Ongelma olisi seuraavanlainen. Olen maalannut 2 kpl isoja liukuovia ( n. 1*2m) helmi kalustemaalilla, sävy H488 tummahkonharmaa. Ovet olivat "uudet" eli aiempaa maalia ei ollut ja tartunta hyvä.
Mutta: Maalasin ohjeen mukaan mohairtelalla ja käytin päälle ja kokeilin vielä viimeiseen kerrokseen tasoitustelaa. Kuitenkin joka kerran jälkeen on pinta on ollut "kiilloltaan" epätasainen väri sinällään tasainen mutta valon osuessa pinta on todella apean oloinen kun kiilto ei ole tasainen. Maalannut olen ennenkin ja melko paljonkin mutta ennen ei ole moista osunut kohdalle. Onko muille käynyt samoin?
Voisko pintaa kevyesti hivaista jollain 1000 / 1200 paperilla jotta sais tasaisen puolihimmeän pinnan ???
Kiitoksia asiallisista vastauksista.
helmi kalustemaalin epätasaisuus värissä
12
14102
Vastaukset
- Maalari79
Moi.
Olen itse huomannu ko. maalilla maalatessa samoja ongelmia, yleisemmin syynä on maalin liian nopea kuivuminen. Helmi kun on vesiohenteista niin kuivumisaika on huomattavasti nopeampi kuin öljymaaleissa, joten hyvän lopputuloksen saaminen on myös haastavampaa.
Eli kannattaa koettaa kostuttaa maalattavaa pintaa hieman esim. kostealla rätillä ennen maalausta. Se antaa hieman enemmän työskentelyaikaa(hidastaa kuivumista) ja helpottaa saamaan pinnasta tasaisen kiiltävän. Ja tasaisen tietysti muutenkin.- ...
auts
- Listamaalari
Joo, Helmi ei ole paras maali laajoille tasaisille pinnoille, juurikin tuon nopean kuivumisen takia. Telalla maalikerros tulee sen verran ohut, että se reuna, josta aloitit maalaamaan, on jo ruvennut kalvottumaan, kun olet saanut koko oven maalatuksi.
Itse huomasin saman, kun Helmellä maalailin vanhoja laakaovia.
Lisäksi maali ei vesiohenteisena tasaannu kunnolla, telan rajat tuppaa jäämään väkisinkin näkyviin, toisinkuin esim. Empirellä, joka taitaa olla paras vaihtoehto kotimaalareille ovien maalaukseen.
Kalustemaalauksiin oon käyttänyt pääosin Helmeä, siihen se on hyvää. - alf.
Helmellä maalamiinen vaatii kuumaa vesiämpäriä keskelle lattiaa. Sen luovuttama kosteus antaa pidemmän maalin "aukioloajan"
Miksi et maalaa lujalla???? Erittäin kovaa maalia vaikka onkin vesiohenteinen akrylaattimaali.
Itse maalasin laakaoven suoraan lujalla ja kesti koirien raapimiset yms. Toki pesin raakalla maalarinpesulla ja hioin pinnan kunnolla.- kaitsu101
Niimpä, kostutin maalattavan pinnan ohuella vesisumulla ruiskupullosta. Hetken päästä maalasin Helmi himmeällä kaappia ja kyllä toimii. Mutta en sisällä vaan
ullakolla jossa oli jotain kymmenen lämpöastetta.Pensselillä vedin ja maalikin
oli hieman ohennettu. Puoli desiä vettä 9dl maalia. ("saumassa sen salaisuus").
Antakaa tämä tieto perinnöksi lapsillenne niin ei tarvitse ärräpäitä lasketella kun he
kalusteitaan maalailee. Varmaan muihinkin vesiohenteisiin löytyy oma kikka ja tehdessä sen huomaa miten sekoittelee." Tervaa" on turha lämpimässä edes yrittää vetää mihinkään pintaan. Ohennan seinäpakkelitkin hieman vedellä niin
on kivampi tasoitella. Sanokoon kuka mitä hyvänsä mutta näin pitää toimia.
Tuotteet on siis puoliksi valmiita käyttöön. - ...
kaitsu101 kirjoitti:
Niimpä, kostutin maalattavan pinnan ohuella vesisumulla ruiskupullosta. Hetken päästä maalasin Helmi himmeällä kaappia ja kyllä toimii. Mutta en sisällä vaan
ullakolla jossa oli jotain kymmenen lämpöastetta.Pensselillä vedin ja maalikin
oli hieman ohennettu. Puoli desiä vettä 9dl maalia. ("saumassa sen salaisuus").
Antakaa tämä tieto perinnöksi lapsillenne niin ei tarvitse ärräpäitä lasketella kun he
kalusteitaan maalailee. Varmaan muihinkin vesiohenteisiin löytyy oma kikka ja tehdessä sen huomaa miten sekoittelee." Tervaa" on turha lämpimässä edes yrittää vetää mihinkään pintaan. Ohennan seinäpakkelitkin hieman vedellä niin
on kivampi tasoitella. Sanokoon kuka mitä hyvänsä mutta näin pitää toimia.
Tuotteet on siis puoliksi valmiita käyttöön....äh.
- Zirup
Hyvä idea tuo ruiskupullo :)
Itse maalaan aina siveltimellä ja olen oppinut, että maalatessa pitää edetä järjestelmällisesti. Siveltimen leveys on hyvä mitta maalattavalle alueelle. Ensin maalia lätkitään reilusti siveltimen leveyden mittaiselle kaistaleelle, tasoitetaan maali alueelle ja viimeinen veto tehdään suoraan ylhäältä alas ilman katkoja. Asia selvä? Aina, kun saadaan kaistale maalattua käydään siveltimen kanssa vielä osittain edellisen (jo maalatun) kaistaleen päällä. Näin ei tule noita ns. "kuivia" kohtia. Eli tarkoittaa sitä, että niissä kohdissa ei ole maalia. Ymmärsikö kukaan?? Hankala selittää sanoin. Kalustemaaleja kuuluu käyttää suht runsaasti.
Helmi ja muut vesiohenteiset ovat hyviä maaleja, kunhan niillä ensin oppii maalaamaan. Vesiohenteiset ovat siitä mukavia, että kuivuvat nopeasti ja toisen kerroksen voi maalata jo parin kolmen tunnin päästä. Muistaa vaan välihionnat. Siinähän sitä jo oppii maalista aika paljon, kun sutii 4 kerrosta pintaan ;) Niin ja sen viimeisen kerroksen voi tehdä reilusti ohennetulla maalilla. Siten voi tasoittaa pintaa vielä.
Ai niin, nopeaksi oppii vain maalaamalla enemmän. Kyä se siitä :D - hjkhhgfgh
olet oikeassa, kaikkea pitää elämässä käyttää runsaasti. olen monesti nauranut muutamille tuntemilleni visukintuille, kun he ostavat maalia niukasti ja sitten lähes kuivalla pensselillä hangataan hiki hatussa.
- Anonyymi
Juuri maalasin vaatekaappien ovet helmellä ja täytyy sanoa että aika hyvät tuli, ei täydelliset koska en valinnut täyshimmeetä. Kokeilin muutamaa eri vahvuista seosta ja lopuksi päädyin ohentamaan maalin aika valuvaksi eli kun mittatikulla valutti siitä lähti millin noro.
Jälki oli hyvää ja pystyi minirissalla telaamaan aika rivakasti, maalasin osissa eli alaosa, sitten toinen neljännes, kolmas neljännes, viimeinen neljännes, seuraava neljännes aina 10 senttiä edellisen päälle, saumakohtaa ei huomaa kun maali on tarpeeksi notkeaa vaan se ikäänkuin sulaa näkymättömiin. Tasausvetoja ei kerkiä vesiohenteisessa tekemään toista se on liuotinohenteisissa joissa se pitää tehdä. - Anonyymi
Itse maalasi kaapin ovet kosteassa saunassa tuli täysin sileä ja tasainen pinta
- Anonyymi
Siis helmi kalustemaalilla
- Anonyymi
helmi kalustemaali "sulaa" käden rasvoista,
älä siis koskettele ovia...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123840MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782027Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5461626Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851298Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808