Eli näin vastattiin kyselyyn vuotavasta kattoikkunasta.Tästä jokainen voi vetää oman johtopäätöksen kannataako kyseinen keksintö laitta omaan taloo pilamaan rakenteita.Meidän katto on jo pilalla.
Näin alkaa tehtaan vastinen:
Kiitämme sinua yhteydenotostasi. Olemme todella pahoillamme katon kautta sisään tunkeutuneesta vedestä.
Kokemuksen mukaan useimmissa tapauksissa sisään tunkeutunut vesi johtuu kattoikkunan käytöstä ja kunnossapidosta annettuja ohjeita ei ole noudatettu lumen ja jään poistamisen osalta kattoikkunan ympäriltä.
Jään muodostuminen kattoikkunan ympärille voi estää sulamiveden luonnollisen poistumisen katolta, jolloin sulamisvettä alkaa kertyä katolle, mikä aiheuttaa veden sisään tunkeutumisen vaaran.
Kattoikkunat on suunniteltu kestämään sadetta mutta kattorakenteita ,ikkunoita sekä muita rakennustarvikkeita ei ole suunniteltu kestämään sulaneen lumen ja jään muodostamaa vettä.
Tämä koskee myös VELUXin kattoikkunoihin.
Kattoikkunoihin kerääntynyt vesi voi tulla sisälle ja vaurioittaa rakennuksen osia ja kalusteita jne. Mikäli sulamivesi ei pääse virtaamaan esteettä pois ikkunasta emme pysty takaamaan kattoikkunan tiiviyttä.
Suosittelemme VELUXin kattoikkunoiden käytöstä ja kunnossapidosta annettujen ohjeiden noudattamista sekä kaiken lumen ja jään poistamista ikkunoista ja sen ympäriltä.
Kaikkien kattoikkunoiden mukana toimitetaan käyttöohjeet ja nämä ohjeet löytyvät myös verkkosivuiltamme osoitteesta www.VELUX.fi Tietopaketti lumeen ja jäähän liittyvien ongelmien välttämiseksi
on liitetty tähän kirjeeseen.
Kun olet poistanut lumen ja jään kattoikkunan ympäriltä, on ehdottoman tärkeää tuulettaa huone jos siellä on kosteutta.
Toivomme, että näistä tiedoista on sinulle hyötyä ja pyydämme ottamaan uudestaan yhteyttä mikäli veden sisään tunkeutumiseen liittyvät ongelmat eivät korjaannu.
Tästä löytyy sähkötöitä tekeviä yrityksiä http://www.yritysopas.com/haku/s%C3%A4hk%C3%B6t%C3%B6it%C3%A4/
Tästä löytyy verkkokauppa mista saa tilata sylanapitokaapeleita http://www.sahkobit.fi/verkkokauppa/sulanapitokaapelit-c-135_134.html
Ystävällisin terveisin,
MXXXXx Mxxxxx
Helpdesk
VELUX Suomi Oy
VELUX Eesti OÜ
ELI NÄIN NYT ON TÄMÄKIN ASIA SAANUT VAHVISTUKSEN KATTOIKKUNAT EIVÄT KUULU SUOMESSA TALON KATOILLE.
VUOTAVA KATTOIKKUNA TEHTAAN KOMMENTTI
15
3997
Vastaukset
- kattoikkunat eivät
kuulu Suomen talveen , jotkut suomalaiset eivät vain ymmärrä sitä ja kun p**kat on housuissa niin sitten syytetään viatonta ikkunavalmistajaa.
- Woihan Weluksx
Kysymys on aivan muusta. Aivan omilla rahoilla korjaan kyllä vauriot. Kyse on periaattesta.Jos jotain myydäään niin se pitää toimia. Tai sitten se pitää kertoa että se talvella voi vuotaa näin ei 10v sitten kerrottu. Mitä muuhun tulee tämä on varoitus muille jotta eivät tekisi samoja virheitä koska ne ovat arvokaita korjat.
- l x33
Woihan Weluksx kirjoitti:
Kysymys on aivan muusta. Aivan omilla rahoilla korjaan kyllä vauriot. Kyse on periaattesta.Jos jotain myydäään niin se pitää toimia. Tai sitten se pitää kertoa että se talvella voi vuotaa näin ei 10v sitten kerrottu. Mitä muuhun tulee tämä on varoitus muille jotta eivät tekisi samoja virheitä koska ne ovat arvokaita korjat.
Surkea tapaus mutta:
"Suosittelemme VELUXin kattoikkunoiden käytöstä ja kunnossapidosta annettujen ohjeiden noudattamista sekä kaiken lumen ja jään poistamista ikkunoista ja sen ympäriltä."
Siinähän se oli. Kyllähän henkilöautonkin kuuluu pitää sadetta mutta jos siinä on metri lunta jokapuolella niin saattaapi sinnekin tulla kosteutta.
- Paikallisvalvoja
Periaatteessa olen sitä mieltä, että ikkunat kuuluvat ensisijaisesti seinille. Myös ovissa voidaan käyttää ikkunoita, mutta ei katolla.
- åä
kukaan täysipäinen kuvittelekaan että kattoikkuna olisi ongelmaton näissä ilmastoissa.
- Woihan Welukx
Joo kyllä ne ikkunat on tarkoitettu ulkokäyttöön mutta 10v sitten sitä ei vaan muistettu kertoa että ne eivät sovellu tänne pohjoisen oloihin.Nyt sinne on lisätty tietoa kun näitä vuotoja on tullut paljon ilmi. mutta toi ongelma poistuu ensikesän poistetaan ne p***kle ikkunat.Laitakaa tietoa onko teillä kokemusta noista ikkunoista.Olen vieläkin sitä mieltä että ne ikkunat pitää toimia kaikissa olosuhteissa jos niitä kerran myydään.
- Pelliseppä
Woihan Welukx kirjoitti:
Joo kyllä ne ikkunat on tarkoitettu ulkokäyttöön mutta 10v sitten sitä ei vaan muistettu kertoa että ne eivät sovellu tänne pohjoisen oloihin.Nyt sinne on lisätty tietoa kun näitä vuotoja on tullut paljon ilmi. mutta toi ongelma poistuu ensikesän poistetaan ne p***kle ikkunat.Laitakaa tietoa onko teillä kokemusta noista ikkunoista.Olen vieläkin sitä mieltä että ne ikkunat pitää toimia kaikissa olosuhteissa jos niitä kerran myydään.
Mähän kerroin jo sulle edellisessä viestissäsi, kun palstalla vuodatit. Et tuolloin uskonut, että se ikkuna ei vuoda vaan vesi tulee muualta.
JOKO NYT URPO KUTSUT SEN PELTISEPÄN PAIKALLE NIIN TAJUAT, ETTÄ ITKET PELKKÄÄ IDIOOTTIMAISUUTTASI TÄLLÄ PALSTALLA???
Mistä näitä urpoja sikiää? Muuttaisit sinäkin takaisin kerrostaloon ja maksaisit velkasi pois talostasi. Et sinä omakotitaloon ainakaan kuulu. - sano...
Pelliseppä kirjoitti:
Mähän kerroin jo sulle edellisessä viestissäsi, kun palstalla vuodatit. Et tuolloin uskonut, että se ikkuna ei vuoda vaan vesi tulee muualta.
JOKO NYT URPO KUTSUT SEN PELTISEPÄN PAIKALLE NIIN TAJUAT, ETTÄ ITKET PELKKÄÄ IDIOOTTIMAISUUTTASI TÄLLÄ PALSTALLA???
Mistä näitä urpoja sikiää? Muuttaisit sinäkin takaisin kerrostaloon ja maksaisit velkasi pois talostasi. Et sinä omakotitaloon ainakaan kuulu.Älä muuta sano idiootti. Ainoastaan toinen idiootti ottaa läkkärin korjaamaan vuotavaa kattoikkunaa......
Nääs ne läkkipellit tai muut kehyspellit ei liity katon tiiviyteen vaan ovat vaan koristeita ja peittää ne tärkeämmät rakenneosat alleen.
Sitten on tietenkin nämä urpot jotka kuvittelee että pelti on tiivistä..... - juuuum
Pelliseppä kirjoitti:
Mistä näitä urpoja sikiää? Muuttaisit sinäkin takaisin kerrostaloon ja maksaisit velkasi pois talostasi. Et sinä omakotitaloon ainakaan kuulu.kyllä peltiseppä tietää heh taitaa olla kouluja käyty kun noin hyvin tiedät asioista. On sulla mennyt monta vuotta hukkan peltihommissa kun et tuota vertaa tajua, se vuotaa just sen pellityksen väliin pöljä.Mitä asumismuotoon tulee hoida omat asiat .Kannattasi ensin tutustua kunnolla asiaan ja sitten olla jotakin mieltä et paljasta omaa tyhmytäsi.Mulla kun on monen vuoden kokemus rakennusalalta mutta toi ikkuna kyllä oli huono-ostos sitä en kieläkään. Edellekkään pellitys ei tässä autta siinä kun on jo semmoinen tehtaan toimitama ja se on varmasti parempi kun jälkiviritykset.Tietysti jos se laittas kokon umpeen voisi se auttakin.Mutta se ikkuna on kuitenkin susi. Ikkuna pitää mutta karmi ei niinkuin ikkuna valmistajakin on myöntänyt. Satumoisiin tunnen myös pläkäreitä ammattimiehiä toisin kun sinä
- Pelliseppä
juuuum kirjoitti:
kyllä peltiseppä tietää heh taitaa olla kouluja käyty kun noin hyvin tiedät asioista. On sulla mennyt monta vuotta hukkan peltihommissa kun et tuota vertaa tajua, se vuotaa just sen pellityksen väliin pöljä.Mitä asumismuotoon tulee hoida omat asiat .Kannattasi ensin tutustua kunnolla asiaan ja sitten olla jotakin mieltä et paljasta omaa tyhmytäsi.Mulla kun on monen vuoden kokemus rakennusalalta mutta toi ikkuna kyllä oli huono-ostos sitä en kieläkään. Edellekkään pellitys ei tässä autta siinä kun on jo semmoinen tehtaan toimitama ja se on varmasti parempi kun jälkiviritykset.Tietysti jos se laittas kokon umpeen voisi se auttakin.Mutta se ikkuna on kuitenkin susi. Ikkuna pitää mutta karmi ei niinkuin ikkuna valmistajakin on myöntänyt. Satumoisiin tunnen myös pläkäreitä ammattimiehiä toisin kun sinä
Pellitimme kuusi vuotta sitten 48kpl samoja kattoikkunoita katolle, jonka jyrkkyys oli 1:2,5:een. Yksikään ei ole vuotanut. Katemateriaali on Rannilan teräväkanttinen aaltopelti, joten suunnitelma jo alun alkaen oli täysi susi. No onneksi sattui pari peltiseppää paikalle, jotka hoitivat homman 'sujuvasti';)
Mulle on ihan sama vaikka purkaisit koko höskäsi. Ei vaikuta minun elämään millään tavalla. Kuitenkin, jos väität rakentamisesta jotain ymmärtävän niin olisit jo alunperin tajunnut, että tehtaan pellitykset kattoikkunan ympärillä eivät voi toimia kuin kauniina kesäpäivinä taikka pienillä vesisateilla. Tähän ei kouluja tarvitse käydä ala-astetta enenpää. Sen ymmärtää jo kun tutkii rakennetta, MUAHAHHAHAAAAAA. - Sain mitä halusinkin
Pelliseppä kirjoitti:
Pellitimme kuusi vuotta sitten 48kpl samoja kattoikkunoita katolle, jonka jyrkkyys oli 1:2,5:een. Yksikään ei ole vuotanut. Katemateriaali on Rannilan teräväkanttinen aaltopelti, joten suunnitelma jo alun alkaen oli täysi susi. No onneksi sattui pari peltiseppää paikalle, jotka hoitivat homman 'sujuvasti';)
Mulle on ihan sama vaikka purkaisit koko höskäsi. Ei vaikuta minun elämään millään tavalla. Kuitenkin, jos väität rakentamisesta jotain ymmärtävän niin olisit jo alunperin tajunnut, että tehtaan pellitykset kattoikkunan ympärillä eivät voi toimia kuin kauniina kesäpäivinä taikka pienillä vesisateilla. Tähän ei kouluja tarvitse käydä ala-astetta enenpää. Sen ymmärtää jo kun tutkii rakennetta, MUAHAHHAHAAAAAA.Joo kiitos hyvästä keskustelusta. Lukukertoja tuli ihan hyvin.Te peltisepät teette kyllä hyvää työtä. Sain just luvat tuon katon korjaukseen joten se kyllä saadaan nyt ihan hyvään kuntoon morjen ja kiitos.Hyviä kesän odotuksia ja kuiviakelejä.
- Kattoikkunat halvall
No niin. Nyt lähti weluksi katollta. ja katolla uusi elintasopullistus.Jos joku tarvitsee johonkin kylmään rakenuksen, aittan tai vastaavaan olisi kaksi joutavaa tuossa sopuhinalla.Olivat ihan hyvän oloisia.
- TR
Kattoikkunasta vielä että minulla on 25 vuotta ollut kattoikkuna. Yläkerran remontissa vaihdoin puukuitulevyt kyprok levyihin samassa yhteydessä purin myös levyt kattoikkunan ympäriltä. Samalla tuli katsottua rakenteet jotka olivat pysyneet hyvänä. Ei minkäänlaisia kosteudesta aiheutunutta tummentumaa.
Talo on ruotsainen Gyllringshus. - Hyvin menee
TR kirjoitti:
Kattoikkunasta vielä että minulla on 25 vuotta ollut kattoikkuna. Yläkerran remontissa vaihdoin puukuitulevyt kyprok levyihin samassa yhteydessä purin myös levyt kattoikkunan ympäriltä. Samalla tuli katsottua rakenteet jotka olivat pysyneet hyvänä. Ei minkäänlaisia kosteudesta aiheutunutta tummentumaa.
Talo on ruotsainen Gyllringshus.Me selvittiin aika vähällä, kun ei meillä ollut homevauriota. Pieni kosteus oli molenmissa ikkunoissa mutta puuosat olivat kunnossa. Nyt katto on muutettu ja rahallinen vahinko jäi alle 3500e joten selvittiin säikäyksellä.Omaa työtä noin 100h vieras 33h. Talo sai nyt ulkonäköä ja samalla rakennuksen arvo nousi hiukan. Nyt tyytyväinen.Kaikki hyvin loppu hyvin.
- Anonyymi
Ymmärrettävä vastaus, ei ikkunoilta voi odottaa sukellusveneen ominaisuuksia, mutta suurempi kysymys on se kuka näihin vaihtaa uusia tiivisteitä, kun ei tunnu kiinnostavan ketään vaikka kovasti mainostavat tekevänsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269