahvin juonnin pois. Eli nukkuu yöt paremmin ja vatsavaivat vähenivät.

Suosittelen raskausaikana vähentämistä, koska imetyksen aikana voit kuitenkin joutua lopettamaan em. syistä.

Kahvi on kyllä hyvää ;)

• Entinen tuleva äiti

Itse sain sattumoisin keskenmenon noin viikko sen jälkeen, kun olin alkanut jälleen juoda kahvia (ko. päivänä tosin join vain kupillisen ja samalla viikolla toisena päivänä kupillisen). En ollut ennen kymmenettä viikkoa juonut lainkaan kahvia koko raskauteni aikana. Keskenmenoa edeltäneenä päivänä olin epätavallisen väsynyt ja join noin kolme kupillista kahvia. Seuraavana päivänä alkoikin sitten tulla verta ja raskaus keskeytyi nopeasti ja voimallisesti. Myötävaikuttiko kofeiini keskenmenooni - sitä en tiedä. Suklaata ja kaakaota en kuitenkaan vältellyt yhtä paljoa, mutta niitäkin jonkin verran.

• dddddddd

mulle kävi IHAN sama juttu, olin jättänyt kahvin juonnin ja yks päivä sitten ennen 10 viikkoa join kaksi isoa kuppia kahvia, niin johan alkoi parin päivän päästä vuotaa ja keskenmeni! kuinka kovasti harmittelenkin tuota, uskon että hyvin voi liittyä keskenmenoon, sillä itse olen aika herkkä kofeiinille, tokihan se jo kroppaan vaikuttaa pakosti jos minuunkin! miksi sitten join kahvia, siksi että olen varomaton idiootti ;(

• ........
        dddddddd kirjoitti:

mulle kävi IHAN sama juttu, olin jättänyt kahvin juonnin ja yks päivä sitten ennen 10 viikkoa join kaksi isoa kuppia kahvia, niin johan alkoi parin päivän päästä vuotaa ja keskenmeni! kuinka kovasti harmittelenkin tuota, uskon että hyvin voi liittyä keskenmenoon, sillä itse olen aika herkkä kofeiinille, tokihan se jo kroppaan vaikuttaa pakosti jos minuunkin! miksi sitten join kahvia, siksi että olen varomaton idiootti ;(

Just joo. Tuossa vaiheessa se menee kesken jos menee, ei se kahvista johdu.

• adeleine123

Mulla se käsitys että ei yli kolmea kuppia päivässä. Jos siis ylivoimainen halu ja mielitekoa niin en kyllä jaksa uskoa että siitä sen suurempaa haittaa jos silloin tällöin kupin jois.

• aloittajan..

..lapsi (mikä sellainen syntyi) menee kohta kouluun.. Että ei varmaan kauheesti hälle tarvi enää neuvoja antaa :)

• . . . . . . . ...

Mutta olisipa mielenkiintoista kuulla miten kävi? jatkuiko kahvinjuonti ja tuliko lapsesta kouluhäirikkö :-D

• Mamalla

Hei.

Olen itse parhaillaan 18 6 raskaana, ja hyvin on kahvi maistunut raskauden alusta asti. Synnytän lapsen Britanniassa, ja paikallisessa neuvolassa suositeltiin turvalliseksi kahvimääräksi 2 mukia/päivä. Näissä rajoissa olen itse pysytellyt, eikä tämä ole ainakaan vielä tuottanut ongelmia minulle tai sikiölle.

• KAFFELATE

Itse en voinu juoda ensimmäisellä kolmanneksella ollenkaan kahvia, suorastaan kuvotti ajatella. Ennen raskautta kahvia meni varmaan pannullinen päivässä. Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen kun paha olo helpotti, niin rupes tekee taas kahvia mieli ja olenkin kupillisen pari päivässä juonu. Järki käteen... Ei tartte pannullista juoda, mutta kyllä aamu tai iltapäivä kaffet voi rauhallisin mielin juoda;)

• xy yy

Näin sanoi mulle meidän hedelmättömyyshoitojen lääkäri, joka on lisääntymislääketieteen dosentti. Sanoi että sen lisäksi että kahvi laskee hedelmällisyyttä (enemmän kuin alkoholi), se on yksi yleisimmistä keskenmenojen aiheuttajista. nämä on faktoja, jokainen päättää itse miten niihin suhtautuu. toki on yksilöllisiä poikkeuksia, mutta itse mietin uskallanko laskea sen varaan että just minä olen se poikkeus

• ...............
        xy yy kirjoitti:

Näin sanoi mulle meidän hedelmättömyyshoitojen lääkäri, joka on lisääntymislääketieteen dosentti. Sanoi että sen lisäksi että kahvi laskee hedelmällisyyttä (enemmän kuin alkoholi), se on yksi yleisimmistä keskenmenojen aiheuttajista. nämä on faktoja, jokainen päättää itse miten niihin suhtautuu. toki on yksilöllisiä poikkeuksia, mutta itse mietin uskallanko laskea sen varaan että just minä olen se poikkeus

tämä kahvin hedelmällisyyttä laskeva vaikutus? Jotain faktoja olisi kiva kuulla. Tuntuu niin älyttömältä ajatus, että kahvikin pitäisi lopettaa raskautta toivoessa...

• hedelmällisyyttä
        ............... kirjoitti:

tämä kahvin hedelmällisyyttä laskeva vaikutus? Jotain faktoja olisi kiva kuulla. Tuntuu niin älyttömältä ajatus, että kahvikin pitäisi lopettaa raskautta toivoessa...

nyt laskee kaikki, koska kaikessa on niin paljon säilöntäaineita tms. ihmiskehoon kuulumatonta, joten ihan sama se melkein on mitä suuhusi laitat. :) Ei nyt. Oikeasti ei ole ihan sama, mutta totta se on, että ihmiskehon hedelmälllisyystaso laskee koko kansakunnolla, suurimpia syitä on, kun kehot joutuvat käsittelemään myrkkyjä päivittäin: pesuaineet imeytyvät vaatteiden läpi, kanasta saa vähän kemiaa kehoon kun on syötetty antibiotti rehuja jne. Ihanaa, että vihdoin nämä asiat ovat mediassakin esillä! :)

• vaikutus
        hedelmällisyyttä kirjoitti:

nyt laskee kaikki, koska kaikessa on niin paljon säilöntäaineita tms. ihmiskehoon kuulumatonta, joten ihan sama se melkein on mitä suuhusi laitat. :) Ei nyt. Oikeasti ei ole ihan sama, mutta totta se on, että ihmiskehon hedelmälllisyystaso laskee koko kansakunnolla, suurimpia syitä on, kun kehot joutuvat käsittelemään myrkkyjä päivittäin: pesuaineet imeytyvät vaatteiden läpi, kanasta saa vähän kemiaa kehoon kun on syötetty antibiotti rehuja jne. Ihanaa, että vihdoin nämä asiat ovat mediassakin esillä! :)

Tunnen pari muksua joitten aiti joi kokista ja kahvia pitkin raskautta (oikein aika lailla siis) ja kummatkin lapset ovat add. Onko se nyt suuri menetys jos on lapsensa takia ilman kahvia tai vaikka vain sen kupillisen paivassa.

• ei hössöttäjä
        vaikutus kirjoitti:

Tunnen pari muksua joitten aiti joi kokista ja kahvia pitkin raskautta (oikein aika lailla siis) ja kummatkin lapset ovat add. Onko se nyt suuri menetys jos on lapsensa takia ilman kahvia tai vaikka vain sen kupillisen paivassa.

paljon on näitä jotka hössöttävät aivan liikaa:(tuskin tuolla ylempänä kirjoittajien keskemenot ovat johtuneet kahvin juonnista,ollut vaan sattumaa,monet ovat saaneet keskemenot kun ovat harrstaneet seksiä?????siis seuraavana päivänä.....mut eihän sekään aiheuta keskenmenoa se on jo vaan ollut tulossa,itse olen synnyttäny neljä tervettä lasta juonut kahvia,eikä ole mitään vikaa:))yhtenä kertana jopa jouduin sairaalassa juomaan ihan käskystä enemmän kahvia kun oli verenpaineet niin alhaalla??nauttikkaa naiset....tietysti kohtuus kahvin juonnissa mut kyl sitä saa juoda.(jos pystyy)

• Entäs sitte tää?
        hedelmällisyyttä kirjoitti:

Suomessakin on pilattu pohjavesiä jo kymmeniä vuosia vesiin liuonneilla naishormooneita jäljittelevillä
        (etinyyliestradiolilla ja progestiinilla) joita molempia E-pillerit sisältävät.
        Nämä keinotekoiset hormoonit, poistuessaan aineenvaihdunnan tuloksena naisten elimistöstä viemäreihin ja siten joutuessaan luonnon kiertokulkuun ja lopulta juomavesiin, siirtyvät sitäkautta myös miesten elimistöön, saaden aikaan mm. siittiöiden määrän laskua ja huonolaatuisia siitiöitä.
        Ongelma kyllä tiedetään, mutta onko ryhdytty mihinkään toimiin sen torjumiseksi?
        Mitä te hyvät naiset enää vouhkaatta täällä muutamasta kahvikupillisesta, kun tilanne voi hyvinkin pian olla se, että miestemme siitoskyky on jo useamman vuoden laskenut vuosi vuodelta juuri tuon edellä kertomani syyn seurauksena.

• kahvinlipittäjä

Mullakin nyt 5 viikkoa täynnä eli kuudes viikko alkaa tänään. Ollut kanssa noin viikkon ajan kamala kahvinhimo, olen aina juonut kahvia mutta en niin paljon kun nyt tekisi mieli. Ahdistaa kun sitäkään ei saisi juoda kuin kolme kuppia päivässä, kun ei se kyllä oikein riitä. Tupakoinnin lopetin ja oluttakaan ei tietenkään voi ottaa, mutta kun ei enää kahviakaan. Edellisissä raskauksissa kyllä olen juonut kahvia, koska silloin ei puhuttu että olisi haitaksi... eipä siitä mitään ongelmaa kylläkään ole tullut raskaudet ja synnytykset menivät oikein hyvin, tosin lapset ovat kyllä aika vilkkaan puolisia, mutta parempi sekin kuin kovin passiivisia :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      222
      1537
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1207
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      942
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe