Selviytyminen yksin vauvan kanssa

päivieulaalia

Tilanteeni on tämä: olen eroamassa avoliitosta, josta olen nyt komannella kuulla raskaana. Olen ollut viimeisen vuoden työttömänä. Minulla on siis edessä oman vuokra-asunnon etsintä. Jos äitiyslomalle jäädessäni saan vain minimi korvauksen, onko minun realistista ajatella selviytyväni yksin vauvan kanssa? Olen valmis muuttamaan pieneenkin asuntoon näin aluksi ja osaan kyllä elää vähälläkin. Olis mukava kuulla muiden kokemuksia tai jos tiedätte toimeentulo asioista. Minulle tilanne on uusi, en ole koskaan ennen ollut työttömänä saatikka asunut yksin lapsen kanssa. Uskon työllistyväni äitiysloman jälkeen ainakin pätkätöihin ja jatkokoulutuskin on mielessä.

14

1229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfgfd

      Jos sinulla on muuten tukea niin selviät. Jos ei ole mitään tukea on erittäin raskasta selvitä esim. tilanteista joissa sinä kipeä ja vauva kipeä. Jos sinulla on sukulaisia jotka auttavat niin se on hyvä juttu.

    • ldsahgvalhbgv

      Vinkki jatkoon:

      Ellet nyt voi tehdä aborttia, eli 12 vkoa on täyttynyt, niin huolehdi ehkäisystä jatkossa. Ja jatka lapsentehtailuja vasta sitten kun sulla on mies elämässä tai itsellä halua mennä töihin.

      Selvitä, voisitko vielä tehdä abortin. Yli 12 vkoisenkin nvoi abortoida, luvanvaraisesti.

      • päivieulaalia

        Kiitos vastauksista. Olen akateemisesti koulutettu nainen, ja ihan normaaliälyinen. Olen tyypillisessä tilanteessa siinä mielessä töiden suhteen, että töitä on ollu vain pätkissä..Viimeisen vuoden olen hakenut paikkoja mutta onni ei ole osunut kohdalleni. Kyseessä ei ole töiden karttelu tai mikään riippuvuusongelma jne.


      • kesämami
        päivieulaalia kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Olen akateemisesti koulutettu nainen, ja ihan normaaliälyinen. Olen tyypillisessä tilanteessa siinä mielessä töiden suhteen, että töitä on ollu vain pätkissä..Viimeisen vuoden olen hakenut paikkoja mutta onni ei ole osunut kohdalleni. Kyseessä ei ole töiden karttelu tai mikään riippuvuusongelma jne.

        Tommosia vastenmielisiä ja lapsellisia vastaajia tulee vaikka mitä täällä kysyisi ja ihan jokaisella palstalla.. Jotkut vain ovat omasta mielestään niin täydellisiä.

        Minulla hieman samanlainen tilanne kuin sinulla.. Pitkään mietin että mikä olisi järkevin ja paras ratkaisu ja oman päätökseni tein :)
        Nyt menossa rv 26 ja tulossa yksinhuoltajaksi minimituilla. Mitä nyt olen kuullut ja laskeskellut niin aika tiukkaa rahallisesti kyllä tulee olemaan mutta kyllä niillä pärjää.

        -Äitiyspäiväraha (minimi) verojen jälkeen n. 440€
        -Lapsilisä 100€ yksinhuoltajakorotus 46,60€
        -Elatusmaksu (mitä nyt sovitaan tai sitten kela maksaa)
        -Asumistuki (riippuu vuokrasta mutta max. 80% vuokrasta)

        ESIM: Eli jos tosta nyt äkkisiltään laskee että asuu asunnossa jossa vuokra vaikka 500€ ja kela maksaa 80% niin kela maksaa yleistä asumistukea n. 400€. Ja en tiedä riippuuko paikkakunnasta mutta itse en ainakaa tiedä tai tunne ketään jolle kela olisi maksanut 80%. Ja jos laskee äkkisiltään tuet niin tuo 500€ vuokra on puolet kaikista tuista sit tietenkin muut laskut, vaipat, ruoka, pesu ja hygienia tuotteen, vauvan tarvikkeet ja vaatteet jne. (annoin esimerkkinä tuon 500€ koska itse asun paikkakunnalla jossa vuokrat hipoavat taivaita)

        Tiukkaa on mutta kyllä siitä selviää :)
        Oikeastaan tärkeintä yksinhuoltajana on se että on tukiverkosto (sukulaisa, perhe, ystäviä jne)
        Kun muutenkin on yksin niin vaikka vauva kulkeekin aina mukana niin monelle tulee todella yksinäinen olo. Jokainen ihminen tarvii kumminkin aina välillä pienen hengähdystauon ja jonkun jolle puhua :)

        Toivon että tästä olisi edes vähän apua :) Toivon sinulle kaikkea parasta ja että asunto löytyy pian teille molemmille :)


      • ......
        kesämami kirjoitti:

        Tommosia vastenmielisiä ja lapsellisia vastaajia tulee vaikka mitä täällä kysyisi ja ihan jokaisella palstalla.. Jotkut vain ovat omasta mielestään niin täydellisiä.

        Minulla hieman samanlainen tilanne kuin sinulla.. Pitkään mietin että mikä olisi järkevin ja paras ratkaisu ja oman päätökseni tein :)
        Nyt menossa rv 26 ja tulossa yksinhuoltajaksi minimituilla. Mitä nyt olen kuullut ja laskeskellut niin aika tiukkaa rahallisesti kyllä tulee olemaan mutta kyllä niillä pärjää.

        -Äitiyspäiväraha (minimi) verojen jälkeen n. 440€
        -Lapsilisä 100€ yksinhuoltajakorotus 46,60€
        -Elatusmaksu (mitä nyt sovitaan tai sitten kela maksaa)
        -Asumistuki (riippuu vuokrasta mutta max. 80% vuokrasta)

        ESIM: Eli jos tosta nyt äkkisiltään laskee että asuu asunnossa jossa vuokra vaikka 500€ ja kela maksaa 80% niin kela maksaa yleistä asumistukea n. 400€. Ja en tiedä riippuuko paikkakunnasta mutta itse en ainakaa tiedä tai tunne ketään jolle kela olisi maksanut 80%. Ja jos laskee äkkisiltään tuet niin tuo 500€ vuokra on puolet kaikista tuista sit tietenkin muut laskut, vaipat, ruoka, pesu ja hygienia tuotteen, vauvan tarvikkeet ja vaatteet jne. (annoin esimerkkinä tuon 500€ koska itse asun paikkakunnalla jossa vuokrat hipoavat taivaita)

        Tiukkaa on mutta kyllä siitä selviää :)
        Oikeastaan tärkeintä yksinhuoltajana on se että on tukiverkosto (sukulaisa, perhe, ystäviä jne)
        Kun muutenkin on yksin niin vaikka vauva kulkeekin aina mukana niin monelle tulee todella yksinäinen olo. Jokainen ihminen tarvii kumminkin aina välillä pienen hengähdystauon ja jonkun jolle puhua :)

        Toivon että tästä olisi edes vähän apua :) Toivon sinulle kaikkea parasta ja että asunto löytyy pian teille molemmille :)

        laskeskeltiin tossa miehen kanssa että paljon paremmin tulee toimeen yksinhuoltajana kuin jos asuu avoliitossa. esim meille jää nyt n. 500e kuukaudessa ruokaan ym. kolmelle ihmiselle vaikka mies käy töissä. ja yksinhuoltajana tienaisin saman verran kuukaudessa mitä mies saa palkkaa kuussa.


    • toinen kesämami

      Olitko vuonna 2008 töissä tai oliko silloin tuloja? jos jäät tänä vuonna äitiyslomalle niinkuin päättelin, äippäraha lasketaan vuoden 2008 mukaan. Kaivappa v. 2008 verotuslappusi ja käytä kelan laskuria. siitä bruttotulosta vähennetään jotain, oisko ne mitä kunnallisverotuksestakin jätetään pois..?

      Ja kyllä sinä pärjäät, kirppareilta saa vauvan vaatteita 0,5-5€ kipale ja potkarit yms on tosi halpoja. kaikki muutkin kamat voi saada käytettynä halvalla esim huuto.netistä ja palstoja seuraamalla. Ei se vauva niin hirveitä osaa vaatia, ja nuo peruskamat saa halvalla. Ja sit vaan sossusta kyseleen lisää ihan rohkeasti. Onnea ja iloista mieltä odotukseen!

      • ldoaohovaljobljbQA

        "Ei se vauva niin hirveitä osaa vaatia, ja nuo peruskamat saa halvalla. Ja sit vaan sossusta kyseleen lisää ihan rohkeasti."

        eikä vauvva onneks kasva111!! eikä sitä tarvii ruokkii!!!!! vauvva tuo vaan rahaa katokku lapsilisä!!!!ja kirppariltaki saa aina ihan tilauksesta ja halvalla kaikkea!!!!

        suosittelen edelleen ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen pikaisesti. sieltä raskaustestiin, lääkäriltä lähete sairaalaan ja pian on rahaongelmat ratkaistu.


      • ldoaohovaljobljbQA kirjoitti:

        "Ei se vauva niin hirveitä osaa vaatia, ja nuo peruskamat saa halvalla. Ja sit vaan sossusta kyseleen lisää ihan rohkeasti."

        eikä vauvva onneks kasva111!! eikä sitä tarvii ruokkii!!!!! vauvva tuo vaan rahaa katokku lapsilisä!!!!ja kirppariltaki saa aina ihan tilauksesta ja halvalla kaikkea!!!!

        suosittelen edelleen ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen pikaisesti. sieltä raskaustestiin, lääkäriltä lähete sairaalaan ja pian on rahaongelmat ratkaistu.

        Ompas täällä taas tosi ilkeitä vatauksia. Varmaakin tosi katkerat miehet noita kirjoittelee, kun eivät omastaan vapastaan tahdosta halua tavata omia lapsiaan!

        Älä välitä noista kirjoituksista.

        Lapsen kanssa pärjää, kun vaan päättää pärjätä. Hyvä olisi, jos sinulla olisi tukiverkko ympärilläsi.
        Liian pieneen asuntoon ei kai kannata muuttaa. Asumistuessa asunnon koko kahdelle on 57 neliötä. Asumistuessa on myös jokin katto vuokrassa.
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/050901130444HV?OpenDocument
        Tuolta voit lueskella ja siellä on kanssa asumistuen laskuri, jolla voi laskeskella tulevaa asumistukea.

        Voisit tutustua kaupungisi toimeentulotuen soveltamisohjeisiin (löytyvät milloin mistäkin) Jos et löydä, niin autan löytämään, kun ilmoitat kaupungin. Yhteiskunnan tuet ja avustukset palstaltakin löytyy joitakin toimeentulotuen soveltamisohjeita. Kahlaa siellä läpi keskusteluja.

        Tuttavan tyttö oli samassa tilanteessa kuin sinäkin ja pärjää ihan hyvin. Asuu asunnossa jossa on 58 neliötä, vuokra 540e/kk. Asumistukea hän saa noin 340e/kk. Pienin äitiyspäiväraha, lapsilisä yh.korotus ja elatusapu 139E/kk. Lisäksi hän saa toimeentulotukea, summaa en muista.
        Muistaakseni hän sai lasten vaunuihin toimeentulotuke 250e. Muuhunkin saa kun osaa vain vaatia. Toimeentulotukeen on ihan kirjoitettu, mitä lapsiperhe voi saada.
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110701111752EH?OpenDocument
        Toimeentulotuen laskuri
        http://www.sosiaalikollega.fi/asiakkaat/copy2_of_toimeentulotukilaskuri/
        Alhaalla on Opas toimeentulotukilain soveltajille Joka kaupungissa/kunnalla on vielä omat soveltamisohjeet.

        Kirjoittele lisää, niin yritän auttaa.


      • saahan sitä

        Arvasin, että tänne kirjoitetaan JUST tuolla tavalla kuin edellinen kirjoittaja on kirjoittanut!

        Kuuleppas, kyllä ELÄKELÄINENKIN saa toimeentulotukea, jos vaan tietää, että siihen on mahdollisuus. Täällä ainakin eläkeläiset, jotka asuvat vuokralla ja saavat liian pientä eläkettä, saavat sitä toimeentulotukea. Osaavat hakea myös myös lääkekuluihin, silmälaseihin, tekohampaisiin jne.

        Ainahan voi rahat laittaa johonkin muuhunkin kuin ostaa sitä ruokaa. Säästöähän on jo sekin kun käy ruokajonossa hakemassa sitä ruokaa.

        Just mennä viikolla yksinäinen mies oli juonut putkeen kolmeviikkoa, vuokrat maksamatta. Ei kuin sossuun ja sieltä tuli käteen tuhat euroa. Mitäs sanot tästä?
        Toinen juoppo. Poltti vuokra-asuntonsa, sen vuoksi kun asunnosta oli katkaistu sähkö. Sähkön olisi sossu maksanut kunhan tämä juoppo olisi vaivautunut tuomaan sen laskun sossuun. Juoppohan pääsi kolmeksiviikoksi täysihoitoon alkoholiparantolaan. Kotiuduttuaan häntä odotti kaksio, vuokrat maksettuna. Onneksi SPR ei antanut tälle juopolle huonekalurahaa! Kai sossu kustansi lopuksi ne huonekalut. Mitäs sanot tästä?

        Onkohan se naisen vika, jos mies pahoilpitelee lastensa äidin ja samalla myös syntymättömän lapsensa? Oletko sitä mieltä, että lapsen äidin pitää jäädä elämään tälläisen miehen kanssa ja lapsen myös?

        Kyllä sieltä sussosta maksetaan, jos on mahdollisuus toimeentulotukeen, niin eläkeläisille, perheellisille, yksinhuoltajille kuin myös juopoille, joita on varmasti suurin osa yksinäisistä miehistä.


      • päivieulaalia
        saahan sitä kirjoitti:

        Arvasin, että tänne kirjoitetaan JUST tuolla tavalla kuin edellinen kirjoittaja on kirjoittanut!

        Kuuleppas, kyllä ELÄKELÄINENKIN saa toimeentulotukea, jos vaan tietää, että siihen on mahdollisuus. Täällä ainakin eläkeläiset, jotka asuvat vuokralla ja saavat liian pientä eläkettä, saavat sitä toimeentulotukea. Osaavat hakea myös myös lääkekuluihin, silmälaseihin, tekohampaisiin jne.

        Ainahan voi rahat laittaa johonkin muuhunkin kuin ostaa sitä ruokaa. Säästöähän on jo sekin kun käy ruokajonossa hakemassa sitä ruokaa.

        Just mennä viikolla yksinäinen mies oli juonut putkeen kolmeviikkoa, vuokrat maksamatta. Ei kuin sossuun ja sieltä tuli käteen tuhat euroa. Mitäs sanot tästä?
        Toinen juoppo. Poltti vuokra-asuntonsa, sen vuoksi kun asunnosta oli katkaistu sähkö. Sähkön olisi sossu maksanut kunhan tämä juoppo olisi vaivautunut tuomaan sen laskun sossuun. Juoppohan pääsi kolmeksiviikoksi täysihoitoon alkoholiparantolaan. Kotiuduttuaan häntä odotti kaksio, vuokrat maksettuna. Onneksi SPR ei antanut tälle juopolle huonekalurahaa! Kai sossu kustansi lopuksi ne huonekalut. Mitäs sanot tästä?

        Onkohan se naisen vika, jos mies pahoilpitelee lastensa äidin ja samalla myös syntymättömän lapsensa? Oletko sitä mieltä, että lapsen äidin pitää jäädä elämään tälläisen miehen kanssa ja lapsen myös?

        Kyllä sieltä sussosta maksetaan, jos on mahdollisuus toimeentulotukeen, niin eläkeläisille, perheellisille, yksinhuoltajille kuin myös juopoille, joita on varmasti suurin osa yksinäisistä miehistä.

        Kiitos paljon vastauksista, olenkin tässä jo ensi hätäännyksestä selvittyäni selvitellyt asioita lisää ja nyt olisi kuun vaihteessa jo muutto edessä. Taloudellinen puoli tietysti huolestuttaa, varsinkin kun täällä pk-seudulla asuminen on melko kallista, mutta pärjätä aion!


      • 15+14
        ldoaohovaljobljbQA kirjoitti:

        "Ei se vauva niin hirveitä osaa vaatia, ja nuo peruskamat saa halvalla. Ja sit vaan sossusta kyseleen lisää ihan rohkeasti."

        eikä vauvva onneks kasva111!! eikä sitä tarvii ruokkii!!!!! vauvva tuo vaan rahaa katokku lapsilisä!!!!ja kirppariltaki saa aina ihan tilauksesta ja halvalla kaikkea!!!!

        suosittelen edelleen ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen pikaisesti. sieltä raskaustestiin, lääkäriltä lähete sairaalaan ja pian on rahaongelmat ratkaistu.

        Terveyskeskuksen kautta saa myös helposti lähetteen psykiatriseen hoitoon jota sinä tunnut tarvitsevan. Jos et tarvitse/ole koskaan tarvinnut lapsiperheille tarkoitettuja tukia, hittojako teet tällä palstalla?!?!?!


    • teiniäiti 80-luvulla

      Vanhat ihmiset sanoivat, että lapsi tuo leivä tullessaan. Meidän yhteiskunnan tukijärjestelmät takaavat sinulle ja lapsellesi ruuan ja asunnon. Jos osaat pitää muut menot kurissa ja keskittyä olennaiseen: lapsi, sille rakkautta, ruokaa ja koti, pärjäät kyllä. Onnea elämääsi!

    • 12+19

      Yritä saada tukiverkko kasaan muista samassa tilanteessa olevista. Esim. neuvolan kautta. Neuvolan ilmoitustaululta löytyy myös usein ilmoituksia sekä lahjoitettavista että myytävistä lastentarvikkeista. Lapsen kasvaessa muut yh:t ovat kullanarvoisia kun lapsenhoitoavun voi korvata vastapalveluksilla. Samanlaisia kokemuksia ei ole muilla. Varaudu myös kasvaviin puhelinlaskuihin. Mulla ne on edelleen melkoisia vaikka olen ollut jo vuosia yh:na.

      • lWNFCLw

        Eikö aborttia tullutkaan? No mene sitten töihin ja elätä ihana uusi perheesi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe