Kellään maaoravia? Mitä syötätte niille? Saako antaa ihan tavallisia maapähkinöitä, vai pitääkö olla jotain erikoisia? =))
maaoravan ruoka?
9
614
Vastaukset
- orreeeeeee
" Maaoravat syövät perusruuakseen niille tarkoitettua siemensekoitusta ja rottapellettejä, marjoja, hedelmiä, vihanneksia ja juureksia. Anna tuoreruokaa vain sen verran kuin se pystyy heti syömään ja ainoastaan 2-3 kertaa viikossa. Ylimääräiset orava varastoi piiloihinsa, joissa se homehtuu ja pahimmassa tapauksessa sairastuttaa eläimen. Väärin tasapainotettu, eli liian mehevä, ravinto aiheuttaa ripulia. Oravat syövät myös kukkien kukintoja, esim. voikukka ja apila sekä tähkiä: esim. hirssin- ja maissintähkä. Varsinkin kuivattu maissintähkä on herkullinen ja lisäksi erinomainen apu hampaiden trimmaamiseen. Tuoreet pajun ja omenapuun oksat auttavat samaan asiaan.
Laita häkkiin myös jyrsijän suolakivi ja kalkkikivi. Vesi on helpointa tarjota niille suunnitellussa juomapullossa. Ruoka-astioiksi jyrsimisen kestäviä, lasitettuja kivitavara- tai teräskuppeja. "
Näin sanotaan hoito ohjeessa. - Jerbulo
Uskallappas sanoa, että sulla on maaorava! Oraville ei saa syöttää pähkinöitä, muutakuin herkkupalana, sillä muuten ne lihoavat ja kuolevat ennenaikaisina! Jos haluaa terveellistä ruokavaliota käyttää, nin suuntaa kulkusi eläinkauppaan, osta kani-, rotta- ja marsupellettejä, hamsterin ruokaa missä ei ole auringonkukansiemeniä tai PÄHKINÖITÄ, sillä ne ovat vaarallisen rasvaisia! Suosittelen perehtymään maaoraviin esim. Faunatar.fi sivulta, Lemmikkkieläimet osiosta missä löytyy Siperian maaoravista tietoa tai jos puhut riksusta (
- sipru_
Jerbulo taitaa puhua riksuista nyt, siperianmaaoraville voi huoleti antaa pähkinöitä, sillä ne eivät syö niitä kerralla vaan yleensä vain piilottavat ne. Ja ovat muutenkin niin aktiivisia otuksia että aika hankala on saada lihomaan.
- Jerbulo
sipru_ kirjoitti:
Jerbulo taitaa puhua riksuista nyt, siperianmaaoraville voi huoleti antaa pähkinöitä, sillä ne eivät syö niitä kerralla vaan yleensä vain piilottavat ne. Ja ovat muutenkin niin aktiivisia otuksia että aika hankala on saada lihomaan.
Juup, riksuistahan mä puhuin, mutta ei se liikuntakaan auta, sillä pähkinät sisältävät KAIKILLE oraville rasvaa, joka ei liikunnalla lähde! Se vaurioittaa esim. sydäntä ja maksaa, mikä johtaa enneaikaiseen kuolemaan! Ihmisilläkin liika rasva vaurioittaa maksaa ja sydäntä. =)
- k1
Jerbulo kirjoitti:
Juup, riksuistahan mä puhuin, mutta ei se liikuntakaan auta, sillä pähkinät sisältävät KAIKILLE oraville rasvaa, joka ei liikunnalla lähde! Se vaurioittaa esim. sydäntä ja maksaa, mikä johtaa enneaikaiseen kuolemaan! Ihmisilläkin liika rasva vaurioittaa maksaa ja sydäntä. =)
Sulla taitaa olla riksuja itselläsi? Jos on, niin onko jotain muita " vinkkejä " antaa käsittelyyn, ym. Mulle on tulossa ensi vkosta kaksi tyttö riksua ja lukenut oon niistä kyllä paljon eri sivuilta ja soitellut eläinkauppoihin, mutta kaikki neuvot on varmasti tarpeen, näitä kun ei tosiaan ole mulla aikaisemmin ollut. Tarkoitus olisi tosiaan saada neitosisat niin ihmisystävällisiä kuin ikinä mahdollista :)
- Jerbulo
k1 kirjoitti:
Sulla taitaa olla riksuja itselläsi? Jos on, niin onko jotain muita " vinkkejä " antaa käsittelyyn, ym. Mulle on tulossa ensi vkosta kaksi tyttö riksua ja lukenut oon niistä kyllä paljon eri sivuilta ja soitellut eläinkauppoihin, mutta kaikki neuvot on varmasti tarpeen, näitä kun ei tosiaan ole mulla aikaisemmin ollut. Tarkoitus olisi tosiaan saada neitosisat niin ihmisystävällisiä kuin ikinä mahdollista :)
Kannattaa (Vaikka ei jaksaisi odottaa...) antaa riksujen olla häkissä päivän tai pari, jotta ne tuntisivat sen turvapaikakseen. Sitten otat esim. keksiä tai jotain muuta "herkkua" ja syötät niille sitä hieman kaltereiden välistä. Voit ruveta laittamaan herkun ruokakipolle ja samalla kun ne sitä nakertavat, pidät kättäsi lähellä ja hivuttaudut lähemmäs riksuja. Silittele niitä hieman ja toista tätä pari päivää. Sen jälkeen voit avata häkin luukun, laittaa keksin kädellesi ja käden luukun viereen. Odotat siinä kauan, että riksut tulevat syömään ja silittelet niitä lisää. Sitten voitkin jo alkaa tehdä samaa ilman herkkuja ja ottaa riksun käteen, jos se suostuu. Itselläni se ainakin toimi, mutta minulla onkin vain 1 urosriksu, ja jokainen on erilainen. =)
- k1
Jerbulo kirjoitti:
Kannattaa (Vaikka ei jaksaisi odottaa...) antaa riksujen olla häkissä päivän tai pari, jotta ne tuntisivat sen turvapaikakseen. Sitten otat esim. keksiä tai jotain muuta "herkkua" ja syötät niille sitä hieman kaltereiden välistä. Voit ruveta laittamaan herkun ruokakipolle ja samalla kun ne sitä nakertavat, pidät kättäsi lähellä ja hivuttaudut lähemmäs riksuja. Silittele niitä hieman ja toista tätä pari päivää. Sen jälkeen voit avata häkin luukun, laittaa keksin kädellesi ja käden luukun viereen. Odotat siinä kauan, että riksut tulevat syömään ja silittelet niitä lisää. Sitten voitkin jo alkaa tehdä samaa ilman herkkuja ja ottaa riksun käteen, jos se suostuu. Itselläni se ainakin toimi, mutta minulla onkin vain 1 urosriksu, ja jokainen on erilainen. =)
Kiitos :) Siinä tuli kyllä jo hyviä neuvoja. Hei, vielä sun häkistä utelisin, minkäkokonen se on? Meillä on 110* 45 * 55 terraario. Tarkotus olisi jatkaa sitä korkeutta verkolla tai pleksillä, tulis sit kivasti eri tasoja.. Sitä tosiaan mietin, et näinköhän tuo on liian pieni? Meillä hamsterilla on 100 * 50 * 50 terraario ja välillä sekin tuntuu liian pieneltä, vaikka toki saakin joka ilta vapaana juoksennella :/
- siperian maaorava <3
moi! millon tai monesti viikossa siperian maaoravalle pitää vaihtaa ruoka?? onko näin että joka aamu uusi ja vanha pois vai että ruoka on siinä kupissa n. 2-3 päivää ja sitten vanha pois ja uusi ruoka tilalle kuinka paljon maaorava syö ruokaa ??? ruokalusikallisen vai?? kuinka paljon sille pitää antaa ruokaaa että syö ne kaikki kerrallaan??? voiko häkki olla pitudeltaan noin. 100cm leveydeltään noin. 50-80cm korkeudeltaan 100-150cm?????? tarviin vähän jeesii en löydä kunnon paikkaa josta löytyisi näihin vastaus !!!!!!!???????? VASTATKAA NOPEESTI JOS TEIDÄTTE!
- siperian maaorava <3
VASTATKAAAA OON OSTAMASSA JO SITÄ????!!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1364185Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3232126Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik31904Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481851- 1061770
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4411719Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4691578MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531355Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441296Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4621288