Työsopimuksen purkaminen

PiaPe

Heido! Jos työntekijä ja työnantaja purkaa vakituisen työsopimuksen yhteisymmärryksessä, niin paljonko tulee karenssia. Eli kyse ei ole irtisanomisesta vaan sopimuksen purkamisesta. Jostain luin, että nämä ovat muka kaksi eri asiaa.

16

2833

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhhhhhreahyerha

kai siinä toisen niskoille se purkaminen pitää vierittää ja siitä riippuu karenssinkin pituus? en usko et ois olemassa mitään "yhteisymmärryksessä purettu" vaan pitää olla selvillä MIKSI ja taas siitä selviää kumpi on se joka tätä alunperin haluaa.

en usko, et voit kiertää karenssia noin.

• PiaPe

Niinhän mä vähän arvelinkin. Kysäsinpä vaan varmuudenvuoksi.
        Saikulle sitten vaan ja kai siinä tulee joku päivä semmonen vastaan työnantajalle, että voi
        purkaa työsopimuksen, jos on vaikka vuoden - pari saikulla putkeen. Kyseessä työpaikkakiusaaminen.

• hhhhhhhhhhhhhhaaakak
        PiaPe kirjoitti:

Saikulle sitten vaan ja kai siinä tulee joku päivä semmonen vastaan työnantajalle, että voi
        purkaa työsopimuksen, jos on vaikka vuoden - pari saikulla putkeen. Kyseessä työpaikkakiusaaminen.

tähän ihmiset ajetaan suomessa.voiko karenssia muuten estää saikuilla?siis jos irtisanoutuu just sen takia, että pää on pettänyt työpaikkakiusauksen seurauksena?ei kait.ittellä sama eessä,mut sitä silmälläpitäen tehtävä ylitöit nyt ja saatava sukanvarteen rahaa.

• pahoillani ...
        PiaPe kirjoitti:

Olen todella pahoillani, että sinulle on käynyt noin. Vastustan työpaikkakiusaamista henkeen ja vereen, mutta valitettavasti suomalainen lainsäädäntö ja useimmat työnantajat ovat niin lepsuja, ettei työpaikkakiusaamista saada kitkettyä, ellei organisaation johto ole nollatoleranssin aito kannattaja.

Jos työnantajasi haluaa sinusta eroon, niin anna sen vain irtisanoa sinut. Jos olet sairauslomalla, mielestäni työsuhteen purkamiseen ei ole mitään perustetta. Irtisanomisilmoitukseen on laitettava myös syy. Sen avulla voisit välttää karenssin.

Älä siis missään nimessä suostu mihinkään työsuhteen purkamiseen tai mihinkään muuhunkaan ns. yhteistyöhengessä tehtyyn sopimukseen, elleivät sitten tarjoa sinulle kunnon korvausta. Anna työnantajasi irtisanoa sinut, sinun ei tarvitse muuta tehdä.

• ^^^^^^^
        PiaPe kirjoitti:

Jos taustalla työpaikkakiusaaminen, niin otapa yhteys liittoon, jos sellaiseen kuulut ja jos et, niin sitten työsuojelupiirin seuraajaan, jonka yhteystiedot paljastuvat tuota kautta: http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot/

Jos on mahdollisuus sairauslomalle, niin ilman muuta. Työnantaja voi purkaa työsuhteen sairausloman aikana vain hyvin rajallisissa tapauksissa, ts. edellyttää käytännössä vähintään vuoden sairauslomaa, joten otapa sairausloma pätkissä ja toimita uusi todistus aina juuri ennen edellisen sairausloman päättymistä. Ja sitten lähetä todistus mieluummin kirjattuna, jolloin työnantaja ei voi väittää, ettei todistus ole tullut perille. Kirjatun kirjeen perillemenoa voit seurata netistä postin sivuilta.

• ^^^^^^^^^^^^2
        ^^^^^^^ kirjoitti:

Jos taustalla työpaikkakiusaaminen, niin otapa yhteys liittoon, jos sellaiseen kuulut ja jos et, niin sitten työsuojelupiirin seuraajaan, jonka yhteystiedot paljastuvat tuota kautta: http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot/

Jos on mahdollisuus sairauslomalle, niin ilman muuta. Työnantaja voi purkaa työsuhteen sairausloman aikana vain hyvin rajallisissa tapauksissa, ts. edellyttää käytännössä vähintään vuoden sairauslomaa, joten otapa sairausloma pätkissä ja toimita uusi todistus aina juuri ennen edellisen sairausloman päättymistä. Ja sitten lähetä todistus mieluummin kirjattuna, jolloin työnantaja ei voi väittää, ettei todistus ole tullut perille. Kirjatun kirjeen perillemenoa voit seurata netistä postin sivuilta.

voin omasta kokemuksesta sanoa,että ei kannata kamalasti liittoa sotkea asiaan tms. Jos ja kun työpaikkakiusaamisen tilanteessa työilmapiiri on paska, ihmiset on paskoja eikä esimiehiä vois vähempää kiinnostaa kiusataanko siellä vai ei (tai ovat jopa ITSE kiusaajana) niin ei siinä tilanne oikein parane liittoon tai muuallekaan kitisemällä. Jos sen tahtoo tehdä niin suosittelisin tekee vasta sit kun työsuhde on jo loppunut eikä sinne tarvitse enää koskaan palata.Ja tämä siis siinä tilanteessa jos ei halua oman olonsa ja tilanteensa työpaikalla vielä pahentuvan. Yleensä kun tällaisten ktiinöiden ja valitusten jälkeen se ilmapiiri valittajaa kohtaan ei suinkaan parane vaan pahenee.

• sssssairas
        hhhhhhhhhhhhhhaaakak kirjoitti:

tähän ihmiset ajetaan suomessa.voiko karenssia muuten estää saikuilla?siis jos irtisanoutuu just sen takia, että pää on pettänyt työpaikkakiusauksen seurauksena?ei kait.ittellä sama eessä,mut sitä silmälläpitäen tehtävä ylitöit nyt ja saatava sukanvarteen rahaa.

Jos irtisanoudut, saat karenssin (paitsi jos olet aiemmin jo saanut työttömyyskorvausta 500 päivältä niin saat työssäolovelvoitteen eli menetät oikeutesi työttömyysturvaan kokonaan, kunnes ansaitset sen takaisin). MUTTA hae irtisanomisen perään sairaslomaa niin karenssi kuluu sairaslomasi aikana ja saat sv-päivärahaa karenssin ajaltakin.

• PiaPe
        sssssairas kirjoitti:

Jos irtisanoudut, saat karenssin (paitsi jos olet aiemmin jo saanut työttömyyskorvausta 500 päivältä niin saat työssäolovelvoitteen eli menetät oikeutesi työttömyysturvaan kokonaan, kunnes ansaitset sen takaisin). MUTTA hae irtisanomisen perään sairaslomaa niin karenssi kuluu sairaslomasi aikana ja saat sv-päivärahaa karenssin ajaltakin.

-------- Jos irtisanoudut, saat karenssin (paitsi jos olet aiemmin jo saanut työttömyyskorvausta 500 päivältä niin saat työssäolovelvoitteen eli menetät oikeutesi työttömyysturvaan kokonaan, kunnes ansaitset sen takaisin). MUTTA hae irtisanomisen perään sairaslomaa niin karenssi kuluu sairaslomasi aikana ja saat sv-päivärahaa karenssin ajaltakin -------

Olen saanut päivärahaa noin 2 kk ajan viime vuonna. 8 kk olen sen jälkeen tehnyt putkeen duunia, eli tarkastelujaksoa jäljellä vielä varmaan noin 14 kk. Ehkäpä olisi vain sittenkin viisainta hakea sitä saikkua pätkittäin ja pitkään, kuin se että nyt irtisanoudun ja sitten saikkua.

• PiaPe
        pahoillani ... kirjoitti:

Olen todella pahoillani, että sinulle on käynyt noin. Vastustan työpaikkakiusaamista henkeen ja vereen, mutta valitettavasti suomalainen lainsäädäntö ja useimmat työnantajat ovat niin lepsuja, ettei työpaikkakiusaamista saada kitkettyä, ellei organisaation johto ole nollatoleranssin aito kannattaja.

Jos työnantajasi haluaa sinusta eroon, niin anna sen vain irtisanoa sinut. Jos olet sairauslomalla, mielestäni työsuhteen purkamiseen ei ole mitään perustetta. Irtisanomisilmoitukseen on laitettava myös syy. Sen avulla voisit välttää karenssin.

Älä siis missään nimessä suostu mihinkään työsuhteen purkamiseen tai mihinkään muuhunkaan ns. yhteistyöhengessä tehtyyn sopimukseen, elleivät sitten tarjoa sinulle kunnon korvausta. Anna työnantajasi irtisanoa sinut, sinun ei tarvitse muuta tehdä.

Onhan tämä kiusaaminen tuttua mulle entuudestaan. Olen pahempaakin kestänyt, kun olin terveyskeskuksessa töissä vuosia sitten. Ei mua helpolla lannisteta. Seuraan tilannetta, mutta selvää savustamista menossa, huutamista, häirintää tauoilla, vapaa-ajalla, sekä työpisteissä. Nöyryyttämistä, työohjeet puutteelisia, tahallaan syyllistämistä, mustamaalaamista, ties mitä paskaa.
        Pahimmat tapahtumat dokumentoitu, todistajia löytyy, nauhoituksia, sähköposteja, videokuvaa :)
        Eli toisinsanoen työnantajalla todistajat aika vähissä. Ehkä muutama perseennuolija voi olla.
        Alkaa terveys pian pettää, ja sitä en todellakaan halua, enkä koskaan enää palaisi tuohon laitokseen.
        Kiitos paljon vastauksista.

• PiaPe
        ^^^^^^^ kirjoitti:

Yhteyttä otettu. Odotetaan vastausta. Liittoon kuulun. En kyllä mielellään ottaisi näitä liiton/työsuojelun hemmoja pyörimään kuitenkaan työpaikalle, tiedän varmuudella että sen jälkeen tilanne pahenee vielä enemmän. Vasta sitten, kun tiedän että varmasti en enää palaa takaisin.
        Tämä vaihtoehto on ehkä se parhain. Minun vain pitää selvittää tarkemmin mitä saan sairauspäivärahaa, kun maksu siirtyy kelalle. Kelan sivuilta luin, että perustuu joko edelliseen saamaan päivärahaani tai pari vuotta taaksepäin, joka perustuu vuosituloihini. Viime vuonna minulle määriteltiin päiväraha, kun jäin työttömäksi. Nyt siis 8 kk putkeen sen jälkeen ollut duunissa. Kiitos sulle vinkeistä.

• ^^^^^^

Työsopimuslain kannalta ovat eri asioita, mutta eivät työttömyysturvalain kannalta. Molemmissa tilanteissa tulee 3 kk:n karenssi.

Liekö kohdallasi se tilanne, että työantaja yrittää välttää sen, että irtisanomisen syy menee tarkempaan syyniin?

• PiaPe

En tiedä mitä yrittää, mutta koittaa kovasti tahallaan syyllistää työpaikalla / manipuloida.
        Homma epäonnistuu häneltä yleensä aina, koska dokumentoin kaikki ja kerään todisteita ahkerasti (nauhoitukset, tiedustelut työntekijöiltä).

• *Tähti*
        PiaPe kirjoitti:

En tiedä mitä yrittää, mutta koittaa kovasti tahallaan syyllistää työpaikalla / manipuloida.
        Homma epäonnistuu häneltä yleensä aina, koska dokumentoin kaikki ja kerään todisteita ahkerasti (nauhoitukset, tiedustelut työntekijöiltä).

Tsemppiä vain sinulle!

Tiedän mitä on olla työpaikkakiusattu. Omalla kohdallani kävi niin, että olin parivuotta valtiolla määräaikaisena. Kiusaaminen alkoi sen takia, koska olin paljon tehokkaampi, koulutetumpi ja kielitaitoisempi kuin tämän valtion viraston vakituiset kymmeniä vuosia samassa paikassa olleet tantat, jotka jotenkin agitoituivat tästä.

Kiusaaminen ilmeni ihan siten, että minulla alettiin teettää pelkästään kaikkein vastenmielisimpiä työtehtäviä, eikä asiaa edes yritetty peitellä tai edes esittää, että töitä olisi jaettu jotenkin muuten. Myös esiintyi selän takana perättömien juorujen levittämistä, työpisteeni tietokoneen taustakuva usein vaihdettiin esim. eläinseksiä tai muuta vastaavaa oksettavaa esittäväksi kuvaksi ruokatauon aikana. Tietokoneen verkkoselaimeen myös avattiin poissa ollessani seksisivuja ikään kuin vierailisin työajallani sellaisilla sivuilla.

Jos jotenkin yritin puolustautua joku näistä tantoista selän takana käynyt valittamassa esimiehelleni, että teen työni huonosti tai olen laiska, koska tiesivät perättömien valitusten vaikuttavan määräaikaisuuteni uusimiseen. Pääasiassa yritin vain niellä ylpeyteni ja tehdä hommani hyvin, koska esimiesten asenne oli, että heitä ei voisi vähempää kiinnostaa ja tiesin, että valittaminen olisi vain pahentanut tilannetta.

Lopulta kahdenvuoden jälkeen tilanne ajautui minun ja tämän pahimman kiusaajan välillä siihen, että oli lähellä, että tämä tai minä en olisi käynyt häneen käsiksi. Aloin olla jo henkisesti aivan loppu jatkuvaan kiusaamiseen. Lopulta määräaikaisuuttani ei uusittu, koska esimiehille se ratkaisu oli helpompi kuin hankkiutua eroon tästä vakinaisessa virassa istuvasta laiskasta häiriköstä.

Virallinen selitys sille, että määräaikaisuuttani ei uusittu oli se, että olin myöhästynyt Kaksi minuuttia töistä, kahtena eri päivänä, puolenvuoden aikana. Eli olin leimannut kahtena työpäivänä työajan seuranta järjestelmään 7:02 vaikka olisi pitänyt olla sisällä viimeistään 7:00. Sen lisäksi minusta oli kuultu ”huonoa” tätä esimies ei suostunut tarkemmin kertomaan mitä tämä tarkoitti, mutta voin kuvitella sen tarkoittavan näiden tanttojen kosto / kiusaus valheita.

Nyt olen sitten noin kolmekymppinen ja työtön. Peruuttamattomasti huonoksi työntekijäksi leimattu, vaikka olin kaksi kolme kertaa ahkerampi ja aikaansaava työsuoritusten valossa kuin yksikään muu siinä virastossa sinä aikana kuin siellä olin töissä. Eli näin täällä Suomen maassa ajetaan hyviä työntekijöitä loppuun ja pois työmarkkinoilta jo ennen kuin työura on kunnolla alkanutkaan.

• PiaPe
        *Tähti* kirjoitti:

Tsemppiä vain sinulle!

Tiedän mitä on olla työpaikkakiusattu. Omalla kohdallani kävi niin, että olin parivuotta valtiolla määräaikaisena. Kiusaaminen alkoi sen takia, koska olin paljon tehokkaampi, koulutetumpi ja kielitaitoisempi kuin tämän valtion viraston vakituiset kymmeniä vuosia samassa paikassa olleet tantat, jotka jotenkin agitoituivat tästä.

Kiusaaminen ilmeni ihan siten, että minulla alettiin teettää pelkästään kaikkein vastenmielisimpiä työtehtäviä, eikä asiaa edes yritetty peitellä tai edes esittää, että töitä olisi jaettu jotenkin muuten. Myös esiintyi selän takana perättömien juorujen levittämistä, työpisteeni tietokoneen taustakuva usein vaihdettiin esim. eläinseksiä tai muuta vastaavaa oksettavaa esittäväksi kuvaksi ruokatauon aikana. Tietokoneen verkkoselaimeen myös avattiin poissa ollessani seksisivuja ikään kuin vierailisin työajallani sellaisilla sivuilla.

Jos jotenkin yritin puolustautua joku näistä tantoista selän takana käynyt valittamassa esimiehelleni, että teen työni huonosti tai olen laiska, koska tiesivät perättömien valitusten vaikuttavan määräaikaisuuteni uusimiseen. Pääasiassa yritin vain niellä ylpeyteni ja tehdä hommani hyvin, koska esimiesten asenne oli, että heitä ei voisi vähempää kiinnostaa ja tiesin, että valittaminen olisi vain pahentanut tilannetta.

Lopulta kahdenvuoden jälkeen tilanne ajautui minun ja tämän pahimman kiusaajan välillä siihen, että oli lähellä, että tämä tai minä en olisi käynyt häneen käsiksi. Aloin olla jo henkisesti aivan loppu jatkuvaan kiusaamiseen. Lopulta määräaikaisuuttani ei uusittu, koska esimiehille se ratkaisu oli helpompi kuin hankkiutua eroon tästä vakinaisessa virassa istuvasta laiskasta häiriköstä.

Virallinen selitys sille, että määräaikaisuuttani ei uusittu oli se, että olin myöhästynyt Kaksi minuuttia töistä, kahtena eri päivänä, puolenvuoden aikana. Eli olin leimannut kahtena työpäivänä työajan seuranta järjestelmään 7:02 vaikka olisi pitänyt olla sisällä viimeistään 7:00. Sen lisäksi minusta oli kuultu ”huonoa” tätä esimies ei suostunut tarkemmin kertomaan mitä tämä tarkoitti, mutta voin kuvitella sen tarkoittavan näiden tanttojen kosto / kiusaus valheita.

Nyt olen sitten noin kolmekymppinen ja työtön. Peruuttamattomasti huonoksi työntekijäksi leimattu, vaikka olin kaksi kolme kertaa ahkerampi ja aikaansaava työsuoritusten valossa kuin yksikään muu siinä virastossa sinä aikana kuin siellä olin töissä. Eli näin täällä Suomen maassa ajetaan hyviä työntekijöitä loppuun ja pois työmarkkinoilta jo ennen kuin työura on kunnolla alkanutkaan.

Aika pahaa luettavaa. 2 vuotta tuollaista kestettäväksi on todella pitkä aika. Joka päivä saat stressata ja tsempata itseäsi, ettet romahtaisi. Koskaan ei kannata antaa periksi kuitenkaan, mutta kun työasiat
        alkaa vaivata jo vapaa-ajalla (unta esim.), niin sitten kannattaa jo pikkuhiljaa toimia.
        Hyvästä ja ahkerasta työntekijästä saadaan kyllä mehut pois. Teeppä siinä sitten töitä, kun selviä työ-ohjeita ei tule, simputetaan, työpisteellä häiritään, tauoilla häiritään, jatkuvaa tahallaan syyttämistä, mitä ihmeellisimmistä asioista, huutamista.. Perkele, kyllä on törkeää touhua. Perästä kuuluu!!!!

• PiaPe
        *Tähti* kirjoitti:

Tsemppiä vain sinulle!

Tsemppiä myös sulle. Toivottavasti löydät uuden mukavamman työn.

• *Tähti*
        PiaPe kirjoitti:

Aika pahaa luettavaa. 2 vuotta tuollaista kestettäväksi on todella pitkä aika. Joka päivä saat stressata ja tsempata itseäsi, ettet romahtaisi. Koskaan ei kannata antaa periksi kuitenkaan, mutta kun työasiat
        alkaa vaivata jo vapaa-ajalla (unta esim.), niin sitten kannattaa jo pikkuhiljaa toimia.
        Hyvästä ja ahkerasta työntekijästä saadaan kyllä mehut pois. Teeppä siinä sitten töitä, kun selviä työ-ohjeita ei tule, simputetaan, työpisteellä häiritään, tauoilla häiritään, jatkuvaa tahallaan syyttämistä, mitä ihmeellisimmistä asioista, huutamista.. Perkele, kyllä on törkeää touhua. Perästä kuuluu!!!!

Minä olen luonteeltani kiltti (liiankin usein), ahkera, tunnollinen, hyväntahtoinen usein myös saatan puhua työpaikalla liikaa omista asioistani hyväntahtoisuuteni takia, jolloin kiusaajien on helppo tarttua johonkin sanomaani ja alkaa kiusata sen takia. Olen luonteeltani hyväntahtoinen ihminen aina en edes tajua, että minua kiusataan ennenkuin se muuttuu todella pahaksi eli helppo kiusattava uhri kaikkein häiriintyneemmille kiusaajille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1686
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      271
      1584
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      285
      1343
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1282
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      905
    6. 66
      874
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      66
      863
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      46
      861
    9. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      841
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      48
      818
    Aihe