MIKÄ SORMI ON LESKEN

sormusten paikka. Onkohan tästä jotain sääntöä tai vakiintunutta tapaa. Oma vihkisormukseni on mennyt niin pieneksi, että pidän sitä oikean käsen pikkusormessa

22

6889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sormukseton.

      Minen pidä lainkaan, vai oon naimisissa. Mitä väliä sillä sormuksella on vaik pitäs kaulassa tai ei lainkaan.

    • sormus leskellä?

      avioeroa. Tosin siinä on yleensä viha taustalla. Ainakin itse otin naimasormukset pois heti avioeron tullessa voimaan. Leskellä on eri juttu, hän ei ole puolisostaan vapaaehtoisesti luopunut. Itse en siinäkään tapauksessa mitään sormusta pitäisi.

      • kulta kiiiltää

        Minulla on joka sormessa kultasormukset (paitsi peukalossa) ja kerään vielä uusiakin.


    • 1943

      toista vasemman, toista oikean käden nimettömässä. On käytännöllisempää, koska yhdelle sormelle ei tule niin paljon rasitusta. Haluan kantaa jotain mukana suuresta rakkaudestani ihan konkreettisesti muistojen lisäksi.

      • hupsistakin

        sormi on se pisin; keskisormi!


    • siruna

      Aviopuolison kuoltua sormus tai sormukset vaihdetaan oikean käden nimettömään ellei siihen mahdu niin pikkurilliin. Olen nähnyt jopa heti siunauksen jälkeen lesken vaihtaneen sormuksen
      paikkaa. Sormikset on avioliiton merkit ja niiden käyttö päättyy kuolemaan tai eronneen lesken
      ns.elävänlesken käytetäväksi. Tähän löytyy varma tieto papilta.

      • nyt yksin

        missään tapauksessa ole! Tuskin siihen pappiakaan tarvitaan. Puolentoista leskeysvuoteni jälkeen riisuin vihkisormukseni ja käytän nyt pelkästään koru tai kivisormuksia mielialan mukaan. Muistot ovat sydämessäni kiitollisina.


      • googleta,,,
        nyt yksin kirjoitti:

        missään tapauksessa ole! Tuskin siihen pappiakaan tarvitaan. Puolentoista leskeysvuoteni jälkeen riisuin vihkisormukseni ja käytän nyt pelkästään koru tai kivisormuksia mielialan mukaan. Muistot ovat sydämessäni kiitollisina.

        Hautauksen jälkeen leski riisuu sormuksen jonka on vihityksi tulemisessaan saanut, kertoo tapatieto. Ei puhuta mitään leskensormesta, enää.

        Ei vainajan kanssa voi olla aviossa, missään sormessa. Ennes pidettiin surunappia takin kauluksissa, siitäkin on luovuttu.
        Vasemmankäden nimetön on vain aviossa olevalle, kai nyt niitä sormuksia riittää muihinkin sormiin, ja pidetään se tyhjänä.


      • siruna
        googleta,,, kirjoitti:

        Hautauksen jälkeen leski riisuu sormuksen jonka on vihityksi tulemisessaan saanut, kertoo tapatieto. Ei puhuta mitään leskensormesta, enää.

        Ei vainajan kanssa voi olla aviossa, missään sormessa. Ennes pidettiin surunappia takin kauluksissa, siitäkin on luovuttu.
        Vasemmankäden nimetön on vain aviossa olevalle, kai nyt niitä sormuksia riittää muihinkin sormiin, ja pidetään se tyhjänä.

        Kihlasormus oli tietenki paikoillaan saunassaki ollessa. Vihkisormus myös sillon nuorena.
        Maalla syrjäkylällä asuessa ne romut on parempi pitää tallessa tuopissa ylähyllyllä ettei jouvu hukkaan,kun tarttee ni löytää paikkansa vasurista. Juhuliin mennessä ne pittää olla näytillä
        leveät oli muotia 45v sitte. Jos jään leskeksi lahjotan lastenlapsille.


      • Anonyymi

        Oho!


    • non-rec

      molemmat. Vaikka en ole eronnut. Enkä leski.

      Ai miksikö? Siksi että naiset yleensä kantaa sormuksiaan timantteineen kuin voitonmerkkejä. Minä en. Ja on ihan sama mitä ihmiset ajattelee. Silloin tällöin esim. juhliin riipaisen ehkä yhden sormuksen sormeeni. Jos muistan. Kaiketi ihan sama juttu jos sattuisin olemaan leski.

    • i_a

      Lapseni eivät halunneet äitinsä sormuksia joten laitoimme ne hänen uurnaansa maan poveen... Myös minun sormukseni seuraa minua uurnassani hänen vierelleen...

      • Anonyymi

        Onko se edes luvallista. Ainakin outoa, laittaa nyt sormuksia multaan. Ei sillä että asialla minulle mitään merkitystä olisi, mutta erikoinen ratkaisu lapsilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se edes luvallista. Ainakin outoa, laittaa nyt sormuksia multaan. Ei sillä että asialla minulle mitään merkitystä olisi, mutta erikoinen ratkaisu lapsilta.

        Ei ole luvallista hautaan koruja laitaa.Mutta kuka asian tarkistaa: Ei kukaan. Jopa vainajlle arkuun on sormiin kaulaan korut aidot laitettu,siloin kun ei poltto hautaus.Useimiten tuhkaus nyky yhteiskunta,korut menee uran mukana maahan. Joskus kun sit urnalehdot tai esim 50v-100 vuoden päästä kukaan ei uusinut hautaa,sirtyy hauta kirkolle.Kaivajat löytää.kenties pitävät omana ja vievät kanikontoriin ne tai myyvät romukullaksi?


    • Kun vaimo kuoli, niin sormukset ovat olleet siitä lähtien yöpöydän laatikossa.

      teetikka

    • Anonyymi

      En ole leski, mutta ajattelen, että eikö niitä sormuksia voisi edelleen pitää aivan kuin muistona entisellä paikallaan? Jos menee uudelleen naimisiin, niin vaihtaa sitten eri sormukset.

      • Olen leski.
        Eiköä minulla ole yhtään sormusta.

        Meidät vihittiin maistraatissa.
        Ei siellä sormuksia annettu ollenkaan.

        Kahleet on sydämessä.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Olen leski.
        Eiköä minulla ole yhtään sormusta.

        Meidät vihittiin maistraatissa.
        Ei siellä sormuksia annettu ollenkaan.

        Kahleet on sydämessä.

        Meidät myös vihittiin maistraatissa (Helsinki) ja kyllä sormukset annettiin siinä vihittäessä.
        Todistajana oli kaksi haastemiestä.


    • Anonyymi

      Tätini jäi leskeksi jo 30 vuotta sitten ja edelleen pitää sormukset vasemmassa nimettömässä.

    • Anonyymi

      Lesken sormukset kuuluu laatikkoon, ei sormiin.

      Suhde päättyi kuolemaan, näin mainitaan myös vihkikaavassa...

      • Anonyymi

        oma äitini piti itse leskeksi jäätyään sormuksia loppuun asti samassa nimettömässä.
        eiköhän sekin ole ihan jokaisen oma asia , pitääkö vai ei .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oma äitini piti itse leskeksi jäätyään sormuksia loppuun asti samassa nimettömässä.
        eiköhän sekin ole ihan jokaisen oma asia , pitääkö vai ei .

        Näin on minunkin mielestäni. Jokaisen oma asia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe