Brozoi/Afgaani?

Tulevaomistaja??

Nämä ovat kaksi rotua, joita ihailen syvästi. Suunnitelmissa olisi siis ottaa myös tälläinen pentu joskus tulevaisuudessa, ajankohtaa en vain vielä tiedä.

kysymys onkin, että kumpi rotu olisi parempi näin ensimmäiseksi koiraksi? Minulla on kuitenkin kokemusta koirista muuten (mm. sukulaisilla koiria, pienestä pitäen tullut lenkitettyä naapureiden koiria, jne... ) sekä olen omistanut muita lemmikkejä.

Missä myös liikkuvat suunnilleen kummankin rodun hinnat? Kuitenkaan en tarvitse täydellisenhienoa näyttelykoiraa, joten ulkoisesti pennun ei tarvitsisi olla parhaimmasta päästä. Haussa olisi enemmänkin terve ja luonteeltaan rauhallinen ja lempeä yksilö.

Kun asun vielä kerrostalossa, kuitenkin tilavassa kaksiossa, niin kuinka paljon tarvitsisi kyseiset rodut ulkoilua. Riittäisikö se suunnilleen 2-3h päivässä viikonloppuna enemmän?

Ehdottomasti haluaisin kaikki mahdolliset tiedot, vinkit ja tälläiset. Haluan kuitenkin olla paras mahdollinen omistaja mahdolliselle tulevalle koiralle, joten kokeneemmilta omistajilta/kasvattajilta tulevat vinkit ovat aina tervetulleita :)

10

788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • borzoin omistaja

      afgaanikasvattaja myy afgaania aloittelijalle, ei riitä että on kokemusta vieraista koirista, ne kasvattajat haluavat suosituksia.

      Onko kerrostalossa hissi ja monesko kerros asuntosi? Jos korkealla eikä hissiä, ei kumpaakaan, ovat kasvuiässä sellaisia etteivät saa loikkia rappusia etkä jaksa kantaa.

      Afgaanin turkki vaatii viikottaisen hoidon, borzoi menee useimmiten kerran viikossa harjaamisella, turkki on kuin teflonia, ainoa vaan että karisee kuivuessaan.

      Mutta tärkeintä molemmissa roduissa on vapaana juoksu, ei edes 3 tunnin remmilenkkeily tyydytä niiden juoksemisen tarvetta ja ihminen ei pysty vintin kanssa juoksemaan. Vapaana juoksua pitää olla alusta alkaen ja viikottain, koiran koko iän. Pystytkö takaamaan sen ja koiran turvallisuuden?

      • Tulevaomistaja?

        kiitos vastauksesta!
        itse kanssa mietin tuota afgaanien turkkia, että siinä mielessä borzoi olisi varmasti parempi valinta näin aloittelijalle ja sitten tulevaisuudessa ottaa se afgaani esim sille borzoille kaveriksi.

        itse asun toki hissittömässä asunnossa, mutta oma asuntoni on tässä heti ensimmäisessa kerroksessa ja tuossa taitaa olla kolmen askelman portaat, eli ei pitäisi olla suurempi ongelma niiden kanssa kuitenkaan?

        juuri tuossa vapaana juoksemisen kanssa olen miettinytkin kun tuota ulkonaolemisen määrää mietin. Eli kuinka kauan yleisemmin vinttikoirat haluavat juosta vapaana ja tarviiko se olla monta kertaa päivässä, vai miten? minulla on tosi hyvät yhteydet koirapuistoon, joten sinne pääsisin päivittäin ja ennenkaikkea suunnittelinkin meneväni päivittäin. Mutta sitä tässä enemmänkin mietin, että olisiko parempi koiran kanssa mennä aamulla/illalla puolentunnin lenkit ja sittten parituntia puistossa, vaiko tunnin lenkit aamu/ilta ja tunti puistossa? vai oppiiko nämä sitten tuntumalla oman koiran kanssa?


      • borzoin omistaja
        Tulevaomistaja? kirjoitti:

        kiitos vastauksesta!
        itse kanssa mietin tuota afgaanien turkkia, että siinä mielessä borzoi olisi varmasti parempi valinta näin aloittelijalle ja sitten tulevaisuudessa ottaa se afgaani esim sille borzoille kaveriksi.

        itse asun toki hissittömässä asunnossa, mutta oma asuntoni on tässä heti ensimmäisessa kerroksessa ja tuossa taitaa olla kolmen askelman portaat, eli ei pitäisi olla suurempi ongelma niiden kanssa kuitenkaan?

        juuri tuossa vapaana juoksemisen kanssa olen miettinytkin kun tuota ulkonaolemisen määrää mietin. Eli kuinka kauan yleisemmin vinttikoirat haluavat juosta vapaana ja tarviiko se olla monta kertaa päivässä, vai miten? minulla on tosi hyvät yhteydet koirapuistoon, joten sinne pääsisin päivittäin ja ennenkaikkea suunnittelinkin meneväni päivittäin. Mutta sitä tässä enemmänkin mietin, että olisiko parempi koiran kanssa mennä aamulla/illalla puolentunnin lenkit ja sittten parituntia puistossa, vaiko tunnin lenkit aamu/ilta ja tunti puistossa? vai oppiiko nämä sitten tuntumalla oman koiran kanssa?

        ne kolme rappua eivät ole paha :)

        Mutta sitten siihen vapaana juoksuun. Harva vinttikoira soveltuu koirapuistokoiraksi ja valitettavan moni borzoi on himpun "roturasisti" eli eivät hurjasti tykkää paimenista tai niiden lailla käyttäytyvistä koirista. Borzoi on suuttuessaan voimakas ja suuri koira. Joten sanoisin että vapaana juoksutus pitäisi tapahtua jossain muualla kuin puistossa. Vapaana oloa ei tarvi useasti päivässä mutta useasti viikossa kuitenkin, joten luoksetuloharjoitteluakin pitää aloittaa heti kun koira kotiutuu. Sitä ennen pitää oikeasti miettiä valmiiksi niitä turvallisia juoksutuspaikkoja. Monet käyttävät syrjäisiä metsäteitä tai hiekkakuoppia.

        Rekisteröidy vaikkapa tuulenkoirat.net, vinttikoirat nimittäin yleensä juoksevat paremmin seurassa, pääset siellä tutustumaan muihin rodun harrastajiin, kyselemään lisää ja eritoten, utelemaan mahdollisia hyviä juoksutuspaikkoja kotisi lähellä ;)


      • vinttiveikko
        borzoin omistaja kirjoitti:

        ne kolme rappua eivät ole paha :)

        Mutta sitten siihen vapaana juoksuun. Harva vinttikoira soveltuu koirapuistokoiraksi ja valitettavan moni borzoi on himpun "roturasisti" eli eivät hurjasti tykkää paimenista tai niiden lailla käyttäytyvistä koirista. Borzoi on suuttuessaan voimakas ja suuri koira. Joten sanoisin että vapaana juoksutus pitäisi tapahtua jossain muualla kuin puistossa. Vapaana oloa ei tarvi useasti päivässä mutta useasti viikossa kuitenkin, joten luoksetuloharjoitteluakin pitää aloittaa heti kun koira kotiutuu. Sitä ennen pitää oikeasti miettiä valmiiksi niitä turvallisia juoksutuspaikkoja. Monet käyttävät syrjäisiä metsäteitä tai hiekkakuoppia.

        Rekisteröidy vaikkapa tuulenkoirat.net, vinttikoirat nimittäin yleensä juoksevat paremmin seurassa, pääset siellä tutustumaan muihin rodun harrastajiin, kyselemään lisää ja eritoten, utelemaan mahdollisia hyviä juoksutuspaikkoja kotisi lähellä ;)

        Minkään rodun yleisluonnetta ei voida kuvata yhden yksilön perusteella. Lähimmässäni koirapuistossa käy päivittäin kolmen koiran borzoijoukko, josta jokainen koira tulee hyvin toimeen toisten koirien kanssa.

        Mutta kyllä sekä venäjänvinttikoira että afgaaninvinttikoira sopivat aloittelijoille, kunhan osaa olla koulutuksessa kärsivällinen, sillä molemmat rodut ovat herkkiä ja itsepäisiä.

        Jos haluaa koirien tottuvan lapsiin, niin on syytä totuttaa ne lapsiin jo pennusta alkaen, sillä molemmilla näistä vinttikoirista voi olla melko lailla omanarvontuntoa: Aikuisina ne eivät välttämättä siedä kaikkea sellaista, johon eivät ole pentuina jo tottuneet.


      • huru mygge
        vinttiveikko kirjoitti:

        Minkään rodun yleisluonnetta ei voida kuvata yhden yksilön perusteella. Lähimmässäni koirapuistossa käy päivittäin kolmen koiran borzoijoukko, josta jokainen koira tulee hyvin toimeen toisten koirien kanssa.

        Mutta kyllä sekä venäjänvinttikoira että afgaaninvinttikoira sopivat aloittelijoille, kunhan osaa olla koulutuksessa kärsivällinen, sillä molemmat rodut ovat herkkiä ja itsepäisiä.

        Jos haluaa koirien tottuvan lapsiin, niin on syytä totuttaa ne lapsiin jo pennusta alkaen, sillä molemmilla näistä vinttikoirista voi olla melko lailla omanarvontuntoa: Aikuisina ne eivät välttämättä siedä kaikkea sellaista, johon eivät ole pentuina jo tottuneet.

        mistä päättelet vastaukseni perustuvan yhden koiran otantaan? Kattaako sitten sinun 3 borzoita koko rotukannan?

        Luulenpa että vuosia niitä seuranneena, muutaman itsekin omistaneena...


      • koiranelämää
        huru mygge kirjoitti:

        mistä päättelet vastaukseni perustuvan yhden koiran otantaan? Kattaako sitten sinun 3 borzoita koko rotukannan?

        Luulenpa että vuosia niitä seuranneena, muutaman itsekin omistaneena...

        ....toinen ei. Mulla oli aikoinaan kaksi borzoita, toinen oli kaikkien kaveri muitta mutkitta, toinen oli hirveä rasisti, sosiaalistamisesta huolimatta, joka alkoi jo pentuaikana. Ei voinut sietää saksanpaimenkoiria varsinkaan, tappelu tuli, jos yhteen pääsi. Ja sen sopuisamman lyylin paras kaveri oli naapurin sakemanni....tuuripeliä aika pitkälle, sanoisin. Pentua hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota sukusiitosprosentteihin, nehän on nykyään helposti netissä nähtäviä. Mitä korkeampi luku, sen enemmän on luvassa hankaluuksia. Älkää ostako liian sisäsiittoista koiraa. Venakoissa on aggressiivisuutta, olen huomannut käytöksen korreloivan suoraan sukusiitosprosenttiin.


      • aHkaani
        Tulevaomistaja? kirjoitti:

        kiitos vastauksesta!
        itse kanssa mietin tuota afgaanien turkkia, että siinä mielessä borzoi olisi varmasti parempi valinta näin aloittelijalle ja sitten tulevaisuudessa ottaa se afgaani esim sille borzoille kaveriksi.

        itse asun toki hissittömässä asunnossa, mutta oma asuntoni on tässä heti ensimmäisessa kerroksessa ja tuossa taitaa olla kolmen askelman portaat, eli ei pitäisi olla suurempi ongelma niiden kanssa kuitenkaan?

        juuri tuossa vapaana juoksemisen kanssa olen miettinytkin kun tuota ulkonaolemisen määrää mietin. Eli kuinka kauan yleisemmin vinttikoirat haluavat juosta vapaana ja tarviiko se olla monta kertaa päivässä, vai miten? minulla on tosi hyvät yhteydet koirapuistoon, joten sinne pääsisin päivittäin ja ennenkaikkea suunnittelinkin meneväni päivittäin. Mutta sitä tässä enemmänkin mietin, että olisiko parempi koiran kanssa mennä aamulla/illalla puolentunnin lenkit ja sittten parituntia puistossa, vaiko tunnin lenkit aamu/ilta ja tunti puistossa? vai oppiiko nämä sitten tuntumalla oman koiran kanssa?

        Afgaanista, se turkinhoito on iso asia omistamista, mutta mikäli turkinhoitoa ajatellessa et näe punaista niin ei se mahdotonta ole. Junnuikäisen turkki huomattavasti vaikeampi hoitaa karvanvaihtumisen aikaan. Mutta aikuiselle riittää (toki laadusta riippuen) kerran viikossa pesu jonka yhteydessä turkki kammalla läpi. Niin se sitten pysyy viikon kuosissa, toki myös rahaa menee aineisiin, mutta huomattavasti helpompi hoitaa hyvillä aineilla. Afgaaneista löydät ehkä hiukan rauhallisempaa kun venakosta, myös suurinosa afgaaneista jotka on pienestä pitäen opetettu koiratarhailuun , tulevat hyvin sielä toimeen. Kerrostalo ei ole mielestäni este afgaanin omistamiseen, lenkit aamulla ja päivällä ja vaikka illasta sitten puistoilemaan.

        Mutta, jos olet etsimässä sitä helpompaa niin ehkä kuitenkin venakko.. Tosin mikäli afgaani on sun "suuri haave" niin olet varmasti hyvä afgaanin omistaja. Afgaania täytyy omalla tavalla jumaloida, silloin sitä turkkiakin jaksaa pitää kauniina ja koulutus onnistuu.. :) Ja AINA on mahdollisuus tilanteen vaatiessa ajaa turkki lyhyeksi, jolloin hoito helpottuu selkeästi :)

        Jos haluat jutella enemmän gaani elämästä niin laita vaikka postia osoitteeseen
        [email protected]


    • borzoikannattaja

      Helpompi, vaatimattomampi, tottelevampi. Päästä afgaani vapaaksi, se juoksee taloasi 5 h. ympäri ja saa lämpöhalvauksen. Päästä borzoi, niin se juoksee vartin jäniksen perässä ja kipittää takaisin. Lisäksi helpompi turkki, ja mukavampi asenne. Suosittelen enemmän aloittelijamme kuin afgaania

      • afganistan miä

        Afgaaninvinttikoiraa hienompaa rotua ei löydy mistään. Sen sijaan jatkuvasti venäjänvinttikoiria viedään piikeille niiden luonnevikojen vuoksi :-(


      • gfdgffdfds
        afganistan miä kirjoitti:

        Afgaaninvinttikoiraa hienompaa rotua ei löydy mistään. Sen sijaan jatkuvasti venäjänvinttikoiria viedään piikeille niiden luonnevikojen vuoksi :-(

        on kaikissa roduissa, toisissa enemmän, toisissa vähemmän. hanki koira hyvältä kasvattajalta, niin riski saada "hullu" koira on pienempi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe