Olen jo monen vuoden ajan haaveillut omasta koirasta. En ole kuitenkaan uskaltanut sellaista ottaa, sillä pelkään olevani huono koiran omistaja, sillä olen kova harrastamaan erilaisia urheilulajeja ja vaikka en tällä hetkellä työskentelekään kokopäiväisesti tulen kuitenkin tulevaisuudessa toivottavasti vielä opiskelemaan tai työskentelemään kokopäiväisesti. Onko minulla siis mitään mahdollisuuksia hankkia itselleni koirakaveria? Olisin valmis panostamaan koiran koulutukseen ja ulkoiluttaisin sitä niin paljon kuin mahdollista. Olen myös valmis tekemään uhrauksia koiran puolesta, kuten heräämään aamu viideltä lenkittämään aamupissalle :D Onko missään olemassa ihmistä, joka olisi onnistunut yhdistämään koiran ja hektisen elämän järkevästi?
Voiko aktiivinen yksineläjä ottaa koiraa?
8
523
Vastaukset
- nomodel
oon kanssa aina halunnut koiraa. Nyt kun lapset on jo aikuisia ja yks niistä ihan toden teolla halus oman koiran, annoin periksi. Tyttö asuu siis kotona mun kanssa. Koira on nyt kolmevuotias ja täytyy sanoa, että ONNEKSI en ottanut koiraa pelkästään omalle vastuulleni!!! Mulla ei ois pienintäkään mahdollisuutta antaa koiralle kaikkea sitä mitä se tarvitsee. Mun työpäivät saattaa venyä kymmentuntisiksi, lisäksi vielä muu iltariento. No ei toki jokapäiväistä oo noi iltariennot, kerran-kaks kuukaudessa. Mutta jo NE pistää miettimään, että mitä annettavaa mulla olis koiralle tällasessa elämäntilanteessa??? Jos ihan oikeesti eläisin yksin ja mulla ois koira, niin se ei todellakaan vois hyvin mun hoidossa!!! Oon ihan liian paljon poissa kotoa. Nyt on kuitenkin tyttö koiran vastuullisena omistajana (miten kukakin tuon haluaa tulkita...) joka tulee koulupäivien jälkeen ajallaan kotiin ja vie koiran lenkille. Minä kun saatan töistäni kotiutua hyvinkin myöhään. Käyttää myös koiran piiiiiitkällä lenkillä sekä koirapuistossa. Noihin mulla ei ois mahdollisuutta kuin viikonloppuisin. Tähän asti olin kuvitellut, että kyllähän minä voin koiran ottaa. Nyt kun on ihan todellisuuspohjaa ajatuksille, niin en todellakaan voisi ottaa koiraa pelkästään omalle vastuulleni. Molemmat kärsittäisiin, koira taatusti enemmän kuin minä.
En sano, ettei ois mahdollista aktiivisena yksineläjänä ottaa koiraa, mutta harkitse tarkoin!!! Oma tilanteeni yllätti minutkin! - Luovuus kunniaan
Nyt pitää vain olla realisti siinä että koira tuo omat rasitteensa elämään. Mutta niitä voi myös luovasti kiertää. Jos nyt otat koiran, niin se rajoittaa jossain määrin työpaikkoja joihin voit mennä: ei vuorotyötä, ei ylipitkiä päiviä vaativaan periodityöhön jne.
Mutta jonkin verran on työpaikkoja joihin voit ottaa koiran vaikka mukaan, jopa työtoveriksi josta maksetaan korvausta mm. vartijat, poliisit, tulli jne.
Yrittäjänä tietyillä toimialoilla ei kukaan voi estää sinua pitämästä dogia työpaikallasi. Joillakin se voi toimia maskottinakin joka vetää liikkeeseen asiakkaita kärpäspaperin lailla. Ja ainakin etätyön tekeminen mahdollistaa hyvin työn tekemisen ja koiran pidon.
Urheilua kun harrastat niin voit myös keskittyä niihin lajeihin, joita voi koiran kanssa harrastaa tai joihin ainakin voi koiran ottaa mukaan. Tietyt koiraharrastuksetkin vaativat kovaa kuntoa ja tiivistä harjoittelua.
Nyt vain mietit tarkkaan omat mahdollisuutesi ja todelliset halusi kehittelet tältä pohjalta itsellesi oman tapasi toimia koiran kanssa. Jos olet terveydenhoito tai elintarvikealalla tai jossakin vaarallisessa teollisessa ammatissa, tai pelkäät olosuhteiden vuoksi olevasi pakotettu toimimaan näillä, jätä koiran hankinta myöhempään.
Mutta jos sinulla on taloudellinen riippumattomuus etkä ole sitoutunut tiettyyn ammattiin tai toimialaan, niin voit suunnitella elämäsi sellaiseksi että koiran kanssa voi elää vaikka viettääkin aktiivista elämää. Elämällä yhdessä koiran kanssa.- -.-.-.-.-.-.
Ihmettelen tässä, että miten "ei vuorotyötä"? Kyllä koira saa sitä liikuntaa ja aktivointia ihan yhtä paljon, olin sitten töissä 7-15 tai 13-21.
- Jusalir
-.-.-.-.-.-. kirjoitti:
Ihmettelen tässä, että miten "ei vuorotyötä"? Kyllä koira saa sitä liikuntaa ja aktivointia ihan yhtä paljon, olin sitten töissä 7-15 tai 13-21.
koen vuorotyön rankaksi, kun illalla tuut kotiin myöhään viet koiran lenkille ja seuraavana aamuna pitää olla taas töissä klo 7 aamulla ja sitä ennen tietty koira pitää lenkittää. Yöunet jää noin 5h ja jos tätä on paljon niin väsyy. Jos yksin ottaa koiran pitää luopua monesta, itse luovuin hiihdosta koska aikaa ei ole kun koiran kanssa lenkkeillään iltaisin pariin otteeseen. Joudut myös luopuun monista riennoista koska koiraa ei työpäivän lisälsi voi paljon yksinään enää pitää. Jos sairastut, kuka hoitaa ja lenkittää koiran? Jos apua on paljon tarjolla, ongelmaa ei ole.
- pingviini,
Jusalir kirjoitti:
koen vuorotyön rankaksi, kun illalla tuut kotiin myöhään viet koiran lenkille ja seuraavana aamuna pitää olla taas töissä klo 7 aamulla ja sitä ennen tietty koira pitää lenkittää. Yöunet jää noin 5h ja jos tätä on paljon niin väsyy. Jos yksin ottaa koiran pitää luopua monesta, itse luovuin hiihdosta koska aikaa ei ole kun koiran kanssa lenkkeillään iltaisin pariin otteeseen. Joudut myös luopuun monista riennoista koska koiraa ei työpäivän lisälsi voi paljon yksinään enää pitää. Jos sairastut, kuka hoitaa ja lenkittää koiran? Jos apua on paljon tarjolla, ongelmaa ei ole.
Etkös ole kuullut koirahiihdosta? Riippu tietenkin minkä rotuinen koirasi on. Senkun solmit hihnan kiinni esim. vyöhön tms. ja eikun menoksi! :)
- mie vaa
-.-.-.-.-.-. kirjoitti:
Koira tarvii säännöllisen rytmin, se luo turvaa.
- pois harrastukset
Minä olen arkipäivisin töissä 5-8 tuntia, mutta koirani on oppinut, että tulen aina takaisin. Sen sijaan kuntosalin ja muut harrastukset olen joutunut peittämään koiran kanssa harrasteluilla, seurusteluilla ja ulkoilemisilla. Olen myös yksineläjä, mutta toivoisin saavanin elämääni kaksijalkaisen kumppanin. Siitä olisi paitsi apua koiran elättämisessä (pääsisin taas joskun edes kuntosalille) myös minulle romantiikkaa elämään. Mutta tosiaan, jos omistaa koiran ja käy töissä tai opiskelemassa, niin työ- ja opiskeluaikojen ulkoisesta ajasta kaikki menee koiralle. Kaksineläjille se olisi varmasti helpompaa, mutta sellaiseen olen pyrkimässkin.
Koiraa kannattaa hiljattain totuttaa yksinoloon kumminkin jo penusta alkaen...
Kuntosalia ja baarissa käyntejä on minulla ikävä, mutta kun koiran olen hommannut niin siitä joudun huolehtimaan. Tosin on koirankin kanssa mukava harrastella kaiken laista.- harkitsen hyvä tulee
No kyllähän noina lyhyempinä päivinä voisit ihan hyvin mennä kuntosalille ja baariinkin silloin tällöin! :)
Ja miksei pidempinäkin päivinä, mutta ei tietystikään joka päivä. Pääasia, että koiran kanssa useimmiten ehtii olla normaalin työpäivän jälkeen koko illan.
Minäkin olen kahden koiran kanssa yksineläjä. Käyn silloin tällöin muuallakin töiden jälkeen, mutta koskaan ei voi lähteä minnekään suoraan töistä, vaan on aina mentävä kotiin ruokkimaan ja ulkoiluttamaan koirat ja sen jälkeen niiden kanssa on myös oltava hetki. Onneksi koiria on kaksi, joten niistä on seuraa toisilleen. Koira sitoo paljon. Kannattaa tarkoin harkita, onko valmis niin sitouttavaan hommaan yksinään. Koira sitoo enemmän kuin lapset, sillä lapset kasvavat ja pystyvät huolehtimaan itsestään. Koira taas on sen kymmenen viisitoista vuotta huollettavana, se ei pysty huolehtimaan itsestään! ;) Lomille lähdettäessä on aina järjestettävä hyvä hoitopaikka ja silti on huolissaan, että mitenkä pärjäilevät! :)
Iloa ja rakkautta ja pakollista ulkoilutustahan koirat tuovat mukanaan! Mutta kannattaa harkita, olisivatko ne kuitenkin enemmän taakka. Joka tapauksessa yksineläjän kannattaa omasta mielestäni hommata suht helppo pienehkö/keskikokoinen rotu, jonka kanssa vieraatkin pärjäävät ja jonka haluavat hoitoonsa tarpeen vaatiessa! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa83142Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.92158Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1161778Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus101126Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn1331012Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R450992- 36803
- 53733
- 67701
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.30675