Jäin työttömäksi tuotannollisista syistä 14.12.2009
Olen yleisen työttömyyskassan (YTK) jäsen. Minusta heidän olisi olennaista tietää 3 asiaa yhteystojeni lisäksi.
1. Olenko heidän jäsenensä
2. Olenko ollut töissä vaaditun ajan ansiosidonnaista varten
3. Paljonko sain palkkaa
Kolmen asian sijaan annoin heille yhteystietoni (sis. 10 kysymystä) ja lomakkeessa oli sen lisäksi 21 kysymystä. Yhteensä 31. Sen lisäksi selvitys jokaiselta päivältä, olenko ollut työtön. Sen lisäksi lähetän heille irtisanomisilmoituksen, tilinauhan, palkkatodistuksen, työtodistuksen ja käyn pari kertaa työvoimatoimistossa, jossa valtion viranomaiset todistavat antamalla lausuntonsa ja lähettävät tiedon heille, että olen oikeutettu ansiosidonnaiseeni.
Nyt on kulunut työttömäksi jäämisestäni 13 viikkoa ja he vihdoin ottavat yhteyttä. Ilmoittavat, että irtisanomisilmoitus ei ole kyllin hyvä. Siinä pitäisi näkyä, että mitä työehtosopimusta työnantaja on noudattanut. Pitää pyytää entiseltä työnantajalta uusi. Siirtyy päätös taas parilla viikolla. Olen tässä joulukuun jälkeen saanut tuloja nolla euroa kuukaudessa. Laskuja tulee sen sijaan samaan tahtiin kuin töissä ollessa, mitä nyt kuntosalini katkaisin oitis. Perintäkuluja ja korkoja lisäksi. Olisin menettänyt luottotietoni ja ehkä asuntoni, ellen olisi saanut maksaa vanhempien rahoilla lainaksi kiireisimpiä laskujani.
Miten tämä voi näin vaikeata olla? Kun aikoinani menin töihin suureen teknologiayhtiöön, jolla on maailmanlaajuisesti enemmän työntekijöitä kuin YTK:lla on jäseniä, minun tarvitsi antaa tilinumeroni ja sillä selvä. Palkka tuli tilille kahden viikon päästä juuri silloin kun firmassa on palkanmaksupäivä, eli kuun viimeinen pankkipäivä. Ei mitään diipadaapaa liirumlaarumia ja tingeltangelia. YTK:n ainoa tehtävä on tämä rahanmaksu ja silti näin vaikeaa.
Tänä vuonna saan kyllä töitä. Ja kun saan, niin YTK voi olla varma, että menetti yhden jäsenen ainakin.
YTK=Yhtä Tyhjän Tanssa
117
11478
Vastaukset
- ......
rautalangasta vääntämistä se on liitojen kassojen kanssakin. Metallin kassalla kesti syksyllä 3.5kk päivärahojen maksu. Raha liikkuu sinnepäin liukkaamin kuin duunarille takaisin.
- ytk:n kusettama
..että tästäkin säädettäisiin laki, että tietyssä ajassa on maksettava ja myöhästymisestä kelpo vahingonkorvaukset. Sellaiset, ettei kannattata myöhästyä. Vaikkapa Max. viikon käsittelyaika ja jokaiselta myöhästyneeltä päivältä sen jälkeen 1000e verottomana. Loppuisi heidän asenteensa "Ihan hämärä jätkä, haluaa omat rahansa..."
Tässä minun tapauksessani moisen lain ollessa säädettynä olisin jo tähän päivään mennessä tienannut 85 000e verotonta plus varsinainen työttömyyskorvaus. Olisi miellyttävää antaa heidän myöhästellä. Ja luulen, että olisivat simsalabim kyenneet maksamaan jopa etuajassa etuuteni. Ilman mitään ongelmia. - Byrokratiaa
ytk:n kusettama kirjoitti:
..että tästäkin säädettäisiin laki, että tietyssä ajassa on maksettava ja myöhästymisestä kelpo vahingonkorvaukset. Sellaiset, ettei kannattata myöhästyä. Vaikkapa Max. viikon käsittelyaika ja jokaiselta myöhästyneeltä päivältä sen jälkeen 1000e verottomana. Loppuisi heidän asenteensa "Ihan hämärä jätkä, haluaa omat rahansa..."
Tässä minun tapauksessani moisen lain ollessa säädettynä olisin jo tähän päivään mennessä tienannut 85 000e verotonta plus varsinainen työttömyyskorvaus. Olisi miellyttävää antaa heidän myöhästellä. Ja luulen, että olisivat simsalabim kyenneet maksamaan jopa etuajassa etuuteni. Ilman mitään ongelmia.PAM:ssa oli ihan samanlainen rumba, kun jäin työttömäksi viime vuoden marraskuussa.
Paperia piti lähetellä pariinkin otteeseen ja ensimmäiset korvaukset tuli viime kuussa.
Taitaa olla samanlainen meno kaikissa kassoissa. - 28
Byrokratiaa kirjoitti:
PAM:ssa oli ihan samanlainen rumba, kun jäin työttömäksi viime vuoden marraskuussa.
Paperia piti lähetellä pariinkin otteeseen ja ensimmäiset korvaukset tuli viime kuussa.
Taitaa olla samanlainen meno kaikissa kassoissa.PAMmia en lukisi edes liitoksi. Niin tyhmä tuo liitto on. On täysin asettunut työantajien juoksupojaksi ja tytöksi.
Pitkäaikaistyöttömiäkin PAMin duunaripuoli on ryhtynyt sortamaan, kun duuranipuoli on mennyt hyväksymään ehdot maksaa työttömänä liiton töihin tulleella alhaisempaa palkaa kuin muille "vanholle jäsenille". - On kassasta
28 kirjoitti:
PAMmia en lukisi edes liitoksi. Niin tyhmä tuo liitto on. On täysin asettunut työantajien juoksupojaksi ja tytöksi.
Pitkäaikaistyöttömiäkin PAMin duunaripuoli on ryhtynyt sortamaan, kun duuranipuoli on mennyt hyväksymään ehdot maksaa työttömänä liiton töihin tulleella alhaisempaa palkaa kuin muille "vanholle jäsenille".Miten kassan asiat liittyvät siihen, miten PAM hoitaa jäsenistönsä edunvalvontaa?
Kaksi täysin erillistä asiaa. - juupasejaaa
Tässä minun tapauksessani moisen lain ollessa säädettynä olisin jo tähän päivään mennessä tienannut 85 000e verotonta plus varsinainen työttömyyskorvaus. Olisi miellyttävää antaa heidän myöhästellä. Ja luulen, että olisivat simsalabim kyenneet maksamaan jopa etuajassa etuuteni. Ilman mitään ongelmia.kannattaa sitten olla yhteydessä kansanedustajaasi jota äänestit. Omalla kohdalla tällainen tuskin koskaan tulee olemaan ajankohtainen eikä ole asiaan tarvinnut koskaan perehtyä.
Kansanedustajat, sanotaan heistä sitten mitä tahansa, ovat se porukka jonka olemme äänestäneet arkadianmäelle asioitamme hoitamaan, ja luulen että juuri tämä ei heidänkään mielessä ole isommin käynyt, sattuneista syistä.
Ja kielipoliiseille sitten sen verran jotta tulin juuri työpäivän päätteeksi terassin kautta kotiin. - eka vekara
juupasejaaa kirjoitti:
kannattaa sitten olla yhteydessä kansanedustajaasi jota äänestit. Omalla kohdalla tällainen tuskin koskaan tulee olemaan ajankohtainen eikä ole asiaan tarvinnut koskaan perehtyä.
Kansanedustajat, sanotaan heistä sitten mitä tahansa, ovat se porukka jonka olemme äänestäneet arkadianmäelle asioitamme hoitamaan, ja luulen että juuri tämä ei heidänkään mielessä ole isommin käynyt, sattuneista syistä.
Ja kielipoliiseille sitten sen verran jotta tulin juuri työpäivän päätteeksi terassin kautta kotiin.yhteydessä kansanedustajaasi jota äänestit?! Ja sitten? Mitä muka luulet sen auttavan, ei tasan mitään. Kansanedustaja on ystävällinen ainoastaan vaalien alla. Konkarit menevät oman mieltymyksiensä mukaan ja tuollaiset yhden ihmisen ongelmat ei tunnu missään kun taas ensikertalaiset yrittävät miellyttää kaikkia ja siinä ei yksi ongelmainen ihminen vaikuta. Sitten kun saat tuhat ongelmaista valittamaan samasta asiasta niin herätät kiinnostusta kaikissa.
- Mummojo
Byrokratiaa kirjoitti:
PAM:ssa oli ihan samanlainen rumba, kun jäin työttömäksi viime vuoden marraskuussa.
Taitaa olla samanlainen meno kaikissa kassoissa.Aivan varmasti sama meininki on joka puolella. Aloittajan kanssa olen kokenut saman PAMilaisena.
Lopulta kun en enää jaksanut, soitin Uudenmaan Työsuojeluliittoon, josta sanottiin, että PAMin itsensä pitäisi hoitaa työnantajalta puuttuvat paperit ja jos eivät kykene siihen, saavat virka-apua Työsuojeluliitosta. Lopulta asia hoitui, kuitenkin vasta sen jälkeen kun olin aivan maassa ja itku silmässä soittanut apua. Näissä asioissa on se todellinen paha puoli, että ihminen kun vain on, jaksaa tiettyyn pisteeseen saakka taistella oikeuksiensa puolesta ja lopulta rupeaa ajattelemaan olevansa tyhmä, surkea luuseri. JA SITTEN SE MASENNUS VAAN ISKEE... - juupasejaa
eka vekara kirjoitti:
yhteydessä kansanedustajaasi jota äänestit?! Ja sitten? Mitä muka luulet sen auttavan, ei tasan mitään. Kansanedustaja on ystävällinen ainoastaan vaalien alla. Konkarit menevät oman mieltymyksiensä mukaan ja tuollaiset yhden ihmisen ongelmat ei tunnu missään kun taas ensikertalaiset yrittävät miellyttää kaikkia ja siinä ei yksi ongelmainen ihminen vaikuta. Sitten kun saat tuhat ongelmaista valittamaan samasta asiasta niin herätät kiinnostusta kaikissa.
ongelmat? Eikös jo tässäkin ketjussa aika moni ole valittanut samaa asiaa? Kuten sanoin, sanotaan kansanedustajista mitä vain, he ovat se ryhmä joka tähän asiaan voi vaikuttaa.
Tuolla asenteellasi tilanne ei koskaan muutukaan parempaan jos asiaa ei viedä eteenpäin. - Joskus vielä duuniin
Byrokratiaa kirjoitti:
Taitaa olla samanlainen meno kaikissa kassoissa.olet oikeassa, hidasta on ja uusien selvitysten pyytäminen loputonta, itse jouduin tappelemaan vielä työssäoloehdon täyttymisestä kun tulkitsivat oman mielensä mukaan, vasta valitus eduskunnan oikeusasiamiehelle toi ratkaisun edukseni, mutta 4kk meni ja luottotiedot:(
Täytyy muuten aina muistaa että virkamiehen viivyttelystä yksityisen kansalaisen asian hoitamisesta voi valittaa ja hommata tälle sanktioita, yleensä kyllä huomautus, mutta antaa tyypille vähän potkua persiille, että loppuu istuskelu. Eli vaikka on yksityinen kassa niin koska maksavat lakiin perustuvia tukia, ovat virkamiehiä.
YTK aika törkeesti korotti jäsenmaksun 67 eurosta 99 euroon...taitaa olla niin paljon maksettavaa että lihavina vuosina kerätty pääoma valuu työttömien tileille. Mitäs sijoittelevat ihmisten rahoja... - 125796
Byrokratiaa kirjoitti:
Taitaa olla samanlainen meno kaikissa kassoissa.Itse en joutunut tuota rumbaa kokemaan helmikuussa, katsoin tarkkaan ohjeet ja varmistin, että lähetin varmasti kaikki tarpeelliset paperit. Työvoimatoimistoon jouduin vielä tehdä selvityksen työnohessa tapahtuvasta tutkinnon suorittamisesta.
Käsittely viivästyy aina jos ei lähetä kaikkia tarvittavia paperieita, joita ohjeissa pyydetään. Kannattaa aina lukea ne huolellisesti. - - - - -
Joskus vielä duuniin kirjoitti:
olet oikeassa, hidasta on ja uusien selvitysten pyytäminen loputonta, itse jouduin tappelemaan vielä työssäoloehdon täyttymisestä kun tulkitsivat oman mielensä mukaan, vasta valitus eduskunnan oikeusasiamiehelle toi ratkaisun edukseni, mutta 4kk meni ja luottotiedot:(
Täytyy muuten aina muistaa että virkamiehen viivyttelystä yksityisen kansalaisen asian hoitamisesta voi valittaa ja hommata tälle sanktioita, yleensä kyllä huomautus, mutta antaa tyypille vähän potkua persiille, että loppuu istuskelu. Eli vaikka on yksityinen kassa niin koska maksavat lakiin perustuvia tukia, ovat virkamiehiä.
YTK aika törkeesti korotti jäsenmaksun 67 eurosta 99 euroon...taitaa olla niin paljon maksettavaa että lihavina vuosina kerätty pääoma valuu työttömien tileille. Mitäs sijoittelevat ihmisten rahoja...Vai nosti maksun 67€ - 99€:n? Ja vielä törkeästi? Itse maksoin Kemianliitolle viime vuonna yli 600€ jäsenmaksuja, se on paljon se. Toki myös päivärahat maksettiin lomautuksien aikana kuten pitikin.
- asiantuntija tässä
Mummojo kirjoitti:
Aivan varmasti sama meininki on joka puolella. Aloittajan kanssa olen kokenut saman PAMilaisena.
Lopulta kun en enää jaksanut, soitin Uudenmaan Työsuojeluliittoon, josta sanottiin, että PAMin itsensä pitäisi hoitaa työnantajalta puuttuvat paperit ja jos eivät kykene siihen, saavat virka-apua Työsuojeluliitosta. Lopulta asia hoitui, kuitenkin vasta sen jälkeen kun olin aivan maassa ja itku silmässä soittanut apua. Näissä asioissa on se todellinen paha puoli, että ihminen kun vain on, jaksaa tiettyyn pisteeseen saakka taistella oikeuksiensa puolesta ja lopulta rupeaa ajattelemaan olevansa tyhmä, surkea luuseri. JA SITTEN SE MASENNUS VAAN ISKEE...minkä se PAM asialle tekee ellei työpaikalla le luottamusmiestä? ei PAM ole viranomainen jota voi mennä ja vaatia tai hakea kuten työsuojelupiiri, sakon uhalla!
- säästäkööt vaan
- - - - kirjoitti:
Vai nosti maksun 67€ - 99€:n? Ja vielä törkeästi? Itse maksoin Kemianliitolle viime vuonna yli 600€ jäsenmaksuja, se on paljon se. Toki myös päivärahat maksettiin lomautuksien aikana kuten pitikin.
maksoit erityisestä ammattitaidosta ja sait vähennyksenä verotukseen maksamasi sataset. kuten nuo kympin "halpakassalaisetkin". ei halvalla saa hyvää : D
- Nyt eläkkeellä.
On kassasta kirjoitti:
Miten kassan asiat liittyvät siihen, miten PAM hoitaa jäsenistönsä edunvalvontaa?
Kaksi täysin erillistä asiaa.En ymmärrä, kun luin noita kirjoituksia.
Minä olen kuulunut Pamin liittoon.
Kun jäin työttömäksi, liitto maksoi, eikä koskaan tarvinnut odottaa ym.
Minä olen ollut niin tyytyväinen liittoon.
En ymmärrä, onko asiat nyt muuttuneet? - popkj
Nyt eläkkeellä. kirjoitti:
En ymmärrä, kun luin noita kirjoituksia.
En ymmärrä, onko asiat nyt muuttuneet?Ei liitto sinulle maksanut, vaan Pamin yhteydessä toimiva työttömyyskassa. Et ole vain tajunnut, että kyseessä on kaksi eri asiaa, sillä liitto ja työttömyyskassa toimivat usein lähes samoissa tiloissa.
Lähes kaikilla ammattiliitoilla on yhteydessään toimiva työttömyyskassa, jossa ne vakuuttavat jäsenensä. Liitto siis siirtää pienen osan jäsenmaksusta työttömyyskassalle. - Kettuuntunut
Nyt eläkkeellä. kirjoitti:
En ymmärrä, kun luin noita kirjoituksia.
En ymmärrä, onko asiat nyt muuttuneet?No ovathan neasiat sitten sinun ajoistasi muuttuneet,saan itse PAMista soviteltua päivärahaa,maksun saapuminen tilille saattaa kestää jopa yli kaksi viikkoa,ja kaikki tarvittavat liitteet lähetän hakemuksen yhteydessä,eli palkkalaskelmat.Sikaisemmin kun vein palkkakaskelmastani paperisena suoraan liiton toimistoon,rahat olivat tilillä kahdessa päivässä,nyt sähköisenä liitteenä lähdettäessä on maksu kestää ikuisuuden!
- ´´´´´´´´´´
No joo, nuo on niitä YTK:n temppuja. YTK on yksityinen voittoa tuottava yritys, joten sille ovat monet sellaiset asiat vähän vaikeita, jotka muualla sujuvat ongelmitta.
- hyvinvoiva työtön
Eikö suuren teknologiayhtiön liksasta jäänyt mitään sukanvarteen? Hieman ihmetyttää nämä ainaiset narisijat ettei ole penniäkään rahaa kun palkanmaksu päättyy..
- ytk:n kusettama
hyvinvoiva työtön kirjoitti:
Eikö suuren teknologiayhtiön liksasta jäänyt mitään sukanvarteen? Hieman ihmetyttää nämä ainaiset narisijat ettei ole penniäkään rahaa kun palkanmaksu päättyy..
Insinööriksi olen itseni lukenut kovalla työllä ilman opintotukia (kävin töissä ja koulussa yhtä aikaa) ja sain alle 2000e palkkaa. Käteen jäi noin 1500e kuussa. On vuokra vajaa 500e ja lainaa pitäisi lyhentää 300e joka kuukausi, sitten sähkö- puhelin ja internet, ruoka, kuntosali, autovakuutukset, auton korjaukset, bensiinit vaatteet, hygieniatuotteet, tietokoneet, televisiot ja muut kulutushyödykkeet... Paljonko laitankaan siitä säästöön?
Lopputili meni laskuihin ja piti lyhentää lainaa seuraavankin kuun verran, koska tiesi ettei rahaa enää tule. - ..........
temput on muillakin kassoilla, vaimo kuuluu jhl:n työt loppuu toukokuun lopussa ja alkaa taas elokuussa. Viime kesänä sai pari viikkoa ennen töiden alkua ensimmäiset päivärahat. Ja metallilla tosiaan kesti parhaimmillaan 17vkoa rahojen tulo, joten ei se ytk:n temppuja yksistään ole.
- tuuripeliä`?
.......... kirjoitti:
temput on muillakin kassoilla, vaimo kuuluu jhl:n työt loppuu toukokuun lopussa ja alkaa taas elokuussa. Viime kesänä sai pari viikkoa ennen töiden alkua ensimmäiset päivärahat. Ja metallilla tosiaan kesti parhaimmillaan 17vkoa rahojen tulo, joten ei se ytk:n temppuja yksistään ole.
Oon nyt toista kertaa työttömänä ja molemmilla kerroilla ytk kyllä käsitteli paperit sukkelaan ja raha alkoi juosta. Palkkatodistus muistaakseni riitti, mistä joillekin kumpuaa moinen paperirumba?
- grety45
.......... kirjoitti:
metallilla kesti viime vuonna kyllä kauan käsitellä papereita, tammikuun lopussa työttömäksi ja kesäkuun puolessa välissä tuli ensimmäiset liiton korvaukset, sen välinen aika meni ilman tuloja.
- ´´´´´´´´´
grety45 kirjoitti:
metallilla kesti viime vuonna kyllä kauan käsitellä papereita, tammikuun lopussa työttömäksi ja kesäkuun puolessa välissä tuli ensimmäiset liiton korvaukset, sen välinen aika meni ilman tuloja.
Johtui silloisista ruuhkista, kun työttömyys alkoi tuolloin räjähtää käsiin ja lomautettuja tuli ovista ja ikkunoista. Kaikissa työttömyyskassoissa kesti tuolloin päätöksenteko kuukausia.
YTK:n kohdalla tässä rutistaan siitä, että YTK:lla on taipumusta pyydellä sellaisia selvityksiä, joita muihin kassoihin ei välttämättä tarvitse toimitella. YTK kun hakee sitä, että josko löytyisi joku tapa, millä siirtää maksun alkamista tai peräti evätä se. - SKROLL
Insinööriksi olen itseni lukenut kovalla työllä ilman opintotukia (kävin töissä ja koulussa yhtä aikaa) ja sain alle 2000e palkkaa. Käteen jäi noin 1500e kuussa. On vuokra vajaa 500e ja lainaa pitäisi lyhentää 300e joka kuukausi, sitten sähkö- puhelin ja internet, ruoka, kuntosali, autovakuutukset, auton korjaukset, bensiinit vaatteet, hygieniatuotteet, tietokoneet, televisiot ja muut kulutushyödykkeet... Paljonko laitankaan siitä säästöön?
Lopputili meni laskuihin ja piti lyhentää lainaa seuraavankin kuun verran, koska tiesi ettei rahaa enää tule.- SÄÄSTÄ SÄHKÖÄ
- KARSI PUHELINKULUJA
- VAIHDA HALVEMPAAN NETIIN
LOPETA KUNTOSALI JA JUOKSE ITSE
TARKISTA AUTOVAKUUTUKSESI HINTA
ÄLÄ OSTA TURHAA KAMAA - mynce
SKROLL kirjoitti:
- SÄÄSTÄ SÄHKÖÄ
- KARSI PUHELINKULUJA
ÄLÄ OSTA TURHAA KAMAA_pistä uima altaan lämmitys pienemmälle
-aja muskelivenettä pintakaasulla
-osta uusi auto, se kuluttaa vähemmän
Kyllä näitä neuvojia riittää. - ...sitä lainaa
Lopputili meni laskuihin ja piti lyhentää lainaa seuraavankin kuun verran, koska tiesi ettei rahaa enää tule....tarvitsit jota pitää lyhentää 300 euroo kuussa,kun ei kait ole omistus asuntoa koska maksat vuokraa melkein 500 euroo kuussa,eikä opintolainaa koska et ole nostanut opintotukeakaan,opintolainaa kun ei edes saa ellei ole ensin kaikkia tukia käyttänyt...Autoonko?Vaihda halvenpaan....
- !!!!!!!!!!!!!!!
grety45 kirjoitti:
Mikään liito ei maksa mitään korvauksia.
SE ON KASSA joka maksaa. - pankkimaailma
´´´´´´´´´ kirjoitti:
Johtui silloisista ruuhkista, kun työttömyys alkoi tuolloin räjähtää käsiin ja lomautettuja tuli ovista ja ikkunoista. Kaikissa työttömyyskassoissa kesti tuolloin päätöksenteko kuukausia.
YTK:n kohdalla tässä rutistaan siitä, että YTK:lla on taipumusta pyydellä sellaisia selvityksiä, joita muihin kassoihin ei välttämättä tarvitse toimitella. YTK kun hakee sitä, että josko löytyisi joku tapa, millä siirtää maksun alkamista tai peräti evätä se.Sillä kun työttömiä on yhtäkkiä tuhansia lisää, niin kassan pääoma joutuu koville ja, uskokaa tai älkää, JOKAINEN viivytetty päivä tuo kassaan enemmän korkotuloa. Ai naurettava väite, no ei ole ja satun tietämään että pitää paikkansa, jokainen voi edes leikisti laskea paljonko korko tekee, vaikka olisi 0,2% mutta pääoma miljoonia. Paha on lisälsi se että yksityisen kassan rahoja saattaa olla sijoituksissa, huonoissakin, kiinni. Ja nyt kun aika on mitä on niin likviditeettiä tarvittaisiin.
- Anonyymi
SKROLL kirjoitti:
- SÄÄSTÄ SÄHKÖÄ
- KARSI PUHELINKULUJA
ÄLÄ OSTA TURHAA KAMAANii ja tohon lisää vielä että pukeudu säkkiin
ja muuta asumaan pahvilaatikkoon metsässä.
Näin meillä vitun hyvin vointi Suomessa.
- Työtön1234
Tervetuloa meidän työttömien joukkoon totuus alkaa paljastua sinullekin. Katsos sinä olet nyt työtön eli et ole enää työntekijä sinun kuuluukin kärsiä nahoissasi pientä luukulta toiselle pompottelua ja alistamista.
Itse jouduin työttömäksi SU 31.8.2009 heti MA 1.9.2009 ilmoittauduin työttömäksityönhakijaksi. Työttömyyskorvaukset alkoivat juosta 15.1.2010. Valitin asiasta eduskunnanoikeusasiamiehelle joulukuun lopussa 2009. En tiedä johtaako mihinkään, koska tässä maassa ei hirveästi taideta välittää työttömän perusoikeuksista saada etuusasiansa käsiteltyä kohtuullisessa ajassa. Sen työttömyysetuuden tavoitekäsittelyaika mitä hain on yksi viikko eli 7 arkipäivää hakemuksen jättämisestä. Oikeasti siinä meni 4,5kk ennenkuin ensimmäistäkään latia maksettiin tililleni.
Pakolainen ja romanikerjäläinenkin saa oman sossuavustushakemukseensa päätöksen nopeammin kuin valkoihoinen kokoikänsä suomeen veronsamaksanut suomenkansalainen. Tämä on totuus, mutta siitä ei saa puhua, koska viherpuna piipertäjä halaajat sen estävät. Tämä on sitä positiivista syrjintää.- 22222222222
Toimeentulotuen olisit sinäkin saanut viikossa. Työttömyyskassoilla ei ole samanlaista lakia.
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakkaanoikeudet/sosiaalipalvelujen_saatavuus - !!!!!
22222222222 kirjoitti:
Toimeentulotuen olisit sinäkin saanut viikossa. Työttömyyskassoilla ei ole samanlaista lakia.
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakkaanoikeudet/sosiaalipalvelujen_saatavuusOn sinulle se Oulun viikko:" Tänään (16.7.2010) käsittelemme 22.6.10 saapuneita käsittelyvalmiita toimeentulotukihakemuksia". Niin ota tosiaan huomioon, että osallehan tulee sitten viikkojen päästä tieto postitse, että puuttuu joku h*lvetin kuitti tai ruksi jostakin kohdasta.
- Tämänkin kokenut
22222222222 kirjoitti:
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakkaanoikeudet/sosiaalipalvelujen_saatavuusNiinhän se laki sanoo, vaan käytäntö on aivan toinen!
Ja jos satut olemaan suomalainen, perheellinen, yksinhuoltaja, niin ketä kiinnostaa ei ainakaan sosiaalityöntekijää! - made in ulkomaa
Tämänkin kokenut kirjoitti:
Niinhän se laki sanoo, vaan käytäntö on aivan toinen!
Ja jos satut olemaan suomalainen, perheellinen, yksinhuoltaja, niin ketä kiinnostaa ei ainakaan sosiaalityöntekijää!kaikki huva minu perhe iso.minä aja BMW ja asu 4 huone keitio.kylla sosiaali ok maksa huvin.ei tarvita mitaan kassa.myos minu mummo tulla suomimaa.miksi te valita koko aika.tama on huva maa asu.
- Neukku Kärpänen
Miten Sinä uskallat ja kehtaat kritisoida julkista sektoria, ja viher-puna hallitusta? Kohta ovat turvallisuus viranomaiset ovellasi.
- H. Allanvaara
made in ulkomaa kirjoitti:
kaikki huva minu perhe iso.minä aja BMW ja asu 4 huone keitio.kylla sosiaali ok maksa huvin.ei tarvita mitaan kassa.myos minu mummo tulla suomimaa.miksi te valita koko aika.tama on huva maa asu.
Sina olla rasiti. Sina joutua vankila.
- umpio
juu sama juttu,ehdollisesti irtisanottu,ehdollinen irtisnominen lomautuksen alkaessa sisältää irtisanomis ajan.maalausalan työehtosopimus.eivät tienneet ytk ssa .lisäselvityksiä piti lähettää.tammikuussa laitoin lisäselvityksiä,eipä ole tullut päätöksiä vieläkään,soitin ja kyseli viime perjantaina,jos eivät osaa tehdä siellä päätöstä niin ASIA MENEE VAKUUTUSVALVONTAVIRASTON KÄSITTELYYN ,KÄSITTELY AIKA PULESTAVUODESTA VUOTEEN.toinen outo jutttu on myös se että työkaverilla oli huonompi palkka ja hän saa noin 8e enemmän päivärahaa kuin minä.sama veroprosentti.asiasta olen laittanut spostia kansanedustajille ,ei vastauksia................JOS OLISIN OLLUT VIISAS EEN OLISI LIITTYNYT.........................
- ????????????
'''ASIA MENEE VAKUUTUSVALVONTAVIRASTON KÄSITTELYYN'''
Tuo johtuu siitä, ettei YTK:ssa osata tehdä asiassa päätöstä, vaikka noiden asioiden ratkaisu kuuluu nimenomaan YTK:n tehtäviin. Pyytävät siis vakuutusvalvontaviraston ratkaisua asiaan. Liekö tuontapaisia juttuja YTK:lla paljonkin, kun ei puhelimitse voida asiaa selvittää. Vaan sellaista se on, kun mitään ei tahdota maksaa, jos ei ole ihan pakko. - ??????
Jos sinulle ei ole tehty päätöstämist tiedät päivärahasi määrän?????
koettelee niin hakijan hermoja kuin hänen sekä läheistensä kukkaroa. (Pikavippifirmoja en katso tässä ´läheisiksi`, vaikka niistäkin saattaa joku lainaleivänvaihdoketta hakea, jos etuusasian käsittely kestää.) Jotenkin olen koettanut mieltää työttömyyskassat KELAa sujuvammiksi ja nopeammiksi asioitten käsittelijöiksi mutta näemmä ne pyörittävät byrokratiaa KELAn lailla. Joskus tuntuu siltä, että nuo jäsentensä tai kansalaisten eduista huolehtivinaan olevat toimijat huolehtivat ennemmin siitä, että kaikki tapahtuu tismalleen tiettyjen parakraafien mukaan. Etuus-kerbedokset eivät näytä ajattelevan sitä, että useimmat etuuksia hakevat todella tarvitsevat noita rahoja ja tarvitsevat niidä mahdollisimman sukkelasti. Ilmeisesti väärinkäytöksiä on ollut niin paljon, että tulo- ja omaisuussidonnaista rahaliikennettä hoitavat toimijat mieluummin kontrolloivat kontrolloinnin jälkeen kuin perivät aiheetta maksettuja etuuksia takaisin tai kerrassaan käräjöivät.
Todella tukieurosiaan tarvitsevat kärsivät ... ja hyötyjinä ovat kenties pikavippifirmat ynnä muut kallista rahaa suhteellisen kyselemättä kauppaavat. (Mainitut toimijat nettoavat tietysti vain niin kauan, kuin hädässä lainan ottaneet asiakkaat kuuliaisesti maksavat vipin takaisin...)- made in ulkomaa
mita vippi ma saa kaiki sosiaali
- Nuorimiehenalku
Itse olen ollut ytk:n jäsen noin 5 vuotta. Jäin työttömäksi. Tein ensimmäisen ilmoituksen virheellisesti ja korjasin sen. Rahaa sain alle kuukaudessa, Siitä lähtien jatko hakemukset ovat toteutuneet 2-4 päivässä- Vaikka sivuilla sanottasiinkin, että kestää esim. viikko, niin korvaukset tulevat alle sen ajan. Ainoa, missä kesti, oli tosiaan ensimmäinen hakemus. Muuten YTK hoitaa maksunsa jopa lupaamiaan aikoja nopeammin, Että ihmettelen suuresti miten sinulla kesti noin kauan. Ehkä et vain osannut antaa oikeaa informaatiota tai sitten et ymmärrä lukemaasi. Pahoittelut jos syytän turhaan, mutta mielestäni tämä ripeä kassa, joka ei turhaan riistä rahaa duunarilta minkään poliittisen puolueen pussiin hoitaa maksunsa tuttaviini verraten huomattavasti ripeämmin, kuin mikään liitto. Moni tuttu on valittanut kun liitoilla kestää. Yksikään tuttuni ei ole YTK:sta tähän asti valittanut. Voi johtua siitäkin, että harva tajuaa, kuinka halvaksi tulee olla YTK:n jäsen. Liitoissahan ollan erilaisten etuuksien kuten, laivamatkojen sun muiden nojalla ja luullaan, että oikeusturva tulee sieltä. :) Oikeusturva on hoidettavissa esim. nuoriso vakuutuksen kautta ja työpaikoilla on pääluottamusmies, jonka pitää ajaa asiansa työntekijän puolesta. Moni tosin tuntuu olevan valittu tehtäviinsä firman puolesta, mutta sekin asia on helposti korjattavissa nykyään. Jos ette tienneet, niin asumme nykyään oikeistovaltiossa. Emme missään eläimellisesä vasemmistovaltiossa, jossa rahansa juovat juovat juopot itkevät kun ei rahat riitä mihinkään ja kaikki ratkaistaan väkivallalla. Nyky maailma arvostaa koulutusta ja järkeä toisin kuin ennen. Tosin olen samaa mieltä usean duunarin kanssa, että työt eivät ole oikeudenmukaisesti palkittuja. Ihmiset eritellään aivan liikaa lukutiedon ja tittelin perusteella. ''''''mielestäni ihmiset ovat ihmisiä eri lahjoilla. Se että sinulla on tietynlaista älyä esim. opetus/suunnittelu tehtäviin ei tee työstäsi raskaampaa kuin esim. henkensä uhalla maan alle liitoksia tekevän maanrakentajan. Silti tuloerot ovat kasvaneet huimiksi. Sinäänsä ymmärrän lakot ja kapinat. En tiettyjen alojen, mutta osien kyllä. Se on ainoa tapa tökkäyttää narsisteja. Mutta esim. ahtaajien lakko oli täysin käsittämätön. Palkka taso oli insinööri luokkaa ja silti tenukepit heiluivat jopa YLE uutisissa tuhannen kaasussa työqlueellaan. Potkut siitä olisi pitänyt tulla.
- qqwwee,,..--
Turhaa narinaa!
YTK:lla kestää ensimmäinen hakemus n.4vko,jatkohakemus 3-5arkipäivää.
Kassa lähettää ohjeet kun on saanut työkkäristä tiedon että olet työttömänä.
Ohje on kyllä helposti sisäistettävissä,niitä kun noudattaa EI ongelmia. - skroll
liiton pääluottamusmies ei hoida ytk kassan jäsenien asioita työpaikoilla
- ay
skroll kirjoitti:
liiton pääluottamusmies ei hoida ytk kassan jäsenien asioita työpaikoilla
Pakkohan pääluottamusmiehen on hoitaa kaikkien työntekijöiden asiat. oli sitten liitossa tai ei. Samaa työehtosopimustahan kaikki työntekijät noudattavat.
- Liitossa
ay kirjoitti:
Pakkohan pääluottamusmiehen on hoitaa kaikkien työntekijöiden asiat. oli sitten liitossa tai ei. Samaa työehtosopimustahan kaikki työntekijät noudattavat.
Et taida olla minkään liiton jäsen, kun et tiedä mikä ero on liiton jäsenyydellä ja työttömyyskassan jäsenyydellä? No, Siperia opettaa.. ähä kutti!
ay kirjoitti:
Pääluottamusmiehelle ei enää työttömäksi jääneitten asiat edes kuulu ! Että mistä sen tähän ongelmaan kaivoitte ? Ja sama tess on kaikilla työntekijöillä oli liitossa tai ei.
"Luottamusmies on useimmiten ammattiliittoon kuuluvien työntekijöiden suoraan valitsema, mutta toisinaan luottamusmiehen nimittää esimerkiksi ammattiosaston tai liiton hallitus. Luottamusmiesten asema perustuu työntekijä- ja työnantajajärjestöjen keskinäisiin sopimuksiin. Mm. yhteistoimintalaissa luottamusmies nimetään kuitenkin työntekijöiden edustajana. Koska luottamusmies edustustehtävänsä takia on usein vaarassa joutua työnantajan painostuksen tai syrjinnän kohteeksi, on luottamusmiehellä myös lakisääteisesti parempi irtisanomissuoja. Luottamusmiehet on usein osittain tai kokonaan vapautettu normaaleista työtehtävistään luottamustoimen hoitoon. Luottamusmiehellä on yleensä myös työehtosopimukseen perustuvat oikeudet saada työntekijöiden asemaan liittyvää tietoa ja käyttää työpaikan tiloja, puhelimia, kopiokoneita ym. tehtäviensä hoidossa. Mikäli saman työnantajan palveluksessa on esimerkiksi eri osastoilla tai toimipisteissä useita luottamusmiehiä, valitaan myös pääluottamusmies joka edustaa kaikkia työntekijöitä" - Pääluottamusmies
ay kirjoitti:
Liitton pääluottamusmies tai luottamusmies ei todellakaan ole niitä varten jotka eivät kuulu liittoon. Jos ei kuulu liittoon, pitää vaan hakea sitä apua siitä kassasta johon kuuluu.
- Kysymällä pärjää
ay kirjoitti:
Hei kyllä työpaikalla olevan ammattiliiton pääluottamusmiehen tulee hoitaa kaikkien yrityksessä työskentelevien työntekijöiden olivatpa YTK:n tai mihinkään liittoon kuulumattomia. Olen ollut vuokratyöntekijänä eräässä Pamin työehtosopimusalaan kuuluvassa yrityksessä ja kuulun YTK:hon ja sain kyseisen yrityksen luottamusmieheltä apua riitatilanteessa kun vuokrausyritys(VMP} joka maksoi palkkani yritti jättää maksamatta minulle kuuluvia pyhäkorvauksia. Korvaukset maksettiin heti seuraavassa palkassa kun luottamusmies oli yhteydessä palkanmaksajaani. Olkaa tarkkoja jos olette vuokratyöntekijänä että saatte samat edut kuin ns. vakityöntekijät kyseisessä yrityksessä jossa työskentelette.
- ay-aktivisti
ay kirjoitti:
""Pakkohan pääluottamusmiehen on hoitaa kaikkien työntekijöiden asiat. oli sitten liitossa tai ei. Samaa työehtosopimustahan kaikki työntekijät noudattavat. ""
Pääluottamusmies ON NIMENOMAAN liittoon kuuluvien henkilöiden valitsema pääluottamusmies ja hänen EI tarvitse ottaa minkäänlaista kantaa liittoon kuulumattomien asioihin jollei halua.
Työpaikoilla voidaan myös valita LUOTTAMUSVALTUUTETTU liittoon kuulumattomien edustjaksi , mutta ei siitä ole paljon hyötyä jollei ole liittoa takana.
Kyllä kaikki työntekijät noudattaa samaa työehtosopimusta mutta jos et ole järjestäytynyt niin asiasi ei kuulu pääluottmuasmiehelle eikä liitolle.
- 7
Maalaisjärjellä luulisi olevan juuri näin. Mutta kun Suomessa on rakennettu valtava ja turhanpäiväinen byrokratia näiden hoitamiseen.
Eniten järjestelmässä vituttaa se että se laittaa ihmiset epätasa-arvoiseen asemaan. Siis kaksi ihmistä on voinut rehkiä yhtä paljon töissä, mutta vain toinen saa kunnon korvaukset ja toinen ei, vaikka toinen on tehnyt ihan yhtälailla töitä.
Toinen mikä vituttaa on valtava byrokratia mitä Suomessa harrastetaan. Jo mainitsemasi tiedot pitäisi riittää! Mutta kun ei. Pitää suunnilleen selostaa elämänkerta virkailijoille todistuksineen, jotta edes saa lain takaamat minimituet!- hiphei_
"YTK kun hakee sitä, että josko löytyisi joku tapa, millä siirtää maksun alkamista tai peräti evätä se."
Mitäpä se siitä hyötyisi?? Ei ne mahd. eväämiään rahoja omalle tilille saa. Ja eväämiseen on aina syynsä. - uuve--.
hiphei_ kirjoitti:
"YTK kun hakee sitä, että josko löytyisi joku tapa, millä siirtää maksun alkamista tai peräti evätä se."
Mitäpä se siitä hyötyisi?? Ei ne mahd. eväämiään rahoja omalle tilille saa. Ja eväämiseen on aina syynsä.Niin,YTK:kin on noudatettava työtömyyskassalakia,joka on toisen tahon laatima,sitä myös valvotaan tarkasti,ei olisi kassalle eduksi toimia toisin.
- peep444
sama homma täällä, ytk on hitasta touhua, ja 100 selvitystä pitä lähetä.
- Pääluottamusmies
Liittoon maksetaan jäsenmaksu ihan samoin kuin kassaankin ja ne jotka ovat maksaneet liittoon jäsenmaksunsa saavat sitä vastaan palveluja. Kassassa asia toimii ihan samoin, eli nykyisin kassoissakin saa sen oikeusavun jota tarvitsee.
- ON526987
Tuo on ihan yleistä, papERIT täytyy olla kunnossa enneN kuin saa rahaa .. Toimita kaikki paperit niin saat rahaa ..
- YTK:n jäsen eka vuod
Olen myös YTK:n jäsen ja en voi sanoa muuta pelkkää positiivista. Olen lähettänyt tarvittavat paperit, pyytänyt ohjeita sähköpostitse ja vastaus on tullut saman päivän aikana. Ensimmäisen anomuksen tein maanantaina ja tiistaina oli rahat tilillä. YTK:n nettisivuilta löytyy myös hyvin tietoa.
- VOI/VOI
Mitä ihmettä ootmenny liittymää moiseen "järjestöön".katos jos sinäpääset "halvemmalla"me kusetamme sinua lopulta".Eli otareilusti punanen jäsenkirja sillä on vähänarvoa ja etuja..
- Matti Viikate
Se on aina se etta jos mitaan pitaisi saada muutenkuin tyo tai yrittaja perusteisesti tyosta jota tekee, niin hankalaa on. Mutta ei toki aina, kaikissa paikoissa on hyviakin ihmisia, heidat taytyy vain loytaa. Mutta ei tosiaan korvauksia juurikaan kannata ainakaan hakea. http://mattiviikate.newsvine.com/
- Heremanni
Eihän tuollaiset kassat ilman pyöri, iha se on ko meitin valtion talous. Se kassa toimii vaan tulorahotuksen turvin, eli asiakkaiden sponssaamana ja tasan niin pitkään kuin ei tuu tilannetta missä kassan maksumiehille pitää kaikille yhtäaikaisesti maksaa. Niinhän siinä kävi aikoinaan Elannon säästökassallekkin, duunarit säästää palakastaan jotta olis eläkepäiville mynttiä millä mällätä ja kun huhu kiiri ettei kaikki oo kunnossa kassassa ja ihmiset lähti kyseleen omisensa perään niin jo annettiin ei oota. Sama se on tuoeläkeiän nosto, niitä rahoja ei oo mitkä eläköityvä polvi on tehnyt jos se pitäis kerrasta maksaa pihalle. Keksivät keinon pidentää työuraa jakamalla jonkinmoista porkkanaa paremmasta eläkeestä jos jatkaa työelämän mukana muutaman vuoden. Taka-ajatuksena on säästö mikä saavutetaan jos käy niin onnellisesti että se työtä tekevä kuolla kupsahtaa kesken kaiken.
Sukan varteen, ei kassaan. - PROUNION
SIKSI MAKSUSI KANGERTELEE...... OLIT VAIN PELKÄN KASSAN JÄSEN ILMAN MITÄÄN OIKEUKSIA
MITÄ NIRISET JÄLKIKÄTEEN LIITON EDUSTAJA OLISI HOITANUT TÄMÄNKIN SOTKUN- Vanhan liiton w
Saat maksella sen liittos jässäreitä ja kolmasti vuodessa ilmestyvää seittemänsivuista lehtee ihan keskenäs kun se on onnistunut vaatimuksillaan liputtamaan kaiken sarja- ja teollisen työn ulos maasta. Siinähän teitä on isompi joukkio nirisemässä.
- 2
minä jäin työttömäksi lokakuussa 2010 ja jo marraskuun lopussa sain rahaa olen palvelualojen kassassa ja kaikki toimiii... käsittely aika oli noin 8 viikkooo..hahe sossusta rahaa miekii sain..
- mää vaan kysyn
ollut koomassa,kun mä elän heinäkuuta 2010, joten toiset on jo kerennyt jäämään työttömäksi lokakuussa 2010, kuis se tommottis on oikkeen mahollist???
- fghfghf
mää vaan kysyn kirjoitti:
ollut koomassa,kun mä elän heinäkuuta 2010, joten toiset on jo kerennyt jäämään työttömäksi lokakuussa 2010, kuis se tommottis on oikkeen mahollist???
No kaikki muukin sen jutuissa on yhtä totta kuin tuo päiväys.
- 31
kannattaa, kassatoimnnassakin. On paaaaaaaaaljon mukavampi ottaa muilta rahaa kuin jakaa sitä. Samanlaista se on kapitalismi työväenluokalle kuin herroillekkin.
- olen tyytyväinen
Heippa! Minäkin jäin työttömäksi tuotannollisista ja taloudelisista syistä ja olen saanut asiallista kohtelua työkkärista ja ytk;lta. Tein asallisesti ilmoitukset molempiin ja rahat tulivat heti tilille Kannattaa kysellä heti jos ei muutamaan päivään ala kuulua mitään. Ainahan voi jotain virheitä ja tietokatkoksia sattua molemmissa päissä.
- liittoon tyhmä
Ehkä nyt opit jotain oikeiden, jäseniensä asioita ajavien liittojen merkityksestä !
- aika tyytyväinen
Mulla on suht hyvin pelannut rahansaanti YTK:lta, pari kertaa olen joutunut soittelemaan rahojen perään...muuten kyllä hakemuksen lähettämisen jälkeen rahat on ollut tilillä viikon sisällä.Ainoa mikä stressaa on kohtuuton jonotusaika puhelimessa saadaksesi henkilökohtaista palvelua!!Taitaa kyllä tänä päivänä joutua kuuntelemaan pimpelipompeli odotusmusiikkia joka paikassa:))
- kaupparatsu
Olin kovapalkkainen myyntiedustaja ja kuulun SMKJ:n (Myyntimiesten Liitto) kassaan. Samassa yrityksesä edustajana parikymmentä vuotta ja erotettiin tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Sain normaalin irtisanomisajan palkan lisäksi myös vanhanaikaisen kuukauden erorahan, josta sitten tulikin mukava soppa liiton kanssa. Eroraha vaikutti kuten oletinkin päivärahan alkamiseen ja myös lomarahatkin. Sitten putosin korotetusta ansiosidonnaisesta pois, koska erorahasta oli tehty työnantajan kanssa kirjallinen paperi, jossa molempien allekirjoitukset näkyivät. Tämä muuttikin koko erottamiseni eli minua ei oltukaan erotettu tuotannollisista ja taloudellisista syistä, koska oli olemassa erorahasta tämä kaksipuoleinen sopimus!!! Ei vaikuttanut se, että olin liittoon maksanut jäsenmaksua tarpeeksi kauan ja työvuosiakin oli takana samassa työsuhteessa riittävä määrä! Silloin kun olin työelämässä, niin kelpasivat jäsenmaksut ja ihania Kaarina Suonperän tapakoulutuksista sai nauttia ja nyt sitten on liitolle, jonka pitäisi puolustaa jäsentään, kakkosluokan kansalainen, jolle ei haluta maksaa sitä mitä kuuluu.
Kun menen takaisin työelämään, niin on varmaa, että sanon SMKJ:lle hyvästit.
Tuohon rahan riittämiseen. Jos asuu yksin, niin varmasti on tiukkaa, niinkuin YTK:n kusettama kuvailee. Jos taloudessa on muita työssäkäyviä, niin pärjää. Silti on leikattava kuluja ja ylimääräinen raha menee peruselämiseen. Onneksi tämä ei ole ikuista. Näin on ainakin ajateltava.- menee :(
Tapauksessasi on noudatettu lakia. Kun vapaaehtoisesti sopii ns. erorahasta, joka tapauksessasi osoittautui kaikeksi muuksi kuin kultaiseksi kädenpuristukseksi, niin kyse ei enää ollut tuta-perusteisesta irtisanomisesta. Minua kiinnostaisi kuulla, miten SMKJ neuvoi sinua tämän erorahan suhteen, vai neuvoiko mitenkään?
Tämä sinun tapauksesi oli hyvä esimerkki siitä, että kannattaa olla erittäin tarkka, millaisiin sopimuksiin lähtee mukaan. Et kuitenkaan saanut karenssia? Sekin mahdollisuus tässä olisi ollut pahimmassa tapauksessa - ay-aktivisti
"" Eroraha vaikutti kuten oletinkin päivärahan alkamiseen ja myös lomarahatkin. Sitten putosin korotetusta ansiosidonnaisesta pois, koska erorahasta oli tehty työnantajan kanssa kirjallinen paperi, jossa molempien allekirjoitukset näkyivät. Tämä muuttikin koko erottamiseni eli minua ei oltukaan erotettu tuotannollisista ja taloudellisista syistä, koska oli olemassa erorahasta tämä kaksipuoleinen sopimus!!!""
Tuossa olet itse mokannut ,, eli olet allekirjoittanut työnantajasi kanssa paperin jossa sanot itse itsesi irti ja siitä hyvästä saat sitten kuukauden palkan..... monet yhtiöt tekevät tuota samaa tai ainakin yrittävät,,, siten nämä yritykset pitävät itsensä "puhtaina" .. ei siis irtisanomisia , samalla he saavat "ei toivottuja henkilöitä" pois firmasta EIKÄ heidän tarvitse tarjota työdä uudelleen samalle henkilölle jos työtilanne paranee (koska henkilö on itse irtisanoutunut) , firman maine siis säilyy...
Päivärahoissa on pitkä karenssi jos itse sanoutuu irti..
- JR
kuin miehen mieli, toista kertaa työttömänä, ei mitään ongelmia. Rahat tulee anomisen
jälkeen muutamassa päivässä. Kun noudattaa ohjeita ja sääntöjä, niin homma toimii.- qq
Vaan ei ole kyllä Merimies-Unioninkaan kanssa ollut koskaan mitään ongelmia.
Olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa, että kaikki paperit eivät yksinkertaisesti ole olleet kunnossa tai sitten on jotain selvittämättömiä jaksoja välissä tms.
Paperit sisään, niin samalla viikolla rahat köllötelleet tilillä. - hyvä pätkä
Oletteko nähneet tätä speden pätkää? Kuvaa aika hyvin Suomen byrokratiaa...
http://www.youtube.com/watch?v=En_46t2q_Sg
- ?????
Noiden kolmen lisäksi, heidän pitää tietää mitä tessiä työpaikallasi on noudatettu, oletko maksanut kaikki maksut ytk:lle ? Itse olen aina ensimmäisenä työttömyyspäivänä mennyt työkkäriin ja sen jälkeen olen kassalta selvittänyt heti, mitä pitää palkkatodistuksessa näkyä.
- kaupparatsu
Vastaus nimim. ?????
Eiköhän keskustelun aloittaja YTK:n kusettama ole tehnyt kaikki velvoitteet ja vähän enemmänkin?
Tässä hänen alkuselvitys:
Olen yleisen työttömyyskassan (YTK) jäsen. Minusta heidän olisi olennaista tietää 3 asiaa yhteystojeni lisäksi.
3. Paljonko sain palkkaa
Kolmen asian sijaan annoin heille yhteystietoni (sis. 10 kysymystä) ja lomakkeessa oli sen lisäksi 21 kysymystä. Yhteensä 31. Sen lisäksi selvitys jokaiselta päivältä, olenko ollut työtön. Sen lisäksi lähetän heille irtisanomisilmoituksen, tilinauhan, palkkatodistuksen, työtodistuksen ja käyn pari kertaa työvoimatoimistossa, jossa valtion viranomaiset todistavat antamalla lausuntonsa ja lähettävät tiedon heille, että olen oikeutettu ansiosidonnaiseeni. - Tietoo on
kaupparatsu kirjoitti:
Vastaus nimim. ?????
Eiköhän keskustelun aloittaja YTK:n kusettama ole tehnyt kaikki velvoitteet ja vähän enemmänkin?
3. Paljonko sain palkkaa
Kolmen asian sijaan annoin heille yhteystietoni (sis. 10 kysymystä) ja lomakkeessa oli sen lisäksi 21 kysymystä. Yhteensä 31. Sen lisäksi selvitys jokaiselta päivältä, olenko ollut työtön. Sen lisäksi lähetän heille irtisanomisilmoituksen, tilinauhan, palkkatodistuksen, työtodistuksen ja käyn pari kertaa työvoimatoimistossa, jossa valtion viranomaiset todistavat antamalla lausuntonsa ja lähettävät tiedon heille, että olen oikeutettu ansiosidonnaiseeni.Kyllä pelaa YTK tosi hyvin voi kakki paperit pistää netin kautta ja jako hakemuus vai kuitaa OK. Tosi helppo juttu
Hakeminen
Ansiopäivärahaa haetaan erillisellä hakemuksella. Ansiopäivärahahakemuksia saat paikkakuntasi työ- ja elinkeinotoimistosta taikka kotisivuiltamme kohdasta "Lomakkeet". Täytä hakemus huolellisesti ja postita se osoitteeseen Yleinen työttömyyskassa YTK, PL 100, 32201 LOIMAA. Päivärahaa voi hakea myös sähköisen asioinnin kautta. Sähköisen asioinnin käyttäjätunnus on jäsennumerosi ja salasana ensimmäisellä kirjautumiskerralla on postinumerosi.
Lainaus http://www.ytk.fi/default.aspx?id=357 - ???????
kaupparatsu kirjoitti:
Vastaus nimim. ?????
3. Paljonko sain palkkaa
Kolmen asian sijaan annoin heille yhteystietoni (sis. 10 kysymystä) ja lomakkeessa oli sen lisäksi 21 kysymystä. Yhteensä 31. Sen lisäksi selvitys jokaiselta päivältä, olenko ollut työtön. Sen lisäksi lähetän heille irtisanomisilmoituksen, tilinauhan, palkkatodistuksen, työtodistuksen ja käyn pari kertaa työvoimatoimistossa, jossa valtion viranomaiset todistavat antamalla lausuntonsa ja lähettävät tiedon heille, että olen oikeutettu ansiosidonnaiseeni.Lue tuo tarkkaan ja toimita sinne kaikki mitä pitää, mikä on vaikeinta. Jos ehtona ansiosidonnaiseen päivärahaan on se, että on noudatettu tess:n mukaista palkkaa, niin se on. Eivät ne huvikseen kysele palkkatodistusten perään, mutta kun on tiettyjä ehtoja ennen kuin maksetaan yhtään mitään. VIELÄ KERRAN KYSYN, MIKSET KYSYNYT ETUKÄTEEN YTK:LTA TAI ETSINYT NETISTÄ TIETOA, MITÄ PITÄÄ PALKKATODISTUKSESSA NÄKYÄ ?
"Työssäoloehto
Palkansaajan työssäoloehto täyttyy, kun henkilö on ollut jäsenyysaikana 34 kalenteriviikkoa palkkatyössä, jossa työaika on kunakin kalenteriviikkona ollut vähintään 18 tuntia. Työn ei tarvitse olla yhdenjaksoista, vaan työssäoloehtoa kerryttäviä viikkoja voi kerätä välittömästi työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumista edeltäneen, 28 kuukauden mittaisen tarkastelujakson aikana. Lisäksi edellytetään, että työstä maksettu palkka on ollut työehtosopimuksen mukainen. Ellei alalla ole työehtosopimusta, palkan on oltava kokoaikatyöstä vähintään 1052 euroa kuukaudessa. Laki 34 viikon työssäoloehdosta astui voimaan 1.1.2010."
- hehheli
Yli vuoden ollut nelipäiväisellä, senttiäkään ei ole tullut. Aina jotain epäselvyyttä työssäolovelvoitteissa, ilmoitusvelvollisuudessa, palkkatodistuksissa, jne. jne. Uusia täytettäviä lomakkeita tulee silloin tällöin, ja perusteluja miksi rahaa ei tipu. Pykälä se ja se, momentti se ja se.
Nykyisin kaikki tuleva posti menee suoraan roskiin. Olen oppinut tulemaan toimeen neljän päivän viikkopalkalla. Auto myyty, asunto vaihdettu pienempään, nettiyhteys vaihdettu mokkulaan, puhelin muutettu prepaidiin, laihdutettu niin että mahtuu vanhat vaatteet päälle. Silakat ja näkkileipä ovat edullista ruokaa.- kikkailija-kakkonen
Jos olet 4-päiväistä työviikkoa tekevä , se ei riitä syyksi maksaa työttömyyskorvausta , työaikaa pitää olla tiputettu siten että työaiaksi on max 30 tuntia viikossa, silloin voit saada korvausta..
Eli nyt työnantajan kanssa neuvottelemaan että muuttavat 4-päiväiseesi siten että teet joka toinen viikko 3 päivää ja joka toinen viikko 5 päivää töitä ,, niin jo alkaa juosta päivärahatkin näiltä 3-päiväisiltä viikoilta... kunhan karenssi (7 päivää) on kulunut..
Tiedän kokemuksesta että tuo toimii...
- johannes 55
sinulle koska olet luopio mikset ole metallin jäsen jos kerran olit teknologiateollisuuden töissä.eli niin makaa kun petaa
- leiväntekijä
YTK:ta ei kiinnosta työttömät, se pyörittää bisnestä työttömyysturvajärjestelmällä ja siitä saatavilla hallintokuluilla. Kannattaa liittyä alan ammattiliiton työttömyyskassaan.
t: leipuri ja ammattiliiton kassan jäsen- f3redfs
Minä en taas ymmärrä sitä että ihmiset kun aloittavat työsuhteensa niin ilmoittavat kassaan/liitolle että ovat aloittaneet työn. Kassaliittymisen yhteydessä se tietenkin on pakollista mutta noin muuten, vasta sitten kun haet etuutta kassalta niin sinun kuuluu toimittaa työhistoriat, palkkakuitit ym.
Ja muutenkin te ette tiedä kuinka työläs yksikin hakemus voi joskus olla joten älkääpä arvostelko käsittelyaikoja. Tottakai useamman kuukauden käsittelyajat oli liikaa mutta kuitenkin. Kaikki vaan on niin tarkkaa ja kaikki mahdolliset asiat täytyy tarkistaa ennen kuin sitä rahaa aletaan jakaa. - √H√
tiedätkös sitä että sinun ammattiliittosi jäsentulot on VUODESSA 5,8 m€ joista jäsenille palautuu muodossa tai toisessa 800 000 € per vuosi? Eli 5 m€ jää liiton kätösiin YHDESSÄ vuodessa, kymmenessä vuodessa 50 miljoonaa euroa jne.
Eli ei ole YTK ainut mikä pyörittää bisnestä.
Luulisin tosin että YTK ei voitele politiikkaa kuten liitot.
Mutta toivottavasti kuulut vain kassaan kuten minäkin, en tosin YTK. - joku-vain2
√H√ kirjoitti:
tiedätkös sitä että sinun ammattiliittosi jäsentulot on VUODESSA 5,8 m€ joista jäsenille palautuu muodossa tai toisessa 800 000 € per vuosi? Eli 5 m€ jää liiton kätösiin YHDESSÄ vuodessa, kymmenessä vuodessa 50 miljoonaa euroa jne.
Eli ei ole YTK ainut mikä pyörittää bisnestä.
Luulisin tosin että YTK ei voitele politiikkaa kuten liitot.
Mutta toivottavasti kuulut vain kassaan kuten minäkin, en tosin YTK...vastaan silti... ELI , on eri asiasta kyse... jos leipurien ammattiliiton jäsenmaksu tulot on vuodessa 5,8M€ , niin siitä varmastikin työttömyys kassan osuus on luokkaa 1-1,5M€ jos sitäkään.. loppu summa siis menee liiton toimintaan mikä on eri asia kuin työttömyyskassa...
- √H√
joku-vain2 kirjoitti:
..vastaan silti... ELI , on eri asiasta kyse... jos leipurien ammattiliiton jäsenmaksu tulot on vuodessa 5,8M€ , niin siitä varmastikin työttömyys kassan osuus on luokkaa 1-1,5M€ jos sitäkään.. loppu summa siis menee liiton toimintaan mikä on eri asia kuin työttömyyskassa...
Kyseisen liiton taloudenhoitaja vastasi jäsenlehdessä kysymykseen että mihin jäsenmaksuani käytetään tuon 800 000e palautuu jäsenistölle eri muodoissa. Ja että jäsentulot ovat 5,8 m€ per vuosi. Joten sitä pitää kai uskoa. Tai jos ei pidä paikkaansa niin sitten tuo 800 000 on liioiteltu.
- kudfjdthdc
ensinmäinen hakemus aina kestää mul meni vissiin 14viikkoo ennen ku sain ytk.sta mitään... mut sen jälkeen se tulee kuin manulle illallinen... hoida netin kautta sitä omaa asiaasi niin näet onko hakemukset missä vaiheessa ja onko mitään kysyttävää tilanteesta.. kelaas silleen asiaa et jos et olis ytk.sa nii mitens sit oisit kelan kassalla jotain 15e päivä saamassa ja samanlailla kestäis käsittely... et ei sekään kovinfiksuu ole... ytk on helpoin liitto mitä mä henk.koht tiedän ja olen ollut pammissa ja metallissa samanlaista vääntöä se on niilläkin....
- kaamosIII
Niin, eikös Katainen ja muut pummit selittele, että eletään hyvinvointivaltiossa. En ole huomannut!!!
- Alanvaihtaja
itsellä oli 4kk ennenkuin sain päivärahaa laittoman lomautuksen jälkeen.
1vuosi ja 4kk kesti että ex-työnantaja maksoi n. puolet maksamatta jääneistä palkoista. Liitolta kesti tasan vuosi tajuta ettei ex-työnantajalla ole halukkuutta kyseisten rahojen maksuun.
Työvoimatoimistolta sai kuulla mitä ihmellisempiä kommentteja ettei työ kelpaa, miksi et mene takaisin töihin samaan firmaan jne.
Ensimmäiset kuukaudet työttömänä oli yhtä helvettiä kun rahaa ei tullut. Onneksi vanhemmilta sai lainattua, että sai laskut maksettua ja ruokaa pöytään. oli lapsilla ihmettelyä kun ei ukko aamuisin töihin lähtenyt. Hävetti ja monelaista oli mielessä. Onneksi järki voitti ja alanvaihto käyntiin. Työvoimakoulutuksiin ei mitään asiaa "kun ei rakennuspuolen tekijät halua sinne huonojen palkkojen takia" 5 kertaa jaksoin hakea mutta ei edes haastatteluihin päässyt. Miehiä tarvitsevat mutta en kelvannut.
Onneksi avoimen hakemuksen kautta pääsin nykyisen palkanmaksajani listoille. Ensin viikoksi, kuukaudeksi jne. Nyt olen ollut kohta kaksi vuotta jatkuvasti töissä. Töitä ja tarvetta työyntekijälle on, ei 5 päivää pitempää lomaa ole tarvinut pitää ja olen nauttinut. Ja syksyllä alkaa oppisopimuskoulutus.
Eli oma apu paras apu, tälläkin kertaa.
Tuosta paskasta kun luovin ylös niin nykyiset murheet on olemattomat.
Vaikeaa oli läheisten tuella selvisin, piippu kävi suussa mutta onneksi ei rohkeus riittänyt.- Ammattiylpeä
Mikä on YTK? Minkä ammattialan liitto se on?
Minä sain STTK:n alaisesta liitosta päätöksen alle kahdessa viikossa ja netistä pystyin seuraamaan reaaliajassa päiväraha hakemuksia koko työttömänä olo ajan. - Kannattaa tarkistaa.
Ammattiylpeä kirjoitti:
Mikä on YTK? Minkä ammattialan liitto se on?
Minä sain STTK:n alaisesta liitosta päätöksen alle kahdessa viikossa ja netistä pystyin seuraamaan reaaliajassa päiväraha hakemuksia koko työttömänä olo ajan.Vai olet oikein ammatiksesi ylpeä....
Siksipä varmaan et tiedä että tuo toimihenkilöiden liittosi ei ole se mikä hoitaisi tuota maksupuolta sullepäin. - Ammattiylpeä
Kannattaa tarkistaa. kirjoitti:
Vai olet oikein ammatiksesi ylpeä....
Siksipä varmaan et tiedä että tuo toimihenkilöiden liittosi ei ole se mikä hoitaisi tuota maksupuolta sullepäin.Ei niin, mutta työttömyyskassani sen hoiti ja nopeasti ja todella hyvä palvelu muutenkin, kun soitan heille jostakin asiasta.
- lankkari
PTL!!! Eli pimeän työn liitto, se on ainut oikea tässä maassa nykyään. Oon lopettanu kaikkien jäsenmaksujen ja verojen maksamisen ajat sitten, ja hyvin menee!!!!!
- Pääluottamusmies
Eläkeikäkin tulloo ja silloin olis ihan kiva kun olis maksanut veronsa.
- peskutarallaa
sun rahas on annettu romaneille,pakolaisille ja muulle paskaporukalle,meikeläisen liito oli tehny sellasen sopimuksen et mä en saa kesälomarahoja ja pitää tehdä karmee määrä talkootöitä,eikä ole mikään pieni firma!että tämmöseks tää elämä on menny,pääasia että politikkojen palkkoja korotetaan,että sellanen porvari hallitus täällä määrää.kyllä olis kirveellä töitä
kannattanu soittaa ja tiedustella asian etenemistä aiemmin.Heillä on puhelinpäivystys ja internetsivut yhteystietoineen.Syytä itseäsi vain ja maksa velkas vanhemmilles pum pum pum:DDD
- Kässä
Jäin työttömäksi kun määräaikainen sopimukseni päättyi.
Sen jälkeen alkoi mielenkiintoinen rumba joka päättyi vasta yli 7 kk ensimmäisen työttömyyspäivän jälkeen tilille tupsahtaneeseen ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen. Milloin liitto pyysi uutta selvitystä, milloin työvoimatoimisto, ja kaikki nuo siis jotain muuta kuin palkkatodistuksen kopio. Sitten hullu kun olin, menin ottamaan vastaan osa-aikaisen vuokratyön... no, se firma meni vähän odotetustikin konkurssiin mutta työvoimatoimiston virkailija halusi silti että minä olisin kirjoittanut selvityksen siitä, miksi yrityksen omistajat päättivät hakea oman yrityksensä, jossa olin siis vuokratyöläisenä, konkurssiin. "koska voi olla ettei sun työttömyytesi ole perusteltua". Sitä selvitystä ei sentään ikinä tarvinnut kirjoittaa, johan se olisi ollut naurettavaakin.
Väliin mahtui myös työvoimatoimiston aiheeton ilmoitus liittoon siitä, ettei työnhakuni ole voimassa. Syynä oli eri työnhaun uusimispäivät heidän tiedoissaan vs. mun lappuni jonka työkkärin virkailija mulle kirjoitti. Minä tietty elin sen mukaan, mikä lapussa luki, virkailija oli kirjannut koneelle kk aiemman päivämäärän, onneksi toi oli helppo todistaa mutta osaltaan vaikeutti ja hidasti hakemukseni käsittelyä. Lisäksi matkan varrella selvisi sekin, toisen kaupungin työkkärin virkailijan onnekkaalla avustuksella, että niissä tiedoissa jotka olisi minusta työnantajalle lähtenyt, ei mainittu kolmea viimeisintä työpaikkaani, viimeisintä koulutustani tai muuta osaamistani vaikka ne kuitenkin kirjattuna on. Puuttui joku täppi jostain ruudusta. Ei ihme, ettei paljon töitä tippunut... Mutta se on eri tarina se.
Joka tapauksessa tuo yli 7 kk veti kyllä mieltä matalaksi samalla kun kekseliäisyys nousi huippuunsa. Sosiaaliavustuksia ei herunut koska olin naimisissa ja sentään osa-aikatöissä. Senttiäkään ylimääräistä ei jäänyt, säästöt kuluivat neljässä kuukaudessa vaikka tarkka olin, kaikki vähänkin ylimääräinen kulu piti karsia pois ja se koski myös lasten harrastuksia. Se oli vaikein, sydäntä särkevin asia. Maksuaikojen sopimisia jne. Luojan lykky ettei esim. pesukone mennyt rikki tuona aikana. Miehen palkka meni lainan maksuun ja laskuihin, mun vähäiset tuloni (lapsilisät kahdesta ja n. 500 euroa/kk nettopalkkatuloa osa-aikatyöstä) menivät ruokaan ja siltä osin kuin pystyin sähkö-, vesi- ja puhelinlaskuihin.
Joka tapauksessa opin sen, että liitto ja sitä myöten työttömyyskassa vaihtui liukkaasti kun töitä sain. Toivon mukaan en tarvitse niitä palveluita, mutta jos tarvitsen, se kassa toimisi paremmin. Tai ainakin pyytäisi kerralla mitä tarvitsevat.- turhauttavaa
Erton asiakkaana olen kokenut, että ensimmäisen korvauksen saamiseen menee yleensä se 4,5 kk ja sen jälkeiset korvaukset tippuvat kuukauden sisään tilille siitä, kun olen kaikki lappuset sinne lähettänyt. Ja jos on monessa eri paikassa osa-aikaisesti töissä, joissa kaikissa on eri palkanmaksupäivä, on täyttä tuskaa odotella kaikkia palkkakuitteja, kun tietää että hakemus olisi pitänyt lähettää liittoon jo kuun alusta.
Liiton jäsenenä itsekin olen, mutta mitään apua en sieltä ole vielä saanut. Ertossa puolestaan valitellaan kiirettä. Jälleen kerran jaksan ihmetellä miksei Ertoon ole voitu palkata enempi työntekijöitä, jotta porukka saisi rahansa järkevässä ajassa. Kuulemma siellä on 2 ihmistä skannaamassa asiakirjoja, joita porukka sinne lähettää.
Ja Erton nettisivuilta ei pysty seuraamaan oman käsittelyn etenemistä, vaikka sellaiset sivut sinne on tehty. Joten kotona saa jännittää mitkä laskut saa maksettua tämän kuun aikana ja mitkä jää ensi kuulle.
- Tarkka poika
Kaikki paperit pitään olla juuri niitä joita kassa on pananut. Muut ilmoitukset ei kelpaa. Ne rakastavat niitä omia kaavakkeitaan niin paljon että niiden pitää saada kerätä ne takaisin kun ne lähettävät niitä.
Muutama sääntö.
-Ota jokainen paperi miytä lähetät juuri sen kassan tiedostoista jossa olet jäsenenä.
-Täytätä ne heti työnantajalla pilkun tarkasti.
Minullakin li ongelmia saada hyväksytty päätös. Kahden kuukauden kuluttua, ja toisen kyselyn jälkeen soitin ja kysyin että mitä epäsekvää siinä on. Sanoi että se yksi lomake on täyttä'mättä ja palkkatietoja ei ole. Kysyin että tiltinauhat riitä? Ne sano että ei. Pitää olla se lomake täytettynä jossa kysytään tulotietoja.
Sen jälkeen kysyin että Rakastatteko te noita omia papereitanne niin että juuri tuo yksi A-4:nen on niin tärkeä että juuri se pitää teille lähettää. Sanoi että ne pitää oloa juuri >NE< paperit. - JoonasK
se on itsestä kiinni, että saa korvaukset juoksemaan joutuisasti. Itselläni kävi niin, että työttömäksi jäämisen jälkeen menin kurssille (työvoimatoimiston osoittama) ja heti sen alettua sain ensimmäiset päivärahat viikon sisällä. Kunhan vaan asioi asiallisesti ja jaksaa pitää asiaansa vireilla, niin kyllä YTK:n maksaa tarvittavat korvaukset. Lisäki on aina mahdollista saata etukäteiskorvausta sosiaalivirastosta, jos vaan viitsii hakea. Kyllä apua ja korvaksia saa, kunhan on itse aktiivinen ja ASIALLINEN.
- paskaa niskaan
Samat kommellukset kokenut olen minäkin. Kolme kertaa puuttui joku paperi tai jokin ei ollut riittävä. Palkkatodistus piti toimittaa kahteen kertaan, ensin 35 viikolta, ja kun se ei riittänytkään niin 43 viikolta uudelleen. Kun soittelin kassaan, minulle sanottiin että teihin on otettu yhteyttä puhelimitse. Kukaan ei kuitenkaan ollut soittanut, muistaisin kyllä !
Kun minut irtisanottiin väärin perustein (sairauden vuoksi) luki työtodistuksessa hienosti: Yhtiön organisaatiomuutoksista johtuvat leikkaukset. Todellisuus oli kuitenkin karu, sairastin niveltautia ja työnantaja pääsi helpommin eroon potkaisemalla pihalle. Menin irtisanomisaikana lääkäriin, ja minulle kirjoitettiin sairauslomaa toistaiseksi. Kela alkoi maksaa sairauspäivärahaa 300pv, ja se vasta henkisesti raskasta olikin. Kolme kertaa päiväraha katkaistiin, kaksi kertaa tuli ilmoitus että selvitys terveydentilastanne ei ole riittävä. Piti hakea lääkäriltä uusi lausunto että sai korvaukset taas juoksemaan. Kerran rahan tulo vain katkesi, kun joku kelan työntekijä oli laittanut minut papereissa jollekin muutosintensiivi kurssille. en kuitenkaan ollut koskaan millään kurssilla ?! Aina kun päivärahaa piti hakea uudelleen, tuli tauko käsittelyjen vuoksi ja laskut erääntyivät. Kyllä tämä suomessa osataan, ihminen tallataan maanrakoon, henkistä kanttia koetellaan. Heikompi olisi jo tehnyt jotain itselleen, mutta minä jaksoin ja jaksoin. Nyt on paperit vakuutusyhtiössä, ja odotan innolla mitähän sieltä tulee takaisin. Suomi on byrokraattinen maa, virastot ja tahot täynnä ammattiinsa soveltumattomia ihmisiä, jotka eivät hoida työtään kunnolla. Kirveellä olisi töitä !- Duunari ja puuliitto
Porvarivetoinen valtakoneisto ja eduskunta pitävät huolen siitä, että työtöntä kusetetaan. Heidän näkemyksensä mukaan työtön on aina jollakin tavalla syyllinen työttömyyteensä.
YTK, eli "Loimaankassa" perustettiin juuri siksi, etteivät palkansaajat voisi yhtisvoimin taistella työttömien oikeuksien puolesta.
YTK on vain koneellinen maksaja, ei mitään muuta. Sen tehtäviin ei kuulu puolustaa työntekijää, joka on joutunut työttömäksi.
Oikeat ammattiliitot puolustavat myös työttömien oikeuksia.
Niin duunarit ja valkokaulusköyhälistö, äänestäkäämme vain porvaripuolueita, niin varmistamme oman kyykytyksemme jatkumisen. Eduskunta ja hallitus päättävät myöskin loppuviimen, minkälaiset resurssit kassoille mahdollistetaan.
- Ohovana
Työpaikallani irtisanottiin useampi samanaikaisesti ja me YTK:n jäsenet saatiin rahamme suorastaan pikavauhtia muihin verrattuna. Ja tämä käsitys vahvistui kun olin työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja kokemuksiamme päivärahojen saannista vaihdettiin =)
(Ohjeistukset luettiin tarkkaan siitä, että minkälaiset dokut kassaan tulee lähettää eikä kellekkään tullu mitään lisäselvityspyyntöjä. Tokihan siinä on pieni vaiva huolehtia asia itse ja pyytää suoraan työnantajalta semmoset laput, joissa kaikki tiedot ovat. Tosiaalta, tuosta pienestä viitselijäisyydestä on sitten aika paljon hyötyä kun ei tule lisäselvityspyyntöjä tms.)
Mutta aloittajahan voi toki vaihtaa muuhun liittoon, on ne jäsenmaksutkin muualla sitä luokkaa, että kyllä niissä pitäisi palvelun jo huomattavasti kovemmalla tahilla pelata! - made in ulkomaa
menna sosiaali kaiki kulu korvata minu perhe elaa huvin.ei tarvita mita liitto,ei tarvita tappelu.minu auto ja iso asunto,kaunis koti.
- kalann
Ihan tiedoksi vaan, kaikki toimii omaehtoisesti. Ethän sinä sairauttasikaan hoida pelkästään lääkärinmääräyksen mukaan, vaan käytät omaa havainnointikykyäsi tai niin sinun kuuluisi tehdä, koska olemme vastuussa itsestämme. Eli omatoimisuus/aktiivisuus kannattaa kaikissa suhteissa. Mä en ainakaan olisi odottanut 13 vko:a. Olen YTK- kassan asiakas, ja olen aina soittanut sinne, jos on jotain hämminkiä ollut. Erosin Pam:sta, liian suuri jäsenmaksu, enkä saanut tukea silloin, kun olisin sitä tarvinnut. Olin vuosia Pamin jäsen.
- Tyytyväinen Ytk:hon
Itse soitin Ytk:hon (johon siis kuulun) kun sain tuotannollis/taloudellisista syistä irtisanomisilmoituksen .
Otin siis yhteyttä heti kun sain ilmoituksen (1kk irtisanomisaika) enkä vasta sitten kun olin jo työtön..
Kysyin mitä tositteita he tarvitsevat ja kirjoitin ne lapulle itselleni ylös..
Aloin heti työpaikallani selvittää että tarvitsen palkkatodistusta 8kk ajalta jne että saisin sen (ja muut tarvitsemani tositteet)mahd pian..
Kävin työkkärissäkin heti seuraavana päivänä vaikka siis vielä olin työssä irtisanomisaikani..
Näin ollen kaikki asiat lähtivät heti rullaamaan ennenkuin työttömyyteni ehti ees alkaa..
Kun sain vikat palkat lomarahat jne lähetin ytk:lle heti kuitit kaikesta..
Ensimmäinen päätös tuli noin 1vkossa (en nyt muista ihan tarkkaa päiviä mutta noin 7-10pvää).
Rahaahan tosin en saanut kun he laskevat saamani lomarahat jne jne..Ensimmäinen korvaushan tulee aina vasta suunnilleen noin 2kk päästä minä sain ekan korvaukseni oltuani työtön 2,5kk.
Sen jälkeen 4vko välein täytän uuden hakemuksen (jossa täytetään juuri kohdat päivä päivältä työtön,työtön,työtön jne).
Päätökset tulevat noin 3pvässä ja rahat 4.
Minusta Ytk on ollut kätevä ja nopea toiminnassaan.
Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa, kun itse selvitin kaiken ja hoidin kaiken tarvittavan..
Jos sinne laittaa hakemuksen josta puuttuu vielä tarvittavia tositteita silloin se vain ruuhkauttaa siellä päässä ja hidastuttaa päätöksen ja rahojen saantia..
Minä olen ekaa kertaa työtön kuuluessani Ytk:hon.Olen ollut joskus vuosia vuosia sitten työtön jolloin jouduin tappelemaan kelan kanssa (vaikka silloinkin toimin samoin selvitin aj toimitin kaiken heti)..
Jos ei saa mistään rahaa ja laskut alkaa menemään ulosottoon kannattaa varata aika sossuun ja kysyä jos he voisivat maksaa jotakin kunnes saat päätökset ja rahat liitosta..
Liiton/sossun/kelan yms korvaukset ovat tosin hyvin pienet..Itsellä ainakaan ei riitä elämiseen.
Vaikka lopetin kaikki lehdet ja myin heti auton..
Saa nähdä jos en pian saa töitä että milloin itsellä ulosotto alkaa ropista :( hirveitä tilanteita ihmisillä..
Voimia ja tsemppiä kaikille!!
Tämä oli minun kokemus..
- asiantuntija tässä
mitä tessiä on noudatettu eli onko palkkasi ollut työttömyystyrvalain vaateitten mukainen.. oman alasi työttömyyskassa olisi tiennyt tämän ja ainakin kaksi vikkoa olisit säästänyt. ammattilainen on ammattilainen mutta erityisosaaminen olisi tarvittu, mieti itse mistä ostat palvelusi jatkossa :-) toivottavasti olen nyt töissä ja "Liiton kassassa".
- haukkalamunne
Hyi saakeli! Työkaverini kerran joutui tappelemaan noista työttömyyskassan rahoista vähän samaan malliin ja se meinasi ajaa hänet perikatoon koska piti vuokra maksaa ja kaikki tarvittavat laskut, joutui siirtämään eteenpäin maksupäiviä ja sieltähän pukkasi sitten uuttakinvanhojen päälle.
Melkein joutui asunnottomaksi mutta onneksi kunnan sosiaalitoimi oli olemassa. Kyllä tämä kassa ja liittohomma on sellasta että selkään sietäisivät saada!
Itse olen meinannut aikanani myös liittyä liittoon ja kassaan mutta en liity koska näin miten työkaverilleni kävi ja nyt vieläpä tämä kirjoitus. - oikeameininki
Mokomat liittoihin kuulumattomat loiset eivät korvauksia tarvitse. Liittojen sopimat, palkankorotukset, lomarahat, sairauspäivät ymymym kelpaavat kyllä.
- Pamille kiitos.
Kaikkea sitä pitää lukea.
Olen kuulunut liittoon ja saanut työttömänä ihan hyvän "liksan"... jota en olisi saanut ilman liittoa.
Minä en ymmärrä, mikä mättää joillakin. - sitten kannata
välittää.
Ymmärtäähän sen että jollakulla on noin paha olo kun on maksanut liitolle lahjoituksia omasta palkastaan ja tajunnut että rahat menevät kankkulan kaivoon.
Ja muutenkin henkilö, joka fiksujen keinojen loppuessa ryhtyy solvaamaan toista, tekee itsestään sellaisen paljastuksen ettei pidä yhtään ihmetellä ettei hän tiedä mistä kirjoittaa. Tarkoitan tuota viimeistä "-- kelpaavat kyllä ---" -oljenkortta johon turvaudutaan tajuamatta että sitähän ei keneltäkään kysytä. - juupajuuhhh
sitten kannata kirjoitti:
välittää.
Ymmärtäähän sen että jollakulla on noin paha olo kun on maksanut liitolle lahjoituksia omasta palkastaan ja tajunnut että rahat menevät kankkulan kaivoon.
Ja muutenkin henkilö, joka fiksujen keinojen loppuessa ryhtyy solvaamaan toista, tekee itsestään sellaisen paljastuksen ettei pidä yhtään ihmetellä ettei hän tiedä mistä kirjoittaa. Tarkoitan tuota viimeistä "-- kelpaavat kyllä ---" -oljenkortta johon turvaudutaan tajuamatta että sitähän ei keneltäkään kysytä.Ensimmäinen hakemus kesti minullakin aika kauan. Itse asiassa juuri niin kauan että kaiki asiat kerkes mennä sekasin.Kun sitten sain ekan suorituksen se meni pääasiassa jo otettuihin vippeihin ja kierre oli laakista valmis...Lisäksi mulle oli yllätys että kun miinustettiin kaikki loma ym jutut siihen väliin jäi n.6 viikon tyhjö joten eka päiväraha ei ollut läheskään sitä luokkaa mitä olin kuvitellut.
Mutta jatkohakemukset on rullannu mallikkaasti,rahat tilillä yleensä keskiviikkona kun jätän hakemuksen 4 viikon välein maanantaisin.
- 40VuodenTyöura
Vain hyviä kokemuksia YTK:sta. Työttömänä ollut tosin vasta muutaman kuukauden. Jäsenmaksu jotain 100 euroa kuukaudessa. Halpa! Ystävällinen ja nopea palvelu. Kaikki asiat hoituu netissä oikein näppärästi. Suosittelen! Silkkaa hulluutta maksaa Ay-pomojen kymppitonnien palkkoja ja rikastuttaa heidän vuokrafirmojaan.
- Anonyymi
100 kk eikö ollut vuodessa
- Anonyymi
PAMin työttömyyskassalla on touhu yhtä paskaa
kuin kelassa,vittu päivärahojen saanti kestää liian kauan ja netissä sivut epäselviä tai huonosti toimivia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202283Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3051251- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31726Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33652