Kuukuppi, tamponi vai side??

chili__

Elikkä ajattelin nyt kysellä hieman eri kuukautissuojista, En itse oikein osaa päättää minkälaista suojaa haluaisin käyttää, kuukautiseni alkoivat viime toukokuussa, ja olen tähän asti käyttänyt siteitä, MUTTA kovasti houkuttaisivat nuo tampoonit ja kuukuppi, kun kuukautiset siteet ovat karmea yhdistelmä, ainakin minulla. En osaa tarkkaan sanoa mikä siinä on niin inhottavaa, mutta se siteen tuntuvuus, ällö tunne että koko ajan on mennyt yli, en pysty kunnolla edes kävelemään niin epämiellyttävältä siteen kanssa oleminen tuntuu, se vaan on niin epämiellyttävä ja inhottava. kuukautiseni ovat vielä alussa suht runsaat... Odotan suorastaan kauhulla aina seuraavia kuukautisia, minkä tietenkin tiedän olevan aivan turhaa, sillä kuukautiset minulle tulee tästä lähtien, vielä ainakin 40 vuoden ajan... mutta silti, joka kuukautisten aikana tuntuu, niin hiton inhottavalta, haluaisin vain kuolla, tai vähintäänkin maata peiton alla lähtemättä minnekkään, kunnes ne ovat ohitse. koulussa oleminen kuukautiseten aikaan on suorastaan kauheaa! onko teillä tällaisia tuntemuksia?? tuntuu että minä olen ainoa jolle kuukautiset ovat näin ylivoimainen juttu :D ja nyt vihdoin pääsen tähän todelliseen asiaan:
olen miettinyt että sisäisen suojan käyttö voisi edes vähän (tai aika paljonkin) auttaa minua kestämään kuukautiset, ja minulla olisi teille kokeneille käyttäjille pari kysymystä:
1. onko kuukupin käytöllä mitään ikärajaa?? olen vasta 14, voinko käyttää kuukuppia vielä? milloin olette itse aloittaneet sen käytön??
2.kertokaa hyviä ja huonoja puolia kuukupista?
3.kertokaa hyviä ja huonoja puolia tampooneista?

kiitos oooikein paljon kaikille jotka auttavat minua :D

51

7180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15-vee,tyttö

      Minulla on sama juttu. Inhoan kuukautisiani yli kaiken! Ne on niin inhottavat! Itse kokeilin 2 viikkoa sitten tamppoonia. o.b mini on hyvä aloittelijalle. Itse sain sen aika hyvin sisääni, mutta kun kyykistyin tuntui että se tulee ulos ja vähän sattuikin, niin otin sen heti pois. Olen nyt jotenkin jo tottunut siteisiin, mutta mieluiten käyttäisin tampoonia. Yöt varsinkin ovat ihan kamalia siteen kanssa.

      hyviä puolia minun mielestä tamppoonissa on se ettei housussa tunnu mitään. Ja se on melko huomaamaton muutenkin. Mutta toisaalta jos sen unohtaa sisään, se voi aiheuttaa tosi pahoja tulehduksia. Sitä saa pitää korkeintaan 6 tuntia. Ja menkkojen loppuvaiheessa suositus olisi, että ei käyttäisi tamppoonia, koska se voi pienen vuoto määrän takia kuivattaa emätintä. (mutta voi sitä tietysti käyttää) Jos et saa tamppoonia sisääsi, voit kokeilla laittaa sen päähän vähän jtn perusrasvaa liukasteeksi. Mene kyykkyyn tai situmaan ja levitä emätintä ja työnnä tamppooni sisääsi. Kokeile rauhassa:)

      Haluaisin jutella kanssasi enemmänkin kaikesta tähän liittyvästä, lisääppä tämä meseesi tai s-postiisi [email protected]

    • minäsevain87

      olen 22-vuotias itse, eli menkkoista pian 10:n vuoden kokemus. :) ja olen aivan samaa mieltä, että siteet ovat todella, todella ärsyttäviä, hankalia ja kamalia. Itse käytin niitä vain n. parien ensimmäisten menkkojen aikana sekä äärimmäisessä tilanteessa (tampponit oli loppu tms.) Nykyään en voisi kuvitella palaavani takaisin siteiden käyttöön!
      Et ole mitenkään ainoa kenen mielestä menkat ovat kauheat tai hankalat, mutta toisaalta en tiedä enää nykyään montaakaan, joka käyttää pelkästään siteitä, ainakaan alle 30-vuotiaista. Itse olen käyttänyt tampooneja ja n. vuoden ajan myös kuukuppia. eli nyt vastauksia:

      1. tietääkseni kupin käytölle ei ole ikärajaa. Valitsen vaan markkinoiden pienimmän mallin, esim. luneten nro 1. Ainakin pakkausselosteessa sanotaan, että sopii myös sellaisille jotka ei ole ollut yhdynnässä, itse oon kyllä sitä mieltä, että kupin paikoilleen laitto on kyllä aika paljon haastavampaa kuin tampoonin, että ehkä alottaisin vaik ainakin puol vuotta eka tampooneilla ennen ku lähtisin tätä huomattavasti tampoonia isompaa sisääni työntämää :) ja siis mä vasta ekan kerran kuppia käyttäny yli 2-kymppisenä. En usko että olisin saanu sitä paikalleen (ilman kipua) 14-vuotiaana, mut ihmiset on erilaisia.

      2. Kuukupin hyvät puolet on, että ei tarvi kantaa mitään mukana vessaan, tarvii tyhjentää vaa n. 2 krt vuorokaudessa ! eli siis esim. herätessä ja toisen kerran illalla, eli voit päivän ajaksi unohtaa menkat. ja tietty ei tule roskaa ja se säästää luontoa ja sillei :) huonoja puolia on varmaa se, että ainaki aluks se vaatii aika paljo sorminäppäryyttä, ja vähän tekee kipeetäki mut siihe tottuu nii ei se sit enää. ja tietty sit ku sitä pitää keitellä niin joutuu näkee siin kohtaa ylimääräst vaivaa. Esim. jos asut kotona, niin en tiedä kuinka kiva 14-vuotiaana ois ollu keitellä vanhempie vieres jotai kuukautiskuppii :)

      3. Tampponien hyvä puoli, että ne on helppoja oppii käyttää, pieniä kantaa mukana ja menkat ei oo koko aja mieles niiku jos käyttäs sidettä nii sillo ois. Pitää olla vuodon mukaa tampponin koko, ettei kuivu tai tuu koko ajan läpi. kokeilemalla oppii. Huonot puolet on tampponipäänsärky ja se että siin on se pieni tulehdus riski, mut siis jos tulee kuumetta jne. nii tampponi pois ja side tilalle. ja toinen vastaaja sanoi että paha jos unohtaa sen sisään niin... jaa-a, sitä ei vaa pidä unohtaa sisää :D ethän unohda hellaakaan päälle tai avaimia kotiin ;) se vaa pitää muistaa.

      outo vinkki tuo rasvan laitto tamponin päähän, kyllä sen saa ilmankin, ei tarvi aina olla joku liukaste purkki mukana :D ja kyykky ja istuminen ei kyllä auta! päivitähän tietojasi jossain, nuo vinkithän on kuin miehen antamia x) eli paremminkin tampoonin paikalle saamiseks auttaa jos nostat toisen jalan vaik vessanpöntönkannelle tai sit vaa seisot ja levität jalkoi ja rentoudu. ja harjotusta harjotusta vaa nii kyl se siitä.

      • 15vee,tyttö

        noh, minulle itselleni kyykyssä laittaminen on ollut helpointa ja myös gyne suositteli meilummin sitä. Samoin kun myös sitä rasvan laittoa tamponin päähän, jos ei meinaa mennä muuten.


      • tällainen tarina

        Mitenköhän satuinkin eksymään tälle threadille... Joka tapauksessa, olen 34-v. joten kuukautisista on aika pitkä kokemus. En ole siteisiin päin vilkaissutkaan varmastikaan 15 vuoteen, koska tamponien kanssa on niin mukavaa. Niitä on helppo pitää mukana koko ajan (minulla on aina pieni Marimekon klipsipussillinen tamponeita laukussa) eikä minulla ole koskaan ollut mitään ongelmia niiden käytössä, ei edes ennen seksielämän aloittamista. Tunnen rytmini ja vuotoni laadun niin tarkkaan, etten käytä varmuuden vuoksikaan mitään pikkuhousunsuojia. Lisäksi kaikki muovilaput rapisevat mielestäni ällöttävästi ja hautovat jalkoväliä.
        Jäin miettimään minäsevain87:n mainitsemaa "tamponipäänsärkyä", en ole koskaan kuullutkaan! Toisaalta, kuulun niihin onnekkaisiin joilla ei ole koskaan ollut PMS:aa tai kuukautiskipuja tai jotain ihme "turvotteluja", joten ei ihme ettei tuokaan harmi ole tuttu...
        Kaiken kaikkiaan, kuukautiset eivät vie ajatuksistani montaa sekuntia päivässä, edes kuukautisten aikaan. Ne korkeintaan saavat minut tuntemaan, että olen terve, hedelmällinen nainen. Jonain päivänä kun vaihdevuodet alkavat, kuukautisten loppuminen tulee olemaan aika kova paikka.


      • TööpsiKkä
        tällainen tarina kirjoitti:

        Mitenköhän satuinkin eksymään tälle threadille... Joka tapauksessa, olen 34-v. joten kuukautisista on aika pitkä kokemus. En ole siteisiin päin vilkaissutkaan varmastikaan 15 vuoteen, koska tamponien kanssa on niin mukavaa. Niitä on helppo pitää mukana koko ajan (minulla on aina pieni Marimekon klipsipussillinen tamponeita laukussa) eikä minulla ole koskaan ollut mitään ongelmia niiden käytössä, ei edes ennen seksielämän aloittamista. Tunnen rytmini ja vuotoni laadun niin tarkkaan, etten käytä varmuuden vuoksikaan mitään pikkuhousunsuojia. Lisäksi kaikki muovilaput rapisevat mielestäni ällöttävästi ja hautovat jalkoväliä.
        Jäin miettimään minäsevain87:n mainitsemaa "tamponipäänsärkyä", en ole koskaan kuullutkaan! Toisaalta, kuulun niihin onnekkaisiin joilla ei ole koskaan ollut PMS:aa tai kuukautiskipuja tai jotain ihme "turvotteluja", joten ei ihme ettei tuokaan harmi ole tuttu...
        Kaiken kaikkiaan, kuukautiset eivät vie ajatuksistani montaa sekuntia päivässä, edes kuukautisten aikaan. Ne korkeintaan saavat minut tuntemaan, että olen terve, hedelmällinen nainen. Jonain päivänä kun vaihdevuodet alkavat, kuukautisten loppuminen tulee olemaan aika kova paikka.

        Siteet tietty on parhaita. Ne eivät ainakaan minulla mitenkään haudo ja ovat miellyttäviä käyttää. Vuokkoset rulz!


      • tamponit rules!!
        TööpsiKkä kirjoitti:

        Siteet tietty on parhaita. Ne eivät ainakaan minulla mitenkään haudo ja ovat miellyttäviä käyttää. Vuokkoset rulz!

        olen itse 13 ja käytän tamponeja. Side haisee, kuukuppi etoo ja tamponi on superia!!! olen kyllä kuullut että tamponin päälle voi laittaa hajusteetonta rasvaa päälle. :/


      • sintti12
        TööpsiKkä kirjoitti:

        Siteet tietty on parhaita. Ne eivät ainakaan minulla mitenkään haudo ja ovat miellyttäviä käyttää. Vuokkoset rulz!

        Itselläni ikää kohta 33-vuotta. Kuukautiset mulla on ollut n. 19 vuotta.Joskus oon tamponeita kokeillut, muttei oikein tuntunut mulle sopivalta.
        Niinpä oon sitten käyttänyt siteitä ja merkiltään ne on olleet: Vuokkosia, extraa tai pirkka. Vuokkoset musta on olleet parhaita.
        Välillä oon käyttänyt kestositeitä ja ne on kanssa olleet hyviä.


    • 8+5

      No todellakin, olet kuin minä. Oikeastaan, kouluun menemistä ei tarvitse jännittää, ottaa laukkuun johonkin "piilotaskuun" vaan siteitä tai mitä nyt sitten käyttääkään, mukaan. Ja jos yhtään antaa mielenrauhaa, myös varahousut. En siis itse ole kuukupin käyttäjä, kun alkoivat nuo menkat vasta 3 kuukautta sitten, mutta ennen niiden alkua ja varsinkin alun jälkeen, etsin paljon tietoa kuukupista ja sen käytöstä. Itsekin haluaisin käyttää, mutten tiedä, miten kertoa äidilleni jos kävisin sen apteekista ostamassa, ja luulisin että reaktio on kutakuinkin kielteinen ja tyyliin: "Oletko aivan varma nyt, osaatko käyttää sitä, uskallatko käyttää sitä, mahtuuko se ym..". Itse en ymmärrä, miksi se olisi niin kauheaa, tosin luulen, että reaktio olisi vähän laimeampi kuin täysin kielteinen, koska äitini käyttää tamponeja, eikä siis sitä myötä ole tätä "mitään ei laiteta emättimeen" -kansaa. Emätinhän on tarkoitettu sitä varten, että sinne laitetaan jtn = yhdytään miehen kanssa = täysin normaali asia = emättimeen todellakin laitetaan jtn, tai sormetus, joka on ihan normaalia, ei ole mikään kamala synti.

      No nyt sitten vastauksia kysymyksiisi:
      1) Ei ole. Voit käyttää, sille ei todellakaan ole mtn ikärajaa, eri asia on sitten, oletko niin tiukka, että pieninkään kuukuppi ei sisään mahtuisi. Voit siis käyttää sitä aivan vapaasti, kukaan ei voi sanoa ettetkö saisi sitä käyttää, edes äitisi ei voi sitä estää. Sinun kehosi ei ole hänen, hän ei voi määrätä mitä kuukautissuojaa saat käyttää, ja mikä tuntuu sinusta miellyttävimmältä suojalta.
      2) Hyviä puolia:
      se on ekologinen. Et tuota maailmaan yhtään roskaa enempää, lukuun ottamatta kuukuppia, joka säilyy yli 5 vuottakin, ja toki vaikka 10, en sitten tiedä onko se enää niin hygieninen...
      Juuri minkä tuossa edellä mainitsin, se siis tosiaan kestää yli 5 vuotta.
      Kun kerran käytät sen 20-30 euroa siihen kuukuppiin, et vähintään 5 vuoden aikana joudu käyttämään sen jälkeen yhtään rahaa kuukautisiisi.
      Se on hygieninen
      Se on helppo pitää mukana, ja se ei lopu kesken, et joudu kaverilta tai vierailulta äkisti lähtemään kotiin siksi, että menkkasi alkoivat, ja huomasitkin, että sinulla ei ole siteitä/tamponeita mukana, tai ne loppuivat juuri kun eniten niitä tarvitset.
      Koulussa ei tarvitse pelätä, että pojat tekevät hyökkäyksen laukkusi kimppuun, ja löytävät tamponit/siteet, ja pilkkaavat sinua koko loppuvuoden sen takia, jos taas he löytäisivät laukustasi kuukupin, kukaan tuskin osaisi sanoa, mikä se on, ja voisit vaikka selittää sen olevan jonkinlainen leipomis mitta, jolla mitataan vaikkapa maustemäärää, olen 100% varma, että niin lapselliset pojat, jotka rupeavat tonkimaan laukkuasi, eivät osaa myöskään sanoa, mikä kuukuppi on, jos he näkevät sen.
      Se ei kuulemma tunnu missään
      Siitä ei voi vuotaa yli
      Voit unohtaa kuukautisesi
      Kuuleman mukaan, kuppiin kerääntynyt veri ei rupea haisemaan (ellet välttämättä halua pitää kuukuppia, joka on täynnä verta, yöpöydälläsi hapettumassa, odottaen että se rupeaa haisemaan) kuten esim. siteeseen
      Kuukuppia ei työnnetä niin syvälle kuin saadaan, kuten tamponi, vaan asetetaan niin syvälle, että kupin pohjassa oleva tappi ei näy, eikä kupinkaan pitäisi pahemmin tuntua, jos oikein muistan. Mutta ei siis niin syvälle kuin tamponi.
      Monia muita lukemattomia plussia, joita en jaksa luetella

      Huonoja puolia
      - Se että en saa tähän hienoa listaa eri asioista, koska niitä huonoja puolia ei juurikaan ole.
      - Noh, jos siis olet äärimmäisen pienikokoinen alapäästäsi, kuppi ei välttämättä mene helposti paikoilleen
      - Kupin käytön aloittaminen on joillakin kuulemma vaikeaa, oikea laittamistapa pitää opetella ja kupin pois otto.

      3) No sitten hyviä puolia tamponeista
      Eivät ole ällöjä kuten siteet
      Huomaamattomia
      Voit uida menkkojen aikana
      Eivät pidä yhtä pahaa ääntä kuin siteiden asettaminen
      Eivät tee roskaa niin paljon kuin siteet
      Vievät vähemmän tilaa
      Ym. mutten jaksa tästä tehdä pidempää listaa

      Huonoja puolia:
      - Roskaavat enemmän kuin kuukuppi
      - Maksavat 5 vuodessa aivan älyttömän paljon enemmän kuin kuukuppi
      - Saattavat kuivattaa limakalvoja
      - Asettaminen saattaa olla vaikeaa
      - Ym.

      No siinä mun mielipiteitä ja tosiasioita, ihmiseltä joka ei kuukuppia käytä, mutta tietää siitä jotain, ja todellakin haluaisi sitä käyttää.

      • 3+5

        Kysyisin tässä samassa, kun itse olen miettinyt tampoonien käyttöä, että maksaako tampoonit enemmän kuin siteet?
        Kiitos.


    • jkdfid

      kiitos niille jotka on antanut vinkkei tamponeist , en oo ap mut siirryin käyttää o.b. Pro comfort normalii viime menkkojen aikan

    • hilutin

      saakohan netistä tilattua siteitä tai tamponeja? Kuukuppeja on monessakin paikassa, mutta esim. vuokkosia en löytänyt. Kuukuppi on mukavin ja halviin ostaa nettikaupasta.

      • Anonyymi

        Mun mieles siteet on helppokäyttöinen ja hyvii


    • :))

      Ihanaa että olet näin kiinnostunut asiasta, tamppoonin ja kuukupin käytön harjoittelussa menee monilla aikaa, itse opettelin 5 vuotta tamppoonin käyttöä sitkeästi mutta eihän siitä mitään tullut nyt 5 vuotta kuukautisten alkamisesta löysin kuukupin jonka sain HETI toimimaan. Ei tarvitse enää varalta ällöttäviä kertis siteitä. ja kuukuppi on jo muutamassa kuukaudessa maksanut itsensä takaisin.

    • Tamponi<33

      Ensimmäiset muistoni kuukautisista olivat ahdistavia ja rajoittavia. Minnekään ylimääräiseen ei ollut halua lähteä ja vaatekaapilla valitsin tummia ja peittäviä vaatteita. Syynä tähän olivat siteet. Ikinä en niitä oppinut käyttämään sillä koko ajan oli märkä ja epähygieeninen olo ja tuntui, että veri tunki vaatteista läpi. Sitten kyllästyin kaikkeen tähän ja ainaiseen rapisteluun vessassa ja päätin kokeilla tamponia. Sitkeän harjoittelun jälkeen olen siirtynyt tamponeihin lähes kokonaan, lukuun ottamatta kuukautisten viimeisiä ja vähävuotoisia päiviä. Tamponin asettaminen ei ole enää haaste minulle ja niinpä kuukautisia ei tarvitse surkutella, sillä oikein asetettuna se ei tunnu lähes ollenkaan. Pelko narun katkeamisesta ja tamponin jumittumisesta emättimeen osoittautui pian turhaksi, sillä sen pois ottamiseen riittää kevyt vetäisy. Tamponi mahtuu myös pieneen tilaan, eikä pidä yhtä kuuluvaa rapinaa, kuin side.Tamponin kanssa voi nukkua, kunhan sen muistaa vaihtaa uuteen heti herättyään. Muuten tamponi pitäisi muistaa vaihtaa 6-8 tunnin kuluttua uuteen. Lakatkaa siis murehtimasta kuukautisia, sillä niistä selviää hankkimalla itselleen parhaiten sopivan kuukautissuojan.

    • *huokaus*

      olen 12v tyttö ja kuukautiseni alkoivat n.vuosi sitten. olen käyttänyt siteitä koska en ole uskaltanut/kehdannut sanoa äidilleni että haluaisin kokeilla tamponia vaikka sitä olen kyllä salaa kokeillutkin..en osaa oikeen kirjottaa mitään järkevää mut tarkotuksena oli vaan lukasta et oonko ihan pimee ku haluaisin ruveta enemmän tamponia käyttämään siteet ovat niin ällöttäviä ja kun siteen avaa siittä lähtee kauhea rapina enkä pysty kunnolla edes käveleen ku tuntuu et koko ajan rapisee ja kun tuntuu että on tullut housuun eli yli siteen niin kun juoksen vessaan niin siteessä ei ole melkein tippaakaan ja muutenkin siteet kamalan hiostavia yms. pari kertaa olen tamponia kokeillut ja tuntuu kuin kuukautisia ei olisikaan. en itse kehtaa kaupasta tamponeja ostaa niin voisiko joku kertoa minulle miten hankkisin tamponeja tai miten sen äidilleni sanoisin?

    • 38v.

      Tässä 38v. naisen kokemuksia :) Ja 10-vuotiaana alkoivat kuukautiset eli muutamat kerinneet olla tähän mennessä.

      10v. ei ollut vielä ollut koulussakaan ihmisen biologiaa ja muistan, kuinka outoa oli nähdä pikkareissa "jotain rusehtavaa". No, vaihdoin housut ja kavereiden kanssa ulos leikkimään. Illalla sitten taas housujen vaihto ja nukkumaan.
      Aamulla oli pakko sitten varovaisesti kysyä äidiltä, että mikäköhän nyt vaivaa...
      Äitihän aivan ylpeänä alkoi selittää, kuinka minusta on tullut nyt iso tyttö ja lastas huoneeseeni peilipöydän kaappiin siteitä ja PUMPULIA. Oli ilmeisesti oma äitinsäkin opettanut käyttämään sidettä ja pumpulia ja perinne sitten jatkui joitakin vuosia myös minun kohdalla. Siis äklöä, mutta tehokasta, koska kuukautiseni ovat olleet aina todella runsaat.
      Tuo kanssa on mielestäni hölmöä kysellä, onko runsaat vai normaalit kuukautiset, koska vasta nyt pari vuotta olisin voinut kysyttäessä kertoa, kuinka paljon sitä verta kulloinkin on tullut, kiitos kuukupin.

      Ja sitten alkuperäiseen asiaan:

      1. Muistaakseni kuukupille ei ole ikärajaa. Itse käytän suurempaa kokoa. Aloitin parisen vuotta sitten kuukupin käytön.

      2. Minulla tosiaan on niin runsaat kuukautiset, että joudun tuota isompaakin kokoa tyhjentelemään usein. Ja sen lisäksi...käytän myös sidettä. Jos tiedän, että pääsen koska vain vessaan, niin luotan kuukuppiin. Jos on epävarmaa vessan pääsystä, käytän tamppoonia. Minulle iso ilo on ollut kuukupissa myö se, jonka jo aiemmin mainitsin, että tiedän nyt sanoa, että joudun runsaimpina päivinä tyhjäämään täyden kuukupillisen jopa 8 kertaa päivässä.
      Välillä tuntuu, ettei kuukuppi mene oikein kohdalleen tai ei avaudu sisällä, mutta sitten vain uusi yritys.
      En itsekään viitsi koska vain keitellä kuukuppia, koska 3 lasta kuitenkin aina välillä pyörii kotonakin, mutta iltaisin sitten "kokkailen".

      3. Tamppooni on minulla niin huomaamaton, että helposti voin unohtaa liiankin pitkäksi aikaa. Samoin kyllä voi käydä kuukupin kanssa, vaikka siinä kyllä tulee jotenkin semmoinen märempi olo, kun alkaa olla täynnä tai jos on falskannut.
      Jos haluan olla ilman sidettä, niin käytän tamppoonia. Tai juuri, jos en tiedä vessaan pääsystä. Pahimmillaan kerran oli tamppooni, 2 sidettä ja aikaa kului kolmisen tuntia, kunnes pääsin vessaan ja housut ihan veressä :( Ikäviä nuo yllätykset. Ja voisi ehkä kuvitella, että 28 vuodessa olisi jo oppinut ;)

      • vuotaja

        Ihanaa, että on muitakin jotka vuotaa samaan malliin! Jotenkin lohdullista etten ole yksin, tuplasuojineni!! :)


    • EiSiteitä

      Minulla nyt ensimmäiset menkat käynnissä. Kestäneet jo 8 päivää ja vuoto on niin runsasta, että paksua sidettä saa olla vaihtamassa tunnin välein! Kokoajan side tuntuu housuissa ja jos vähänkin vaihtaa asentoa tai lähtee liikkeelle niin tuntuu kuinka vuotoa tulee. AARGH!
      Kokeilin eilen kaverin luona tamponia, mutta en saanut edes laitettua sisään. Eihän siinä mitään reikää ole mistä sen tamponin sisään saisi! :D
      Kävin juuri tänään ostamassa lisää siteitä, mutta huomenna kyllä käyn niitä tamponeita hakemassa ja aijon saada sen menemään, siteitä en vaan enää jaksa!

    • näinse toimii

      Kuukuppi ON hyvä. Sellaisen vielä lisäisin, että uutuuttaan hohtava kuukuppi on melko jäykkä käsitellä. Eli kun se pitäisi pitää taiteltuna ja viedä emättimeen, niin hyvät sormilihakset saa olla. Mulla on monesti uuden kupin kanssa käynyt siten, että se on räpsähtänyt auki kesken kaiken ja sitte sattuu. Mutta se jäykkyys häviää käytön myötä.

      Kuukupin keittämisen voi hoitaa siten, että ottaa vaikka vanhan teemukin tai pakastusrasian ja vedenkeittimellä keittää vettä ja kaataa siihen mukiin tai rasiaan vettä ja antaa kuukupin lillua siellä hetken aikaa. Ei todellakaan tarvitse lähteä kuluttamaan sähköä sillä, että keittää kattilassa hellalla vettä.

      • sffddfsd

        No itse asiassa kuukuppifirman edustaja painotti mulle, että tuo pakasterasiatekniikka ei missään nimessä riitä kupin desinfioimiseen, vaan nimenomaan pitäisi keittää ihan kunnolla, kiehuvassa vedessä siis 5 min.

        No, en mä siitä huolimatta ole alkanut missään kattilassa kuppia keittelemään. Suihkuttelen desinfiointiaineella aina välillä ja sen lisäksi tuota pakasterasiatekniikkaa käytän, luulisi sen riittävän.


    • liisa

      Moi,

      Mulla on kanssa menkkojen kanssa ongelmia... Oon 13 ja viime viikolla alkoi. Eka selvis normaaleilla siteillä mutta nyt on sairaan runsasta ja tulee tunnissa läpi :(

      • saman kokenut

        itelläni oli sama ongelma ennen. siis ite jouduin käyttää päivälläkin paksuja siivellisiä yösiteitä ja vaihtaa melkein tunnin välein. sen pitäisi tasoittua ajan myötä mutta jos ei tasoitu kannattaa kääntyä lääkärin puoleen joka voi antaa sinulle pillereitä jotka rajoittavat vuotoa.


    • hdfhgfsjgkfhb

      Eli joo siis tuota… ite oon vasta 13 ja ja menkat on just alkanu joten en osaa kaikkeen vastata mutts siis.

      1. onko kuukupin käytöllä mitään ikärajaa?? olen vasta 14, voinko käyttää kuukuppia vielä? milloin olette itse aloittaneet sen käytön??
      2. en ole koskaan käyttänyt en tiedä mutta ei kai.
      2.kertokaa hyviä ja huonoja puolia kuukupista? egologinen
      3.kertokaa hyviä ja huonoja puolia tampooneista?
      3. huono:
      4. roskaa luontoa
      5. voi kestää jonkin aikaa löytää itselleen sopiva.
      6. ömm jotain :D
      hyvät:


      et tunne vuodon tunnetta
      pieni ja helppo pitää mukana
      helppo laittaa
      voit käydä uimassakin…. ööh jo jotian viel

    • kuppirules!

      Moikka! Itellä alkoi menkat joskus 12-vuotiaana ja alkuun käytin siteitä jotka oli mulle tosi suuri ongelma.. Sitten parin vuoden jälkeen siirryin tampooneihin, jotka tuntuivat tällöin pelastavan koko maailman menkkojen puolesta :D Ei tarvinnu hirveesti miettiä tuleeko ohivuotoja, vaikka niitä aina joskus tuli.

      Sitten kuulin kuukupista ja aattelin että voishan sitä kokeilla, koska luin siitä paljon positiivisia juttuja. Noh, nyt oon käyttäny 3 vuotta kuppia ja en kyllä vaihtais enää koskaan siihen tampooni/side-osastoon! Menkat ei tunnu enää miltään, ne voi oikeesti unohtaa täysin päivän ajaksi. Ja mun mielestä kaikken parhain plussa kupissa on se, että sen voi asettaa emättimeen jo ennen kuin menkat on alkanu eli ei tarvi ravata vessassa vahtimassa koska ne alkaa. Kunhan muistaa tarkistaa välillä :)

      Vastaukset
      1. tuli varmaan vastaus edellisissä viesteissä
      2. halpa (hyvä opiskelijalle!)
      ekologinen, ei roskaa luontoa, veri heitetään pönttöön
      helppo saada paikalleen eikä oikein asetettuna tunnu miltään
      ei ärsytä limakalvoja
      kestää käytössä monta vuotta, itsellänikin menee vielä monta vuotta!
      ei oo ollu ohivuotoja KERTAAKAAN kolmen vuoden aikana
      .. ja monia muita plussia!

      - kupin keittäminen ei ole maailman eroottisinta puuhaa, mutta välttämätöntä ja siihenkin tottuu
      - alkuun hieman vaikea asettaa, mutta kärsivällisyyttä!
      - tappi on hieman liian pitkä (ainakin mulle) joten oon joutunu lyhentämään sitä ettei se hinkkaisi limakalvoille.

      3. En keksi tamponeista mitään hyviä puolia enää kun oon käyttäny kuppia :D

    • minä vaan (:

      Ei sillä että olisin tamppooneita tai kuukuppia vastaan MUTTA! Te jotka olette käyneet läpi vasta ensimmäiset menkat...ensimmäiset voivat olla todella niukat (ettei niitä edes heti huomaa menkoiksi) tai todella runsaat (kuten minulla oli). Tottakai kannattaa valita se paras mahdollinen itselleen, mutta itse en valintaa tekisi vielä ensimmäisten kuukautisten kohdalla! Mullakaan ei siteet toimineet ensimmäiseen vuoteen: pistin monet suojat ja alushousut päällekäin ja ravasin vessassa, nukuin yöllä pyyhkeen päällä. Sitten löytyi rytmi! Ja nykyisin side toimii mahtavasti ja jos on isompaa vuotoa niin käyttää yölle tarkoitettuja suojia jotka on hieman parempia (esim koulussa pitkillä tunneilla). Kaikissa hyvät ja huonot puolet, harmi ettei kukaan voi suoraan sanoa mikä kullakin toimii, pitää itse kärsiä ja etsiä se sopivin vaihtoehto (: ps. yleensä nääkin asiat helpottuu kun saa pillerit (en siis niitä tässä mainosta/tyrkytä, mutta sanonpa vaan että usein ne helpottavat tilannetta)

    • curiouss1

      Mulla alkoi menkat joskus 12 -vuotiaana ja nyt oon 17.. käyttänyt siteitä tän koko ajan, mut nyt oon alkanut miettimään tamponeita, koska eihän tätä kestä hullukaan.
      Välillä mun menkat tulee harvoin, joskus on kuukausikin väliä ettei tuu, ja joskus ne on tosi oudot, ettei kunnon verta oikeestaan tuu mut jotain möhnää kuitenki et pitää kuitenki suojaa käyttää. Vois olla järkevää puhua tästä esim terkkarille tai lääkärille mut noh... ehkä se on normaalia?

      Anyway, ohivuotoja sattuu siteiden kanssa vaikka ois miten iso side... ja istuessa tuntuu et pitäis koko ajan korjata ettei mee ohi housuihin. Luulen että tamponeiden kokeilussa vaikeuttaa se sisään saaminen, mut pitää tietenkin kokeilla ennenkun tietää. Kuukuppikin ois jees, mut se keittäminen ja jälleen sisään saamisen vaikeus, nehän on isompia ku tampoonit ja jos pelkään jo tampooonin sisään laittamista..

      Voisko joku kertoa vielä et mitä oireita muutakun kuumetta tampooneista sit voi tulla? Ja tuleeko oireita vaikka muistaa vaihtaa sen säännöllisesti? Miten se yöllä käyttäminen jos kuuden tunnin välein pitäs vaihtaa, lomilla saatan nukkua helposti 12 tuntiakin....

    • kupin kannalla

      Itse olen erittäin vahvasit kuukupin kannalla. Olen käyttänyt sitä jo reilut viisi vuotta ja olen ollut tyytyväinen. Aloitin käytön 15-vuotiaana, jolloin olin vielä neitsyt, mutta siltikin olen alusta alkaen kokenut käytön helpoksi. Koko tämän ajan olen käyttänyt samaa Luneten kuppia, joten taloudellisesti kuppi on ollut hyvä ratkaisu.
      En pidä siteistä, koska ne yksinkertaisesti tuntuvat minusta erittäin epämukavilta, kömpelöiltä ja märiltä. Tamponit sen sijaan on helppo asettaa ja ovat melko mukavia käytössä, mutta miinuspuoliksi laskisin, että poistaminen on mielestäni vaivalloista ja kivuliasta, ja että ne pitää muistaa vaihtaa usein. Kertakäyttösuojien kohdalla on myöskin miinuksena rahan kuluminen ja roskan kertyminen.

      • Jep!!!

        Oon 15 ja oon miettiny kans, että oisko tamponit parempi vaihtoehto, kun mulla alko Ne joskus vuosi sitten, ja oon käyttäny sidettä koko sen ajan. Ekat oli aika runsaat, ja vähän pelästyinkin, että eikai menkat aina oo sellaset, mutta sen jälkeen ei oo tullu paljookaa. Eli mä en vuoda paljoo, joten mitkä tamponit sopis mulle parhaiten? Mulla on kans sillee et jonai kuukausina ei oo tullu ollenkaa tai tositosi vähän, ettei sitä vereks oo voinu sanoo, mutta ´nyt on tullu viimekuukausina säännöllisesti, mutta ei paljoo onneks, enkä oo ite koskaan kärsiny mistään kivuista päässä tai mahassa, kun kaverit aina niitä valittelee. Niin, ja mua pelottaa se niiden asettaminen, mua ainakin ällöttää ajatus, että tungen itteeni jotain... :D Mut ehkä se sitten on helpompaa, kun luulen (?) Eli oisko jotain hellävaraisia ja pienivuotoisille tyypeille tarkotettuja tamponeja? :E Ja mä en uskalla sanoo äitillekkään että haluisin alkaa käyttään ennemmin niitä, kun äiti ei ite käytä kai mitään, vaa jotain pyyhettä, kun se tekee kotona töitä, mutta ei äiti niitä vastaankaan varmasti ole. :] Mä uskon, että tamponit olis paljon helpommat käyttää! Ja pelkään myös niitä sairauksia, mitä niistä varotellaan! :E Help me!


      • dfdfsfd
        Jep!!! kirjoitti:

        Oon 15 ja oon miettiny kans, että oisko tamponit parempi vaihtoehto, kun mulla alko Ne joskus vuosi sitten, ja oon käyttäny sidettä koko sen ajan. Ekat oli aika runsaat, ja vähän pelästyinkin, että eikai menkat aina oo sellaset, mutta sen jälkeen ei oo tullu paljookaa. Eli mä en vuoda paljoo, joten mitkä tamponit sopis mulle parhaiten? Mulla on kans sillee et jonai kuukausina ei oo tullu ollenkaa tai tositosi vähän, ettei sitä vereks oo voinu sanoo, mutta ´nyt on tullu viimekuukausina säännöllisesti, mutta ei paljoo onneks, enkä oo ite koskaan kärsiny mistään kivuista päässä tai mahassa, kun kaverit aina niitä valittelee. Niin, ja mua pelottaa se niiden asettaminen, mua ainakin ällöttää ajatus, että tungen itteeni jotain... :D Mut ehkä se sitten on helpompaa, kun luulen (?) Eli oisko jotain hellävaraisia ja pienivuotoisille tyypeille tarkotettuja tamponeja? :E Ja mä en uskalla sanoo äitillekkään että haluisin alkaa käyttään ennemmin niitä, kun äiti ei ite käytä kai mitään, vaa jotain pyyhettä, kun se tekee kotona töitä, mutta ei äiti niitä vastaankaan varmasti ole. :] Mä uskon, että tamponit olis paljon helpommat käyttää! Ja pelkään myös niitä sairauksia, mitä niistä varotellaan! :E Help me!

        Ob mini on hyvä. Ne on tosi pieniä (ja siten myös imevät vähemmän). Tamponeja ei tosin kannata käyttää, jos vuoto on TOSI niukkaa (se just lisää riskiä siihen TSS:n joka kyllä on harvinainen eli ei sen takia kannata normaalia tamponinkäyttöä pelätä). Mutta siis, jos vuoto on ihan sellaista minimaalista tuhrua niin tamponi ei ehkä ole paras valinta, koska se voi kuivattaa. Mutta jos sitä verta kuitenkin tulee ihan sen verran että tarvii sidettä (eli esim pelkkä pikkuhousunsuoja ei riitä), niin tamponi on ihan hyvä vaihtoehto. Ja just se mini on hyvä. Sellainen keltainen pakkaus. Se tamponin pintakin on tuossa ob minissä sellainen vähän liukkaampi ("Pro comfort" -pinta), mikä helpottaa sisäänlaittoa.

        Kuukupissa on se hyvä puoli, että se ei kuivata. Kuitenkin jos jo pienen tamponin sisäänlaitto ahdistaa, niin kupin käytön aloittaminen voi olla aika iso askel. Ehkä ennemmin kannattaa ensin totuttautua tamponiin ja sitten kuppiin. Luneten pienempi koko (koko 1) voisi olla hyvä.


    • hiioo

      Itse aloitin kuukupin käytön vasta yli kaksikymppisenä, kun en siitä aiemmin tiennyt mitään. Koulussa ei mainittukaan aiheesta. Vihasin kuukautisia siitä lähtien kun ne alkoivat ja sitä, että olin tyttö! Olisinpa tiennyt silloin, että siteille ja tamponeille on vaihtoehto eikä loppuelämän tarvitse olla kärvistelyä.

      Kuukuppi ei tunnu miltään ja saatan oikeasti unohtaa, että se on sisällä. Tyhjennän sen aamulla herätessä ja illalla suihkussa. Ainoa huono puoli mikä tulee mieleen on se, että ollessani itse nuori ja neitsyt en tiedä olisinko uskaltanut kokeilla sitä. Pelkäsin turhaan sitä, että "neitysyys menee vahingossa", jos kosketan itseäni. Kuppi kannattaa kyllä hankkia ja kokeilla sitä. Jos tuntuu vaikealta, kannattaa kokeilla joskus myöhemmin uudestaan. Myös immenkalvon venyttely sormien avulla voi auttaa, se ei välttämättä puhkeakaan, vaan saattaa vaan venyä (jopa yhdynnässä). Kuukupin käytöllä on niin paljon hyviä puolia, etten niitä jaksa tässä luetella, mutta tärkeintä on se, ettei kuukautiset ole enää mikään riesa. Kuukautiset ei pääse yllättämään, kun kupin voi laittaa aamulla kotona etukäteen, kun arvelee kuukautisten alkavan.

      Tamponia myös melko huomaamaton, mutta niitä pitää muistaa kuljettaa mukana ja ostaa kotiin (vrt. kuppi). Ne voivat myös aiheuttaa esim hiivatulehduksia. Tamponit eivät suinkaan ole steriilejä, vaikka ovatkin valkaistuja. Niissä saattaa olla jopa hometta, joka ei näy! Emättimen limakalvoille ne eivät tee hyvää. Tamponi pitää vaihtaa useammin kuin kuukuppi (tyhjentää).

    • julia k

      oon jo 25, mutta muistan hyvin, kun menkat alko 9- vuotiaana. se oli ihan kauheeta. sillon ei ollu vielä ees nettiä! jostain lehdestä, tyyliin demistä, tiesin mikä juttu se ees oli. äidille en uskaltanut kertoa, ja hän huomasi asian vasta reilun puolenvuoden päästä. nyt ajateltuna olisin kyllä kertonut heti, koska oma lapsi on kuitenkin aina tärkein, ja vaikka muissa asioissa äidit olisi aina vihaisia ja kauhistelemassa ja torumassa, niin menkat on eri asia. jokainen äiti on varmasti ylpeä, kun tytär on askeleen lähempänä aikuisuutta. häpesin, kun olin niin nuori silloin, mutta nyt tiedän, että monilla muillakin on alkanut niin nuorena. se on ihan normaalia.

      ekat menkat on aina elämän kauheimmat! siitä ne onneksi vaan helpottuu, eikä niitä aikuisena enää muistakaan.

      muutamat ekat menkat, ehkä vuoden verran, kannattaa ehkä mennä siteillä, vaikka ne onkin kauheita. vaihtaa vaan tosi usein, ja laittaa vaikka juuri pumpulia siihen emättimen suulle. silloin oppii myös tuntemaan, miten omat menkat käyttäytyy, alkaako tai loppuuko ne hitaasti tiputellen jne jne. varsinkin jos on vielä nuori. jos menkat alkaa 17-vuotiaana, on ehkä vähän helpompi siirtyä nopeemmin tamponeihin ja kuukuppiin, kun on muutenkin isompi, pidempi jne...

      joku totesikin, että ei voi käyttää tamponia, koska eihän siinä mitään reikää ole, mihin laittaa! itellä oli aivan sama ongelma. se johtuu siitä, että monilla tytöillä on ns. "immenkalvo" eli ohutta limakalvoa on emättimen suulla niin paljon, että sitä emättimen "reikää" ei ole. siis tottakai se on, koska verikin jostain ulos tulee! sitä limakalvoa vaan täytyy venyttää siitä suulta pois, ja se venyykin itsestäänkin iän myötä ja liikunnassa. kannattaa tutustua omaan kehoon ja emättimeensä sormilla ihan rauhassa ennen kuin yrittää saada mitäään muuta sisään. (se ei muuten todellakaan ole mikään synti, vaan normaali ja terveellinen asia, jota kannattaa tehdä! ;)) kun pari sormea mahtuu, niin pitäisi mahtua ob mini -tamponikin (keltainen pakkaus, ei myydä ihan kaikissa kaupoissa). jos et saa sormia sisään, tuskin tamponiakaan. :)

      kuukuppia olen itse ajatellut ruveta käyttämään nyt, mutta en ole vielä aloittanut. tamponeilla on mennyt viimeiset 10 vuotta niin, ettei kuukautisia paljon huomaakaan. :) nyt tuntuu, että venyn jo tarpeeksi kupin laittoon. :D en voi kuvitellakaan, että olisin saanut kuukuppia paikoilleen ensimmäisinä vuosina, kun oli menkat. ei se olisi mahtunut mitenkään. keho ja emätin muuttuu paljon senkin jälkeen, kun menkat on jo alkaneet. emätin pitenee, seinämät muuttuu paksummiksi, häpyhuulet kasvaa isommiksi jne jne. jos esimerkiksi yllät sormin kurkottamalla emättimesi pohjaan asti, niin kuukuppi ei ehkä ihan pituutensakaan puolesta vielä yksinkertaisesti mahdu. ei auta kuin odottaa, että oma kroppa kasvaa. :( kuukupin voi toki hankkia, voihan sitä sitten alkaa käyttämään, kun sen sisäänsä saa, vaikka ei vielä vuosiin saisikaan. :) sormilla vaan veyttää paikkoja ensin sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. :)

      kuukautissuojien ostamista muuten ei kannata yhtään pelätä saati hävetä! kuvittele mielessäsi, että suojapaketti on purkkarasia tms. ja heität sen vaan siihen liukuhihnalle ja maksat. voit mennä jonossa naisen taakse ja naiskassalle, jos se helpottaa. mutta oikeasti ei sitä kukaan muu edes huomaa sen enempää kuinpurkkapaketin tai hammasharjan ostamista. myyjät myy varmaan satoja siteitä ja tamponeja päivässä! voit myös ostaa muuta siinä samalla, esim. just purkkaa, jugurtin, mandariinipussin, lehden jne jne. jos se helpottaa. mutta ei kukaan todellakaan huomaa eikä ketään kiinnosta, mitä ostat. ja mieti mielessä, että ostat sen jollekin parhaalle kaverille, jolla juuri alkoi menkat, tai siskolle. vaikka sellaista ei oiskaan, mutta mietit vain jotain mielikuvitustyyppiä. :)muistan itekkin, kuinka en uskaltanu (vielä yläkoulussakaan oikein) ostaa kuukautissuojia, mutta nyt se ihmeen panikointi naurattaa. ei oo todellakaan niin iso juttu, sama kuin panikoisi hammasharjan tai suihkugeelin ostamista. :D

    • TAMPONI-INFO

      ^Itseasiassa viestissäsi on paljon asioita jotka eivät pidä paikkaansa!

      Minun ensimmäiset menkat alkoivat 14-vuotiaana, ja ne olivat kuin helvetistä. Kestivät 11 päivää, ja verta tuli kuin victoriaputouksista. Käytin siteitä ekojen kuukautisten ajan, koska en löytänyt "sitä reikää" mutta päätin jo parin ekan päivän jälkeen, että tulen hyvästelemään siteet lopullisesti heti kun saan tamponit käsiini.

      SITEET
      Kokoajan on märkä tunne alkkareissa, alapää haisee ja on ihan sotkussa. Sitten pitää sählätä niiden yltäpäältä veristen siteiden kanssa ja ne kokoajan kahisee housuissa. Jo sekin että nousee tuolilta seisomaan saa hanat aukeamaan ja tuntee kuinka sitä vuotoa tulee, saa olla vaihtamassa sidettä kerran puolessa tunnissa ja jatkuvasti saa pelätä koska se pettää.
      Yöllä nukkuminen on inhottavaa, kun tuntee verisen siteen ja yrittää sitten olla tikkusuorana kun tulee niitä vuotoryöppyjä jos vaihtaa asentoa. EI KIVA.
      Niiden kuukautisten jälkeen heitin kaikki siteet hevonkuuseen ja päätin vaan saada sen tamponin paikalleen.
      TAMPONIT
      Ovat pelastus menkkoihin. Ensimmäisten menkkojen jälkeen itkin kun ajattelin että tätä täytyy kestää seuraavat 30 vuotta joka kuukausi, mutta tamponit sai minut pitämään kuukautisia ihan ok juttuna. On hieno tunne kun ei oikeasti tarvitse antaa menkkojen päättää mitä teet, voit heitellä vaikka voltteja eikä tarvitse murehtia vuodosta! Menkkojen ajatteluun menee tasan 10 minuuttia päivässä, silloin kun vaihdat sen tamponin, jos edes sitä! Et haise, et kahise, voit nukkua yöt hyvin ja alapää ei ole kokoajan sotkeentunut vereen.

      INFOA TAMPONEISTA

      1. EI TARVITSE SAADA 2 SORMEA SISÄÄN jotta voi laittaa minitamponin, todellakaan. Itse sain aikoinaan laitettua yhden sormen, ja käytin silti supertamponia. Tai superplussaa, jotka ovat jo isoja. Emätin on todella venyvää materiaalia ja kyllä sinne saa pienellä vaivannäöllä laitettua tamponin vaikka 9-vuotiaana.
      2. EKA KERTA SATTUU, mutta siihen tottuu ja se ei ole mikään sietämätön kipu, joten älä pelkää. Asettimellinen tamponi on _paljon_ helpompi laittaa, ei synny kitkaa kun asetin liukuu helposti sisään.
      3. Yöllä voi käyttää tamponia vallan hyvin, yhtä hyvin kuin päivällä! Eikä se ole niin tarkkaa jos se sattuu olemaan siellä pidempään kuin sen 6 tuntia, ei se tarkoita että olet heti saamassa jonkun sairauden. (nimimerkillä käyttänyt tamponia joka yö 15 vuoden ajan, sairastumatta ikinä)
      4. Ei tarvitse sietää siteitä ensimmäiset vuodet, miksi pitäisi?? (viitaten edelliseen kommenttiin) Kyllä siitä tampoonistakin näkee että kuinka paljon on vuotoa tullut esim. kuukautisten loppuvaiheella, alkaako vuoto aina hiljalleen vai miten.
      5. Vaikka emätin venyy ja pitenee ajan myötä, ei kenenkään jolla menkat on alkanut, emätin ole niin pieni ettei sinne tamppooni menisi. Vaikka ekalla yrityskerralla voi tuntua ettei tänne saa mitään tungettua, kyllä sinne vaan saa! :) Ota peili ja mene istumaan haara-asentoon, kokeile eka sormilla missä se emätin on ja sitten alat työntämään tampoonia sisään, kohti alaselkää, niin pian huomaat että sehän liukuu sisään, vaikka sattuukin.

      Muuten kyllä edellisen kommentti oli ihan täyttä asiaa! :)

      Kuukuppi on vielä tamponiakin parempi vaihtoehto, mutta sen käyttö kannattaa aloittaa vasta vanhempana.

    • qwertyyyyyyyy

      Parhaita on always siteet :)
      T: kohta 14v

      • elliliini

        Mulla on nyt toiset menkat ja aloin käyttää tamponia. En oo kokeillu mitään merkkejä. Onks tää vähä tyhmä kysymys mut onko tampooneil joku viimene käyttöpäivä/vuosi juttu koska meil on kotona sellane paketti pirkan tamponeit ja se näyttää aika vanhalta se paketti sillee et se pirkka teksti on sellane vanha. Oon kuitenki käyttäny niitä pari kertaa ja hyväks oon todennu. Ihan helpisti saa asetettuu paikalleen ilman mitää asettimia. Oon itse todennu tamponit paremmaks vaihtoehdoks ku side koska ei tarvii vaihtaa nii usein ja paaaaljon yksinkertasempi. Harrastan urheiluu ja tamponi paljon mukavampi ku sitä ei ees huomaa ollenkaan. Ekojen menkkojen aikana käytin just always sidettä ja oli ihan hyvä mut siteet on vaa jotenki ällöttävämpiä ku tamponit. Kuukuppia en oo kokeillu mut uskon et ihan hyvä.


    • qwertyyyyyyyy

      Parhaita on always siteet :)
      T: kohta 14v

    • qwertyyyyyyyy

      Parhaita on always siteet :)
      T: kohta 14v

    • hih :)

      Parhaita on always siteet :)
      T: kohta 14v

      • hih :)

        Sori.... kone lagii.. :D


    • 1 1

      Moi, oon 11v ja menkat alko jtn viikkoo ennen mun 11v synttäreit :D menkat on mun mielest ihan kauhee asia, mul on kyl aika säännölliset jo, tulee 2-6 päivä kuun alkua. Mut nii asiaan. Minkä ikäsenä niit tampoonei vois alkaa käyttää? Vuoto aika runsasta, JA NE SITEET ÄRSYTTÄÄ IHAN KAMALASTI:'( Tuol kaapis on mun siskon vanhoi jotain dailyn tamponei:/ en kyl aio käyttää viel tampoonei mut tekis mieli kyl jo. Ne ois vaa niin kätevät :) Ois tosi kiva jos joku viittis vastata mulle:))

    • 1 1

      Juu... mä just kokeilin mahtuuks mulle tampooni, ku aika monet sitä valittaa että ei onnistu ja sattuu jne. Mutta! Mua ei sattunu yhtää, ei tuntunu ku istuin tai seisoin, :). Eli tarkottaaks tää nyt sitä, et oisin valmis tampoonin käyttöön? ;)

    • kuukuppirules

      Minulla on nyt ensimmäiset kuukautiset kuukupin kanssa menossa (siis menkat ollut jo yli 10 v. mutta nyt ensimmäistä kertaa käytän kuppia), aikaisemmin olen käyttänyt tamponia. Pakko tulla hehkuttamaan, että tämä on kyllä maailman paras keksintö! Kuppia ei tunne millään tavalla, toisin kuin hankaavaa sidettä tai tamponia. Ei tule ohivuotoja eikä tarvitse stressata että jos tamponi unohtuu liian pitkäksi aikaa sisään. Kupin käytön opin heti ensimmäisestä kerrasta. Tosin jos on vielä nuori niin ehkä kannattaa ensin harjoitella tamponin käyttöä ennen kuppiin siirtymistä, jotta tottuu siihen että siellä sisällä on jotain.

    • 13 v.

      Moi!

      Mä oon 13 vuotias tyttö, ja mulla on ollut kuukautiset vasta kaksi kertaa.
      Mä oon käyttänyt siteitä, mutta mä en jotenkin tykkää niistä, koska niitä pitää vaihtaa tosi usein ja on aina inhottava ja likanen olo, alapää on aina ihan veressä, ja ne jää ihoon kiinni. Mä haluaisin käyttää jo tampooneita, koska ne kuulostaa tosi hyvältä vaihtoehdolta. Mä oon kokeillu laittaa tampoonia mutta se ei vaan mene ja pelkään että se sattuu. Mä toivoisin että te voisitte antaa vinkkejä ja kertoa mitä tampooneita/siteitä mun kannattaisi kokeilla.

      Kiitos jos vastaatte!

      • harjoittelemalla

        Tampoonin käyttöön ei oikein mikään muu auta kuin harjoittelu. Kun sen kerran saa oikein niin sen jälkeen se menee automaattisesti ja turha jännittäminen pois, se vain vaikeuttaa koska silloin tavallaan laitat vastaan ja se sattuu. Sattua se voi alkuun muutenkin ennenkuin oppii oikean tavan, mutta sen käyttö tuskin sujuu keneltäkään ihan tuosta noin vain vaan sitä on harjoiteltava ei sitä lukemalla opi. Jokainen on kuitenkin "sieltä" erilainen joten ne neuvot ei täysin kaikkiin päde. Tampoonin pään rasvaus voi hieman auttaa, mutta itse en osaa suositella mitä käyttäisit.

        Rentoja harjoitushetkiä!


    • jvtyttö

      Mulla ei ole vielä menkoja, mutta tätä lueskellessani tulin siihen ajatukseen, että tamponit olisivat minulle paras vaihtoehto, kun harrastan urheiluakin, mm. Joukkuevoimistelua, niin side ei välttämättä pysyisi paikallaan treeneissä.

    • tamponirules

      Tampooneja ehdottomasti. Kyllä se ob mini tamponi menee vaikka nenään, joten ei kellään ole niin pieni toosa ettei sinne mahtus. Nykyään en pystys elämään ilman tampooneja, verta kun on aina vuotanut pitkin reittä siteiden kanssa. Ja jos se tampooni ei mene siitä huolimatta, että olet rentona ja oikeeseen suuntaan tunget, niin johtuu varmaa siitä et sul on niin niukat menkat että sä et koko höskää tarvi. Tampoonit on lähinnä runsaampaan vuotoon (tosin imukyvytkin vaihtelee), siteillä taas selvii hyvin niukemmista.

      • 1548568

        Unohdat vaan nätisti, että siellä "toosassa" on mahdollisesti sellainen "este", jonka vuoksi tamponia on mahdotonta laittaa paikoilleen kivuttomasti. Katsopas, kun ihmisiä on erilaisia. Joillakin immenkalvo on niin tiukka, ettei emättimeen saa työnnettyä edes sitä tamponia, vaikka se sinne emättimeen kokonsa puolesta mahtuisikin.


    • Anonyymi

      Ite en oo kokeillu kuukuppia mutta ehottomasti tamponi mun maailma valaistui ku löysin tamponit viime kuukautisten aikaan. tamponia ei edes tunne ja voi käyttää stringejä ja ne ei haise niinku siteet. Ekalla kerralla tamponi voi olla vaikea laittaa mutta kyllä se menee sinne ku vaan työntää ja tamponinkaa on helppo urheilla koska sitä ei tunne ja se ei hiosta niinku side mutta yöllä kannattaa olla side👍

    • Anonyymi

      Moi
      Mä oon 11.v ja mulla alkoi eilen kuukautiset. Olin odottanu innolla että ne alkais ja vihdoinkin se tapahtui. En uskalla sanoa äidille koska musta jotenki tuntuu siltä etten halua. Pitäiskö sanoa vai ei. Ja oon käyttäny siteitä mutta ne tuntuu inhottavalta ja ne rapisee nii just aamulla mun isä meni vessan ohi ja se kysy että miks mä rapistelen karkkipapereita. Tamponia, aion kokeilla mutta mua pelottaa jos se jää jumiin tai en saa sitä sisälle. Eli laittaisin sen sisälle sillee että jätän sen narun roikkumaan, vai miten? Toivottavasti joku vastaa, vaikka tää keskustelu on alotettu vuonna 2010.

      • Anonyymi

        Kerro vaan sun äidille! Ja sen narun pitää näkyä


    • Anonyymi

      MENKKAPIKKARIT!!! Kokeilkaa, ovat ihan parhaat. Prismoista ja cittareista saa, itsellä epäluulojen jälkeen uskaltauduin tilaan netistä myllymuksut.com verkkiksestä yhdet ja ne on aivan parhaat. Ihan parhaat!!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1418
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1165
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1164
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe