Millainen saumuri?

aloitteleva tumpelo

Millainen saumuri täytyy olla, että tulee sellaista jälkeä kuin kaupan vaatteissa, eli etupolelle tavallisen näköistä suoraa tikkausta (kaksi riviä) ja nurjalle "saumurimaista"?

En tiedä tuon tikkauksen nimeä, mutta toivottavasti joku ymmärsi sepustuksen =) KIitos jo etukäteen :)

9

2494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei oo saumuri

      Se on eri kone kokonaan eikä niitä myydä kotikäyttöön, teollisuusvehkeitäkin hankala löytää.
      Tasosaumaajassa on kaksi neulaa ja yksi sieppari eikä leikkaavaa terää ollenkaan. Kolmilankasessa saumurissa just toisinpäin, nelilankasessa kaks molempia ja viisilankaisessa kaksi neulaa ja kolme siepparia.

      Kaikenlaisia lisälaitteita saumureihin on keksitty, ehkä jossain mallissa voi leikkuuterän poistamalla ja erilaisella langoituksella saada aikaan tasosaumaa, mutta ikinä en ole moiseen törmännyt.

      • yjhkf

        Kyllä myydään kotikäyttön, miksi ei? Olen nähnyt kaupassa, en muista missä, olisiko ollut Singer liike.


      • ompelija omppunen
        yjhkf kirjoitti:

        Kyllä myydään kotikäyttön, miksi ei? Olen nähnyt kaupassa, en muista missä, olisiko ollut Singer liike.

        Tuota ommelta kutsutaan myös peitetikiksi, ja koneita peitetikkisaumureiksi. Löytyy ihan Suomestakin kotikäyttöön näitä koneita, mutta jotkut ovat tilanneet Englannista/Saksasta omansa kun ilmeisesti niin saa halvemmalla (blogeista olen lukenut asiasta, itse en ole koneita ulkomailta tilannut mutta muuta tavaraa kylläkin)


      • hahmottuu ehkä
        ompelija omppunen kirjoitti:

        Tuota ommelta kutsutaan myös peitetikiksi, ja koneita peitetikkisaumureiksi. Löytyy ihan Suomestakin kotikäyttöön näitä koneita, mutta jotkut ovat tilanneet Englannista/Saksasta omansa kun ilmeisesti niin saa halvemmalla (blogeista olen lukenut asiasta, itse en ole koneita ulkomailta tilannut mutta muuta tavaraa kylläkin)

        Peitetikkisaumuri tuon oman Pfaff select 3:n rinnalle.
        Sain sattumalta ikivanhan Singerin saumurin, jolla tulee perussaumaa. Tein itselle t-paidan ja kun ei tarvinnut erikseen huolitella reunoja niin työ tuntui todella jouhevalta. Siitä innostuneena tahtois vähän monipuolisemman saumurin kun haluaisin ommella liehuvia hihoja ja huivejakin ja lapsille t-paitoja. Tuolla vanhalla koneella tulee turhan leveää ommelta.
        Voisi sitten tulevina lähivuosina mummona tehdä vauvavaatteitakin.

        Kiinnostaa Pfaff coverlock 3 tai (koen Pfaffin vahvaksi laitteeksi, ei myydä ulkomaillakaan kuin parikymppiä halvemmalla vs suomen hinnat)
        Huskylock 21 tai
        Bernina 800 D tai
        ...joku vastaava, näiden hintaluokkaa ominaisuuksia?

        Koitan teoriassa hahmotella...sitten vasta liikkeeseen tinkaamaan kun on mutua hanskassa;) muuten mut puhutaan pyörryksiin.
        Mikä näistä koneista jaksaa ommella myös ehkä farkkua tai muuta paksumpaa kangasta? Kertokaa omia kokemuksia, kiitos! Teen myös paksuja collegeasuja yms.
        Onko vaikea muuttaa peitetikkiasentoon eli joutuuko ruuvarin kanssa irrottelemaan terää tms?

        Olisin kiitollinen sekä hyvistä että ikävistä puolista tai mitä ehkä jäitte kaipaamaan.


      • oispa huippu
        ompelija omppunen kirjoitti:

        Tuota ommelta kutsutaan myös peitetikiksi, ja koneita peitetikkisaumureiksi. Löytyy ihan Suomestakin kotikäyttöön näitä koneita, mutta jotkut ovat tilanneet Englannista/Saksasta omansa kun ilmeisesti niin saa halvemmalla (blogeista olen lukenut asiasta, itse en ole koneita ulkomailta tilannut mutta muuta tavaraa kylläkin)

        Voiko samalla vehkeellä sekä saumata että päärmätä tolla peitetikkisysteemillä? Onko kellään omaa, onko hankalaa siirtyä ompeleesta toiseen? Onko kalliita?
        Itelläni ikivanha Bernette, jossa differentiaalisyöttö. Punontapaln ja terän asentoa vaihtamalla saa reunaan semmosen "rupeliompeleen", mutta ei sillä mitään peitetikkiä pysty tekemään...


      • tutkailijaainen
        oispa huippu kirjoitti:

        Voiko samalla vehkeellä sekä saumata että päärmätä tolla peitetikkisysteemillä? Onko kellään omaa, onko hankalaa siirtyä ompeleesta toiseen? Onko kalliita?
        Itelläni ikivanha Bernette, jossa differentiaalisyöttö. Punontapaln ja terän asentoa vaihtamalla saa reunaan semmosen "rupeliompeleen", mutta ei sillä mitään peitetikkiä pysty tekemään...

        ole varma ymmärränkö...mutta Huskylock s21 - tuohon löytyy netistä ohjeet langoittamiseen ja esimerkit ompeleista. 21 eri tikkiä. 4-lankainen simultaanitikki, varmuustikkejä, huolittelutikkejä, reunaommel, tasosauma, kiertopäärme, peitetikit, ketjutikki. Olen vasta tutustumassa tähän koneeseen mutta vaikuttaa tosi monipuoliselta, on tilava työskennellä ja kun katselin netistä noita langoitusvideoita niin alkaa kone pikku hiljaa hahmottua.

        Lankakerät vilkkuvat videolla siinä järjestyksessä, miten pitää langoittaa. Lankarullaa näppäämällä avautuu video langoittamisesta, sitten vilkkuu toinen kerä, ja taas kolmas ja neljäs, riippuen mitä tikkiä on tekeillä.
        Alareunassa on eri ompeleet ja 2-, 3,- 4-lankaisina ja chainstitch/coverstitch eli ketju/peitetikki ja miten koneen viritys tapahtuu.

        http://www.husqvarnaviking.com/mediafiles/Huskylock_family_2009/Threading_guides/HV/index_en.html


      • kiirettä pitää
        tutkailijaainen kirjoitti:

        ole varma ymmärränkö...mutta Huskylock s21 - tuohon löytyy netistä ohjeet langoittamiseen ja esimerkit ompeleista. 21 eri tikkiä. 4-lankainen simultaanitikki, varmuustikkejä, huolittelutikkejä, reunaommel, tasosauma, kiertopäärme, peitetikit, ketjutikki. Olen vasta tutustumassa tähän koneeseen mutta vaikuttaa tosi monipuoliselta, on tilava työskennellä ja kun katselin netistä noita langoitusvideoita niin alkaa kone pikku hiljaa hahmottua.

        Lankakerät vilkkuvat videolla siinä järjestyksessä, miten pitää langoittaa. Lankarullaa näppäämällä avautuu video langoittamisesta, sitten vilkkuu toinen kerä, ja taas kolmas ja neljäs, riippuen mitä tikkiä on tekeillä.
        Alareunassa on eri ompeleet ja 2-, 3,- 4-lankaisina ja chainstitch/coverstitch eli ketju/peitetikki ja miten koneen viritys tapahtuu.

        http://www.husqvarnaviking.com/mediafiles/Huskylock_family_2009/Threading_guides/HV/index_en.html

        tuon huskylock s 21.
        Hyvä ohjekirja ja terän siirto pois käytöstä tosi helppo, pari vipua vain siirretään toiseen asentoon. En ole ehtinyt juuri ommella ja muuten tutustua mutta vaikuttaa tosi hyvältä laitteelta. Pidän erityisesti siitä, että työskentelytilaa on paljon, eli saa vaikka isommankin työn tuonne tungettua ja tehtyä päällitikkiä mihin tahtoo.


    • Anonyymi

      Moi. Hakusessa saumuri. Sellainen jolla voi myös ommella paksumpaa esim vaikka farkkua farkkukangas. Olisko neuvoja mikä saumuri olisi siihen hyvä. Kiitos

    • Anonyymi

      Töissä olen käyttänyt husgvarna viking huskylock. Saumuri ihan hyvä mutta paksua ei voi saumata

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      296
      2630
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      99
      2075
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1606
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      158
      1448
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1288
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1205
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1020
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe