Pomelo on kauko-idästä peräisin oleva tavallista suurempi sitrushedelmä. Se on hyvin paksukuorinen, maultaan lievempi kuin sitruuna tai greippi. Minä perheen juoksupoikana olen näihin asti kierrellyt mokomaa jättiä, kunnes vihdoin toin sellaisen kotiin kauppareissultani. Miellyttäväksi tuttavuudeksi pomelo osoittautui.
Toinen kummajainen löytyi kalatiskiltä. Sen nimi oli ja on pangasius. Fileet olivat siistin näköisiä, vaaleita ja hinnaltaan paljon halvempia kuin esim. siika tai lohi. Pitihän sekin kokea. Maku mieto, ei minkään makuinen, mutta samalla miellyttävä. Taitaisi sopia yhteen jonkin eksoottisen wokkiruuan kanssa, mietin.
Tällaisia pehmoasioita mietiskelen. Kuinka teillä, pidättekö pomelosta tai pangasiuksesta?
Pidättekö pomelosta?
20
815
Vastaukset
- *Kukkahame*
Olen pomelon ystävä, mieluummin pomelo kuin greippi tai hapan appelsiini.
Syömistä siinä siittää, olen oppinutkin 'konstin' ettei koko hedelmää tarvikkaan kerralla kuoria, sopii salaatteihinkin ja jälkiruuaksi.
Tuo mainitsemasi kala on aivan outo, liekö järvi- vai merikala?
Kerran olen ostanut tuoretta tonnikalaa ja siihen saa jäädä, on kuivahkoa.
Tyydyn tuttuihin ja tuoreisiin, nyt ovat terveystarkastajat löytäneet kalatiskeiltä sekalaista valikoimaa kannattaa ottaa hyvin selvää mitä ostaa.- 20+9=29
on hyvin nopeakypsyinen! Sen voi todella pilata liian kauan paistamalla. Se ei vaadi kuin hetken molemmin puolin paistamista tosi kuumalla pannulla ja johan on mehevää:) Sen ei tarvitse kuin hyytyä, niin on valmis.En kyllä ole kovin ihastunut sen makuun, joka muistuttaa niin paljon naudanlihaa,---- ai että alkoi tehdä mieli mehevää maksapihviä paistetun sipuliröykkiön kanssa ja muusia voinokareella.!
olen minäkin kokeillut ja maistellut muitakin kuin tavanomaisia ja löytänyt mukavia makuja. Samoin olen oppinut yhdistelemään liha-ja kalaruokiinkin epätavallisia hedelmiä ja juureksiakin, yllättävän miellyttäviä makuja löytyy.
Kalatiskithän meillä ovat tosi vaatimattomia ja kallista on kala,ikävä kyllä. No, minullahan on onni saada kalastaja-tuttavaltani suomalaista kalaa pari kertaa viikossa, mutta kerran sain Norjan tuliaisina tuoretta turskaa, kylläpä oli hyvää.
Samoin hoksasin itselleni sopivaksi jo vuosia sitten tuoreen inkiväärin, sellanen ruskee juurakko, on varmasti terveellistä muutenkin kuin nivelille. No puhumattakaan valkosipulista ja yleensä sipuleista, Kirsikkatomaatteihin olen nyt myös mieltynyt, niissä mukavan pehmeä maku.- Tähtisilmä **
pidän tuosta Thaimaassa verkkokasvatuksella lihoitetusta pangakuksesta.Sen mieto puhdas maku sopii erityisen hyvin uunissa kermatilkassa paistettavaksi tillillä ja katkaravuilla siroiteltuna pöytään tuodessa.
Pursotin perumamuhennoksen renkaaksi vuokaan, ja kaiken keskelle tuon kalapaistoksen, vieraani pitivät kovasti. Toki se on hyvää pannulla paistettuna jauhotettuna! Pomeloa en itse harrasta, syönyt kyllä salaateissa.
