lapseni on 14, kaverinsa 15, tyttöjä, hinkuvat festareille. ovat mielestäni liian nuoria. milloin olette päästäneet?
minkä ikäisenä festareille
28
7055
Vastaukset
- kipi
Just 14-15-vuotiaina suurin osa ottaa ensikännit, ja niille turvallisin paikka ei ole festarialue.. Sinne jos sammuu, niin hyväksikäyttäjiä löytyy varmasti. Oma esikoiseni on 13-vuotias poika eikä ole vielä hinkunut festareille, mutta luulen, että päästän vasta kun hän on 16-vuotias. Ja samat säännöt tietysti nuoremmillekin lapsilleni.
- Äiskä
...päästin 14-vuotiaana. Mutta jos päästää sen ikäisenä voi olla riski ekojen kännien vetämisestä. Elikkäs sammuminen puolituntemattomalle alueelle ei ole hyvä juttu. Minun tyttäreni kyllä lähti festareille kahden 16-vuotiaan kaverinsa kanssa,jotka tunnen todella hyvin.
- Ellen
En itse päästäisi tuon ikäistä lasta festareille kaveriporukassa. Olin itse festareilla ekan kerran 15-vuotiaana (vain vähän alle 16) pitkän kinuamisen jälkeen ja olin niin kännissä koko 3pv kuin olla voi ja hukkasin osan tavaroistani. Tietysti riippuu lapsestakin, mutta nykyään olisin itse huolissani myös yhä lisääntyvästä huumeiden käytöstä. Leirintäalueilla saa helposti kannabista ja varmaan muutakin jos haluaa... Mutta kuten sanottu, jotkut nuoret ovat tuossa iässä sen verran järkeviä, että älyävät pysytellä selvinpäin ja kunnolla. Käskisin kyllä odottaa väh.siihen 16v ikään.
Eri asia tietysti jos festarit ovat lähellä ja nuoret pääsevät kotiin yöksi välillä. - Eräs
Ystäväni meni ekan kerran 15 vuotiaana pari vuotta vanhemman siskonsa ja hänen kavereittensa kanssa aikoinaan, ja se mitä olen kuullut niistä festareista ei ole kovinkaan selviä muistikuvia..
En päästäisi omiani ainakaan ennen kun täyttäsivät 16v!!Tiukkis ehkä, mutta näin on!- Mutter
itse menin ekoille festareille 15-vuotiaana, mutta vanhemman poikakaverini ja hänen kavereidensa kanssa. Tämä tapahtui tietysti vanhemmiltani salaa, sillä he eivät taatusti olisi minua sinne päästäneet. Vieläkin he vastustavat festareita, vaikka olen jo lähes 40v!
En ole ikinä käyttänyt alkoholia; tästä johtuen minulla on erittäin selkeitä muistikuvia siitä mitä kaikkea festareilla todella tapahtuu. Joistain tapahtumista meni fiilis totaalisesti.
Jos lapseni haluaisi 14-15-vuotiaana festareille, menisin mukaan! Epäilen, etteivät he niille koskaan edes hinkua. Meidän perheessä se touhu on keskitetty äidille...
- mirkku
mä pääsin viime kesänä yksin kamujen kans elämä lapselle konserttii ja oli sillon 12vuotias...mentii junal...
ja porukat haki sit illal/yöllä!
asutaan hesast 100km.pääs... - äippä
...15v.tyttäreni on myös ottanut jo kesän festarit puheeksi.Olen kyllä sanonut että pitää olla vähintään 16v.ennen kun annan luvan lähteä niihin kekkereihin.Ja parempi olis jos ei menis silloinkaan,siellä kun ilmeisesti voi sattua ihan mitä vaan.
- äippä45
13 tai 14 kun päästin ekan kerran, siitä lähtien ollut joka vuosi festareilla, ja tiedän että hän ei ole kokenut tarpeelliseksi juoda siellä. tiedän että tyttöni juo sillointällöin, mutta ei ole festareilla juonut. vähän luottamusta lapsillekkin..
- kv1
pikkasen, mutta olen luvannut elokuussa 14v tyttäreni koriarokkiin kaverinsa perheen mukana.
- Mutter
seurasta. 14-15 vuotiaita nuoria en taatusti päästäisi keskenään liikenteeseen, etenkään tyttöjä.
- maman
Äitinä sinun täytyy välillä olla ikävä ja kieltää. Riippuu niin lapsesta ja kavereista milloin voi päästää hillumaan.
Esikoispoikani oli jo 15v festareilla enkä ollenkaan epäillyt etteikö hän lähde sinne nimenomaan musan takia (yksin Readingiin...)
Pikkuveljensä kanssa sitten (17v ja 15v) yhdessä liikkeellä; tosin pikkuveli oli jo siinä vaiheessa marihuanan vakikäyttäjä, tarjonta festarialueella ei siis ollut uutta tai yllättävää.
Tytär, kohta 17v EN päästä festareille!- yks äiti
ja kielsinkin heti selittäen luottavani häneen ja kaveriinsa ja on niin paljon muita syitä, miksi en voi päästää. Lapsi ymmärsi eikä siitä mitään riitaa tullut. Varmaan tiesi jo kysyessään. Jos oliskin päivän juttu ja yöksi kotiin, asiaa harkittais eri kulmasta.
- Ahaa
tyttölapsia, vai miksi et tytärtäsi festareille päästä vaikka poikasi olet päästänyt jo paljon nuorempana? On hirveä huomata miten paljon oma äiti voi vihata tyttölastansa ja pitää tätä täysin eriarvoisena kuin tämän veljiä. Voi tytär parkaa...
- 17-vuotias
Ahaa kirjoitti:
tyttölapsia, vai miksi et tytärtäsi festareille päästä vaikka poikasi olet päästänyt jo paljon nuorempana? On hirveä huomata miten paljon oma äiti voi vihata tyttölastansa ja pitää tätä täysin eriarvoisena kuin tämän veljiä. Voi tytär parkaa...
Viime vuonna en festareille päässyt ja se oli kyllä pettymys. Vanhemmat huolissaan majoituksesta..
Tänä vuonna sitten pääsenkin.
no, ryyppäys kyllä on myös osa festaireita, mutta ei välttämätöntä.. Lapsenne voi ihan yhtö hyvin harrastaa sitä muuallakin.
Jos hänellä on luotettavaa seuraa/isompi porukka, antakaa sen mennä jos se on täyttänyt 15v.. - nyt 19, silloin 16
17-vuotias kirjoitti:
Viime vuonna en festareille päässyt ja se oli kyllä pettymys. Vanhemmat huolissaan majoituksesta..
Tänä vuonna sitten pääsenkin.
no, ryyppäys kyllä on myös osa festaireita, mutta ei välttämätöntä.. Lapsenne voi ihan yhtö hyvin harrastaa sitä muuallakin.
Jos hänellä on luotettavaa seuraa/isompi porukka, antakaa sen mennä jos se on täyttänyt 15v..itse olin ensimmäistä kertaa 16 vanhana nuorena neitona ja hyvin meni. jos on yhtään vastuullinen nuori niin kyllä siellä on ihan terveellistä menoa, vaikka hieman joisikin, harvempihan siellä vesiselvänä on vaikka kuinka naivina vanhemmat niin uskoisikin.. "ei meidän kulta mutta ne muut" just joo. jos tuossa iässä olisi vanhemmat tunkenu mukaan, niin olisin jättänyt lähtemättä. hieman tosiaan vapautta nuorillekin kun sitä muutenkin on. oltiin itse ensimmäisellä kerralla koulumajoituksessa ja sen jälkeen teltta-alueella, molemmat toiminut hyvin. tuskin kukaan kovin avuton lapsonen edes uskaltautuu kohtaamaan festareita, joten päästäkää ne sinne jos ne kokee olevansa siihen valmiita.
- oka
poika siinä 13-vuotiaana pääsi ekan kerran kavereidensa kanssa, siitä lähtien käynyt joka vuosi. nyt tytär 17v, EN päästä festareille!!!
- mukaan
Minä lähdin leirintä-alueelle Ruisrockiin mukaan,tyttärieni ollessa 13 ja 16.Olihan se kokemus sinänsä olla siellä hilluvien nuorten seassa ja olla kuuntelemassa Metallicaa ym.Lapset olivat tosi iloisia kun pääsivät reissuun.Nyt on kesällä aika viedä poika 13v.:)
- 19-v.
Joku 16-vuotta on varmasti hyvä raja, että silloin aikaisintaan. Riippuu toki ihmisestä, jos nuori osaa olla ihmisiksi, niin mikä ettei aikaisemminkin.
Esim. yksi kavereistani kulki nuorempana paljon eri tapahtumia läpi ja oli AINA selvinpäin, vaikka muut joivat ja töpeksivät. Siinä vasta oli viisas nuori. :)
Omasta teini-iästä muistan kyllä, ettei vielä 13-15-vuotiaana ainakaan ollut juuri järjen hiukkastakaan päässä. Kaikkea kiellettyä piti kokeilla ja seuraamuksensa niilläkin oli.
- summane
En ota kantaa mihinkään ikärajaan millon pitäis päästää.
Mutta muistakaa vanhemmat että jos eväätte nuoreltanne pääsyn bilettään, niin on TEIDÄN velvollisuutenne hoitaa tälle jotain mielekästä tekemistä tilalle. Siis ei kevätsiivousta, vaan jotain yhtä jännittävää, pelottavaa ja seksikästä kuin festareilla.
Varsinkaan nuori ihminen ei ole mikään hengissäsäilymisautomaatti joka mekaanisesti laahustaa kaurapuurolautasen, koulun ja oman huoneen välillä vain pysyäkseen hengissä niin pitkään, että saa huolehtia omista lapsistaan.
"Eihän ainakaan TEIDÄN tyttönne/poikanne??"
Kun elämässä piisaa valmiiksi sopivasti virtaa, ei mahdollisissa tilanteissakaan tule niin helposti tehtyä turhautuneena tai tylsistyneenä niin suuria virheitä. - äippä
ei lähdetä ennen kuin on 16 mittarissa, eikä siitä tingitä. Näin on näppylät.
- nina
Te olette vanhempia jo nyt järki sanoo että aivan liian nuoria festareille. Tosiaan vanhemmuudessa järjen käyttö sallittu.
- eräs äiti
On kiva kuulla eri mielipiteitä kasvatusasioista. Aina löytyy teitä, jotka väheksytte ja laitatte ylimielisiä kommentteja ja luulette olevanne muiden yläpuolella järjen käyttönne kanssa ja joka asiaa täytyy kommentoida!!!
- nina
eräs äiti kirjoitti:
On kiva kuulla eri mielipiteitä kasvatusasioista. Aina löytyy teitä, jotka väheksytte ja laitatte ylimielisiä kommentteja ja luulette olevanne muiden yläpuolella järjen käyttönne kanssa ja joka asiaa täytyy kommentoida!!!
Minä osallistuin keskusteluun ja sanoin oman mielipiteeni.
Mielestäni ovat liian nuoria ja sillä siisti, älä ota henk.koht. En väheksy ketään...
Jokainen kasvattakoon tavallaan mun tapa on tämä. - eräs äiti
nina kirjoitti:
Minä osallistuin keskusteluun ja sanoin oman mielipiteeni.
Mielestäni ovat liian nuoria ja sillä siisti, älä ota henk.koht. En väheksy ketään...
Jokainen kasvattakoon tavallaan mun tapa on tämä.liian nuoria ovat minunkin mielestä, katsotaan milloin järkeä enemmän päässä.
- LunaMaria
Minä menin festareille 14-vuotiaana. Olimme kiltisti, otimme aurinkoa, kuuntelimme bändejä. Että riippuu ihan tlapsesta tietysti, mutta eiköhän ne pärjää! :) Tosin on parikymppisiäkin, jotka eivät osaa pitää itsestään huolta... Kaikki on suhteellista, nii-in.
- itse viisitoistakesänen
olet miettinyt päästätkö lapsesi festareille! olen vuoden vanhempi kuin omasi ja kerron kuinka meillä on toimittu! olen hinkunut kaikenmaailmn festareille yms. ja keskustelu on ollut kovaa.. loppujen lopuksi olen päässyt sillä olen osoittautunut vastuuntuntoiseksi ja noudattanut annettuja ehtoja ja sääntö on se että jos kerrankin homma menee pieleen eikä luottamus toimi niin pysytään kotona! en halua ottaa riskiä että istusin kesän kotona joten näin se toimii! voithan itse ottaa ystäväsi mukaan ja lähteä mukaan festareille pitämään hauskaa ja samalla katsomaan muksujen perään kuitenkaan hengittämättä niskaan. me teimme äitini kanssa ensimmäisillä kerroilla. voin olla varma että tyttäresi ei ole kanssasi asiasta samalla aaltopituudella mutta jos vaihtoehdot ovat siinä niin luulenpa että pääsette yhteiymmärrykseen. ja olen varma että tulevat olemaan kiitollisia kun on kuitenkin joku taustajoukko jos jotain sattuu ja muutenkin. ja suosittelen että annat luvan ensin hieman pienempiin festareihin ikäänkuin kokeena! mutta yksin älä päästä!
kyllä me tytöt osataan käyttäytyä ja pitää huolen itsestämme. meillä homma toimii; äiti on tyytyväinen ja samoin minä kun olen saanut vastuuta sen verran mitä kepeästi jaksan kantaa! hyvää äitienpäivää hieman myöhastyneenä! olenko muuten ihan hirveä tytär jos ostin äipälle saippuakuplia äitienpäivälahjaks? häntä hieman hymyilytti! - Anonyymi
Aloitus lieneekin jo täysikäinen.
Tyttäreni on nyt toista vuotta Ruisrockissa vanhempien ystäviensä kanssa. En mitannut vuosi sitten festareille pääsyä vuosilla, vaan kypsyydellä. Olisi typerää ajatella ettei voisi kokea ja nähdä, vaikka elää iässä jossa sen on ajankohtasta. Itse huijasin vanhempiani jo 13-vuotiaana olevani ystävälläni yökylässä, vaikka oikeasti olin festareilla. Joimme, mutta pääsimme kotiin ehin nahoin, enkä usko että tippa tappaa myös tyttäreni kohdalla. Nuori on turvassa sosiaalisessa ympäristössä iloisena kuin eristäytyneenä yksin pimeässä huoneessaan. - Anonyymi
Tuossa iässä tytöt ovat parasta seuraa festariveteraanin teltassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1508865Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492629Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282407- 462405
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961833- 971817
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231713Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä421240Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136