Hei!
Oon 17v tyttö Turun seudulta, ja rakasta piirtämistä, vaikken sitä vielä ole kauan harrastanutkaan.
Olen laittanut taidettani esille netin "DeviantArt" yhteisöön, mutta tuntuu ettei sieltä saa oikein kunnon palautetta, ainoat kommentit ovat positiivisia =S kaipaisin rakentavaa KRITIIKKIÄ!
Joten ajattelin saavani sitä mahdollisesti täältä.
Mun DeviantArt:
http://rit-su.deviantart.com/gallery/
Ja tosiaan kaikki palaute on tervetullutta, kiitos! :D
Kritiikkiä
17
403
Vastaukset
- pesten
Määrittele taide jotenkin. Ihan omin sanoin. Voin sitten kirjoittaa palautetta.
- ritsu--
No siis kaikenhan voi perjaatteeksi taiteeksi luokitella jos sen on tehnyt itse ja laittanut esille.
tässä nyt kaipaan eniten kritiikkiä noiden mun piirrustusten anatomiasta ja muusta. =) - pesten
ritsu-- kirjoitti:
No siis kaikenhan voi perjaatteeksi taiteeksi luokitella jos sen on tehnyt itse ja laittanut esille.
tässä nyt kaipaan eniten kritiikkiä noiden mun piirrustusten anatomiasta ja muusta. =)Joo no ei nuo mitään anatomia piirrustuksia oikein ole. Vaikea antaa kritiikkiä anatomiasta kun et selvästikään sitä ole tutkinut noissa töissä.
Jostain työstä näköjään oli linkki valokuvaankin mistä olit tehnyt ja noi eivät ole edes ääriviivapiirrustuksina kohdillaan. Valöörejähän noissa ei ole tutkittu ollenkaan. Ja suurin osa jotain manga köstelyä.
Tykkään kyllä joissain töissä tosta viivan jäljestä ja miten sitä käytät ihan kunnolla.
Jos haluat opetella anatomiaa ja piirtämistä havainnosta niin kannattaa mennä jonnekin alastonmallikurssille. Ja jos kuvataide enemmänki kiinnostaa niin miettiä sitten koulutusta.
En sano tätä millään pahalla. Piirtäminen on vaan tekniikkaa mikä on opittavissa. Kannattais myös miettiä sitä sisällöllistä puolta. - ritsu--
pesten kirjoitti:
Joo no ei nuo mitään anatomia piirrustuksia oikein ole. Vaikea antaa kritiikkiä anatomiasta kun et selvästikään sitä ole tutkinut noissa töissä.
Jostain työstä näköjään oli linkki valokuvaankin mistä olit tehnyt ja noi eivät ole edes ääriviivapiirrustuksina kohdillaan. Valöörejähän noissa ei ole tutkittu ollenkaan. Ja suurin osa jotain manga köstelyä.
Tykkään kyllä joissain töissä tosta viivan jäljestä ja miten sitä käytät ihan kunnolla.
Jos haluat opetella anatomiaa ja piirtämistä havainnosta niin kannattaa mennä jonnekin alastonmallikurssille. Ja jos kuvataide enemmänki kiinnostaa niin miettiä sitten koulutusta.
En sano tätä millään pahalla. Piirtäminen on vaan tekniikkaa mikä on opittavissa. Kannattais myös miettiä sitä sisällöllistä puolta.Kiitos paljon RAKENTAVASTA kritiikistä. En ota nokkiini negatiivisista jutuista, vaan otan niistä opikseni :D
Joo, ja sit ne jotka olin piirtäny muista valokuvista, niin niiden tarkoituskaan ei ollut olla ihan täsmälleen samanlaisia, ne vaan oli sellasia harjotus luonnoksia :D
Kiitos paljon palautteesta :) - pesten
ritsu-- kirjoitti:
Kiitos paljon RAKENTAVASTA kritiikistä. En ota nokkiini negatiivisista jutuista, vaan otan niistä opikseni :D
Joo, ja sit ne jotka olin piirtäny muista valokuvista, niin niiden tarkoituskaan ei ollut olla ihan täsmälleen samanlaisia, ne vaan oli sellasia harjotus luonnoksia :D
Kiitos paljon palautteesta :)Olepa hyvä :D
Onni Oja : Piirtämisen Taito on hyvä opus, vaikka onkin vähän paatoksellista tekstiä.
Ja kannattaa tehdä noita Bargue-piirrustuksia. Ne on kyllä hyödyllisiä kun harjoittelee mittausta ja valöörejä.
- Anatomiasta?
"tässä nyt kaipaan eniten kritiikkiä noiden mun piirrustusten anatomiasta ja muusta."
Anatomiasta?
Opettele ensin piirustus taidot ja kysele sitten kritiikkien perään .. Onko nää taidetta? -varmaan nämä töherrykset kuuluu jonnekkin sarjakuva kategoriaan!?
Varmaan mitään järkevää ei kannattane täällä kysellä, kun porukka täällä ei edes ole mitään oppineita taikka sitten koulutettuja, työttömiä tai eläkeläisiä jotka ei tiedä miten tääl huutaisivat.
Pitkä tie sinulla edessä mutta niin se on meillä muillakin ja koko ikä on sitä oppimista. Ei edes ne parhaat ole täysin oppineita, jatkuvasti hakevat uutta tietoa.- ritsu--
sarjakuvat on taidetta siinä missä muukin. Itse tunnet vaan varmaan sellaista taidetta kuten nykyajan maalaukset joissa on kamalan iso kangas, joka on maalattu tasaisen keltaiseksi. Sitten sellaisia tauluja ihmetellään kuinka taiteilija on osannut luoda syvyyttä siihen.
Enkä mä nyt ihan ammattilaisilta olekkaan palautetta kysymässä, vaan randomeilta ihmisiltä. Ihmisiltä jotka nyt vaan sattuvat toimimaan yleisönä, kyll hekin jotain osaavat sanoa :D
Enkä ole kyllä väittänytkään olevani mikään huipputaiteilija. Olenhan vasta muutaman vuoden aktiivisemmin piirtänytkin. (eli n. kerran viikossa) Ihan harrastus mielessä siis. - ölihlvlhlhvc
ritsu-- kirjoitti:
sarjakuvat on taidetta siinä missä muukin. Itse tunnet vaan varmaan sellaista taidetta kuten nykyajan maalaukset joissa on kamalan iso kangas, joka on maalattu tasaisen keltaiseksi. Sitten sellaisia tauluja ihmetellään kuinka taiteilija on osannut luoda syvyyttä siihen.
Enkä mä nyt ihan ammattilaisilta olekkaan palautetta kysymässä, vaan randomeilta ihmisiltä. Ihmisiltä jotka nyt vaan sattuvat toimimaan yleisönä, kyll hekin jotain osaavat sanoa :D
Enkä ole kyllä väittänytkään olevani mikään huipputaiteilija. Olenhan vasta muutaman vuoden aktiivisemmin piirtänytkin. (eli n. kerran viikossa) Ihan harrastus mielessä siis.Hei Ritsu.Piirustuksesi ovat sangen mallikkaita siihen nähden että olet piirtänyt melko vähän,eli lahjoja selvästi on.Kritiikin antaminen on ongelmallista mikäli et ole päättänyt minkälaiseen lopputulokseen pyrit,mitkä ovat tavoitteesi tai ketkä ovat esikuviasi.Kehittymisesi kannalta tärkeintä on aluksi pohtia ja päättää mitä haluat tehdä.Mikäli olet kiinnostunut realismiin päin kääntyvästä ilmaisusta,niinkuin näyttää,tärkeintä on vain loputtomasti piirtää mallista.Itseäsi,muita,kippoja pöydällä,sillä ei ole noin alkuvaiheessa merkitystä.Kopioiminen on erinomainen keino oppia tekniikkaa ja oppia kuvan tekemisestä.Kopiointia kannattaa tehdä paljon.Jos itse olisin aloittelija kopioisin aktiivisesti.Olen herännyt kopiointiin valitettavasti melko myöhään mutta kopioita tehtyänitekniikkani on paraantunut merkittävästi.Hakeudu kursseille joissa mallia piirretään ,etsi henkilö jolla on kokemusta ja pyydä kritiikkiä ja neuvoa.En halua latistaa intoasi millään lailla, mutta taiteen,ja etenkin realistisen sellaisen omaksuminen on valtavan työläs ja pitkäjännitteinen prosessi josta hauskanpito on toisinaan kaukana.Ammatti mielessä siis. Mikäli piirrät omaksi iloksesi mutta haluat silti systemaattisesti kehittyä, sekin vaatii huomattavasti enemmän aktiivisuutta kuin kerran viikossa, tai sitten sinun täytyy elää hyvin vanhaksi ;).Jos realistinen taide kiinnostaa, Kotkassa on koulu jossa piirretään ja maalataan mallista joka päivä koko päivä.Opettajat junttaavat anatomiaa päähän päivittäin.Valtion taidekoulussa turhautuu nopeasti jos haaveet ovat perinteishenkisemmät.
- ritsu--
ölihlvlhlhvc kirjoitti:
Hei Ritsu.Piirustuksesi ovat sangen mallikkaita siihen nähden että olet piirtänyt melko vähän,eli lahjoja selvästi on.Kritiikin antaminen on ongelmallista mikäli et ole päättänyt minkälaiseen lopputulokseen pyrit,mitkä ovat tavoitteesi tai ketkä ovat esikuviasi.Kehittymisesi kannalta tärkeintä on aluksi pohtia ja päättää mitä haluat tehdä.Mikäli olet kiinnostunut realismiin päin kääntyvästä ilmaisusta,niinkuin näyttää,tärkeintä on vain loputtomasti piirtää mallista.Itseäsi,muita,kippoja pöydällä,sillä ei ole noin alkuvaiheessa merkitystä.Kopioiminen on erinomainen keino oppia tekniikkaa ja oppia kuvan tekemisestä.Kopiointia kannattaa tehdä paljon.Jos itse olisin aloittelija kopioisin aktiivisesti.Olen herännyt kopiointiin valitettavasti melko myöhään mutta kopioita tehtyänitekniikkani on paraantunut merkittävästi.Hakeudu kursseille joissa mallia piirretään ,etsi henkilö jolla on kokemusta ja pyydä kritiikkiä ja neuvoa.En halua latistaa intoasi millään lailla, mutta taiteen,ja etenkin realistisen sellaisen omaksuminen on valtavan työläs ja pitkäjännitteinen prosessi josta hauskanpito on toisinaan kaukana.Ammatti mielessä siis. Mikäli piirrät omaksi iloksesi mutta haluat silti systemaattisesti kehittyä, sekin vaatii huomattavasti enemmän aktiivisuutta kuin kerran viikossa, tai sitten sinun täytyy elää hyvin vanhaksi ;).Jos realistinen taide kiinnostaa, Kotkassa on koulu jossa piirretään ja maalataan mallista joka päivä koko päivä.Opettajat junttaavat anatomiaa päähän päivittäin.Valtion taidekoulussa turhautuu nopeasti jos haaveet ovat perinteishenkisemmät.
Kiiros paljon! *____* Rakentavaa tekstiä.
Piirtämistä olen aina harrastanut, ja tulen harrastamaan aina omaksi ilokseni, vaikkakin tahdon kehittyä siinä määrin että voin todella olla ylpeä itsestäni :D
Olisi myös tietenkin upeaa saada piirtää kuvia esim. lastenkirjoihin tai jonnekkin.
Kiitos muuten kun vinkkasit tuosta Kotkassa sijaitsevasta koulusta, täytyy ottaa selvää :D - lskflsökdflk
en nyt käyttäisi sanaa töherrys, ihan hyviähän nuo ovat aloittelijan töiksi.
Ja sarjakuvakin on yksi taiteen muoto, ihan perustiedoksi sullekin. Olet oikeassa, mitä lie kirjoittajia täällä riittää, ja mikä lie olet itsekin. - ljkasdlfjalsk
ritsu-- kirjoitti:
Enkä ole kyllä väittänytkään olevani mikään huipputaiteilija. Olenhan vasta muutaman vuoden aktiivisemmin piirtänytkin. (eli n. kerran viikossa) Ihan harrastus mielessä siis.että olit jo vastannut tolle että 'sarjakuvakin on taidetta'. Höpötän samasta tuossa alempana.
Sulla on hyvä asenne, jatka samaan malliin. Muista et jos on hyvä, voi olla vain vielä parempi. Taide on loputon kehityskaari.
- Dark Artist
Eivät nuo kaikki työsi huonoja ole, itse asiassa suurin osa on ihan kelvollisia.
Esimerkiksi Chocobo, The final show ja Childhood ovat minun mielestäni jopa hyviä, kun ottaa huomioon että olet vasta 17 vuotias etkä ole piirtänyt kovin kauan.
Pestenin kommentointi on mielestäni hyvä sisäistää jos aiot edetä piirtämisesi suhteen enemmän vakavampaan suuntaan.
Deviantart.com sivustolla on niin hirmuisen paljon rekisteröityneitä käyttäjiä jotka jättävät äärettömän määrän töitään sivuille joka päivä. On erittäin harvinaista että kyseisessä paikassa kommentoidaan mitään kunnolla ja syvällisemmin, varsinkaan mangaa jota pursuaa joka tuutista ja tötteröstä.
Mangaa ei suomessa pidetä taiteena, toisin kuin joissakin muissa maissa kuten sen synnyttäneessä maassa japanissa. ilti sielläkin hyvät mangataiteilijat ovat harvassa.
Yksi asia josta erityisesti pidän töissäsi on se, että ne ovat käsin tehtyjä, oikeasti piirrettyjä eikä tietokoneella väännettyjä.
Palatakseni vielä tarkemmin Childhood työhösi, silmät ovat onnistuneet mielestäni erinomaisesti, samoin huulet ja suun ympäristö sekä hiukset. Mutta nenä on jäänyt kuin keskentekoiseksi, aivan alareunastaan.
Tyttäreni piirtää myös mangaa ja olenkin useaan otteeseen ehdottanut että hän piirtäisi aina välillä oikeitakin ihmishahmoja, "vääristyneellä" anatomialla olevien mangahahmojen sijaan. Mangassa ei ole mielestäni kuitenkaan mitään vikaa, päinvastoin, sillä se on ilmiönä saanut suomalaiset nuoret tarttumaan kyniin ja pensseleihin ennennäkemättömällä tarmolla ja innolla. Tämä varmasti saa osan nuorisoa kiinnostumaan muunkinlaisesta piirtämisestä ja taiteesta.
Kevättä toivotellen!
Dark Artist- ritsu--
Kiitos viestistäsi =)
Juu olen huomannut että DA:ssa harvoin kommentoidaan muuta kuin "good job" tai muuta vastaavaa, se on aika harmillista, itse kun tykkäisin saada rakentavaa kritiikkiä. DA:sta kuitenkin saan mukavasti kannustusta piirrustkuseen koska jotkut todella tuntuvat arvostavan töitäni =)
Kiitos muuten tuosta Childhood huomautuksesta :D Katson saisinko sitä jotenkin korjattua, pilaamatta koko työtä :D
Täytyy vielä sen verran sanoa että tuo Childhood oli ensimmäinen hieman "ihmismäisempi" piirrustus, sitä ennen piirsin lähes ainoastaan mangaa. Ja childhoodin piirsin siis viime jouluna :D
Itse en oikeastaan ymmärrä tuota mangan taiteeksi luokittelemiseen, kyllä se minusta on taidetta siinä missä muukin =) Taidetta vaan on niin moneen suuntaan ;) - Dark Artist
ritsu-- kirjoitti:
Kiitos viestistäsi =)
Juu olen huomannut että DA:ssa harvoin kommentoidaan muuta kuin "good job" tai muuta vastaavaa, se on aika harmillista, itse kun tykkäisin saada rakentavaa kritiikkiä. DA:sta kuitenkin saan mukavasti kannustusta piirrustkuseen koska jotkut todella tuntuvat arvostavan töitäni =)
Kiitos muuten tuosta Childhood huomautuksesta :D Katson saisinko sitä jotenkin korjattua, pilaamatta koko työtä :D
Täytyy vielä sen verran sanoa että tuo Childhood oli ensimmäinen hieman "ihmismäisempi" piirrustus, sitä ennen piirsin lähes ainoastaan mangaa. Ja childhoodin piirsin siis viime jouluna :D
Itse en oikeastaan ymmärrä tuota mangan taiteeksi luokittelemiseen, kyllä se minusta on taidetta siinä missä muukin =) Taidetta vaan on niin moneen suuntaan ;)Kautta aikojen on kaikkea uutta taiteen alalla karsastettu, kaikki uusi näyttää pelottavan joitain ihmisiä taiteessakin. Jos Picasso olisi maalaillut mangaa, se olisi taidetta automaattisesti ja arvostettua vieläpä.
Ja todellakin, taidetta on niin monenlaista, esimerkiksi kallio- ja luolamaalauksia. - Piirtämään
Dark Artist kirjoitti:
Kautta aikojen on kaikkea uutta taiteen alalla karsastettu, kaikki uusi näyttää pelottavan joitain ihmisiä taiteessakin. Jos Picasso olisi maalaillut mangaa, se olisi taidetta automaattisesti ja arvostettua vieläpä.
Ja todellakin, taidetta on niin monenlaista, esimerkiksi kallio- ja luolamaalauksia.http://www.youtube.com/watch?v=KYHzcM32f1I
Tässä osoite mistä voi katsoa miten sarjakuvan piirtämistä tehdään.
Lainaus wikipediasta:
”Manga (jap.) on japaninkielinen ilmaisu sarjakuvalle.
Itse sanan, jonka merkitys sananmukaisesti on "sutaistut kuvat", keksi Katsuhiko Hokusai (1760-1849) piirtämilleen ja kootuille sarjoille.[1]
Suosion myötä manga-sana on lainasanana vakiintunut tarkoittamaan Japanissa tehtyä sarjakuvaa. Toisinaan manga-termiä käytettään virheellisesti myös muualla tehdystä sarjakuvasta, jonka tyyli jäljittelee japanilaisia esikuvia. Oikea termi tällaisille sarjakuville on pseudomanga.
Mangaa luetaan kuvajärjestykseltään sekä alkuperäiseen tapaan oikealta vasemmalle että ns. peilattuna, jossa lukujärjestys on länsimainen. Usein alkuperäiset tehostesanat on jätetty sisältöön käännösten salliessa. Monesti taiteilijalta on mukana kommentteja sekä tarinan keksimiseen liittyviä kuvailuja.”
On tietenkin hyvä tietää mitä tekee itse kuitenkin aliottaisin harjoittelun piirtämään esim. asetelmia sillä silloin olisi selvä päämäärä mihin pyrkiä ja samalla kehittyisi tekninen taito piirtämisestä. Piirtämisen harjoittelussa on mielestäni tärkeätä tuo silmän ja käden yhteistyö unohtamatta miten se piirros siihen paperin muotoon sopii niin että siitä muodostuu miellyttävä kokonaisuus.
mitä itse olisin kirjoittanut, on kirjoitettu.
Kirjastosta kannattaa käydä lainaamassa teoksia ja tutustua niihin.
Mikäli ei löydy kirjastosta, saa tilattua mikäli löytyy toisesta kirjastosta (mikä saattaa maksaa lainaajalle postikulut)
Onni Oja jo mainittiin
Jóse M. Parramón: Värikynämaalauksen kirja, piirustustaidon kirja
Jenó Barcsay: Anatomia, opas taiteilijoille (mainoksen mukaan ammattitaiteilijoiden klassikko)
Under the surface on suosikkini- hiukan näytti
pelkiltä luonnosteluilta. Valmiin kuvan piirtäminen/maalaaminen vaatii älytöntä pikkutarkkuutta. Jos pilkkua haluaa viilata, täytyy mitata mittasuhteet... Katsoa jokainen yksityiskohta väreineen jne. Paljon menee aikaa jos haluaa parasta. Ite en jaksa sentään mittailla, mutta kumia tulee käytettyä paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k463633On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole362349Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi812287Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä592195Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.261614Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma641542- 761447
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?55993Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69977Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40869