Limestä pidän ruuanlaitossa.
Paahtoleivällä olen ihastunut inkivääri-appelsiinimarmelaadiin, jossa isohkot inkivääripalaset ovat kivan makuisia.
Fenkolin makuun olen myös tykästynyt,---mutta tällä hetkellä paistetut muikut etikkasokeri liemessä, purjon ja pippurimurskan ja laakerinlehden kanssa odottavat jääkaapissa. sanoa molemmista että tuttu juttu, mutta en ole maistanutkaan, ellen tietämättäni Thaimaassa olessani, jolloin ei tullut kyseltyä nimiä, mutta mieleeni tuli onkohan näitä,,,,, pomelosta ja pangasiusta, ollut suomessa mynnissä kauankin ??
Minä en ole huomannut moisia täällä kauppojen hyllyillä, liekö niin pienet kaupat minun matkani varrella että ei kuulu valikoimiin.- Satu*
kysyin myyjältä, miten sen voi maustaa, tavallisen tapaanko suola pippuri sitruuna-mausteet?
Myyjän mielipide oli, ettei riitä, sillä kala on mauton. Hän lisäsi myös soijaa, kickomania.
Niin tein, mutta en kovin ihastunut.
Pomeloa olen kiertänyt kaukaa, sillä ulkonäkö on pelottanut. Kun ekat pomelot tulivat, ne olivat tosi isoja. Nyt myynnissä on paljon pienemmän kokoisia. Ne ovat keltaisempia kuin appelsiini, isompia kuin greipit. Ne pitää kuoria huolella ja poistaa se valkoinen kuoriosa.
Kuoriminen ja syöminen kyllä on työläämpää kuin mandariinin! Maultaan pomelo on miellyttävä. Maista pois. Kyllä niitä on sun lähikaupassasi.
Samoin sitä kalaa on ollut pakasteena jonkun vuoden. Ensin löysin sitä Lidlistä, mutta nyt myyvät sitä muuallakin.
Miedon makuinen, siksi paistan sen vanhanaikaisesti voissa ja ripotan päälle suolaa ja pippuria.
Kikkomania en ole koskaan kokeillut.- katl.Eija
Minä olen aika nirso kalan suhteen. Sen pitää olla tuoretta. Olen siinä onnellisessa asemassa, että tori on lähellä, josta saan tuoretta kalaa. Sieltäkin ostokseni teen aamulla, jottei kalat ole siellä seisoneet tunteja. Tosin jäitähän niillä on ympärillä ja kylmätiskit. Toreiila on hyvä perkauspalvelu, joten jos laiskottaa kalan saa perattuna ja suomustettuna. Ei ole tullut mieleenkään ostaa aasialaista kalaa.
Marketista ostan kokonaisen tuoreen suomalaisen kirjolohen välillä, muutta vain ensimmäisenä myyntipäivänä, kun siitä on ilmoitettu. Kerran olen norjalaiseen meriloheen pettynyt, ja sen käyttö loppui siihen. Marnoituihin lohikaloihin en koske.
En ole pomeloa maistanut. Pitääpä ostaa pomelo, kun noin sitä kehutte hyväksi. Makriina kirjoitti:
Kun ekat pomelot tulivat, ne olivat tosi isoja. Nyt myynnissä on paljon pienemmän kokoisia. Ne ovat keltaisempia kuin appelsiini, isompia kuin greipit. Ne pitää kuoria huolella ja poistaa se valkoinen kuoriosa.
Kuoriminen ja syöminen kyllä on työläämpää kuin mandariinin! Maultaan pomelo on miellyttävä. Maista pois. Kyllä niitä on sun lähikaupassasi.
Samoin sitä kalaa on ollut pakasteena jonkun vuoden. Ensin löysin sitä Lidlistä, mutta nyt myyvät sitä muuallakin.
Miedon makuinen, siksi paistan sen vanhanaikaisesti voissa ja ripotan päälle suolaa ja pippuria.
Kikkomania en ole koskaan kokeillut.ihme ja kumma, etten ole huomannut katsoa kala altaisiin, siis pakastettuun, olen yleensä tuoreella kalatiskillä, ja sekin vielä että arastan uusia tuotteita, makuni on yleensä lohta ja siikaa ja ahvenfileitä. Mutta maistan kyllä senkin kalan maun, vaikka se mieto onkin.
Samoin teen pomelolle, heti hedelmätiskille kunhan menen kauppaan, mutta ei ne kauaa ole olleet myynnissä suomessa, kuten sanoit, muutama vuosi sitten sinäkin teit tuttavuutta, minun hedelmiini on kuulunut banaanit, viivirypäleet ja mandariinit, mutta kyllä maistan ainankin kyseistä hedelmää.katl.Eija kirjoitti:
Minä olen aika nirso kalan suhteen. Sen pitää olla tuoretta. Olen siinä onnellisessa asemassa, että tori on lähellä, josta saan tuoretta kalaa. Sieltäkin ostokseni teen aamulla, jottei kalat ole siellä seisoneet tunteja. Tosin jäitähän niillä on ympärillä ja kylmätiskit. Toreiila on hyvä perkauspalvelu, joten jos laiskottaa kalan saa perattuna ja suomustettuna. Ei ole tullut mieleenkään ostaa aasialaista kalaa.
Marketista ostan kokonaisen tuoreen suomalaisen kirjolohen välillä, muutta vain ensimmäisenä myyntipäivänä, kun siitä on ilmoitettu. Kerran olen norjalaiseen meriloheen pettynyt, ja sen käyttö loppui siihen. Marnoituihin lohikaloihin en koske.
En ole pomeloa maistanut. Pitääpä ostaa pomelo, kun noin sitä kehutte hyväksi.niin mitä olet huomioinut, kun sanoit että et marinoitua kalaa osta, helposti tulee mieleen että silloin voi vanhemmankin kalan mainiosti saada myyntikuntoon, ja niin varmaan tapahtuukin, että syytä onkin olla tarkkana.
Mainitsit Norjalaisen merilohen, että olet kerran pettynyt, ja lopetit sen syönnin, oliko muu syy kuin marinointi??? Utelen kun olen kova syömään kalaa.- Kat..Eija
monica kirjoitti:
niin mitä olet huomioinut, kun sanoit että et marinoitua kalaa osta, helposti tulee mieleen että silloin voi vanhemmankin kalan mainiosti saada myyntikuntoon, ja niin varmaan tapahtuukin, että syytä onkin olla tarkkana.
Mainitsit Norjalaisen merilohen, että olet kerran pettynyt, ja lopetit sen syönnin, oliko muu syy kuin marinointi??? Utelen kun olen kova syömään kalaa.En tiedä, mutta arvelen marinoinnin pidentävän myyntiaikoja. Epäilen siis kalan tuoreutta. En käytä muuten marinoitua boileriakaan. Toiseksi maustan harkiten kalaa ja teen sen mieluimmin itse.
Sen norjalaisen merilohen fileen ostin marketin kalahyllystä. Sitäkään ei oltu marinoitu ja file näytti hyvältä, mutta mausta erotti ettei se ihan tuore ollutkaan. Lohi on rasvainen kala ja ellei se ole aivan tuore, rasvan maku muuttuu. Silloin se etoo. Sitruunalla ja pippurilla voi sitä eltaantunutta makua hälventää, ellei raaski kallista kalaa tunkiolle pistää.
Kunhan kevät koittaa, poikaa tuo vielä potkiskelevaa kalaa pyyntireissultaan mammalle. Voipa vielä peratakin ja fileoidakin hauen. - Tähtisilmä **
Kat..Eija kirjoitti:
En tiedä, mutta arvelen marinoinnin pidentävän myyntiaikoja. Epäilen siis kalan tuoreutta. En käytä muuten marinoitua boileriakaan. Toiseksi maustan harkiten kalaa ja teen sen mieluimmin itse.
Sen norjalaisen merilohen fileen ostin marketin kalahyllystä. Sitäkään ei oltu marinoitu ja file näytti hyvältä, mutta mausta erotti ettei se ihan tuore ollutkaan. Lohi on rasvainen kala ja ellei se ole aivan tuore, rasvan maku muuttuu. Silloin se etoo. Sitruunalla ja pippurilla voi sitä eltaantunutta makua hälventää, ellei raaski kallista kalaa tunkiolle pistää.
Kunhan kevät koittaa, poikaa tuo vielä potkiskelevaa kalaa pyyntireissultaan mammalle. Voipa vielä peratakin ja fileoidakin hauen.tuoreena ostettu ja mieluimmin kokonaisena on paras, jos ei saa sätkivänä! Nythän on tehty tutkimus jossa ilmeni 55% kelmuun pakatuista kalatuotteista oli huonohkoja. Täällä eteläosassa on minulla Kauniaisissa oleva Valintatalon liike, johon tulee kalatiskille (joka on oiva) siika, ja ahvenet Turun saaristosta, myös kampelat 4 tunnissa kauppaan. Lohesta olen samaa mieltä, etten halua sen olevan yhtään "vanhentunut, joten suosin myös kirjolohta, jonka ostan kokonaisena ja puolet graavaan ja loput mitä nyt kulloinkin teen.
Kaikki kalat mitä myyvät on seinällä olevasta taulukosta luettavissa mistä ovat pyydetyt. Torit ovat niitä parhaita paikkoja saada kala tuoreena, jos sellainen on lähettyvillä. Joskus asioidessani muualla.... Isossa Omenassa tai Jumbossa, pyydän saada nähdä kalan kidukset, jo se kertoo onko ne punaiset ja raikkaat, muuten en halua.
Tällä hetkellä olen ihastunut Jäämeren anteihin, kampelan ja merikrotin tarjontaan, mitä on ollut Isossa Omenassa.Upeita kaloja ja maukkaita.
Pangasiusfileitä kannattaa tuoda Suomeen Vietnamista asti tai lampaanlihaa Uudesta Seelannista - ja vielä asiakkaalle kilpailuhintaan?
En ole vielä pangasiusta maistanut, mutta hyväksi täälläkin tuotetta on kehuttu. Ennakkoluuloisuus on estänyt maistamasta pomeloakaan. Ehkä sen ison koon takia.- Ts **
jos se hiilijalanjälki vain suurenee, jos ostaa näitä kaukaa tuotettuja elintarvikkeita! Peeveli, kun kaikkea joutuu ajattelemaan, toisaalta tarvitaanhan Thaimaassakin, joka on alikehittynyt maa tuloja, harvoin kun ostan en aio ottaa turhia huolia, kun en voi niille mitään. Enkä oikeastaan surekaan, minun vallassani kun ei ole maailman kohtalo:D
Hyvähän se on., että saadaan muutakin kuin nauriita ja omia juureksia. Hyvinvointimme kun on kuitenkin riippuvaista monivitamiineista ja tuoreista hedelmistä ja kasviksista. :D Niin, että nautitaan vaan. - Maalaismies*
Pohjanmaalla on perunapitäjiä, joiden mainiot tuotteet viedään ulkomaille, mutta kouluissa lapsille tarjoillaan Turkista tuotua perunaa.
Vuosituhannen vaihteessa EU julisti, että kymmenen vuoden kuluttua ollaan maailman johtava talousalue. Nyt kukaan ei viitsi enää edes väitellä oliko EU:hun meno hyväksi vai pahaksi. Suomesta ainakin tuli vihoviimeinen takamaa, provinssi.
Älyttömyys kukoistaa katseleepa mihin suuntaan hyvänsä. - vilosohvi
Maalaismies* kirjoitti:
Pohjanmaalla on perunapitäjiä, joiden mainiot tuotteet viedään ulkomaille, mutta kouluissa lapsille tarjoillaan Turkista tuotua perunaa.
Vuosituhannen vaihteessa EU julisti, että kymmenen vuoden kuluttua ollaan maailman johtava talousalue. Nyt kukaan ei viitsi enää edes väitellä oliko EU:hun meno hyväksi vai pahaksi. Suomesta ainakin tuli vihoviimeinen takamaa, provinssi.
Älyttömyys kukoistaa katseleepa mihin suuntaan hyvänsä.Syökää keväällä appelsiinia, siinä on tarvitsemanne c-vitamiini.
Näin kirkuvat kauppiaiden mainokset.
Mutta onko niin?
Tiesittekö, että perunassa on enemmän c-vitamiinia, kuin appelsiinissa?
Jos luoja olisi tarkoittanut, että meidän pohjolan asukkaiden pitäisi syödä appelsiineja, niin hän olisi varmasti luonut tänne myös appelsiinin kasvuedellytykset.
Jos kuitenkin haluaa c-vitaamiininsa mieluummin hedelmistä tai marjoista, niin suosittelen tyrnin marjaa. Siinä on tiettävästi kaikkein eniten sitä elämän eliksiiriä.
Siis emme tarvitse etelän hetelmiä muuten, kuin muodin ja muodon vuoksi.
Meille riittää peruna, ruisleipä ja särpimeksi esim. silakka tai muikku.
Ja jälkkäriksi esim. tyrnin marjakiisseli suomalaisen maidon kera.
Syökööt hottentotit ja muut etelän heimot ne pomelot ja muut kotikulmillaan kasvavat etelän hetelmät. Ts ** kirjoitti:
jos se hiilijalanjälki vain suurenee, jos ostaa näitä kaukaa tuotettuja elintarvikkeita! Peeveli, kun kaikkea joutuu ajattelemaan, toisaalta tarvitaanhan Thaimaassakin, joka on alikehittynyt maa tuloja, harvoin kun ostan en aio ottaa turhia huolia, kun en voi niille mitään. Enkä oikeastaan surekaan, minun vallassani kun ei ole maailman kohtalo:D
Hyvähän se on., että saadaan muutakin kuin nauriita ja omia juureksia. Hyvinvointimme kun on kuitenkin riippuvaista monivitamiineista ja tuoreista hedelmistä ja kasviksista. :D Niin, että nautitaan vaan.Tuolla toisaalla on huomattu, että päättäjät uskovat eläkeläisten ostovoiman kasvaneen. Omalta kohdaltani en toistaiseksi ole niin suurta voimannousua havainnut, että pystyisin ostamaan kotimaisia kuhafileitä.
Minä tyydyn vietnamilaiseen kassikalaan, jos ei norjalaista lohta ole tiskissä.
Ovat ruvenneet myymään myös vietnamilaisia (?) kulta-ahvenia, joita tekisi mieleni maistaa. Nätti kala, yhdestä varmaan riittäisi kahdelle pieniruokaiselle ateriaksi.
Yleensähän kehoitetaan syömään yksi kala-ateria viikossa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kala-ateria olisi viikon ainoa ateria. Sellaiseksi se kyllä saattaisi eläkeläisellä muuttua, jos pitäytyisi pelkästään kotimaisessa kalassa.- Maalaismies*
vilosohvi kirjoitti:
Syökää keväällä appelsiinia, siinä on tarvitsemanne c-vitamiini.
Näin kirkuvat kauppiaiden mainokset.
Mutta onko niin?
Tiesittekö, että perunassa on enemmän c-vitamiinia, kuin appelsiinissa?
Jos luoja olisi tarkoittanut, että meidän pohjolan asukkaiden pitäisi syödä appelsiineja, niin hän olisi varmasti luonut tänne myös appelsiinin kasvuedellytykset.
Jos kuitenkin haluaa c-vitaamiininsa mieluummin hedelmistä tai marjoista, niin suosittelen tyrnin marjaa. Siinä on tiettävästi kaikkein eniten sitä elämän eliksiiriä.
Siis emme tarvitse etelän hetelmiä muuten, kuin muodin ja muodon vuoksi.
Meille riittää peruna, ruisleipä ja särpimeksi esim. silakka tai muikku.
Ja jälkkäriksi esim. tyrnin marjakiisseli suomalaisen maidon kera.
Syökööt hottentotit ja muut etelän heimot ne pomelot ja muut kotikulmillaan kasvavat etelän hetelmät.Pistitpä vilohvi pöytään kunnon eväät: "Meille riittää peruna, ruisleipä ja särpimeksi esim. silakka tai muikku.
Ja jälkkäriksi esim. tyrnin marjakiisseli suomalaisen maidon kera."
Noilla kyllä pärjää, mutta esim. silakan saanti on ollut heikkoa talvesta johtuen eikä hintakaan ole halpa. Pieni pullo tyrnimehua kaupasta ostettuna maksaa maltaita.
Tosiasiat ovat yksinkertaisia, mutta niiden toteutus monimutkaista, monesti mahdotonta. - Katl,,,eija
Maalaismies* kirjoitti:
Pistitpä vilohvi pöytään kunnon eväät: "Meille riittää peruna, ruisleipä ja särpimeksi esim. silakka tai muikku.
Ja jälkkäriksi esim. tyrnin marjakiisseli suomalaisen maidon kera."
Noilla kyllä pärjää, mutta esim. silakan saanti on ollut heikkoa talvesta johtuen eikä hintakaan ole halpa. Pieni pullo tyrnimehua kaupasta ostettuna maksaa maltaita.
Tosiasiat ovat yksinkertaisia, mutta niiden toteutus monimutkaista, monesti mahdotonta.Tuoreessa tyrnissä sitä c-vitamiinia onkin 165mg, minkä päihittää ainoastaan kurttulehtiruusunmarja, joka sisältää siinä sadassa grammassa 1250 mg c:tä. Niitähän löytyy loppukesällä ja ovat ihan ilmaisia. Minä ainakin pyöräretkilläni niillä herkuttelen. Kolmanneksi paras on mustaherukka 120 mg, sitten lakka 100 mg ilmainen lähde pihlajanmarjat 98 mg. Siinä appelsiinissa on 50 mg, kiivissäkin enemmän 67 mg.
Sästäväinen voi pakastaa talven varalle pihlajanmarjoja. Kannattaa etsiä hyvänmakuisia, sillä kaikissa puissa ne ei ole maukkaita.
Tyrnikiisselissä lienee c-vitamiini jo tuhoutunut, mutta maku on hyvä tietysti. Suositeltu päiväannos c-vitamiinia on 75mg. Kuukelistahan nämä tiedot ovat, mutta tässä nyt helposti luettavissa.
isossa marketissa, ja kiiruhdin kalatiskille, ja siellähän oli pangasiusta myynnissä,
mutta sen koostumus oli vähän haperan näköistä, eli liha ei ollut tiivistä, vaan
halkeilevaa, ja vaaleaa se kyllä oli.
Ulkonäöstä päätellen tulin siihen tulokseen että jätämpä ostamatta, ja ostin
tutunomaista lohta puolikkaan, ja siihen taisi jäädä minun innostukseni siihen
kalalajiin.
Unohdin siinä touhussa käydä hedelmätiskillä ja se homma pomelosta jäi ensikertaan
Katson jääkö sekin ostamatta kuten kala. Mutta jos minä tykkään, että maku on mahtava niin, eihän
ulkonäkö saa olla ostoksen esteenä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4022132Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek121959Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501405Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821059Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel56965Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402948Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39818- 56789
- 75760
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734