Hiivan syöminen

sokka5

Meikäläisellä on ajoittain kaikenlaisia mielihaluja. Nyt taas hiivaa.
Mulla on sellsien käsitys että se on terveellistä. Miten on?
Syön sitä palan sellaisenaan päivittäin.
Se sisältää ainakin (100g):


natrium 4.4 mg
suola 11.2 mg
kalium 640.0 mg
magnesium 30.0 mg
kalsium 12.0 mg
fosfori 340.0 mg
rauta 2.1 mg
sinkki 4.5 mg
jodidi (jodi) 4.0 µg
seleeni 1.0 µg
tryptofaani 106.0 mg

folaatti (HPLC) 1250.0 µg
niasiiniekvivalentti NE 14.1 mg

hiilihydraatti imeytyvä 1.1 g

rasva 0.4 g
proteiini 13.1 g

14

12076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      ainakaan terveellistä ole. Jos kysyisit onko se haitallista niin siitä ollaan kahta mieltä. Joidenkin mukaan ei ole haitallista esimerkiksi leivässä koska se hiiva kuolee siellä uunissa. Mutta ainakaan hiivaa ei raakana kannata syödä. Itse en pyrin välttämään kaikkea jossa on hiivaa. Mikroravinteita siinä saattaa olla mutta niitä nyt saa paremmistakin lähteistä.

      • sokka5

        ...14.3.2010 11:06

        Kiitos vastauksesta.

        >Ei se nyt ainakaan terveellistä ole.

        Haluatko kertoa tarkemmin.

        > Mikroravinteita siinä saattaa olla mutta niitä nyt saa paremmistakin lähteistä.

        Hiiva on ainakin halpaa ja luonnollinen tuote.


      • ...
        sokka5 kirjoitti:

        ...14.3.2010 11:06

        Kiitos vastauksesta.

        >Ei se nyt ainakaan terveellistä ole.

        Haluatko kertoa tarkemmin.

        > Mikroravinteita siinä saattaa olla mutta niitä nyt saa paremmistakin lähteistä.

        Hiiva on ainakin halpaa ja luonnollinen tuote.

        "Haluatko kertoa tarkemmin."

        En.


    • hiivasuu

      Moi!

      Ainakin itselleni pisti silmään tuo Tryptofaani - sitähän myydään kapseleina ja pillereinä... mutta ehkävä se imeytyy tai reagoi kehossa paremmin hiivan muiden aineiden kanssa, kun se on hiivassa luonnostaan esiintyvänä?
      Itse söin pienenä hiiva myös paljaaltaan, eikä siitä seurannut mitään ihmeempää :)

      -"Tryptofaani kulkeutuu aivoihin, jossa siitä muodostuu sekä mielialalle tärkeää aivojen välittäjäainetta serotoniinia, joka säätelee mielialaa, unta, ruokahalua sekä seksuaalista käyttäytymistä että unen laatua ylläpitävää ja vuorokausirytmiä säätelevää melatoniinia. Melatoniinia itsessään käytetään mm. pitkien, aikavyöhykkeitä ylittävien lentojen jälkeen normalisoimaan vuorokausi- ja unirytmiä.

      Verensokeri kuljettaa tryptofaania soluihin jossa se muuttuu serotoniiniksi ja melatoniiniksi. Vähähiilihydraattinen ruokavalio, esimerkiksi pitkään jatkunut dieetti voi aiheuttaa mielialan laskua, jolloin tryptofaanin lisäsaannista saattaa olla hyötyä. Samoin kausiluontoinen makeanhimo saattaa lievittyä tryptofaanin saannin lisääntymisellä."-

      Eli käytännössä hiiva toimii köyhän miehen (tai naisen) masennuslääkkeenä, ei tarvitse noita serotoniinin takaisinotonestäjiä ;)

      • trypto

        Tryptofaania saa kyllä lihasta ja eläinkunnan tuotteista riittävästi normaalilla ruokavaliolla. Vegaanille sen saanti voi olla puutteellista. Eli ei sitä hiivaa tarvitse masennuslääkkeeksi syödä.


    • hefe
    • ToivoL

      Miun kaveri söi hiivaa!
      Ensin se tutposi valtavasti!!!
      Ja sitten se halkesi!!
      Hautajaiset oli eilen!!
      EI KANNSTA DYYÄ HIIVAA!!!

    • nolasmus

      Jos hiivapaketin syöminen olisi terveellistä tai super, olisihan sitä uutisoitu ja käsitelty enemmän.

      • Anonyymi

        Muista, että kun porrvari vaikenee asioista, se ei palvele hänen tarkoitusta !

        Nythän erilaisia entsyymejä myydään kyllä apteekeista, todella huiiikeaan hinnnntaan !
        Niin ettei edes uskalla katsoa hinnnnntaa.
        Mutta saman vaikutuksen saa 50 sentin hiivapaketista.
        Siksi.


    • Vahingossa

      Mä söin just teelusikallisen kuovahiivaa...
      Onko se paha juttu
      Pitääkö tehdä jotain

    • EipäHätiä

      "Mä söin just teelusikallisen kuovahiivaa...
      Onko se paha juttu
      Pitääkö tehdä jotain"

      Laita perään maltaita ja humalaa. Sitten vain odottelet päivän tai pari.

    • Anonyymi

      Aihepiirin vierestä, mutta kun nyt tutkitaan vaihtoehtoja lihansyönnille, saattaisi hiivassa olla potentiaalia muuhunkin kuin pullan ja mäskin nostatukseen. Proteiinia 13%. BMJ-hörhölle se ei siksi taida kuitenkaan kelvata.

      --
      Tuhmatassu

    • Anonyymi

      Kiva muistuma tuli mieleen, että lapsi luonnostaan, haluaa syödä hiivaa ja saa siitä mielihyvän tunteen. Kyllä siinä joku juju on, eli mieluummin luonnonhiivasta tryptofaanit, kuin pillereinä, kalliina lääkebisneksiltä.
      Kiitti vinkistä.

    • Anonyymi

      Eipä kannata syödä hiivaa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8791
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe