Home vaatteissa

Hometta

Vaatteeni olivat olleet pesukoneessa jonkin aikaa, kun muutimme uuteen asuntoon ja ne kulkeutuivat siinä mukana. Nyt vasta huomasin, että pesukoneeseen on jostain päässyt vettä ja vaatteet olivat kastuneet ja niissä on kellertävää homekasvustoa. Voiko niitä puhdistaa mitenkään vai pitäisikö vain heittää pois?

23

19766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hometta

      Ja tosiaan, hometta on tarttunut myös pesukoneen muoviosiin. Saako sitä puhdistettua kokonaan?

      • +++++???++000

        Muoviosista kerroit, tarkoitatko tiivistettä?

        Ainahan sitä kannattaa kokeilla. Aloita kuitenkin miedoillla välineillä, hankaa pehmeällä harjalla tai sienellä, pyykinpesupulveria voisit varmaan kokeilla aluksi. Sen jälkeen kannattaa pyyhkiä etikalla. Sillä saa ainakin hajut pois ja riittävällä putsaamisella ja huuhteluilla luulisi homeitiöidenkin lähtevän.


        Kysele jostain siivousfirmasta neuvoja.


      • hajut_on
        +++++???++000 kirjoitti:

        Muoviosista kerroit, tarkoitatko tiivistettä?

        Ainahan sitä kannattaa kokeilla. Aloita kuitenkin miedoillla välineillä, hankaa pehmeällä harjalla tai sienellä, pyykinpesupulveria voisit varmaan kokeilla aluksi. Sen jälkeen kannattaa pyyhkiä etikalla. Sillä saa ainakin hajut pois ja riittävällä putsaamisella ja huuhteluilla luulisi homeitiöidenkin lähtevän.


        Kysele jostain siivousfirmasta neuvoja.

        pesukone pestään sitruunahapolla 90 asteessa, koneen suuaukon kumikauluksen alle raakee etikka rättiin ja sillä pyyhitään


      • mamma_tietää
        hajut_on kirjoitti:

        pesukone pestään sitruunahapolla 90 asteessa, koneen suuaukon kumikauluksen alle raakee etikka rättiin ja sillä pyyhitään

        Home
        Liota 1-2 vrk piimässä, (johon on lisätty piparjuuriraastetta tai 1 tl suolaa) ja pese aamulla. Valkaise mikäli se sopii materiaalille. Viinihappo (1 rkl/1 dl vettä). Suola ja sitruunamehu, annetaan vaikuttaa 2 h. Lämmin alkoholi ja saippua suhteessa 10:1.
        kysy mammalta tietää
        http://kysymammalta.blogspot.fi/2009/12/tahrojen-poisto-kankaista.html


      • reiska29942
        mamma_tietää kirjoitti:

        Home
        Liota 1-2 vrk piimässä, (johon on lisätty piparjuuriraastetta tai 1 tl suolaa) ja pese aamulla. Valkaise mikäli se sopii materiaalille. Viinihappo (1 rkl/1 dl vettä). Suola ja sitruunamehu, annetaan vaikuttaa 2 h. Lämmin alkoholi ja saippua suhteessa 10:1.
        kysy mammalta tietää
        http://kysymammalta.blogspot.fi/2009/12/tahrojen-poisto-kankaista.html

        ei luoja piimälläkö se lähtee :D :D :D :D :D mistä näitä apinoita sikiää :D

        Kumma kun ei kovilla aineilla lähe niin yks apina ehdottaa piimää !


    • iGS:stä löytynyt

      (28.08.2001) Miten saa vaatteista homeenhajun pois kun niitä on vahingossa säilytetty pari päivää kosteina, normaali pesu ei tehonnut.
      Marttaliiton puhelinpalvelusta kerrottiin, että hometahran saa pois, kun vaatetta liottaa happamassa aineessa ennen pesua. Samaa ohjetta voi soveltaa myös ikävän hajun poistamiseen. Liotukseen käytettäväksi aineeksi sopii hyvin esimerkiksi piimä, ja liotusaika on yksi vuorokausi. Tämän jälkeen vaate pestään normaalisti pesuohjeen mukaan. Markkinoilla on myös tekstiileille tarkoitettuja hajunsyöjäsumutteita, mutta näiden tehoa Martat eivät osanneet vahvistaa. Jos haju ei kuitenkaan lähde, kannattaa vaatteet kiikuttaa pesulaan.
      Marttaliitto löytyy osoitteesta: http://www.marttaliitto.fi/

      Terveisin iGS-toimitus
      Copyright © Helsingin kaupunginkirjasto

    • *Milla*

      saa homeen vaatteista tosiaankin piimällä, kuten tuossa marttaliittoon viitatussa tekstissä neuvottiin. Ho-
      meista vaatetta voi kyllä liottaa parikin päivää piimässä. Koska home tarvitsee tietynlaiset kasvuolosuhteet
      lisääntyäkseen, kasvuolosuhteita muuttamalla voi myös tuhota homeen. Jos piimään lisää sekaan piparjuu-
      renpalan se tuhoaa homekasvustot, ja piimä alentaa ph-arvoa.

    • *Milla*

      että, tietenkin pitää pestä pyykit normaalisti piimä-liotuksen jälkeen, mutta jos vaatteissa on vielä homeinen tunkkainen haju, niin sitten pestävä ne niin kuumassa vedessä kuin mahdollista ja nimenomaan
      entsyymipitoisella pesuaineella. Täällä ei varmaankaan saa mainostaa, mutta katso kaupoista normaaleja
      pyykinpesuaineita, niin pakkausten kyljestä näet onko entsyymipitoinen.

      • ja 90%

        Itsellä pääsi pahasti homehtumaan puuvillaiset vaatteet kun vaatehuoneeni patteri vuosi niiden päälle vettä.Olivat ainakin pari viikkoa lillumassa ja haisivat aivan hirveälle.En tiennyt mistään piimäjutuista mutta pesin ne 2 kertaa 90% ja 2 kertaa 60%.Puhtaita tuli ja raikkaita,ja ihan tavallisella kaupan pesujauheella,en olisi uskonut!


      • omoli
        ja 90% kirjoitti:

        Itsellä pääsi pahasti homehtumaan puuvillaiset vaatteet kun vaatehuoneeni patteri vuosi niiden päälle vettä.Olivat ainakin pari viikkoa lillumassa ja haisivat aivan hirveälle.En tiennyt mistään piimäjutuista mutta pesin ne 2 kertaa 90% ja 2 kertaa 60%.Puhtaita tuli ja raikkaita,ja ihan tavallisella kaupan pesujauheella,en olisi uskonut!

        niin sä tarkoitat varmaan 90 ja 60 asteisessa vedessä ?


      • gdafa
        ja 90% kirjoitti:

        Itsellä pääsi pahasti homehtumaan puuvillaiset vaatteet kun vaatehuoneeni patteri vuosi niiden päälle vettä.Olivat ainakin pari viikkoa lillumassa ja haisivat aivan hirveälle.En tiennyt mistään piimäjutuista mutta pesin ne 2 kertaa 90% ja 2 kertaa 60%.Puhtaita tuli ja raikkaita,ja ihan tavallisella kaupan pesujauheella,en olisi uskonut!

        % tarkottaa prosenttia, hei haloo!


    • Uksus

      Yöksi- pariksi väkevään etikkaveteen. Normaali pesu. Se siitä homeesta.

    • vrwv

      Mutta jos vaattessa on home tahroja miten ne saa pois?

    • Camilla84
      • haitallisia aineita

        Eikös EU kieltänyt jonkin aineen, jolla poistetttin hometta. Muistelen, että näin olisi ollut. Ainakin vuoden alusta 2013 aine kiellettiin; oli vaarallista käytää.

        Voi kun olisin ottanut talteen sen linkin.

        Homeenpoistoainetta markkinointiin väärin, sen piti sopia vaatteisiiin ja olla vaaratonta. Mutta todellisuudessa ainetta nimenomaan ei saanut käyttää kankaisin, sillä tällä vaarallisella aineella pestyillä vaatteilla levisi kangaspöly hengittäesä keuhkoihin ja se pöly oli haitallista.

        Ja aine kiellttiin kai sitten kokonaan. Ei edes sovi koviin pintoihin. Tästä kannattaa googlata.


    • tämäkinkoettu

      Miten saan homeen pois villapaidasta? Villapaita ollut homekoulussa, nyt saan siitä kotona oireita, kipeät keuhkot, limaa nousee kurkkuun.

      • homeongelmainen

        itse olen pessyt homeenhajuisia lakanoita 60 asteessa ja tavalllsia vaatteita 40 asteessa. Ulkona olen kuivattanut sitten pyykit. Haju lähti, onneksi.

        Pesin villaohjelmalla kaikki villasukat ja kaulahivit ym. muut. Eivät haise enää.

        Mutta ilmeisesti taitaa olla niin, että riiippuu nähtävästi siitä homeen laadusta. Kaikki home ja haju ei lähde pesemälläkään ja silloin taitaa ainoana keinona olla että hävittää oireen aiheuttavat vaatteet.

        Mutta kokeile ensin pestä villapaita koneessa villaohjelmalla ja villapesuaineella. Eihän sitä tiedä, jos vaikka tämä keino auttaa. Hae myös netistä ja kirjoista tietoa.

        Jospa löytyy jokin keino. Mutta en suosittele sellaisia homeenpoistoaineta vaatteiden pesuun. Sellaisia aineita on markkinoitu väärin, Kannattaa tosiaan googlata.


    • Itse olen särmä

      Jostain päässyt vettä? Pesukoneeseen jää aina vettä pohjalle ja letkuihin yms.

      Onko hienoa muuttaa niin epäjärjestyksessä, että paskaset pyykit jää pesukoneeseen kasvamaan hometta? Kauanko meni huomata asia noin saamattomilta ihmisiltä? Veikkaan, että pesukone on ollut kuukausia jossain nurkassa, koska ette ole vaan saaneet mitään aikaiseksi.

      Hyi helvetti, että voi olla epähygieenisia ja saamattomia vätyksiä.

      • Remu122

        "Itse olen särmä" Taisit varmaan saada ison OOn päästessäs kommenttis kirjottamaan.... mutta ällös huoli. Kun nyt vielä kasvat muutamat vuodet niin säkin aikuistut ja ymmärrät näitä aikuisten asioita.


      • Renttutar

        Tunnetko itsesi nyt paremmaksi, kun oot päässyt haukkumaan tuntemattomia ihmisiä inhimillisestä virheestä? Noin saattaa käydä kenelle tahansa ja hometta voi muodostua jo parissa päivässä jos vaatteet ovat kosteassa suljetussa paikassa, niinkuin nyt esim. pesukoneessa tai vaikka muovipussissa uimareissun jälkeen. Jos kerran olet itse niin siivo, että sulla on varaa tällaisiin viesteihin, niin kokeilepa seuraavaksi siivota suusi!!

        Ja vastaukseksi ketjuun:
        Etikka on tosiaan kotikonstiksi tehokas ja toimiva ratkaisu. Toivottavasti sait vaatteesi puhtaiksi!


    • kukkahörhö

      Meillä oli kukkapurkin alle jäänyt kosteutta ja pöytäliina oli vetänyt purkinkohdalta homeeseen :O. Pöydästä onneks lähti helposti mutta pöytäliinaa pitää vielä katsoa. Harmittaa tällainen yllätys. Onneks ei ollut arvokas liina..

    • sokeva_auttaa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe