Imetys uudelleen käyntiin?

zazzazaa

Kysymykseni koskee sitä voiko imetystä aloittaa uudelleen?

Vauvani on nyt 2kk. Minulle tuli jonkinasteinen synnytyksen jälkeinen masennus ja stressi. Tämä aiheutti sen, että pystyin täysimettämään 3vko, jolloin (ilmeisesti tiheän imemisen ja maidontarpeen lisäännyttyä), imetys hankaloitui niin, että jouduin ottamaan korvikkeet (NAN) avuksi. Vauva ei saanut rinnoista itseään kylläiseksi, väsyi imemään pitkiä aikoja kun tarpeeksi maitoa ei silti herunut. Alkoi saamaan melkoisia rintaraivareita. Stressaannuin ja jopa masennuin asiasta, joka varmasti vähensi maidon tuloa entisestään. Noin 6vko ikään asti annoin osaksi rintaa, osaksi korviketta (kuitenkin korviketta aina yhä enenevässä määrässä). Yritin myös pumpata kerran-pari päivässä. 6vko:n jälkeen luovutin ja siirryin kokonaan korvikkeen varaan. Vauva syö nyt noin 120ml 2,5h-3h välein.

Imetyksessä jouduin käyttämään alusta alkaen koko ajan rintakumia, koska rinnanpääni ovat sen verran matalat, ettei vauva tuntunut saavan niistä muuten kunnon otetta. Imetys oli siis aluksikin aika moista sähläystä kun kumeja piti rinnoille asetella ym. Jälkeenpäin harmittelin, että edes aloitin rintakumien käytön, ehkä olisi pitänyt vaan sitkeästi kokeilla ilman niitä (sairaalassa ensimmäisinä päivinä vauva kyllä imi ilman kumia)

Mielialani nyt piristyttyä olen harmitellut imetyksen pois jääntiä. Mietinkin tässä onko mahdollista saada imetykseen vielä "toista mahdollisuutta". En varmaan pystyisi enää kirimään maidon tuotantoa niin, että pystyisin vauvaani täysimettämään, mutta olisin onnellinen jos pystyisin antamaan omaa maitoa esim. puolet ja korviketta toisen puolen.

Vauva on pirteä ja hyvinvoiva, eikä mitenkään hamuile rintaa,syö tyytyväisenä pullosta. Onkohan järkeä kokeilla uudelleen imetystä vai kiusaanko sillä vain itseäni ja vauvaa? Tällä hetkellä rinnoista tulee vielä vähäisesti maitoa.

3

729

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äps

Kannattaa toki kokeilla, siinähän et mitään menetä. Osittaisimetys on arvokasta myös, ja jos sinulta vielä tulee maitoa, niin mikset kokeilisi? Esim. keskosten kanssahan monesti vasta opetellaan muutaman kuukauden iässä rintaruokintaan, ja jotkut pääsevät vielä pullolta takaisin täysimetyksellekin. Mutta stressiä ei kannata asiasta ottaa. Imetystukipalstalta löytynee viisaampia neuvojia kuin täältä, mutta hyvä ruokavalio ja runsas juominen varmasti helpottavat asiaa.

• 22

jos sinulta vielä tulee maitoa ja haluat imettää niin ehdottomasti kannattaa kokeilla. Mutta ei kannata stressata aluksi jos ei onnistu, kun vauva on kuitenkin tottunut juomaan pullosta. Itse käytin osaimetyksessä aventin tuttipulloja.

• ...tuolta

www.Imetystukilista.net in sivuilta löytyy paljon tietoa :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2766
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe