Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Työskentely tilitoimistossa?

mennäkkö vaiko eikö

Olen kuullut melkein joka taholta tilitoimistossa työskentelyn kaameudesta. Pienellä palkalla tehdään kiireessä kauheat määrät työtä ja huonossa työilmapiirissä. Ylityöt on jokapäiväistä, mutta niiden korvaaminen vähän niin ja näin.

Olen itse joskus vuosia sitten ostanut asiakasyritykseen kirjanpitopalvelua tilitoimistolta ja silloin piti tilitoimiston henkilölle tehdä jopa palkkakirjanpito valmiiksi kun tämä ei itse osannut.. Tämä tuntui jo silloin aika huolestuttavalta eikä tahti tunnut muuttuneen yhtään; tilitoimistoihin otetaa sitä väkeä mitä sinne enää saadaan, kirjanpitotaidottomia ja -tahdottomia kun ammattitaitoiset kirjanpitäjät eivät sinne halua. Onko tässä järkee enää, noita tilitoimistopalveluitahan sitten ostetaan yrityksiin kun muka tulee halvemmaksi.. Ja kun kirjanpitäjä ei osaa kirjata oikein se lopulta kostautuu asiakasyrityksen veromätkyinä.

Miten vaan että jaksanko ammattitaitoisena tilinpäätös- ja verotustaitoisena ihmisenä olla tuollaisessa yrityksessä töissä? Olen saanut lukuisia pyyntöjä tulla tilitoimistoon työhön ja tämmöisenä aikana kun asiakasyritykset itse ei halua kirjanpitäjää oman kattonsa alle kun luulevat sen tulevan kalliimaksi..

26

9005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyujtyk

      No toki jokainen saa valita työpaikkansa, ei tilitoimistoon pakko ole mennä. Jotenkin kirjoituksestasi paistaa tarkoitushakuisuus ja mustavalkoisuus. Kyllä tilitoimistoissa työskentelee todellisia ammattilaisiakin, koska se työ on todella monipuolista kun kaikki yritykset on erilaisia ja niiden bisnesten kehittyessä on kirjanpitäjänkin kehityttävä. Itselläni on KLT tutkinto jonka luulisi olevan tae ammattitaidosta.

      • mennäkkö vai ei...

        eli tilitoimistoissa on sekä osaavia kirjanpitäjiä että "noviiseja" juuri koulusta valmistuineita, joita osaavammat kirjanpitäjät saavat sitten opettaa oto:na? Saako siitä toisten kouluttamisesta/opastamisesta extrapalkkaa, tilitoimistojen palkat kun ovat aika pienet.. Ilmeisesti tilitoimistoihin juuri otetaan edullista vastavalmistunutta tms. jotta kulurakenne saadaan pidettyä "kurissa". Tietysti on ikävää jos asiakkaat eivät saakaan oikeaa osaamista laskua vastaan, tehdäänkö tilitoimistossa sitten hommat uusiksi veloituksetta? Vai oikaistaanko vientejä vasta tilinpäätöksessä ja (vasta) tilintarkastajan kehoituksesta, voin vaan kuvitella miten iso veloitus tilintarkastajalta sitten tulee!


      • ...
        mennäkkö vai ei... kirjoitti:

        eli tilitoimistoissa on sekä osaavia kirjanpitäjiä että "noviiseja" juuri koulusta valmistuineita, joita osaavammat kirjanpitäjät saavat sitten opettaa oto:na? Saako siitä toisten kouluttamisesta/opastamisesta extrapalkkaa, tilitoimistojen palkat kun ovat aika pienet.. Ilmeisesti tilitoimistoihin juuri otetaan edullista vastavalmistunutta tms. jotta kulurakenne saadaan pidettyä "kurissa". Tietysti on ikävää jos asiakkaat eivät saakaan oikeaa osaamista laskua vastaan, tehdäänkö tilitoimistossa sitten hommat uusiksi veloituksetta? Vai oikaistaanko vientejä vasta tilinpäätöksessä ja (vasta) tilintarkastajan kehoituksesta, voin vaan kuvitella miten iso veloitus tilintarkastajalta sitten tulee!

        Jokaisen ammattilaisen on joskus aloitettava noviisina:)

        Eihän kukaan ole koskaan heti se alan huippuammattilainen.


      • jhkkkjk
        mennäkkö vai ei... kirjoitti:

        eli tilitoimistoissa on sekä osaavia kirjanpitäjiä että "noviiseja" juuri koulusta valmistuineita, joita osaavammat kirjanpitäjät saavat sitten opettaa oto:na? Saako siitä toisten kouluttamisesta/opastamisesta extrapalkkaa, tilitoimistojen palkat kun ovat aika pienet.. Ilmeisesti tilitoimistoihin juuri otetaan edullista vastavalmistunutta tms. jotta kulurakenne saadaan pidettyä "kurissa". Tietysti on ikävää jos asiakkaat eivät saakaan oikeaa osaamista laskua vastaan, tehdäänkö tilitoimistossa sitten hommat uusiksi veloituksetta? Vai oikaistaanko vientejä vasta tilinpäätöksessä ja (vasta) tilintarkastajan kehoituksesta, voin vaan kuvitella miten iso veloitus tilintarkastajalta sitten tulee!

        Vaikuttaisi ihan kuin sinulla olisi jotain taka-ajatuksia, sen verran paljon oletat asioita...?


      • rhturydghj
        mennäkkö vai ei... kirjoitti:

        eli tilitoimistoissa on sekä osaavia kirjanpitäjiä että "noviiseja" juuri koulusta valmistuineita, joita osaavammat kirjanpitäjät saavat sitten opettaa oto:na? Saako siitä toisten kouluttamisesta/opastamisesta extrapalkkaa, tilitoimistojen palkat kun ovat aika pienet.. Ilmeisesti tilitoimistoihin juuri otetaan edullista vastavalmistunutta tms. jotta kulurakenne saadaan pidettyä "kurissa". Tietysti on ikävää jos asiakkaat eivät saakaan oikeaa osaamista laskua vastaan, tehdäänkö tilitoimistossa sitten hommat uusiksi veloituksetta? Vai oikaistaanko vientejä vasta tilinpäätöksessä ja (vasta) tilintarkastajan kehoituksesta, voin vaan kuvitella miten iso veloitus tilintarkastajalta sitten tulee!

        Valtaosa KLT tutkinnon suorittaneista työskentelee tilitoimistoissa. Kokeneemmat neuvoo, mutta ei varsinaisesti kouluta. Toimisto kylläkin jatkokouluttaa säännöllisesti. Jos ei kukaan palkkaisi vastavalmistuneita niin sinäkään et olisi koskaan saanut työpaikkaa, jostain se on aloitettava. Kokemattomammat aloittaa helpommista tehtävistä ja kun tiedot ja taidot karttuu niin pikkuhiljaa annetaan vaativimpia tehtäviä. Eikös näin toimita joka alalla??

        Toimistoja on erilaisia niin kuin kaikkia työpaikkoja, ei ole vain yhtä muottia mihin kaikki tungetaan. Itse työskentelen(osakkaana) pienessä toimistossa jossa on todella hyvä henki. Jokainen saa hoitaa työnsä itsenäisesti eikä kenenkään menemisiä ja tulemisia vahdita kellon kanssa, pääasia että työt tulee tehtyä. Eräskin meidän kirjanpitäjä tekee säännöllisesti nelipäiväistä viikkoa. Hän vain on niin nopea että tekee annetut työt neljässä päivässä ja voi pitää kolme vapaata.

        Voisitko vielä kertoa mistä tuo suuri inhosi tilitoimistoja kohtaan on lähtöisin? Kirjoituksestasi huomaa että pyrkimyksesi on vain mustamaalata koko tilitoimisto alaa.


      • äkkiä
        rhturydghj kirjoitti:

        Valtaosa KLT tutkinnon suorittaneista työskentelee tilitoimistoissa. Kokeneemmat neuvoo, mutta ei varsinaisesti kouluta. Toimisto kylläkin jatkokouluttaa säännöllisesti. Jos ei kukaan palkkaisi vastavalmistuneita niin sinäkään et olisi koskaan saanut työpaikkaa, jostain se on aloitettava. Kokemattomammat aloittaa helpommista tehtävistä ja kun tiedot ja taidot karttuu niin pikkuhiljaa annetaan vaativimpia tehtäviä. Eikös näin toimita joka alalla??

        Toimistoja on erilaisia niin kuin kaikkia työpaikkoja, ei ole vain yhtä muottia mihin kaikki tungetaan. Itse työskentelen(osakkaana) pienessä toimistossa jossa on todella hyvä henki. Jokainen saa hoitaa työnsä itsenäisesti eikä kenenkään menemisiä ja tulemisia vahdita kellon kanssa, pääasia että työt tulee tehtyä. Eräskin meidän kirjanpitäjä tekee säännöllisesti nelipäiväistä viikkoa. Hän vain on niin nopea että tekee annetut työt neljässä päivässä ja voi pitää kolme vapaata.

        Voisitko vielä kertoa mistä tuo suuri inhosi tilitoimistoja kohtaan on lähtöisin? Kirjoituksestasi huomaa että pyrkimyksesi on vain mustamaalata koko tilitoimisto alaa.

        Haluaa eroon kirjauksista äkkiä, viitsisitkö tarkistaa mitä on kirjannut.. eteenkin tarvitseeko joitakin saldo-oikaisuja...heh heh


      • riikka-1976
        äkkiä kirjoitti:

        Haluaa eroon kirjauksista äkkiä, viitsisitkö tarkistaa mitä on kirjannut.. eteenkin tarvitseeko joitakin saldo-oikaisuja...heh heh

        Olen suorittanut taloushallinnon ammattitutkinnon, pohjana merkonomi....ei oteta tilitoimistoihin töihin koska ei kokemusta?! Ja tradenomit menee ohi...parhaillaan palkkahallinnon ammattitutkintoa suorittamassa, että edes jotain töitä sais...
        Tuttava meni tilitstoon töihin, palkka 1900/kk ylitöitä perkeleesti, vapaina piti saada, mutta eipäs niitä näkynyt....Ja juu tällä koulutuksena markkinoinnin puolen ekonomi, mutta onhan se hienoa sanoa että meillä ekonomi töissä, kuin asiansa osaava merkonomi:))))


      • hgfgfgfgfg
        riikka-1976 kirjoitti:

        Olen suorittanut taloushallinnon ammattitutkinnon, pohjana merkonomi....ei oteta tilitoimistoihin töihin koska ei kokemusta?! Ja tradenomit menee ohi...parhaillaan palkkahallinnon ammattitutkintoa suorittamassa, että edes jotain töitä sais...
        Tuttava meni tilitstoon töihin, palkka 1900/kk ylitöitä perkeleesti, vapaina piti saada, mutta eipäs niitä näkynyt....Ja juu tällä koulutuksena markkinoinnin puolen ekonomi, mutta onhan se hienoa sanoa että meillä ekonomi töissä, kuin asiansa osaava merkonomi:))))

        "Olen suorittanut taloushallinnon ammattitutkinnon, pohjana merkonomi....ei oteta tilitoimistoihin töihin koska ei kokemusta?! Ja tradenomit menee ohi...parhaillaan palkkahallinnon ammattitutkintoa suorittamassa, että edes jotain töitä sais.."

        Joo tuo on kyllä vittumaista, viiittutuuuuuh viiittuuuuuuhhhh

        Mut sitkun sen ekan paikan saa niin halutessaan on helppo vaihtaa kun on jo kokemusta alalta...


      • ryjtfyukfyu
        äkkiä kirjoitti:

        Haluaa eroon kirjauksista äkkiä, viitsisitkö tarkistaa mitä on kirjannut.. eteenkin tarvitseeko joitakin saldo-oikaisuja...heh heh

        Hyvin on kirjannut, nopeus piilee juuri siinä että ei tee virheitä joita pitäisi korjata. Meillä ei myöskään ole ollut tapana kuormittaa kirjanpitäjiä ylimääräisillä töillä ettei tarvitse hutiloida.


      • Tuomas H.

        ei ole tae ammattitaidosta esimerkiksi merikapteeni tutkinnonomaava ei ole pätevä aluksen päälliköksi tai rakennusmestari pätevä työnjohdontehtäviin. Tutkinto antaa mahdollisuuden kyseisen ammatin harjoittamiseen, ja siitä se oppiminen vasta alkaa.


    • Ei enää koskaan

      Yksi elämäni suurimmista mokista oli mennä pieneen tilitoimistoon harjoittelijaksi. Tilinpitotyö on edelleenkin mielestäni ihan ok mutta se kaikki muu mätti ja pahoin. Palkkaus on naurettava, etenemismahdollisuuksia ei ole tiedossa ja perehdytys oli tyyliä "pitäishän sun nyt tuo jo tietää".

      Välttele ainakin pieniä perheyrityksiä! On ihan helvetillistä kuunnella kaikki päivät yhden suvun asioita joista et kertakaikkiaan välitä hevon vertaa. Joka ikinen päivä pyysin ohjausta ja aina sanottiin että paremmalla ajalla sitten. Oli hemmetin vaikea oppia mitään ilman asiantuntevaa opastajaa.

      Tuosta periodista ei jäänyt käteen muuta kuin suuri hatutus ja katumus!

      • Harjoittelijana myös

        Mäkin olen ollut harjoittelijana pienessä tilitoimistossa. Itse työnohjaajani oli kyllä rento tyyppi, oli valmis neuvomaan ja opastamaan. Ei koskaan tuntunut olevan näreissään, kun jotain menin häneltä kysymään.
        Hänelle siis kiitos ihanasta asenteesta : )

        Mutta, toimistossa oli tapana puuttua ihan pikkumaisiin asioihin ja vetää niistä herneitä nenään. Sain mm. valituksia siitä, että palaveripöytää ei ole siivottu kunnolla tai että wc-paperirullista ei oltu repästy päätä auki valmiiksi. Minun tehtäviini kun kuului myös rullien vaihtaminen. Palaveripöydällä oli kuulemma ollut pieni kahvitahra, joka näkyi auringon osuessa siihen. Just joo. Tuommoista pientä nipotusta mitättömistä asioista, kun nämä jotkut haluavat kuvitella olevansa jotain hienompaa, mitä oikeasti ovat. Voivat olla taitavia numeroiden kanssa, mutta hermostuvat, kun pitäisi itse hakea tulostimeen lisää paperia tai keittää kahvia tai jos kahvi-maito on vähissä. Muista työntekijöistä puhuttiin selän takana.


      • Tuomas H.
        Harjoittelijana myös kirjoitti:

        Mäkin olen ollut harjoittelijana pienessä tilitoimistossa. Itse työnohjaajani oli kyllä rento tyyppi, oli valmis neuvomaan ja opastamaan. Ei koskaan tuntunut olevan näreissään, kun jotain menin häneltä kysymään.
        Hänelle siis kiitos ihanasta asenteesta : )

        Mutta, toimistossa oli tapana puuttua ihan pikkumaisiin asioihin ja vetää niistä herneitä nenään. Sain mm. valituksia siitä, että palaveripöytää ei ole siivottu kunnolla tai että wc-paperirullista ei oltu repästy päätä auki valmiiksi. Minun tehtäviini kun kuului myös rullien vaihtaminen. Palaveripöydällä oli kuulemma ollut pieni kahvitahra, joka näkyi auringon osuessa siihen. Just joo. Tuommoista pientä nipotusta mitättömistä asioista, kun nämä jotkut haluavat kuvitella olevansa jotain hienompaa, mitä oikeasti ovat. Voivat olla taitavia numeroiden kanssa, mutta hermostuvat, kun pitäisi itse hakea tulostimeen lisää paperia tai keittää kahvia tai jos kahvi-maito on vähissä. Muista työntekijöistä puhuttiin selän takana.

        Ihme nipotustako pienestä asiasta. Oliko asiat opetettu tekemään niin?? Tarkkuus ennen kaikkea;) ethän sinä ole vastuussa kuin jonkun yrityksen kirjanpidosta. Parempihan se on asiasta sanoa suoraan kuin kyräillä selän takana. Itse olen joutunut tekemisiin usean ammattitaidottoman ja selkärangattoman esimiehen kanssa. Joen osaan arvostaa tuollaista paperirullastakin sanomista. Luottamus on näistä pienistä asioista kiinni.


    • JuuJoo

      Olen töissä tilitoimistossa, jossa on kyllä osaavaa henkilökuntaa ja ilmapiiri hyvä. Asiat hoidetaan kunnolla ja ajallaan. Itsekkun on positiivinen tarttuu se myös muihin.. Tilitoimisto ala on kasvava ja mielestäni ihmisten juuri kannattaisi käyttää tilitoimistoja välttääkseen virheitä ja esimerkiksi yrittäjät säästää paljon omaa aikaansa antamalla tilitoimistolle työnsä ja kun sitä vapaa aikaa ei koskaan ole liikaa. Tilitoimistoja on monenlaisia, mutta kannattaa aina valita hyvä eikä sitä halvinta, jossa työt hoidetaan surkeasti juuri halvan hinnan vuoksi ja tästä virheet kun panostaa tilitoimistoon hiukan saa myös VARMASTI hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Älkää siis ikinä valitko halvinta mahdollista.

    • 1+2

      Vai on hinta laadun tae, tuskin. Voihan omistaja vain pistää vähän enemmän voittoa omaan taskuunsa. Miten asiakas voi varmistaa tilitoimiston osaamisen ja ammattitaidon etukäteen? Varmuudella ei mitenkään. Toki muilta yrittäjiltä voi kysellä mielipiteitä ja esim. yrityksen toiminta vuodet kertovat jotain asiasta. Sitä osuuko omaksi kirjanpitäjäksi talon sisältä se osaaja vai noviisi ei etukäteen tiedä. Monet vannovat auktorisoinnin nimeen, mutta mitä sekään oikeasti kertoo. Vain sen että tilitoimistossa työskentelee ainakin yksi osaamisensa luotettavasti todistanut henkilö. Kaikki muut voivat olla niitä vastavalmistuneita noviiseja.

      • KP

        Jos on auktorisoitu niin taloushallintoliitto tekee vuosittaiset tarkastukset tilitoimistoon jossa käydään läpi useita irjanpitäjiä ja niiden osaamisia. Jos et läpäise tarkastusta niin auktorisointi lähtee. Eli kyllä se on laadun tae.


      • KP

        Jos on auktorisoitu niin taloushallintoliitto tekee vuosittaiset tarkastukset tilitoimistoon jossa käydään läpi useita kirjanpitäjiä ja niiden osaamisia. Jos et läpäise tarkastusta niin auktorisointi lähtee. Eli kyllä se on laadun tae.


      • yktkiyuki
        KP kirjoitti:

        Jos on auktorisoitu niin taloushallintoliitto tekee vuosittaiset tarkastukset tilitoimistoon jossa käydään läpi useita kirjanpitäjiä ja niiden osaamisia. Jos et läpäise tarkastusta niin auktorisointi lähtee. Eli kyllä se on laadun tae.

        Auktorisointi tarkoittaa sitä että toimistossa on vastuullisena henkilönä KLT tutkinnon suorittanut kirjanpitäjä.

        Tämän yhden TLT:n lisäksi kymmenen muuta voi olla harjoittelijoita. Takaako se mielestäsi laadun?

        Auktorisoinnin yhteydessä toimistoon tehdään taloushallintoliiton tarkastus. Vastuullinen säilyttää KLT kirjan kunhan käy vuosittain jatkokoulutuksessa muutaman tunnin.

        En vähättele auktorisointia koska KLT tutkinto on hyvä asiantuntija tutkinto mutta ei se takaa sitä mitä sutta ne muut siinä toimistossa tekee.


    • huhhuh___

      Olen tilitoimistossa palkanlaskijana ja täytyy sanoa, että on kyllä kaamein työpaikka ikinä. Huonolla palkalla saa raataa niskat limassa hommia ja ylityökorvauksista ei ole tietoakaan.

    • huhhuuuu

      Meillä jos olisi tilanne että tekisi työnsä neljässä päivässä ja pitäisi sitten vaikka perjantain vapaata, niin tilanne muutettaisiin kyllä nopeaan. Tuohan tarkottaa että töitä on liian vähän! Kyseselle tyypille vaan lisää töitä kun on niin nopea.

      Terkkuja vaan ihan oikeasta tilitoimistosta.

      • dtukuiu

        Toimistomme on pieni ja haluamme sen sellaisena pitää. Samalla haluamme että töissä on mukavaa.
        Vaikka itse omistaja olenkin, filosofiaani ei kuulu maksimi voitto inhimillisyyden kustannuksella.
        Jokaiselle on jaettu sen verran töitä että ne pystytään hoitamaan. Jos töitä on liikaa, tulee ongelmia heti kun joku sairastaa tai on lomalla.
        Kun työviihtyvyys on hyvä, ei sairaspoissaolojakaan ole muutamaa flunssa päivää enempää vuodessa kellään.


      • huhhuuu
        dtukuiu kirjoitti:

        Toimistomme on pieni ja haluamme sen sellaisena pitää. Samalla haluamme että töissä on mukavaa.
        Vaikka itse omistaja olenkin, filosofiaani ei kuulu maksimi voitto inhimillisyyden kustannuksella.
        Jokaiselle on jaettu sen verran töitä että ne pystytään hoitamaan. Jos töitä on liikaa, tulee ongelmia heti kun joku sairastaa tai on lomalla.
        Kun työviihtyvyys on hyvä, ei sairaspoissaolojakaan ole muutamaa flunssa päivää enempää vuodessa kellään.

        vaikea on uskoa... Oon ollu parissa kohtuullisen suuressa toimistossa töissä. Ei meilläkään kukaan pidä sairaslomia kun ei niitä töitä kukaan tee. Eli katastrofi edessä jos vaikka viikon sairastat. Sitten vaan teet pidempää päivää ja kirit kiinni mitä kerkeät. Paskempi homma jos sairastuu just huonoon aikaan, eli esim. ennen 12. päivää. Ei pomo kiittele.


        Tilitoimistot on kovia ja raadollisia paikkoja olla töissä.


    • 9 vuotta

      9 vuotta tilitoimistoyrittäjänä tulee juuri täyteen. Mielenkiintoista lukea kommentteja. Noin se varmaan on. Ei se varmaan mukavaa ole olla tilitoimistossa töissä.
      Itse olen aivan loppuun väsynyt. Henkilökunta on tullut opiskeluharjoittelujen kautta ja oppivat koko ajan työn ohessa, niin kuin minä itsekin. Raha on koko ajan tiukilla ja töitä on paljon. Yksi sairastelee lähes joka viikko ja se tietää toisille tuplamäärää töitä. Pakko ottaa lisää henkilökuntaa ja se taas maksaa. Alituinen huoli ja murhe riittääkö rahat palkkoihin ja ehditäänkö työt tehdä määräajassa. En suosittele kenellekään.

    • mammuttiini

      Kolme kuukautta tilitoimistotyötä tuli juuri täyteen ja täytyy sanoa, että elämäni paras valinta työpaikan suhteen! Myönnetään, että tilitoimistossa pitää olla tarkka ja pienistäkin virheistä valitetaan, mutta sanonpa, ettei kirjanpitäjänä suoraan yrityksen palveluksessa ollut sen helpompaa, valittamista oli vaan enemmän. Oli kirjanpitäjän syy, jos tililtä oli rahat loppu. :D

      Meillä ei kukaan työntekijä tee ylitöitä. Yrittäjä itse tekee tarvittaessa vaikka sunnuntaina, mutta työntekijät tekevät 7,5h päivässä. On meillä vaatimuksia sen suhteen paljon pitää saada tunnissa / kuukaudessa tehtyä, muttei ainakaan vielä kukaan ole täällä valittanut, että olisi liikaa työtä.

      Palkka on tietysti ihan surkea - yritykset maksavat kirjanpitäjilleen enemmän. Eli sain enemmän palkkaa keittäessäni kahvia ja tallentaessani ostolaskuja reskontraan, mutta onpa paljon mielekkäämpää tehdä ihan oikeita töitä, vaikka verosuunnittelua.

      Asiakkaissa on paljon pieniä yhtiöitä, yrittäjän lisäksi 1-4 työntekijää. Heille tilitoimisto on pelastus, kun ei tarvitse itse perehtyä paperihommiin, vaan voit ostaa palvelun.

    • spiruniinl

      Ensinnäkin sanoisin AP:lle sen, että asiakkainahan on paljon pieniä yrityksiä, joilla ei edes olisi mahdollisuutta palkata täyspäiväistä tilinpäätöstaitoista kirjanpitäjä/palkanlaskijaa. Tuollaisen työntekijän palkkaaminen ja hänen koulutuksensa ylläpitäminen maksaisi melkoisesti. Jos ajattelee, että sosiaalikulujen kanssa kustannus yritykselle olisi esim. 3000 e/kk, niin sillä rahalla ostaa jo melkoisesti palveluita tilitoimistolta.

      Itse olen töissä pienehkössä toimistossa ja meillä on ostettuna tilitoimistopalvelut (reskontrat, kirjanpito, palkanlaskenta, verotusasiat). Missään tapauksessa ei olisi järkevää yrittää tehdä niitä itse. Meillä yhteyshenkilönä tilitoimistossa on nuori harjoittelija, mutta isommat asiat hoitaa itse yrittäjä. Ainakin heillä yhteistyö pelaa hyvin. Vastuu oikeellisuudesta on yleensä asiakasyrityksellä, mutta niinhän se olisi silloinkin, jos yrityksen oma kirjanpitäjä tekisi virheen kirjanpidossa. NIin kauan kun kyse on inhimillisestä työstä, niin virheiltä ei voi välttyä.

      Täytyy muistaa myös se, että jos yritys palkkaisi itselleen kirjanpitäjän, niin lisäksi tulisi maksettavaa tarvittavista ohjelmistoista ja lisensseistä. Nyt ne saa edullisemmin tilitoimiston kautta, kun ei tarvitse maksaa koko ohjelmistoa itse, vaan riittää pelkkä lisenssimaksu, jotta pääsee käyttämään esim. laskujenkierrätyssysteemiä. Toki isoissa yrityksissä on kapasiteettiä maksaa näitä kuluja itse, mutta pienessä yrityksessä tilanne on toinen.

      Myös sijaistaminen on ongelmana, jos yritys palkkaisi työntekijän itse. Tilitoimistoa käyttämällä mahdolliset pitkät sairaslomat ja kesälomat eivät ole asiakasyrityksen ongelma, vaan tilitoimiston murhe.

    • jatzera

      Tilitoimistojen omistajat kusettavat työntekijöitä jonka voin hyvin uskoa vaikka olen ollut tilitoimiston asiakkaana kymmeniä vuosia.Ne kusettavat asiakkaita jos ei osaa olla tarkkana.Teen itse kuittiviennit ja tarvitsen tilitooimiston palvelua vain tilipäätökseen ja veroilmoitukseen.Olin vuosia Kauklahdessa sijaitsevan tilitoimiston asiakkaana ja em palvelusta jouduin maksamaan n.650€ selittivät että täytyy aina käydä myös kuitit läpi he,he ja se nostaa hintaa.Vuosien varrella kuittien määrä laski mutta laskun hinta nousi.Mihin olisikaan noussut elle olisi älynyt vaihtaa tilitoimistoa.
      Nyt maksan samasta työstä 90€ alveineen.Jotta silleen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2228
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1926
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      74
      1625
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1492
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1393
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1311
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe