MRSA:n tarttuvuus hoitajaan?

riinanen__

Kuinka helposti hoitaja, joka hoitaa mrsa tai muita sairaalabakteereita kantavia potilaite voi saada itse mrsa-tartunnan!? Olen ollut vanhainkodissa, jossa olen hoitanut mrsa potilasta. Olen käyttänyt suu-nenäsuojusta, suojatakkia ja käsineitä, mutta silti pelkään että esim vaatteitteni tai kenkieni mukana bakteeri on voinut minuun tarttua. Laitoin myös ilman hanskoja mrsa-potilaalle (jonka kerrottiin olevan mrsa-kantaja, mutta joka kuulemma nyt olisi negatiivinen ei ollut varman oloista tietoa) silmätippoja, mutta desinfioin kädet tämän jälkeen hyvin. Eli onko aihetta huoleen? Olen vasta opiskelija enkä oikein tiedä kuinka helposti tauti tarttuu, pelkään sitä sen vuoksi, että menettäisin tulevan urani jos olisin saanut bakteerin. =(((((

6

2151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • addDSDA

kysyppä asiaa omalta opettajaltasi tai opisk.terveydenhuollosta- sieltä saat luotettavampaa tietoa kuin nettisvuilta. THL:n sivuilla myös lienee tietoa ko asiasta.

• plommmi

On tärkeää huolehtia aseptisesta työskentelystä, kun toimii MRSA-potilaiden kanssa. Mutta ensisijaisesti sinä suojaat muita potilaita (=sairaita ihmisiä) tartunnalta, sillä heihin se tarttuu helpommin ja aiheuttaa pahempia seurauksia kuin terveille. MRSA-bakteeria kantavat ihmiset kulkevat kaduilla ja kaupoissa ihan niin kuin kaikki muutkin, eli et voi tietää milloin ulkomaailmassa kättelet tms. MRSA-kantajan kanssa. Sairaala-oloissa hygieniapuoli on tärkeä, koska potilaat ovat vaarassa.

• todella väärin

että näitä kantajia ei hoideta.. ja mitä hyötyä on olla hoitamatta muita perheen kantajia jos yksi sitten infektoituu ja hänt hoidetaa.. ei ole loogista kun ottaa huomioon tämän herkän tarttuvuuden...

• todella väärin kirjoitti:

että näitä kantajia ei hoideta.. ja mitä hyötyä on olla hoitamatta muita perheen kantajia jos yksi sitten infektoituu ja hänt hoidetaa.. ei ole loogista kun ottaa huomioon tämän herkän tarttuvuuden...

Periaatteessa hoitaja, joka on mrsa:n kantaja, voi hoitaa mrsa:potilaita, eikä muita ainakaan ilman asiaankuuluvia suojaimia. Käytännössähän hoitajia ei ole enää aikoihin edes testattu, eli ei voi olla varma kuka hoitajista on kantaja. Se mrsa on jo vanha juttu, sitä ei pidetä enää niin vaarallisena. Eikähän se sitä olekaan terveelle ihmiselle. Hoitolaitoksissa vanhat ja heikot saavat mrsa:sta keuhkokuumeen, ja laitos saa tyhjän petipaikan, johon on jonossa tulossa uusi heikkokuntoinen vanhus. Näinhän se menee. Toista oli silloin alussa, kun siitä nousi häly ja varotoimenpiteet oli huippuluokkaa. Nyt tällä hetkellä on ongelmana noro, joka leviää kulovalkean tavoin kentällä ja laitoksissa.

• u

Jos olet noin vauhko pöpöjen suhteen vaihda alaa. Silloinkaan et välty niiltä mutta et aina tiedä mitä joku jonka kanssa olet tekemisissä kantaa jossain ruumiinsa sopukassa. Niiden kanssa on vain elettävä.

• sipulipeippo

Monellahan MRSA on jossain vaiheessa esim. elää nenän limakalvoilla :) Eikä siinä mitään uria menetä. JOS sinulla ei ole mitään sairauksia ja vaikka MRSA eläisikin terveellä ihollasi muutaman päivän et sairastu. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe