milloin alottaisin?

mamma

Perheeseemme saapui viikko sitten sydämet sulattava vuoden ikäinen tervu narttu,kiltti kuin mikä.Arkailee lähes kaikkea,muttei ole missään nimessä vihainen tai ilkeä.Rakastaa halailua ja paijausta(minkä kasvattaja kertoi olevan hänelle outoa???),mistä ehkä jäänyt kennelissä paitsi.
Nyt kysynkin teidän mielipidettänne,milloin luulisitte olevan sopiva aloittaa pienimuotoinen toko koulutus?entä mihin osaan oulussa ottaa yhteyttä että siihen pääsen?Tuleeko aroista koirista koskaan sosiaalisia?aivan sama mitä vastaatte,meidän mussukka on kuitenkin ihana ja tärkein.Toivon kuitenkin asiallisia vastauksia ja vinkkejä.En mitään rodun moittimista tai muuta sellaista.

7

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vaan:)

      Onneksi olkoon uudesta pennusta:)

      Perus juttuja mitä tarvii elämässä ni kantsii käydä opettamaan samantie. Mutta tokoa itse olen ruvennut ottamaan vasta toisten rokotusten jälkeen kun ollaan kentälle menty:) Mutta se pitää muistaa että se on pentu ja ei liikaa karralla ja tietenkin se opetus leikin varjolla:)
      Kyllä mun mielestä arastakin pennusta voi tulla sosiaalinen, mutta se riippuu aika paljon sinusta. Pitää jaksaa viedä pentua kaikkiin erillaisiin paikkoihin ja olla ymmärtäväinen. Ei pakota pentua tekemään jotain mitä se ei halua ja myös pitää olla päättäväinen samalla.
      Jos ymmärrät mitä yritän sanoa;)

      Mä itse ensimmäisen belgi pennun kanssa tien sen mokan että hyysäsin sitä liikaa ja oli tosi vaikee murkkuikä ja siinä viellä johtajuusongelma ni voin sanoa ettei ollut kovinkan kiva juttu.
      Mutta hyvä koira tosta tuli joka tapauksessa:)

      Olet kyllä mun mielestä valinnut maailman ihanimman rodun:) Ole ylpeä koirastasi!!

    • joops

      Ei saa liikaa sitten lässyttää, ettei ala myöhemmin teitä pomottaa. :) Sitten on piru irti kun arkajalka luulee johtavansa koko porukkaa. Voipi tulla virhearviointeja koiran puolelta.

      Jos on kovin arka, niin saattaa olla, että se jossain määrin jää araksi. Totuta sitä paljon nyt kaikennäköisiin ja kokoisiin ihmisiin mutta niin ettei koira säikähdä ja kukaan vieras ei väkisellä yritä silittää.
      Mutta jos koiraan tarttee koskea, niin tee koiralle selväksi, että esmes ne hampaat kans katsotaan jos niitä ollaan katsomassa.

      Koulutuksiin voitte mennä heti, sehän oli jo vuodenikäinen koira?

    • mamma

      Kiitos parista vastauksesta,mutta olenkohan ihan väärässä jos olisin sitä mieltä,että koiran täytyy ensin sopeutua ja kotiutua uuteen perheeseen ja kotiin ennen koulutukseen lähtöä?
      Kun tämä meidän neiti (koira) on melkein koko ikänsä asunut häkissä
      eikä oikein ole tottunut yhtään mihinkään normaaliin asiaan,niin pitäisiköhän nämä perusasiat ensin opetella ihan kotona?Ja lähinnä kaipailisinkin käytännön vinkkejä aran koiran kanssa toimimiseen ja esimerkkejä,jos jollain on tarjota,et kuinka on pärjännyt.Kuinka isoja koulutusryhmät yleensä ovat?Ja mihin osaisin oulussa hakeutua?Edelleenkin olemme kuitenkin tämän neidin pauloissa,ihan totaalisesti,koko perhe. =o)

      • -s-

        Oulussa toimii Pohjoisen Belgit, yhteystietoja löydät kotisivulta http://www.finbelge.fi/ao/pohjoisenbelgit/ . Reippaasti vaan soittelemaan sieltä löytyviin numeroihin, ihan varmasti mahdut mukaan porukkaan!


      • Dark Angel

        Onnea tulevalle belgin omistajalle, en sano muutakun,että päädyit hyvään rotuun.. ;)

        Et ole olenkaan väärässä, koiran on tärkeää kotiutua ensin. Riippuu myös koirastasi koska se on "valmis" aloittamaan koulutuksen.
        Aroistakin koirista tulee sosiaalisia, useimmat belgit ovat nuorena arkoja.
        Suosittelen,että aloittaisit perus asioide "tankkaamisen" ihan kotona rauhakseen on tärkeää,jos pentu on arka,että otat rauhallisesti etkä kiihdy. Yritä saada pentu vapautumaan leiki sen kanssa,vetolellulla ja anna sen voittaa että se saisi lisää itsevarmuutta. Vie sitä paikkoihin joissa on paljon ihmisiä, tutustuta sitä erilaisiin ihmisiin ja koiriin.
        Yksi tervuni, Zack, oli pentuna todella arka.
        Se oli sitä tankkaamista alusta lähtien minulla ainakin. Nykyään Zack on pommin varma, ei vähästä tutise. ;D
        Käyppäs osoitteessa: www.finbelge.fi
        Sielä on tietoa, erittäin hyvät sivut.Suosittelen myös käymään keskustelu palstalla.

        Onnea sinulle ja tervu neidollesi.
        Mistä kennelistä muuten koirasi on? Kasvattajan nimi? Kennelin nimi? Koirasi nimi?


      • mamma
        Dark Angel kirjoitti:

        Onnea tulevalle belgin omistajalle, en sano muutakun,että päädyit hyvään rotuun.. ;)

        Et ole olenkaan väärässä, koiran on tärkeää kotiutua ensin. Riippuu myös koirastasi koska se on "valmis" aloittamaan koulutuksen.
        Aroistakin koirista tulee sosiaalisia, useimmat belgit ovat nuorena arkoja.
        Suosittelen,että aloittaisit perus asioide "tankkaamisen" ihan kotona rauhakseen on tärkeää,jos pentu on arka,että otat rauhallisesti etkä kiihdy. Yritä saada pentu vapautumaan leiki sen kanssa,vetolellulla ja anna sen voittaa että se saisi lisää itsevarmuutta. Vie sitä paikkoihin joissa on paljon ihmisiä, tutustuta sitä erilaisiin ihmisiin ja koiriin.
        Yksi tervuni, Zack, oli pentuna todella arka.
        Se oli sitä tankkaamista alusta lähtien minulla ainakin. Nykyään Zack on pommin varma, ei vähästä tutise. ;D
        Käyppäs osoitteessa: www.finbelge.fi
        Sielä on tietoa, erittäin hyvät sivut.Suosittelen myös käymään keskustelu palstalla.

        Onnea sinulle ja tervu neidollesi.
        Mistä kennelistä muuten koirasi on? Kasvattajan nimi? Kennelin nimi? Koirasi nimi?

        Kiitoksia kovasti vastauksesta,tyttömme tulee tyrnävän pikku piskin kennelistä.
        Se on kyllä kivasti nyt jo kahden viikon aikana alkanut luottamaan perheeseen ja sisällä hän käyttäytyy jo tosi reippaasti.leikkiminen on tosin vaikeaa,koska luulisin ettei häntä ole koskaan leikitetty ja siten kaikki on niin uutta.Mutta leikitään kuitenkin,jotta oppii senkin ilon.
        Olen lukenut paljon Anders Hallgrenin kirjoja ja haluaisin myös itse kasvattaa ja kouluttaa koirani niillä pehmeillä tavoilla.Tyttömme on tosi tosi arka,mutta emmeköhän me vielä joku päivä pääse kaikista näistä peloista.Kiitos kovasti kun vastasit,tietääpä ettei ole ainoa lajiaan näiden pelkojen kanssa.


      • mamma
        mamma kirjoitti:

        Kiitoksia kovasti vastauksesta,tyttömme tulee tyrnävän pikku piskin kennelistä.
        Se on kyllä kivasti nyt jo kahden viikon aikana alkanut luottamaan perheeseen ja sisällä hän käyttäytyy jo tosi reippaasti.leikkiminen on tosin vaikeaa,koska luulisin ettei häntä ole koskaan leikitetty ja siten kaikki on niin uutta.Mutta leikitään kuitenkin,jotta oppii senkin ilon.
        Olen lukenut paljon Anders Hallgrenin kirjoja ja haluaisin myös itse kasvattaa ja kouluttaa koirani niillä pehmeillä tavoilla.Tyttömme on tosi tosi arka,mutta emmeköhän me vielä joku päivä pääse kaikista näistä peloista.Kiitos kovasti kun vastasit,tietääpä ettei ole ainoa lajiaan näiden pelkojen kanssa.

        Dark Angel:Jos osaat vielä tarkemmin neuvoa tai antaa vinkkejä niin tässäpä minun sähköpostiosoite,niin voidaan vaihtaa ajatuksia.
        [email protected]


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1816
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      185
      1461
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      108
      1402
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      144
      1341
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      970
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe