Hiivan syöminen

sokka5

Meikäläisellä on ajoittain kaikenlaisia mielihaluja. Nyt taas hiivaa.
Mulla on sellsien käsitys että se on terveellistä. Miten on?
Syön sitä palan sellaisenaan päivittäin.
Se sisältää ainakin (100g):


natrium 4.4 mg
suola 11.2 mg
kalium 640.0 mg
magnesium 30.0 mg
kalsium 12.0 mg
fosfori 340.0 mg
rauta 2.1 mg
sinkki 4.5 mg
jodidi (jodi) 4.0 µg
seleeni 1.0 µg
tryptofaani 106.0 mg

folaatti (HPLC) 1250.0 µg
niasiiniekvivalentti NE 14.1 mg

hiilihydraatti imeytyvä 1.1 g

rasva 0.4 g
proteiini 13.1 g

14

14982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      ainakaan terveellistä ole. Jos kysyisit onko se haitallista niin siitä ollaan kahta mieltä. Joidenkin mukaan ei ole haitallista esimerkiksi leivässä koska se hiiva kuolee siellä uunissa. Mutta ainakaan hiivaa ei raakana kannata syödä. Itse en pyrin välttämään kaikkea jossa on hiivaa. Mikroravinteita siinä saattaa olla mutta niitä nyt saa paremmistakin lähteistä.

      • sokka5

        ...14.3.2010 11:06

        Kiitos vastauksesta.

        >Ei se nyt ainakaan terveellistä ole.

        Haluatko kertoa tarkemmin.

        > Mikroravinteita siinä saattaa olla mutta niitä nyt saa paremmistakin lähteistä.

        Hiiva on ainakin halpaa ja luonnollinen tuote.


      • ...
        sokka5 kirjoitti:

        ...14.3.2010 11:06

        Kiitos vastauksesta.

        >Ei se nyt ainakaan terveellistä ole.

        Haluatko kertoa tarkemmin.

        > Mikroravinteita siinä saattaa olla mutta niitä nyt saa paremmistakin lähteistä.

        Hiiva on ainakin halpaa ja luonnollinen tuote.

        "Haluatko kertoa tarkemmin."

        En.


    • hiivasuu

      Moi!

      Ainakin itselleni pisti silmään tuo Tryptofaani - sitähän myydään kapseleina ja pillereinä... mutta ehkävä se imeytyy tai reagoi kehossa paremmin hiivan muiden aineiden kanssa, kun se on hiivassa luonnostaan esiintyvänä?
      Itse söin pienenä hiiva myös paljaaltaan, eikä siitä seurannut mitään ihmeempää :)

      -"Tryptofaani kulkeutuu aivoihin, jossa siitä muodostuu sekä mielialalle tärkeää aivojen välittäjäainetta serotoniinia, joka säätelee mielialaa, unta, ruokahalua sekä seksuaalista käyttäytymistä että unen laatua ylläpitävää ja vuorokausirytmiä säätelevää melatoniinia. Melatoniinia itsessään käytetään mm. pitkien, aikavyöhykkeitä ylittävien lentojen jälkeen normalisoimaan vuorokausi- ja unirytmiä.

      Verensokeri kuljettaa tryptofaania soluihin jossa se muuttuu serotoniiniksi ja melatoniiniksi. Vähähiilihydraattinen ruokavalio, esimerkiksi pitkään jatkunut dieetti voi aiheuttaa mielialan laskua, jolloin tryptofaanin lisäsaannista saattaa olla hyötyä. Samoin kausiluontoinen makeanhimo saattaa lievittyä tryptofaanin saannin lisääntymisellä."-

      Eli käytännössä hiiva toimii köyhän miehen (tai naisen) masennuslääkkeenä, ei tarvitse noita serotoniinin takaisinotonestäjiä ;)

      • trypto

        Tryptofaania saa kyllä lihasta ja eläinkunnan tuotteista riittävästi normaalilla ruokavaliolla. Vegaanille sen saanti voi olla puutteellista. Eli ei sitä hiivaa tarvitse masennuslääkkeeksi syödä.


    • hefe
    • ToivoL

      Miun kaveri söi hiivaa!
      Ensin se tutposi valtavasti!!!
      Ja sitten se halkesi!!
      Hautajaiset oli eilen!!
      EI KANNSTA DYYÄ HIIVAA!!!

    • nolasmus

      Jos hiivapaketin syöminen olisi terveellistä tai super, olisihan sitä uutisoitu ja käsitelty enemmän.

      • Anonyymi

        Muista, että kun porrvari vaikenee asioista, se ei palvele hänen tarkoitusta !

        Nythän erilaisia entsyymejä myydään kyllä apteekeista, todella huiiikeaan hinnnntaan !
        Niin ettei edes uskalla katsoa hinnnnntaa.
        Mutta saman vaikutuksen saa 50 sentin hiivapaketista.
        Siksi.


    • Vahingossa

      Mä söin just teelusikallisen kuovahiivaa...
      Onko se paha juttu
      Pitääkö tehdä jotain

    • EipäHätiä

      "Mä söin just teelusikallisen kuovahiivaa...
      Onko se paha juttu
      Pitääkö tehdä jotain"

      Laita perään maltaita ja humalaa. Sitten vain odottelet päivän tai pari.

    • Anonyymi

      Aihepiirin vierestä, mutta kun nyt tutkitaan vaihtoehtoja lihansyönnille, saattaisi hiivassa olla potentiaalia muuhunkin kuin pullan ja mäskin nostatukseen. Proteiinia 13%. BMJ-hörhölle se ei siksi taida kuitenkaan kelvata.

      --
      Tuhmatassu

    • Anonyymi

      Kiva muistuma tuli mieleen, että lapsi luonnostaan, haluaa syödä hiivaa ja saa siitä mielihyvän tunteen. Kyllä siinä joku juju on, eli mieluummin luonnonhiivasta tryptofaanit, kuin pillereinä, kalliina lääkebisneksiltä.
      Kiitti vinkistä.

    • Anonyymi

      Eipä kannata syödä hiivaa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe