sairaspäiväraha

viivih

Olen masennuksen takia nyt sairaslomalla ja lääkäri kirjotti aluksi 2 viikon sairasloman.
Miten tästä eteenpäin,koska en ole vielä työkuntoinen.
Voiko lääkäri kirjottaa pitempään sairaslomaa, jos ei esim. heti pääse psykoterapiaan?

7

521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mt-ongelmainen

      Ota yhteyttä lääkäriin tai varaa uusi aika.

    • ihatethis.

      Varaudu siihen, että lääkärin kanssa tulee tapeltua siitä sairasloman jatkuusta. Kuinka vanha olet? tiedän, ettei ikää pitäisi katsoa, kyllä nuoretkin voi sairastaa, mutta sitä vähätällään niin pirusti.

      Olen joutunu itse saikustani nimittäin rautalangasta vääntäämään ja nyt on niin paha tilanne, etten varmaa saikkua sais, kun yksityisellä vaan. :S Voinko muuten mennä tapamaan ihan eri lääkäriä, mutta antaako ne saikkua, vai lähettääkö omalle lääkärille..? Minun syy tosin on eri, kuin masennus..mutta kai tästä ny vähemmästäkin alkaa masentumaan sitten.. :(

      • 99999999999

        se on sairausloma.


      • 16

        Velipoika sairasti vaikea-asteista masennusta ja lääkäri kirjoitti muutama vuosi sitten viikon saikun. Oli sitä mieltä että on vain pahasta kun jää syrjään kaikesta. Veli oli työtön, joten ei jäänyt syrjään yhtään mistään, jatkoi sairastamista työttömyyspäivärahalla.

        Kannattaa varata aika yksityislääkärille, mielellään psykiatrille, kyllä voi saada toisen lääkärin määräämän saikun. Kela sitten päättää onko sairauspäivärahan hakija riittävän sairas heidän kriteeriensä mukaan, ja myöntää tai evää sairauspäivärahan. Jos sairauspäivärahaa ei myönnetä pitää ilmoittautua heti työvoimatoimistoon ja kertoa sairauslomasta. Maksavat työttömyyspäivärahaa sairausajalta eivätkä lähetä vajaakuntoista töihin.


      • potilaspaholainen
        16 kirjoitti:

        Velipoika sairasti vaikea-asteista masennusta ja lääkäri kirjoitti muutama vuosi sitten viikon saikun. Oli sitä mieltä että on vain pahasta kun jää syrjään kaikesta. Veli oli työtön, joten ei jäänyt syrjään yhtään mistään, jatkoi sairastamista työttömyyspäivärahalla.

        Kannattaa varata aika yksityislääkärille, mielellään psykiatrille, kyllä voi saada toisen lääkärin määräämän saikun. Kela sitten päättää onko sairauspäivärahan hakija riittävän sairas heidän kriteeriensä mukaan, ja myöntää tai evää sairauspäivärahan. Jos sairauspäivärahaa ei myönnetä pitää ilmoittautua heti työvoimatoimistoon ja kertoa sairauslomasta. Maksavat työttömyyspäivärahaa sairausajalta eivätkä lähetä vajaakuntoista töihin.

        Viime talvena jouduin terveyskeskukseen tai en joutunut siis menin itse masennuksen ja työuupumuksen vuoksi.
        Sain kaksi viikkoa. No eihän se mitään auta.
        Taas kaksi viikkoa. En ollut kunnossa.
        Taas kaksi viikkoa. Siinä kohtaa jo lääkäri käski mennä ulos lenkille.
        Pyysin itse lähetettä psykiatrille ja sainkin sitten sieltä puoli vuotta yhteen menoon lomaa joka oli tarpeen.
        Terveyskeskuslääkärit mitään masiksesta ymmärrä/ole ymmärtävinään?
        Sitten kun nauratti niin paljon se kun psykiatri luki papereista että se mun omalääkäri oli oikein "vaatinut" psykiatrian poliklinikalle aikaa. Kissan viikset sentään, ne kyllä kirjoittelee mitä huitua vaan sinne tiedostoihinsa että oma selusta on turvattu.


    • Päivän paras

      Masennuksesta kerralla pidemmän loman voi kirjoittaa kuka tahansa lääkäri, mutta kela ei varmasti hyväksy kuin erikoislääkärin kirjoittaman pitkän loman. Eli hakeudu psykiatrille, samalla tulee myös selville oletko todella masentunut vai mikä sinua vaivaa. Todellinen masennus vaatii pitkän sairasloman, muunlainen "masennus" selviää kyllä erikoislääkärin tutkimuksissa.

      Hauskahko tuo ajatuksesi "jos ei heti pääse psykoterapiaan". No ei varmana pääse ei, ei heti eikä tarvikaan päästä. Tiedänkö ollenkaan mitä psykoterapia on? Sinulle riittänee keskustelut psykiatrin, psykologin tai psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa.

      • sairauslomia

        Harvoin se Kela hyväksyy psykiatrinkaan kirjoittamaa sairauslomatodistusta. Yksi tuttavani on ollut jo yhtäjaksoisesti parisen vuotta psykiatrin kirjoittamalla sairauslomalla, mutta Kela on sitä mieltä, että kaveri on täysin työkykyinen, eikä ole maksanut latin lanttia sairauspäivärahaa. Tämä edelleen sairiksella oleva kaverini on työkkärin kirjoilla ja saa työmarkkinatukea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2058
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1962
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      149
      1563
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe