Vauvalle unikoulun pitäneet, kertokaahan kokemuksia. Miten olette toteuttaneet unikoulun? Minkä ikäinen vauva oli silloin ? ja miksi piditte unikoulun? (saitte nukahtamaan omaan sänkyyn ja / tai itsekseen, vähentääkseen yösyöttöjä.....) Osallistuiko isä? Onnistuiko ja kuinka kauan kesti saada?
Unikoulu
20
5196
Vastaukset
- -äiti77-
Moi. Pidettiin pojalle tassuttelu unikoulu reilun 5kk ikäisenä. Syynä oli 1-2h välein tissittely öisin ja tästä syystä vauva nukkui myös vieressäni. Unikoulun jälkeen poika nukahtaa itse omaan sänkyyn ja nukkuu siellä aamuun asti, eikä enää syö öisin. Joitakin kertoja heräilee öisin, mikä kait ihan normaalia (nyt ikää 7kk), mutta nukahtaa itse uudestaan kun saa tutin suuhun. Olin niin väsynyt tuohon yötissittelyyn ja jatkuvaan heräilyyn, että halusin ehdottomasti unikoulun. Isä sen sitten teki ja itse nukuin nuo yöt toisessa huoneessa. Unikoulu onnistui erinomaisesti, kolmannen yön jälkeen heräsi enää 2krt yössä.
- kjagp
Vauvallamme on ikää jo reilu 8,5kk ja nyt paloi tämän äitin pinna jatkuvien heräämisien kanssa. Tutti jää samassa rytäkässä pois, koska heräilee yöllä, kun tutti tippuu. Tuolla juuri mieheni 15min huudatti tyttöä :( Yhyy, sydäntäraastavaa kuunnella. Toinen ihan umpiunessa haluaisi tuttia. Mies kantaa ja rauhoittelee, koska ei ole mitään järkeä enää siinä, että me herätään n.8-15 kertaa yössä ja jokainen on aamulla tosi väsynyt, myös tyttö. Toivotaan, että pinna pysyy. Kolme yötä olen varautunut valvomaan, toivotaan, että se riittää.
- a.p.
Meillä siis seuraavanlainen tilanne: Tyttö reilu puolivuotias eikä nukahda muuten kuin tissille tai viereen ja nukahtamisessa menee kauan, pari tuntiakin ja vierellä pitää olla koko ajan. Heräilee öisin useimmiten 4-5 kertaa, joskus vain 2 kertaa. Syö tissiä edelleen 2-3 kertaa yössä. Kyselin kokemuksia unikoulusta, jota ajattelimme kokeilla kevään aikana jos ei sitten yht´äkkiä opi nukahtamaan itse (mihin en usko) ja ensisijaisena tavoitteena olisi saada tyttö nukahtamaan omaan sänkyyn omineen ilman aikuisen apua. Öiset herätykset kai kuuluvat vielä asiaan, mutta samallahan voisi yrittää vähentää yösyömisiä ja vieroittaa hiljalleen rinnalta. Tutti ei ole käytössä, uninalle on ja iltarutiinit samanlaiset jo pitkään.
- -äiti77-
a.p. kirjoitti:
Meillä siis seuraavanlainen tilanne: Tyttö reilu puolivuotias eikä nukahda muuten kuin tissille tai viereen ja nukahtamisessa menee kauan, pari tuntiakin ja vierellä pitää olla koko ajan. Heräilee öisin useimmiten 4-5 kertaa, joskus vain 2 kertaa. Syö tissiä edelleen 2-3 kertaa yössä. Kyselin kokemuksia unikoulusta, jota ajattelimme kokeilla kevään aikana jos ei sitten yht´äkkiä opi nukahtamaan itse (mihin en usko) ja ensisijaisena tavoitteena olisi saada tyttö nukahtamaan omaan sänkyyn omineen ilman aikuisen apua. Öiset herätykset kai kuuluvat vielä asiaan, mutta samallahan voisi yrittää vähentää yösyömisiä ja vieroittaa hiljalleen rinnalta. Tutti ei ole käytössä, uninalle on ja iltarutiinit samanlaiset jo pitkään.
Moi. Meilläkin aluksi nukahti vain tissille, siis vielä kun unikoulu oli jo tehty. En ottanut siitä paineita, vaan siirsin pojan sitten omaan sänkyyn. Joskus heräsi siirtämiseen, joskus ei. Mutta jäi sitten ihan tyytyväisenä sinne nukkumaan. Nyt ei enää nukahda tissille, koska saa viimeiseksi ateriaksi iltapuuron ja minulta ei enää juuri maitoa heru. Pidetään poikaa sylissä ennen nukkumaan menoa (noin 15-20min). Sitten kannetaan sänkyyn, jossa touhottaa hetken ja nukahtaa sitten itse.
Me teimme unikoulun siten, että nukahti tosiaan tissille, josta siirrettiin omaan sänkyyn. Heräsi jo puolen tunnin päästä (niinkuin silloin teki aina), josta sitten isä meni rauhoittelemaan, silittelemään ja sylittelemään. Ensimmäinen yö oli pahin, ja eka huuto kesti 2h (sylissä) mutta sen jälkeen alkoi sujua ja pikkuhiljaa rauhoittui nopeammin. Ensimmäisen viikon piti aina nostaa syliin kun heräsi, ei muuten rauhoittunut. Sitten oppi rauhoittumaan pelkällä tassuttelulla ja tutilla. Nykyään poikaa jopa ärsyttää jos yrittää tassutella kun herää. Haluaa vaan tutin ja nukahtaa itse uudestaan.
Kyllä teilläkin unikoulun avulla oppii nukkumaan, ihan varmasti, kunhan sen tekee oikein eikä lipsu. Kannattaa mielestäni samalla lopettaa yösyötöt, kun teette sen unikoulun. Jos kerran haluatte opettaa nukahtamaan itse ilman aikuisen apua niin mielestäni niin pitää tapahtua sitten myös yöheräämisten kohdalla. Ja yli puolivuotias ei enää tarvitse ruokaa öisin koska ravinnon tarve tulee tyydytettyä päivän aikana kun syö jo kiinteitä. - rweru
a.p. kirjoitti:
sinulle, että kun teillä on jo hyvä tavoite niin alatte pikkuhiljaa valmistella siihen. En odottaisi, etkä näemmä sinäkään, että hetkessä oppii itse nukahtamaan.
Meillä 6kk iässä aloitettiin harjoittelemaan omaan sänkyyn nukkumista ja alkamisen jälkeen se sujui tosi nopeasti. Ennen siis nukkui vain tissille ja siitä sänkyyn. Heräsi ½h kuluttua ja tutin saatuaan nukkui taas. Söi silloin myös jotain 3 kertaa yössä. sitten alkoi tulla sitä, ettei enää malttanut nukahtaa rinnalle vaan alkoi kiukkuamaan väsymystä, silloin päätettiin tehdä nukuttaminen toisin. Eikai siinä, vietiin syötön jälkeen sänkyyn väsyneenä ja siinä silittelin hetken. Sitten aloin itse muistaakseni kirjoitella päiväkirjaa ja ainakun tyttö inahti, laitoin peiton päälle ja sanoin hyvät yöt ja käännyin pois (näkösällä kuitenkin). Välillä äityi kovasti itkemään ja taas rauhoittelin. Siinä tunti saikattiin ja kas vain, tyttö nukkui. Siitä alkaen on nukutettu omaan sänkyyn. Nykyisin riittää, että istun n. 5-10min näköetäisyydellä pimeässä hiljaa tai jos on levoton, annan käteni rauhoittamaan, ja tyttö nukahtaa. Ajoittain on jo iltoja, että voi jättää sänkyyn yksikseen ja sinne nukahtaa. Harjoiteltuhan on nyt kolmisen kuukautta.
Tee tavoitteet ja ala pikku hiljaa edetä niitä kohden. Varaudu siihen kuuluisaan kolmeen hankalaan yöhön ja siitä se lähtee. Unikoulu olisi sitten ennemminkin sitä, kun yritätte aikanaan opettaa nukkumaan koko yön., jos tarvetta on. - subastub
rweru kirjoitti:
sinulle, että kun teillä on jo hyvä tavoite niin alatte pikkuhiljaa valmistella siihen. En odottaisi, etkä näemmä sinäkään, että hetkessä oppii itse nukahtamaan.
Meillä 6kk iässä aloitettiin harjoittelemaan omaan sänkyyn nukkumista ja alkamisen jälkeen se sujui tosi nopeasti. Ennen siis nukkui vain tissille ja siitä sänkyyn. Heräsi ½h kuluttua ja tutin saatuaan nukkui taas. Söi silloin myös jotain 3 kertaa yössä. sitten alkoi tulla sitä, ettei enää malttanut nukahtaa rinnalle vaan alkoi kiukkuamaan väsymystä, silloin päätettiin tehdä nukuttaminen toisin. Eikai siinä, vietiin syötön jälkeen sänkyyn väsyneenä ja siinä silittelin hetken. Sitten aloin itse muistaakseni kirjoitella päiväkirjaa ja ainakun tyttö inahti, laitoin peiton päälle ja sanoin hyvät yöt ja käännyin pois (näkösällä kuitenkin). Välillä äityi kovasti itkemään ja taas rauhoittelin. Siinä tunti saikattiin ja kas vain, tyttö nukkui. Siitä alkaen on nukutettu omaan sänkyyn. Nykyisin riittää, että istun n. 5-10min näköetäisyydellä pimeässä hiljaa tai jos on levoton, annan käteni rauhoittamaan, ja tyttö nukahtaa. Ajoittain on jo iltoja, että voi jättää sänkyyn yksikseen ja sinne nukahtaa. Harjoiteltuhan on nyt kolmisen kuukautta.
Tee tavoitteet ja ala pikku hiljaa edetä niitä kohden. Varaudu siihen kuuluisaan kolmeen hankalaan yöhön ja siitä se lähtee. Unikoulu olisi sitten ennemminkin sitä, kun yritätte aikanaan opettaa nukkumaan koko yön., jos tarvetta on.Meillä toteutettiin kotiunikoulu, kun tyttö oli 6kk. Me vanhemmat väsyimme totaalisesti jatkuviin yöheräilyihin, ja tyttö usein myös valvoi jopa 2 h keskellä yötä. Meidän ongelma oli lähinnä myös siinä, että tytöllä oli alkuvaiheessa koliikivaivaa ja noilta ajoiltä "jäi päälle" nukuttaa tyttöä jumppapallon päällä, siis syliin ja siitä sitten siirrettiin sänkyyn. Ja tottakai tyttö herättyään ihmetteli, missä hän oikein... siitä seurasi itkua ja vaikeudet nukahtaa itsekseen. Ja taas pompittiin pallolla keskellä yötä, koska tyttö ei osannut nukahtaa itsenäisesti. Soitin erääseen ensi- ja turvakotiin, jotka antavat unikoulu-ohjeita ja minne voi myös mennä "laitosunikouluun" jos tilanne sitä vaatii. Saimme seuraavat ohjeet: ensimmäisenä iltana tehdään kaikki normaalit iltarutiinit, jonka jälkeen vauva viedään sänkyyn ja itse poistutaan huoneesta. Jos/kun vauva alkaa itkemään, odotetaan minuutti, mennään huoneeseen, rauhoitetaan vauva sylissä ja heti kun vauva rauhoittunut laitetaan takaisin sänkyyn. ja taas poistutaan huoneesta. Eli ensimmäisenä iltana odotetaan aina minuutti ennenkuin vauvan luo mennään. Seuraavana iltana odotetaan kaksi minuuttia ennenkuin vauvan luo mennään, kolmantena iltana odotetaan kolme minuuttia, neljäntenä iltana 4 minuuttia jne. Meillä tilanne helpotti jo kolmantena iltana, jolloin jouduin rauhoittelemaan vauvaa vain kerran sylissä, tämän jälkeen nukahti hienosti omaan sänkyynsä ilman itkuja. Ja koko perhe voi tätä nykyä loistavasti! Kotiunikoulussa on myös sellainen pointti, että vauva laitetaan yöunille jo klo 18-19. Jos vauva nukkunut huonosti päiväunia, niin silloin voidaan laittaa unille jo klo 18. Ihan niin aikaisin me emme kuitenkaan laittaneet, mutta meidän tyttö nukkuu peräti 12 h yöunia, vaikka yöunille käytäisiinkin jo klo 18:30. Ja jos vauva osaa itse laittaa tutin suuhunsa päivällä, hän osaa tehdä sen myös yöllä :) tytön sängyssä on 5 tuttia joka yö, joten ainakin yhteen tuttiin osuu käsi pimeässä huoneessakin :)
- ymmärrä
subastub kirjoitti:
Meillä toteutettiin kotiunikoulu, kun tyttö oli 6kk. Me vanhemmat väsyimme totaalisesti jatkuviin yöheräilyihin, ja tyttö usein myös valvoi jopa 2 h keskellä yötä. Meidän ongelma oli lähinnä myös siinä, että tytöllä oli alkuvaiheessa koliikivaivaa ja noilta ajoiltä "jäi päälle" nukuttaa tyttöä jumppapallon päällä, siis syliin ja siitä sitten siirrettiin sänkyyn. Ja tottakai tyttö herättyään ihmetteli, missä hän oikein... siitä seurasi itkua ja vaikeudet nukahtaa itsekseen. Ja taas pompittiin pallolla keskellä yötä, koska tyttö ei osannut nukahtaa itsenäisesti. Soitin erääseen ensi- ja turvakotiin, jotka antavat unikoulu-ohjeita ja minne voi myös mennä "laitosunikouluun" jos tilanne sitä vaatii. Saimme seuraavat ohjeet: ensimmäisenä iltana tehdään kaikki normaalit iltarutiinit, jonka jälkeen vauva viedään sänkyyn ja itse poistutaan huoneesta. Jos/kun vauva alkaa itkemään, odotetaan minuutti, mennään huoneeseen, rauhoitetaan vauva sylissä ja heti kun vauva rauhoittunut laitetaan takaisin sänkyyn. ja taas poistutaan huoneesta. Eli ensimmäisenä iltana odotetaan aina minuutti ennenkuin vauvan luo mennään. Seuraavana iltana odotetaan kaksi minuuttia ennenkuin vauvan luo mennään, kolmantena iltana odotetaan kolme minuuttia, neljäntenä iltana 4 minuuttia jne. Meillä tilanne helpotti jo kolmantena iltana, jolloin jouduin rauhoittelemaan vauvaa vain kerran sylissä, tämän jälkeen nukahti hienosti omaan sänkyynsä ilman itkuja. Ja koko perhe voi tätä nykyä loistavasti! Kotiunikoulussa on myös sellainen pointti, että vauva laitetaan yöunille jo klo 18-19. Jos vauva nukkunut huonosti päiväunia, niin silloin voidaan laittaa unille jo klo 18. Ihan niin aikaisin me emme kuitenkaan laittaneet, mutta meidän tyttö nukkuu peräti 12 h yöunia, vaikka yöunille käytäisiinkin jo klo 18:30. Ja jos vauva osaa itse laittaa tutin suuhunsa päivällä, hän osaa tehdä sen myös yöllä :) tytön sängyssä on 5 tuttia joka yö, joten ainakin yhteen tuttiin osuu käsi pimeässä huoneessakin :)
tätä unikoulutrendiä..Enkä sitä että ihan pienen lapsen pitäisi osata nukahtaa yksin ja olla heräämättä koko yönä.
- wrjh
subastub kirjoitti:
Meillä toteutettiin kotiunikoulu, kun tyttö oli 6kk. Me vanhemmat väsyimme totaalisesti jatkuviin yöheräilyihin, ja tyttö usein myös valvoi jopa 2 h keskellä yötä. Meidän ongelma oli lähinnä myös siinä, että tytöllä oli alkuvaiheessa koliikivaivaa ja noilta ajoiltä "jäi päälle" nukuttaa tyttöä jumppapallon päällä, siis syliin ja siitä sitten siirrettiin sänkyyn. Ja tottakai tyttö herättyään ihmetteli, missä hän oikein... siitä seurasi itkua ja vaikeudet nukahtaa itsekseen. Ja taas pompittiin pallolla keskellä yötä, koska tyttö ei osannut nukahtaa itsenäisesti. Soitin erääseen ensi- ja turvakotiin, jotka antavat unikoulu-ohjeita ja minne voi myös mennä "laitosunikouluun" jos tilanne sitä vaatii. Saimme seuraavat ohjeet: ensimmäisenä iltana tehdään kaikki normaalit iltarutiinit, jonka jälkeen vauva viedään sänkyyn ja itse poistutaan huoneesta. Jos/kun vauva alkaa itkemään, odotetaan minuutti, mennään huoneeseen, rauhoitetaan vauva sylissä ja heti kun vauva rauhoittunut laitetaan takaisin sänkyyn. ja taas poistutaan huoneesta. Eli ensimmäisenä iltana odotetaan aina minuutti ennenkuin vauvan luo mennään. Seuraavana iltana odotetaan kaksi minuuttia ennenkuin vauvan luo mennään, kolmantena iltana odotetaan kolme minuuttia, neljäntenä iltana 4 minuuttia jne. Meillä tilanne helpotti jo kolmantena iltana, jolloin jouduin rauhoittelemaan vauvaa vain kerran sylissä, tämän jälkeen nukahti hienosti omaan sänkyynsä ilman itkuja. Ja koko perhe voi tätä nykyä loistavasti! Kotiunikoulussa on myös sellainen pointti, että vauva laitetaan yöunille jo klo 18-19. Jos vauva nukkunut huonosti päiväunia, niin silloin voidaan laittaa unille jo klo 18. Ihan niin aikaisin me emme kuitenkaan laittaneet, mutta meidän tyttö nukkuu peräti 12 h yöunia, vaikka yöunille käytäisiinkin jo klo 18:30. Ja jos vauva osaa itse laittaa tutin suuhunsa päivällä, hän osaa tehdä sen myös yöllä :) tytön sängyssä on 5 tuttia joka yö, joten ainakin yhteen tuttiin osuu käsi pimeässä huoneessakin :)
tyttö ymmärtänyt edes ottaa tuttia itse käteen unissaan, kun jokunen yö tässä yritin opettaa tuota tutin etsintää. Toinen oli niin uninen, vaikka se päivällä onnistuu muitta mutkitta niin yöllä ei ymmärtänyt ollenkaan.
Meillä "unikoulu" on onnistunut ihan hyvin, vaikka vieressä ollaan opetettu sänkyyn nukahtamaan. Ei siis ole tarvinut poistua ja huudattaa lasta. Minusta on hassu ajatus, että puolivuotiaalta jo odotetaan kykyä nukahtaa yksin, kun itsestä tuntuu vieläkin, että on mukavampi nukahtaa, kun joku on vieressäni. mutta jokaisessa perheessä on omat tavat ja toiselle sopii toinen. Meillä nukutus vie nykyään alle 10 min ja monena iltana tytön saa jättää yksikseen porisemaan. Jos on virkeämpi, alkaa huutamaan perään, mutta jos on jo uninen, nukkuu kyllä yksikseenkin. Mielestäni on hyvä edetä vauvan kanssa vauva-askelin, eikä heti vaatia että nyt alat nukkumaan yksin piste. Vieressä ollessa istun hiljaa, jos itkee, tassuttelen, muuten vain olen läsnä (ja nähdessään minut rauhoittuu nopeasti nukkumaan). - syvähuokaus
ymmärrä kirjoitti:
tätä unikoulutrendiä..Enkä sitä että ihan pienen lapsen pitäisi osata nukahtaa yksin ja olla heräämättä koko yönä.
.. en minäkään ehkä sitä ihan väkisin runnoisi läpi.. tai äh..kyllä runnoisin jos vaan hennoisin. On tämä niin hell-vettiä kun on yli puoli vuotta poukkoiltu öisin.
Meillä siis pari ekaa kk meni ok. Vaavi nyt 8kk. Herää öisin neljästä kymmeneen kertaa.
On aloitettu joku unikoulujuttu moneen kertaan. Mutta aina sen joku katkaisee..vauva nuhassa..vauvalla korvatulehdus..isä kipee...
Nytkin on epävarmaa onko korvissa vielä tulehusta. En voi pikkupotilasta huudattaa, mitä jos polonen huutaakin korvasärkyään.
Tai mitä jos sillä onkin nälkä..tai jano.. tai ilmavaivaa.. tai .. ikävä äitiä tai-......... - toiset ei
ymmärrä kirjoitti:
Toiset vauvat osaa, toiset ei - se on yksilöllistä.
Meillä on vauva, joka on nyt 8kk vanha ja on nukahtanut yksin siitä saakka, kun on pinnasänkyyn nukkumaan mennut. Tämä tapahtui vajaan kolmen kk:n ikäisenä. Ihan ilman huudatuksia tai unikouluja. Iltarutiini vain on koko ajan ollut sellainen, että iltatoimien jälkeen on iltamaidon aika, se syödään olohuoneessa ja siitä kannetaan suoraan omaan sänkyyn. On siis valveilla, vähintäänkin rajamailla sänkyyn mennessä.
Joinakin iltoina huutelee tarkistuskäynnille, mutta useinmiten ei.
Tälle vauvalle tämä on sopinut. Eikä siinä ole ollut mitään kummallista. Päinvastoin, jos yrittää nukuttaa syliin puhumattakaan viereen - se ei onnistu lainkaan, siitä lapsi vain virkistyy ja alkaa leikin ja touhun.
Vasta nyt 8kk ikäisenä, kun päivällä syödään jo useita aterioita kiinteitä, on yöheräämiset jääneet, lähes kokonaan. Joinakin öinä havahtuu hereille, mutta ei enää tarvitse ruokaa vaan nukahtaa - itsekseen tai hetken tassuttamalla.
Minusta tässä asiassa ei siis tarvita "minä en ymmärrä" kommentteja puoleen eikä toiseen.
Lapset ovat erilaisia - ja eri tahtisia. Kaikki sen ajallaan oppivat, nukahtamisen ja nukkumisen. - a.p.
wrjh kirjoitti:
tyttö ymmärtänyt edes ottaa tuttia itse käteen unissaan, kun jokunen yö tässä yritin opettaa tuota tutin etsintää. Toinen oli niin uninen, vaikka se päivällä onnistuu muitta mutkitta niin yöllä ei ymmärtänyt ollenkaan.
Meillä "unikoulu" on onnistunut ihan hyvin, vaikka vieressä ollaan opetettu sänkyyn nukahtamaan. Ei siis ole tarvinut poistua ja huudattaa lasta. Minusta on hassu ajatus, että puolivuotiaalta jo odotetaan kykyä nukahtaa yksin, kun itsestä tuntuu vieläkin, että on mukavampi nukahtaa, kun joku on vieressäni. mutta jokaisessa perheessä on omat tavat ja toiselle sopii toinen. Meillä nukutus vie nykyään alle 10 min ja monena iltana tytön saa jättää yksikseen porisemaan. Jos on virkeämpi, alkaa huutamaan perään, mutta jos on jo uninen, nukkuu kyllä yksikseenkin. Mielestäni on hyvä edetä vauvan kanssa vauva-askelin, eikä heti vaatia että nyt alat nukkumaan yksin piste. Vieressä ollessa istun hiljaa, jos itkee, tassuttelen, muuten vain olen läsnä (ja nähdessään minut rauhoittuu nopeasti nukkumaan).Niin, enhän minäkään oleta, että puolivuotiaan pitäisi nukkua yksin läpi yön. Kyselin vaan etukäteen neuvoja, miten mahdollisesti tehdään jos näyttää siltä ettei opi nukahtamaan muuten kuin tissille. Kuten kirjoitinkin tämä ajakohtaista vasta keväämmällä jolloin lapsi 8-9 kk. Haluan ensin odottaa, että kiiinteiden syöminen sujuu paremmin, että yösyötöt voi jättää pois. Ja voihan olla, että siinä vaiheessa ei enää tissiä niin usein haluakaan. Olen vain kuullut hyviäkin kokemuksia unikoulusta, joten varmaan kokeillaan jossain vaiheessa.
Kiitos hyvistä neuvoista!! - wrjh
a.p. kirjoitti:
Niin, enhän minäkään oleta, että puolivuotiaan pitäisi nukkua yksin läpi yön. Kyselin vaan etukäteen neuvoja, miten mahdollisesti tehdään jos näyttää siltä ettei opi nukahtamaan muuten kuin tissille. Kuten kirjoitinkin tämä ajakohtaista vasta keväämmällä jolloin lapsi 8-9 kk. Haluan ensin odottaa, että kiiinteiden syöminen sujuu paremmin, että yösyötöt voi jättää pois. Ja voihan olla, että siinä vaiheessa ei enää tissiä niin usein haluakaan. Olen vain kuullut hyviäkin kokemuksia unikoulusta, joten varmaan kokeillaan jossain vaiheessa.
Kiitos hyvistä neuvoista!!en tarkoittanut, että ap näin olettaisikaan, tuosta unikouluttajan kommentoinnista vain tuli mieleen tuo, että hassua olettaa puolivuotiaan nukkuvan yksin.
Aloittakaa vain harjoittelemaan nukahtamista omaan sänkyyn turvallisesti ja sitten pikkuhiljaa "oletatte" että voi yrittää nukahtaa jo yksinkin. Hyvä, että olet pitkällä aikataululla liikkeellä niin saatte rauhassa harjoitella uusia taitoja. Ja sen vielä lisään, että meillä tissittelyjen vähentäminen on sujunut hienosti. Alkuun heräsi niinä tiettyinä kellonaikoina tissiä huutelemaan, mutta nukahti heti, kun tassutteli hetken. Se siis oli vain tapa.
Mutta tsemppiä, ja muista, että se mikä sopii yhdelle, ei aina sovi toiselle! - JapanilaisenMies
ymmärrä kirjoitti:
Miksi lapsen ja perheen pitäisi valvoa yötä päivää, itkeä ja huutaa, väsyä ja kiukutella, jos sen sijaan asialle voi tehdä jotain?
Onneksi minä en ole sinun lapsesi. - tarkennetaan
JapanilaisenMies kirjoitti:
Miksi lapsen ja perheen pitäisi valvoa yötä päivää, itkeä ja huutaa, väsyä ja kiukutella, jos sen sijaan asialle voi tehdä jotain?
Onneksi minä en ole sinun lapsesi.vähän.En ymmärrä että jos vauva herää pari kertaa yössä eikä osaa nukahtaa yksin niin heti puhutaan unikoulusta.Tuntuu vaaan että nykyään on niin "muotia" unikoulutus.Niin ja onneksi et ole minun lapseni:)
- mielipide...
tarkennetaan kirjoitti:
vähän.En ymmärrä että jos vauva herää pari kertaa yössä eikä osaa nukahtaa yksin niin heti puhutaan unikoulusta.Tuntuu vaaan että nykyään on niin "muotia" unikoulutus.Niin ja onneksi et ole minun lapseni:)
Olen lukenut tätä ketjua ja nyt täytyy kyllä kirjoittaa. Olen unikoulun kannalla ja itsekin sen tehnyt, koska vauva heräsi yöllä 4-8 kertaa ja nukuttamiseen meni 2-3 tuntia ja tissin perään, ihan vaan tavan vuoksi. Eihän siinä ole enää mitään järkeä, jos kerran voisi on mahdollisuus, että koko perhe saa nukuttua paremmin. Meillä ainakin kävi näin. Ja ap. Tsemppiä!!!
- subastub
ymmärrä kirjoitti:
voit ilomielin kokeilla, miltä tuntuu, kun vauva heräilee jopa kymmenen kertaa yössä puolen vuoden ajan ja siihen päälle myös yövalvomiset (yleensä 2h) , joita oli melkein joka yö. Jossei sinun tee mieli tappaa itsesi puolen vuoden jälkeen , niin tule vasta sen jälkeen kommentoimaan" mä en ymmärrä tätä trendiä , miksi vauvan pitäisi nukahtaa itsekseen plääplää".
- -äiti77-
On ihan normaalia että puolivuotias herää 2-3krt yössä. Saattaa jopa tarvita maitoa kerran. Mutta kyllä olen unikoulun kannalla silloin jos nukahtaminen on todella vaikeaa (=tunteja) ja/tai jos heräilyjä 1-2h välein! Jos herää muutaman kerran yössä, eikä jää valvomaan niin mitään unikoulua ei tarvita. Meillä poika heräili pahimmillaan juuri 1-2h välein, ei osannut nukahtaa muuta kuin tissi suussa ja nukkui siis vieressäni koko yön. Nukuttaminen oli myös tosi rasittavaa kun jo puolen tunnin päästä piti olla tissi suussa! Kun pidimme unikoulun, josta nyt 2kk aikaa, poika herää yössä 2-3krt, ei tarvitse tissiä, tutti riittää, joskus tassuttelu, ja nukahtaa illalla itse omaan saänkyyn. Silloin kun tissitteli yöt läpensä, ei enää syönyt kunnolla päivisin eikä rytmistä ollut tietoakaan. Syöminen päivällä parani huomattavasti. Ruoka-ajat on samat nyt joka päivä ja päikkäritkin säännölliset ja aina samaan aikaan. Kyllä helpotti! Tsemppiä a.p:lle unikoulun kanssa.
- Majone
kannattaa! Meillä vauveli viikkoa vajaa puolivuotias, kun aloitimme unikoulun. Tätä ennen yöt heräiltiin tunnin välein (söi 1-2 kertaa yössä, muuten tuttia suuhun ja hyssyttelyä) ja aamulla herättiin klo 5, vauvan kanssa nukuttiin samassa pedissä. Iltaisin nukahti vain syliin tai tisulle, jonka jälkeen saattoi nukkua tunnin omassa sängyssä ja sitten kun ei rauhoittunut, niin tisulle ja perhepetiin. Päiväunet 30 min - 1 tunti kerrallaan. Tänään kuudes ilta unikoulua ja vauva nukahti pienen itkun jälkeen omaan sänkyynsä. Eka iltana nukutettiin tunti aikalailla itkien vaikka silittelin ja tassuttelin vauvaa. Siitä ollaan tultu tämän päivän helppoon nukutukseen. Yöllä ollaan vielä heräilty useita kertoja, mutta parempaan suuntaan mennään. Imetän edelleen kerran aamuyöllä ja aamulla ollaan nukuttu kuuteen - seitsemään. Niin ja illalla mennään nukkumaan jo seitsemältä.
Onko kellään ideoita päiväunien pidentämiseen, nukutan ulkona ja välillä käyn lenkillä vaunujen kanssa, ei tunnu olevan vaikutusta unien mittaan kummin teen. Tänään nukuttiin kolmet puolen tunnin unet ja yhdet 10 minuutin unet. Vauva on väsynyt ja syönyt nukutettaessa, mutta ei auta unien pituuteen, vaan herää silmät suurina ja ei nukahda uudelleen. Tunnin päästä on jo taas väsynyt, joten päivärytmi on hakusassa kaikin puolin. Soseita ollaan syöty jo 4 kk iästä lähtien. - Esikoinen2012
Hmmm, vanha ketju mutta sopii aiheeseen, niin katsotaan jos saisin vastauksia.
Eli meillä on 5,5kk ikäinen poitsu joka on nyt kohta kuukauden verran heräillyt 1-2h välein läpi yön. Illalla syötän vellin ja tissiä, ja nukahtaa omaan sänkyyn. Eka unipätkä on vähän pidempi, noin 3h, mutta sen jälkeen heräilee tosiaan ihan tunnin välein ja haluaa aina tissiä.
Kiinteisiin ruokiin ollaan vasta tutustumassa, mutta olen nyt kuitenkin rohjennut aloittaa lempeän unikoulun (nyt 3. yö edessä) koska omat energiat ihan loppu, joten pakko tehdä jotain. Sinällään en ole huolissani, että poika näkisi yöllä nälkää, vaikken aina tissiä annakaan, sillä mummolassa ollaan todistettu yhdet koko yön unet ja useat 6-7h mittaiset unet ilman syömisiä, ja hyvin pärjäsi. Kotona tätä ihmettä vaan ei tapahdu!
Kysymys kuuluukin niin, että mitä mieltä olette siitä, että olen sen ensimmäisen heräämisen yhteydessä antanut tissiä (noin puolen yön aikoihin), ja sen jälkeen pojan herätessä vain tassutellut jonnekin viiteen-kuuteen aamulla, jolloin annan taas tissiä. Olisiko ehkä kuitenkin parempi, että totuttaisi pojan siihen, ettei se saa sitä tissiä kuin vasta silloin aamulla, kun eihän se varmaan oikein ymmärrä, miksi joinakin kertoina se sitä saa, ja sitten taas ei? Mietin, että jos vaihtaisi tuon iltavellin iltapuuroon, ja jättäisi sen puolen yön tissittelyn pois, niin olisiko unikoulussa enemmän tehoa? Kaikki mielipiteet tervetulleita! - koko päivän
aterioilla on merkitystä ei vain iltaruuan määrässä.Joten jos vasta olette aloitelleet kiinteät niin todennäköisesti on nälkä yöllä,itse pitäisin ainakin yhden yösyötön vielä kuvioissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854598
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864426Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173612Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402987Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102794En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392143Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1171332